Opel Vectra Stationwagon 2.2-16V DGi Temptation (2007)

autoreview

Opel Vectra Stationwagon
Opel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra StationwagonOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieurOpel Vectra GTS - interieur

Signalement

UitvoeringVectra Stationwagon 2.2-16V DGi Temptation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst225.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en ervaringen

  • 118.000 km

Mijn eerste Opel.
Na jaren VW Golf Variant te hebben gereden, werd het tijd voor iets anders. Waarom geen VW meer?
Ivm gezinsuitbreiding wilde ik een maatje groter, maar de Passat vind ik niet mooi. Het nieuwe model Passat was voor mij onbetaalbaar. De nieuwere modellen van Golf vind ik persoonlijk lelijk.
Daarnaast vind ik de opties bij VW summier, tenzij je flink bijbetaalt en wilde ik ook wel eens een ander merk rijden.
Was ik tevreden over de Golf uit 1997? Ja, ruim en praktisch. Fijne 1.8 motor. Minder tevreden was ik over het brandstofverbruik ( Ik rij niet zuinig en de auto leek 1 op 10 te lopen) en in de loop der jaren begonnen de kosten behoorlijk op te lopen. Allemaal regulier onderhoud, maar niet goedkoop bij de VW dealer! (Daar kom ik trouwens nooit meer, maar dat is een ander verhaal..)

Ik ben lang aan het zoeken geweest, verschillende merken bekeken en bereden, maar uiteindelijk werd het een Opel Vectra.
Waarom een Vectra? Sterke motor, ruime auto en veel opties (navigatie, lederen bekleding, stoelverwarming, climate controle, parkeersensoren, regensensor, elektrische laadklep, etc.)
Daarnaast rij ik momenteel met de Opel 1 op 13, dus zuiniger dan mijn vorige auto, maar wel veel meer pk en koppel.
Tevens was het bouwjaar en de km-stand in vergelijking met een Audi A4 of een Toyota Avensis gunstig. Althans rekening houdend met mijn budget. (8000-9000 euro)
Wel wilde ik het laatste mode van de Vectra, zodat de kinderziektes eruit zouden zijn en ik vind het mode ook gewoon mooier.
Op internet hoor je wisselende reacties over de betrouwbaarheid van Opel in het algemeen en de Vectra in het bijzonder. In mijn omgeving heb ik een aantal Opelrijders en die zijn altijd tevreden geweest over Opel. Uiteraard problemen gekend, maar vaak verklaarbaar en het onderhoud viel mee. Het blijft toch altijd een beetje een gok...

In oktober de auto gekocht. Een zwarte, met chroom en dakrails en mooie 17 velgen. De auto was van de 1e eigenaar, onderhoudshistorie en NAP aanwezig en altijd door een dealer onderhouden. De proefrit verliep goed. De buiten- en binnenkant zagen er zeer netjes uit, de auto schakelde, stuurde en remde goed, maakte geen vreemde geluiden en alle opties, behalve de parkeersensoren, functioneerden naar behoren. Snel even op de brug gezet en ook de onderkant zag er prima uit. Alleen de uitlaat zat op twee punten los.
Auto is zonder garantie gekocht, maar wel met een nieuwe APK (2014) en uiteraard zijn de parkeersensoren en de uitlaat gerepareerd.
De winterbanden kunnen zeker nog 2 jaar mee. Nieuwe zomermaanden zaten helaas niet bij de koop in.....

Eerste indruk winter 2012
Auto rijdt heerlijk en de stoelverwarming is erg prettig. Ik vind de stoelen überhaupt heel fijn zitten.
In vergelijking met VW is de acceleratie minder en een sprinter is deze Vectra zeker niet, maar eenmaal op snelheid merk je dat de motor veel vermogen heeft en rij je heel relaxed. Ik weet nu al dat de vakantietrip genieten wordt.
Ik moest wel even wennen aan het schakelen. Dit gaat in vergelijking met mijn vorige auto stugger/stroever, maar daar ben ik ondertussen aan gewend.
De elektrische laadklep heeft naast voordelen ook een nadeel. De klep kan niet halfopen...daar kwam ik achter toen ik een bank wilde vervoeren die net iets langer was dan in de auto kon.....
De trekhaak die overigens niet zichtbaar is, heeft zijn waarde bewezen....
Ik heb geen problemen gehad, behalve dat er een lamp (achter) kapot ging.
Het brandstofverbruik valt mij heel erg mee.

April 2013
Ik had in de onderhoudshistorie al gezien dat de auto een grote beurt nodig had. Ik wilde de auto voor de zomervakantie een keer goed gecontroleerd hebben. En uiteraard moeten er nieuwe zomerbanden op. De grote onderhoudsbeurt verliep vlekkeloos en de auto rijdt nu op Pirelli's (A-B label). Ik heb de indruk dat deze banden ook minder lawaai produceren en de auto hobbels e.d beter pakt.

Update april:
Airco is kapot.
De condensor is beschadigd, waarschijnlijk door een steentje die door de grille is gegaan. Deze moet vervangen worden en dat gaat tussen de 400 en 500 euro kosten. Volgens de garage een veel voorkomend probleem bij veel automerken/modellen.
Echter voor mij icm de grote beurt en nieuwe zomerbanden een financiële tegenvaller....het is niet anders.

Op dit moment na een half jaar en 2000 km (we rijden niet veel) kan ik over de betrouwbaarheid en gebruikskosten nog te weinig zeggen.
Het comfort is geweldig en ondanks dat de afwerking minder is dan bijvoorbeeld een BMW, vind ik de afwerking en kwaliteit van het interieur in de Opel zeker niet slecht. Het oogt degelijk, is functioneel en maakt geen kraakgeluiden.

Ik zal proberen deze review bij te houden om uiteindelijk tot een eindconclusie te komen.

Juni 2013
De airco werkt weer naar behoren! Een nieuwe condensor, droger en uiteraard opnieuw gevuld. Na lang zoeken toch gewoon bij mijn eigen garage laten doen voor 500 euro. Ik ben er tevreden mee, ze zijn betrouwbaar, bekend en komen afspraken na. Kwikfit, Atu en andere garages waren overigens duurder...

Tevens heb ik privacy shades aangeschaft. Het geeft in mijn optiek de Opel iets meer uitstraling. Daarnaast gaat het natuurlijk de warmte tegen en kunnen mijn kinderen heerlijk achterin zitten zonder last te hebben van de felle zon. Terwijl ze wel goed naar buiten kunnen kijken!
En als er evt. in de hoofdsteunen DVD spelers worden ingebouwd, komen deze shades ook goed van pas.

De Opel rijdt nog steeds lekker. De grote beurt heeft ervoor gezorgd dat het schakelen soepeler gaat.
En ik blijf toch genieten van de lederen bekleding icm de fijne stoelen, de goede geluidsinstallatie en het rijden op de N- en snelwegen.
Wel kwam ik erachter dat het navigatiesysteem uit 2009 niet alles kent. Het was onmogelijk om een bepaalde straat (op het Twentse platteland) te vinden. Daarnaast geeft 'hij' ook niet altijd de correcte route. Tijdens het rijden herstelt het systeem zich wel, dus de eindbestemming heb ik, op die ene keer na, altijd bereikt..vreemd vind ik het wel.

Ik ben ook nog van plan om de telefoonhouder in de middenconsole eruit te halen en de originele dubbele bekerhouders er weer in te zetten. De Opel dealer (Bleeker) kon mij niet helpen, want er zaten in de Vectra diverse middenconsoles, dus onmogelijk meer te achterhalen. Ondanks dat ik vriendelijk werd geholpen, klonk het mij vreemd in de oren.
Via het Opelforum kwam ik erachter dat vooral in Duitsland deze bekerhouders nog volop te bestellen zijn en dat er maar 1 model middenconsole is.....kortom, de dealer vond het blijkbaar te veel moeite of had echt de kennis niet in huis. Wederom, na mijn ervaring met de VW dealer bij mijn vorige auto, voor mij een reden/bevestiging om de dealers te vermijden. Ik ben van mening dat de dealers in te grote, luxe panden zitten met een te grote showroom en de leasecontractjes is de core business geworden.

Na de zomervakantie zal ik mijn vakantie-ervaring met deze auto toevoegen aan deze review.

Juni 2013
Toch voor de vakantie een kleine update.
De elektrische achterklep kreeg kuren..de deur ging gewoon open, maar wilde niet meer dicht. De deur bleef halverwege hangen en ging soms weer omhoog, maar bleef ook soms op deze stand staan.
Handmatig sluiten lukte wel en dan sloot de deur ook weer netjes.
Via het Opelforum kwam ik erachter dat het waarschijnlijk te maken heeft met de hitte van de afgelopen dagen, waardoor de druk in het systeem oploopt. Door deze druk kan de deur niet meer dicht.

Het lijkt dit euvel te zijn, want nu het weer kouder is, functioneert de achterklep weer prima. Ik ben wel benieuwd hoe de klep gaat functioneren op vakantie......

Augustus 2013
Vakantie zit er op!
2100 kilometers erbij en uiteraard probleemloos!
Gemiddelde verbruik over de hele vakantie: 8,4l per 100km. Ik ben er dik tevreden mee, want ik heb niet bewust zuinig gereden. Wel veel snelwegkilometers uiteraard. Tevens heb ik gereden op euro98. Ik weet niet of de vectra er zuiniger van gaat rijden, maar persoonlijk vind ik de auto beter rijden op euro98. Puur een gevoelskwestie overigens.

Kids hebben zich prima vermaakt. Veel ruimte achterin en de DVD-spelers icm de privacy shades waren een uitkomst. (Van Nextbase: aanrader!)

De auto voelt zich echt thuis op de snelweg. Cruise control erop en gaan! Voor mij de eerste keer cruise control en ik vond het heerlijk...totdat ik weer in Nederland kwam....
De auto heeft op N- en snelwegen meer dan voldoende power, ook al was de Vectra redelijk zwaar beladen. Sterke motor.
In France zie je overigens nauwelijks een vectra en ik heb meerdere keren een compliment gekregen over de auto. En dat had ik niet verwacht van de chauvinistische Fransen!
Ik moet ook heel eerlijk toegeven dat ik mijn auto ook mooi vind, terwijl ik eigenlijk het model (en het merk) helemaal niet bijzonder vind. Echter de zwarte kleur icm de mooie 17'inch velgen en de chromen afwerking, plus de lederen bekleding maken het in mijn optiek een 'deftige' bak, ook al besef ik dat het 'gewoon' een Opel is en geen Volvo, Saab, Audi, BMW etc...
Grappig was overigens dat ik de dag voor de vakantie vlakbij mijn huis voor de stoplichten stond te wachten en ik omringd werd door in totaal 4 vectra's, waarvan drie zwart en 1 donkerblauw. In Nederland zie je Vectra's altijd....

Positieve punten tijdens de vakantie:
- een zee van ruimte! Auto inpakken is een eitje...
- vermogen op de snelweg/N-wegen
- Luxe: cruise control, climate control, lederen bekleding (icm de climate control heerlijk, anders een ramp), navigatie, etc. maken het rijden zeer plezierig.
- Navigatiesysteem, zowel de reis als in Frankrijk geen enkel probleem en het systeem vond elk landweggetje!
- Stoelen. Is persoonlijk natuurlijk, maar ik vind de stoelen heerlijk zitten.
- Stilte! De motor is erg stil en ander lawaai is er ook nauwelijks. De kinderen kunnen prima DVD'tjes kijken, terwijl ik met mijn vriendin aan het praten ben en de radio ondertussen ook nog hoorbaar is. Echt een verbetering tov de vorige auto, maar ik vind de BMW 3 serie (uit 2012)waar ik regelmatig in rijd ook veel luidruchtiger zowel qua motor (diesel weliswaar) als ander lawaai.

Waren er dan nog minpuntjes??
Ja,
- beladen viel mij heuvelopwaarts de power een beetje tegen. De Opel kwam mee, maar had toch veel tijd nodig om op toeren en snelheid te komen. Het kan overigens ook heel goed aan mijn onervarenheid liggen.
Ik vind dat de motor sowieso een beetje sloom is afgesteld. Deze krachtige motor met behoorlijk pk en koppel, moet pittiger afgesteld kunnen worden.
Vooral in de 1 vind ik de Vectra ronduit traag. Mijn oude VW golf Variant was veel pittiger en de 3 serie waar ik maandelijks in rijd ook...Zelfs de oude Avensis (diesel) van mijn vader pakt de 1 feller.
Voor even lekker pittig optrekken, had ik een andere auto moeten aanschaffen.
- Heel soms heeft de Vectra moeite met schakelen van de 2 naar de 3. Dat komt dan alleen voor bij lange ritten (na 3 uur rijden) en dus een warme motor/versnellingsbak. Het gebeurt niet altijd, maar soms en dan heeft de bak moeite om de 3 te pakken. Het lijkt dan of de 3 geblokkeerd is. Of anders gezegd, dat een deel van de pook wel naar de 3 wil, maar een deeltje ook niet...
Ik vermoed een ring de niet helemaal meer goed is??
Gelukkig komt het niet vaak voor, maar ik heb het wel in mijn achterhoofd zitten...
als toekomstige kostenpost??

Tot de volgende update

Kilometerstand 128.000 november 2013

De winterbanden zitten er weer op en tijdens deze wisseling zijn de remblokken achter ook vervangen.
Bandenwissel, balanceren, opslag tot in het voorjaar, remblokken en monteurskosten maakten het tot een totaalbedrag van iets minder dan 300 euro. Lijkt mij heel redelijk.
De remblokken achter zijn bij een km-stand van 50.000 al eens vervangen en nu dus zo'n 78.000 km verder opnieuw. De remblokken voor zijn overigens nog nooit vervangen en volgens de monteur nog niet (direct) aan vervanging toe.
Toch blijf ik altijd die twijfel houden bij de evt, vervangingen/reparaties:
1: moet ik het zien als attent en correct? De monteur gaf aan dat het beter was om nu te vervangen ipv 2000 km later. Hij vond de veiligheid een rol spelen. Tevens moest hij toch al bij de banden aan het werk, dus goedkoper voor mij.
2: Wil het bedrijf toch even, aan het einde van het kalenderjaar, een beetje meer winst maken? De Opel heeft in april een grote onderhoudsbeurt gehad en daar is dit euvel niet geconstateerd. Er werd ook niet aangegeven dat de remblokken misschien op korte termijn aan vervanging toe waren.
We zijn nu grofweg 3500 km verder en nu blijken mijn remblokken op te zijn....

Ik heb vertrouwen in dit bedrijf, dus ik ga voor 1....

We zijn nu ruim een jaar verder en dit zijn de gemaakte kosten, exclusief verbruikskosten, afschrijving. Daar let ik ook niet op. Ik rijd de auto gewoon op...
- Grote onderhoudsbeurt: 100 euro
- Opslag winterbanden: 35 euro
- Nieuwe banden (Pirelli), plus demontage-montage en balanceren: 450 euro
- Reparatie airco: lektest, vullen en een nieuwe condensor plus montage: 500 euro
- Opslag zomerbanden, demontage zomerband- montage winterband, balanceren en opslag zomerband: 150 euro
- Remblokken achter vervangen: 150 euro
Totaal: 1385 euro.

Vind ik dit veel of weinig?
Uiteraard is dit in 1 jaar tijd een behoorlijk bedrag. Echter de grote onderhoudsbeurt en de nieuwe banden waren bij de koop ingecalculeerd. Hierdoor ging de prijs van de auto ook behoorlijk omlaag. Deze tijdelijke 'winst' is gebruikt voor de genoemde kosten, inclusief 1 jaar opslag van de banden.

Remblokken moeten vervangen worden en gezien de onderhoudshistorie is dat ook normaal.

Het enige wat ik echt zie als een onnodige, extra en vervelende kostenpost was de defecte airco.

Ik ga er dus ook van uit dat ik komend jaar goedkoper uit zal zijn. De auto krijgt alleen een kleine onderhoudsbeurt, waarbij ik geen extra (hoge) kosten verwacht en er zal weer een bandenwissel moeten plaatsvinden.

Ik hou u op de hoogte

April 2014: 132000km
De auto is APK-gekeurd en heeft een kleine onderhoudsbeurt gehad.
Apk was nog geldig tot september 2014, maar ik wilde de beurten, die ik altijd voor de vakantie laat uitvoeren, gelijk laten lopen met de apk-keuring.
Ook zitten de zomerbanden er weer op. En heb ik schade aan de achterkant en een paar krassen laten repareren.

De onderhoudsbeurt/apk-keuring liet de volgende gebreken zien:
- Ruitenwissers vervangen. (Deze waren ook echt op. Laatste keer vervangen bij 70.000km, althans vgl de onderhoudshistorie)
- Remvloeistof vervangen (Verplicht om 2-3 jaar.)
- Remmen voor losgemaakt. De remblokken waren nog prima na 132.000 km
- Brandstoffilter vervangen
- Bevestiging van de uitlaat was op 1 punt afgebroken en moest gelast worden. Blijkbaar een zwakke plek, want bij aankoop ook al twee bevestigingen laten repareren.

Kosten van bovengenoemde reparaties, apk-keuring/onderhoudsbeurt en bandenwissel plus opslag winterbanden: 295 euro.
Lijkt mij een acceptabel bedrag.

Schadeherstel hoef ik overigens niet te betalen. (Daarom laat ik het ook uitvoeren.)

Augustus 2014 135.000km
Prettige vakantie gehad zonder problemen. wel bij de garage geweest ivm een kapotte lamp (voor). Keurig en snel door een Opeldealer opgelost.
Weinig aan toe te voegen. Auto ziet er nog steeds van binnen, ondanks 2 kinderen, en buiten goed uit en rijdt naar behoren. Ik vind de kwaliteit van het interieur niet slecht! (Ook geen rammels en kraakjes)
Bij de komende grote beurt in het voorjaar laat ik wel de cruise control nakijken (slaat af) en de versnellingsbak ivm een kapotte ring (?).Dit euvel heb ik al langer, maar verergert niet en is eigenlijk ook niet storend

Eerste keer pech..

  • 138.000 km

De Opel heeft mij voor de eerste keer laten staan. Na een korte rit voor de boodschappen wilde ik vlak daarna met de kids even weg, maar de auto sloeg niet aan. Sterker nog, de Vectra gaf letterlijk geen kick, geluid, etc.
Startkabels, helaas had ik de dikke kabels in mijn jaquar liggen, hielpen niet...
De ANWB kreeg de auto wel aan de praat en de accu leek in orde te zijn. Een verklaring voor het leeglopen van de accu had de beste man niet kunnen vinden.
Ik heb twee weken gewoon kunnen rijden, maar ik vond wel dat de auto moeizamer startte.
Aangezien ik toch de winterbanden erop moest hebben, liet ik mijn eigen garage ook maar even een accucheck uitvoeren.
Zij concludeerden dat de accu intern kapot was. Het opladen, maar met name het 'vasthouden/bewaren' verliep niet meer zoals het zou moeten.
Na bijna 8 jaar trouwe dienst is de accu dan toch overleden. Aangezien de gemiddelde levensduur van een accu momenteel tussen de 4-6 jaar zit, kan ik niets anders concluderen dat deze originele accu van GM het zeer goed heeft gedaan.
Op de nieuwe accu zit een garantie van 4 jaar en dat vind ik best ruim.

Totale kosten: zomer-winterbandenwissel, balanceren, 1 jaar opslag banden, accucheck en nieuwe accu monteren en een achterlamp vervangen: 280 euro
Vind ik een heel acceptabel bedrag.

Tot in april, wanneer de Vectra weer voor de apk en grote beurt gaat.

De tweede keer pech.....

  • 140.000 km

Helaas moet ik een gevalletje van pech aan mijn review toevoegen.
Ik vond al een paar weken dat de auto vreemd reed. Bij het optrekken of remmen bij een stoplicht vond ik de auto vreemd 'wiebelen'. Bij het optrekken leek de bestuurderskant omhoog te komen, terwijl ik bij het remmen juist het idee had dat de bestuurderskant iets omlaag werd gedrukt. Soort van kantelen o.i.d.
Ik dacht aan een vering,schokbreker of winterband...
Een week geleden vond mijn vriendin dat het leek dat de auto met de 'handrem' reed. Ze rook rubber. Echter op de terugweg leek alles opgelost te zijn.
Afgelopen week maakte ik hetzelfde mee. De auto reed voor mijn gevoel zwaar en ik rook ook verbrand rubber. Ik zag direct het euvel: een rode remschijf.....
De remklauw (veer)kapot. Werkte soms wel/soms niet. Vandaar ook het feit dat we nog maar twee keer een rode remschijf hebben gehad.
Bij de garage hoopte ik natuurlijk dat het een kwestie was van remblok losmaken en vervangen. Echter de schijven waren nog nooit vervangen en nu had de schijf te veel schade opgelopen en moest vervangen worden, evenals de remblokken. (En remklauw natuurlijk)
Nu kon ik wel het rijgedrag goed verklaren, maar het geintje kost mij bijna 600 euro.
(Complete remmenset achter:blok/schijf/klauw, plus remvloeistof)

De rekening was uiteindelijk geen 630,maar 598, plus een poetsbeurt. Ik vind het een acceptabel bedrag, als ik internet zo afspeur, en ik ben ook erg tevreden over de wijze van communiceren en repareren.

En nu: de auto rijdt heerlijk. Nu merk je echt overduidelijk een verschil. Zo soepel.

In april een grote beurt en APK: filters, vloeistoffen, bougies en...de remblokken voor, want die zijn nog nooit vervangen en ik ga ervan uit dat die niet meer door de keuring komen..

APK en grote beurt

  • 142.000 km

De Opel heeft weer een grote beurt gehad (en apk). Na mijn debacle met de remmen, hoopte ik natuurlijk op weinig problemen/hoge kosten.
Gelukkig bleek dat zo te zijn. De auto heeft weer nieuwe motorolie, nieuwe filters en vloeistoffen.
Wel zijn de remblokken voor vervangen, maar dat had de garage bij de reparatie van de achterremmen al aangegeven. Ik sta daar ook niet zo raar van te kijken, omdat die blokjes nog nooit zijn vervangen.
Voordeel: het remsysteem moet nu de komende jaren toch echt moeiteloos mee kunnen.

De bougies zijn niet vervangen, omdat die pas om de 60.000 km aan vervanging toe zijn. Netjes van de garage dat daar ook een gedacht wordt en niet klakkeloos wordt vervangen.

Kosten: Grote beurt (incl. olie/vloeistoffen, etc), APK, remblokken voor, ruitenwissers (waren ook echt kapot), paar lampjes (voor en achter), bandenwissel en balanceren en opslag winterband: 598 euro. Persoonlijk vind ik dat een acceptabel bedrag.

De auto rijdt altijd wel lekkerder na zo'n grote beurt.

Ik ben dan ook nog steeds tevreden over de auto. Wel vind ik dat er te vaak lampen kapot gaan. Dat ben ik van mijn vorige auto (VW) niet gewend.

Interieur is nog super strak. Ik vind de kwaliteit van het interieur toch echt goed.
Het exterieur ook goed, maar bij de portieren e.d merk je wel dat de auto ondertussen 8 jaar oud is en dat de auto in het bezit is van een gezin...

Verwacht ik in 2015/16 nog kosten? Nee, behalve de bandenwissel in de winter en over een jaar een kleine onderhoudsbeurt en APK. De winterbanden gaan overigens nog 1 winter mee en dan hebben ze het langer volgehouden dan ik had verwacht. Of ik nieuwe winterbanden neem, weet ik nog niet. Afgelopen winters feitelijk nauwelijks nodig gehad.

vakantie

  • 148.000 km

Wederom een geslaagde vakantie, waarin met name de ruimte van de auto weer een enorm positieve ervaring is.

Verder heeft de auto zich weer goed gehouden. Geen olieverlies, geen rammels of kraakjes, geen lampen o.i.d kapot, etc.

wintercheck

  • 149.000 km

De winterbanden zitten er weer op. Deze banden zaten bij mijn koop in en zijn dus nu na 3 jaar op. Zowel qua profiel als qua ouderdom (waren voor mijn aankoop al jaren in gebruik). Ik ga deze banden 'glad' rijden tot aan de apk in april. Daarmee spaar ik ook mijn goede zomerbanden die zeker nog wel 2-3 jaar verder kunnen.
Ik heb tegelijkertijd ook maar een uitgebreide wintercheck laten doen, waarbij de auto op 55 punten is gecontroleerd. Behalve een beetje motorolie bijvullen, kwamen daar geen bijzonderheden naar voren.

Verder geen bijzonderheden over de auto. Nou ja, ik vind dat het interieur zich zeer goed houdt! Geen rammels, kraakjes of slijtage en dat met 2 kids op de achterbank...Als ik de auto schoongemaakt heb, dan vind ik de binnenkant van de auto zo goed als nieuw ogen. De buitenkant van de auto heeft daarentegen met een kritische blik echt wel de gebruikelijke en normale slijtagesporen. (oa bij portieren)Hoewel ook de buitenkant, zoals de rubbers, bumper, lak, etc zich prima houdt.

Kosten:
Wintercheck (16,50)
Banden wissel en opslag zomerband/balanceren op velg/motorolie bijvullen.
totaal: 220 euro
Misschien dat dit elders goedkoper kan, maar ik vind de service, de transparante communicatie en het meedenken van dit bedrijf super.

In april een kleine beurt en bandenwissel.
En misschien een airco check, want dat is ook 3 jaar niet gebeurd.

APK en jaarlijkse onderhoudsbeurt

  • 152.000 km

Vandaag de auto weer opgehaald. De apk-keuring in combinatie met de jaarlijkse onderhoudsbeurt is vlekkeloos verlopen. Geen bijzonderheden geconstateerd en ook geen zaken aangegeven, waarvan de garage dacht dat dit op korte termijn vervangen zou moeten worden.
De winterbanden zijn eraf en waren compleet versleten. Die gaan de shredder in...
De zomerbanden moeten zeker nog een jaar meekunnen en waarschijnlijk nog wel 2 jaar.
Daarna waarschijnlijk over op 4 seizoenenbanden, want als ik bekijk hoe vaak mijn winterbanden nu echt nuttig/noodzakelijk waren, dan kom ik op een paar weken in de winter van 13/14.....de aanschaf van een winterband (plus opslag en montage) vind ik dan echt te duur.

Verder heb ik een volledige aircoservice laten uitvoeren. Olie en koudemiddel weer vernieuwd en systeem nagekeken. Na 3 jaar en een lange warme vakantie voor de boeg, wilde ik dat wel even gecheckt hebben.

Montage zomerband (op velg), apk-keuring, airco service en jaarlijkse onderhoudsbeurt: 395 euro.

Verder geen bijzonderheden. Na de vakantie nog wel even een update!

Zoef...Glas van de buitenspiegel weg...

  • 152.000 km

Van de week een vreemde en nieuwe ervaring. Terwijl ik de snelweg opreed en dus tempo maakte, keek ik bij het oprijden van de snelweg in de buitenspiegels. Eén van de buitenspiegels (rechts als je achter het stuur zit) wiebelde en voor ik besefte wat er nu precies aan de hand was, vloog het glas uit mijn buitenspiegel met een flinke tik tegen het raam van mijn auto af.
Bij aankomst van bestemming, maar even gekeken wat er nu precies gebeurt was. Tja, en dan is het niets meer en niets in minder dan dat je glas eraf is gevlogen.

Bij mijn garage maar even een nieuwe bestelde en de volgende morgen is het er weer opgezet. De monteur had toevallig een Opel Astra met hetzelfde euvel in de garage staan.
Hij keek er niet van op, omdat verstelbare en verwarmbare spiegels nu eenmaal iets kwetsbaarder zijn dan de "vaste buitenspiegels". Door temperatuurwisselingen (heel warm/heel koud en het snel verwarmen in de koude winter) wil het glas nog wel eens iets loslaten. Doordat het glas verstelbaar is, zit er meer ruimte tussen buitenkant en spiegel, waardoor er (op snelheid) meer krachten op het glas komen. Eenmaal iets los, betekent meestal vrij snel het glas kwijt...Nou, dat heb ik dan ook ervaren, haha.

Of dit hoort/te verwachten is bij een auto van 9 jaar oud en meer dan 150.000 op de teller of dat dit toch een smetje is op de kwaliteit/betrouwbaarheid, vind ik erg lastig te beoordelen. Zegt u het maar!

Een lampje brandt......

  • 153.000 km

Nou, lekker dan....met over een paar weken een vakantie in het vooruitzicht, gaat er een lampje branden in de auto.
Het lampje dat aangeeft dat er een motorelektronica storing is.
Het lampje brandt echter niet de hele tijd, maar bij sommige ritten wel en dan weer een tijdje niet.

Bij de garage begon het nog hoopvol. Waarschijnlijk een storing die met uitlezen van de computer wel opgelost zou zijn. Echter er kwamen 2 foutmeldingen: wervelkleppen en brandstofdruk. Dat laatste kon ik direct plaatsen, omdat de auto de laatste weken inderdaad soms vreemd optrok. Het gevoel dat je soms power miste en soms juist ineens een 'stoot in je rug' kreeg bij het optrekken.

De garage gaf aan dit deze fout meldingen niet fijn zijn en dat hier sowieso iets aan gedaan moet worden, maar dat dit ook flink in de kosten kan lopen. Balen!
Het eerste onderzoek gaf direct al iets aan. We kunnen met de auto prima op de snelweg rijden en hebben er dus soms last van en soms niet. Echter ook met een brandend lampje kunnen we (op de snelweg) doorrijden.
Het lijkt er daardoor op dat het puur de wervelkleppen zijn (en niet ook de brandstofdruk/injectie) die af en toe niet open/dicht gaan. De monteur liet dit ook zien door het aan te wijzen en handmatig de 'pin' heen en weer te bewegen. In principe moet de 'pin' automatisch weer terug klappen en dat gebeurde soms wel en soms niet. Dat lijkt het euvel te zijn.
Volgende week wordt dit onderdeel uit elkaar gehaald, de boel schoongemaakt, en wordt er gekeken of het hele stuk vervangen moet worden of een aantal onderdelen. Gelukkig zijn er reparatiesetjes. Mocht het hele stuk vervangen (spruitstuk) moeten worden, dan zijn we tussen de 1000-1250 euro kwijt. Elke onderdeel kost grofweg een paar honderd euro, dus het bedrag kan nog een beetje meevallen.

Op internet is veel over deze klachten te vinden en het blijkt dat veel auto's en merken hier last van kunnen krijgen. Ik lees ook verhalen over mensen die de wervelklep gewoon permanent open laten staan (ipv vervangen), want het voegt weinig toe. Op dit moment heb ik geen melding meer gehad en probeer verder te speuren op het internet, zodat ik a.s maandag bij de garage een duidelijk verhaal heb, dat misschien bij hun diagnose kan helpen.
Balen is het wel en het tast het vertrouwen in de auto wel een beetje aan. Hoewel ik motorisch nog nooit problemen met de auto heb gehad.

13-07-16
Het bleek uiteindelijk te gaan om een stelmotorprobleem en een drukleiding. (Regel klep-drukleiding). Kosten deze onderdelen grofweg een kleine 400 euro.
De wervelkleppen en de cilinders waren nog prima!
De arbeidsuren van 4 uren blijven natuurlijk hetzelfde, want of het hele spruitstuk of een onderdeel daarvan vervangen moet worden, de werkzaamheden blijven identiek.
Wel heb ik lange tijd een leenauto moeten hebben, omdat 1 cilinder heel erg vast zat en de monteur die voorzichtig wilde aanpakken.
Totale kosten: 780 euro.
(Toch meer dan 400 euro minder dan in eerste instantie verwacht.)
Natuurlijk een kostbare reparatie en hopelijk blijft het hierbij en kunnen we binnenkort zorgeloos richting Italië

De vakantie.......

  • 159.000 km

De vakantie met zo'n 2800 kilometers, is een bijzondere ervaring geweest. De auto heeft na het euvel met de u stelmotor zo'n 1500 km probleemloos gereden. Echter 5 km voor de eindbestemming en letterlijk voor een garage, begon het motormanagementlampje weer te branden en rook ik dat er een rem vast zat. De garage heeft de rem gemaakt, werkte nog perfect en er waren geen reparaties nodig en heeft de fouten uitgelezen. De monteur zag veel fouten, maar geen bijzonderheden. De fouten werden gewist. De vakantie kon beginnen!
Na 150 km gereden te hebben, bokte de motor een keertje en was daar het 'lampje' weer. Motor uit gezet en weer verder rijden. Zo zijn we 3 weken doorgekomen met soms een brandend lampje en dan een bokkende auto en meestal een goed rijdende auto en geen brandend lampje. De terugreis? Pas na 500 km bij wegrijden van een parkeerplaats, voor het eerst het lampje weer aan. Daarna nog 3x voorgekomen en gelukkig veilig thuis gekomen.
Bij mijn eigen garage weer uit laten lezen: brandstofdrukregelaar en/of sensor niet goed. Grappig dat ook wordt aangegeven dat het soms wel werkt en soms niet. Dat verklaart waarom de auto soms prima rijdt en soms niet.
Kosten: 150-200 euro, maar het blijkt dat een aantal jaar terug voor deze onderdelen een stilzwijgende terugroepactie is geweest. Je kon de regelaar laten vervangen. Op dit moment wordt gekeken of dit nog kan en of mijn auto dit onderdeel al wel of niet vervangen heeft. Afwachten dus.

Wel tast deze ontwikkeling het vertrouwen in de auto aan. Betrouwbaarheid ga ik dus lager beoordelen, hoewel de auto mij niet heeft laten staan. Ik hoop niet dat dit het begin van het einde is. Ik wil eigenlijk met de auto door, want exterieur en interieur zijn in prima staat!

Toch iets anders!
Afgelopen maandag bij mijn garage geweest in de veronderstelling de drukregelaar te laten vervangen. De monteur wilde mij al bellen, want hij had samen met een aantal collega's bij Opel toch deze 'casus' nog eens besproken. Bij Opel gaf men aan dat het volgens hen absoluut de brandstofpomp moet zijn, ondanks de foutmelding van de drukregelaar. Deze regelaar was in het verleden idd gemodificeerd, maar Opel had eigenlijk nooit een kapotte regelaar meegemaakt. Veel auto's waarvan de regelaar (preventief) vervangen was, kwamen later alsnog terug om de pomp te vervangen. Kortom, zowel mijn monteur als de monteurs bij Opel (waar mijn monteur contact mee heeft gehad) geven de voorkeur eraan om de pomp te vervangen. Een brandstofpomp is echter veel duurder, maar eerst een regelaar ( a 150 euro) bestellen om vervolgens een pomp erachteraan te moeten bestellen, is nog duurder. Temeer, omdat die regelaar niet geruild kan worden. Plan: 2e hands pomp kopen (die binnen 3 maanden weer ingeruild kan worden) en kijken of het euvel verholpen is, anders de oorspronkelijke pomp er in en alsnog een regelaar aanschaffen.
Ik twijfel nog over een nieuwe pomp (500 euro inc) of 2e hands. Dat ligt aan de prijs van een 2e hands pomp (en evt. het verleden van de pomp).
Kortom, het euvel is nog niet opgelost, maar hopelijk komen we wel steeds dichter bij de oplossing. Overigens vind ik de service en het meedenken van mijn garage geweldig. Mijn complimenten voor het meedenken en het niet zo maar overhaast beslissen om onderdelen aan te schaffen en te vervangen.

Eindelijk de knoop doorgehakt...
Deze week toch gekozen voor een nieuwe hogedruk brandstofpomp ipv een tweedehands exemplaar. Wel heeft de monteur nog eenmaal een nieuwe diagnose gesteld. De conclusie bleef hetzelfde, de pomp moet het zijn. De monteur heeft ruim de tijd genomen om te kijken of het euvel na het plaatsen van een nieuwe pomp ook echt verholpen was. Hij heeft de auto mee naar huis genomen en meerdere malen in gereden. Ook echt geprobeerd om het lampje weer tevoorschijn te krijgen. Na elke rit uitlezen om te kijken of er foutmeldingen in kwamen. Zowel tijdens het rijden als bij het uitlezen was er niets meer te merken en te vinden. Gisteren de auto opgehaald en ik merkte direct het verschil. De tijd zal leren of het euvel nu daadwerkelijk opgelost is, maar daar gaan we wel van uit!
Jammer is dit de auto mij binnen een paar maanden bijna 1400 euro heeft gekost. De pomp, montage, uitlezen etc. kwam op 740 euro incl een wasbeurt.....

In de winter ga ik voor een wintercheck en in het voorjaar krijgt de Opel een grote onderhoudsbeurt. Het reguliere onderhoud blijf ik altijd zorgvuldig onderhouden en daar ga ik niet op bezuinigen. Nu hopen dat de problemen zijn verholpen en we de komende jaren geen bijzonderheden krijgen. Ik weet wel dat de banden eraan komen, maar dan zitten we in voorjaar 2018.

Mooie test

  • 159.000 km

Na een lange periode van onzekerheid en ongemak (hoewel de auto ons niet in de steek heeft gelaten), durf ik nu wel te beweren dat een nieuwe benzinepomp een einde heeft gemaakt aan die periode.
Afgelopen week een korte vakantie en dit was een mooie testcase. Zo'n 1000km verder en probleemloos gereden. Het vertrouwen in de auto is daardoor ook terug. Niet meer die angst dat bij een schakelelement of optrekmoment de motor weer zou gaan haperen en je een stoot in de rug zou krijgen. Of de angst dat de pomp het helemaal zou begeven en je stil komt te staan met pech. Nee, gewoon weer een goed rijdende auto.

Hopelijk voorlopig geen nieuwe update tot aan de volgende grote onderhoudsbeurt.

Niet weer een lampje....

  • 160.000 km

Soms moet je ook gewoon ergens niet over beginnen. Na een leuke dag met het gezin reden we terug naar huis. We hadden het over de auto en het debacle van een brandend lampje op het dashboard en de kapotte brandstofpomp. Gelukkig hadden we nu een half jaar geen problemen en zitten we vlak voor de grote beurt in april.
De volgende ochtend zag ik op mijn mobiel een foto gemaakt door mijn vriendin die met de auto op pad was. Het lampje van motormanagementstoring was weer zichtbaar. Thuis aangekomen, ben ik direct gaan kijken en ditmaal brandde er een ander teken. Fout in het uitlaatgascontrole systeem....
Dit teken bleef overigens branden en het was niet mogelijk dit te laten verdwijnen.
Bij de garage de foutcodes laten opzoeken en het was er 1: brandstofdruksensor. Eerst geprobeerd om te kijken of het wissen van de foutcode een oplossing bood, maar nog geen tien meter van de garage stond het teken weer op mijn dashboard.
Afspraak gemaakt en mijn garage het eerst opnieuw de auto aan de computer gezet. Wederom kwam de sensor weer naar voren als foutcode. Contact opgenomen met Opel en deze sensor werden veel 'aangeboden'. Kortom, Opel herkende het probleem en deze sensor was ruim op voorraad...
Uiteraard werd de sensor alleen door Opel geleverd, zoals met zo veel onderdelen tegenwoordig. Mijn vaste monteur wordt bijna wanhopig van al die hoge prijzen voor onderdelen momenteel. Hij vermoedt dat er over een paar jaar naar buiten komt dat er sprake is van kartelvorming binnen de auto-onderdelen branche.
De sensor kostte 188 euro (exclusief btw). Gebruik computer en arbeidsuren erbij, maakt dit tot een factuur van bijna 300 euro...en dan moet in april de grote beurt met vervanging alle vloeistoffen, filters, bougies nog komen....
Garage stelde overigens wel voor om te wachten met betalen. Rij er eerst maar eens een week mee.

Tja, wat moet je hier nu van zeggen? Wederom zit er een fout in het systeem dat om de motor heen is gebouwd om zuiniger en milieubewuster te kunnen rijden. Wederom maatregelen die vanuit overheid zijn vastgelegd en die ik aan de ene kant ook van harte steun. Milieu is belangrijk. Aan de andere kant merkt mijn garage dat juist dit soort onderdelen heel storingsgevoelig zijn. Zeker bij de eerste generatie motoren (v.a 2000-2010) die hiermee werden aangepast.
Er zitten momenteel zo veel stelmotortjes, sensoren, regelaars, etc aan de motor vast dat fouten simpelweg vaker voorkomen.
Achter deze twee tekens (motormanagement en controle uitlaatgassyteem) zitten ongeveer 1000-1200 foutcodes....dat zegt genoeg lijkt mij..

Mijn monteur geeft aan dat alle merken en modellen zo zijn eigen problemen kent momenteel. Hij kan ook geen toekomstige wagen aan mij voorstellen. (Icm mijn budget en voorwaarden)

In april gaan we voor de grote beurt en ik hoop dat we dan daarna in ieder geval weer een jaar pijnvrij kunnen rijden. Dit soort kosten, daar zit voor ons in ieder geval een grens bij, maar belangrijker: het vertrouwen in de auto raakt zo kwijt en dat is heel vervelend. Je wilt gewoon kunnen instappen en wegrijden zonder telkens bang te zijn dat er weer een teken op het dashboard staat.

Grote beurt, apk

  • 161.000 km

De Opel is weer gekeurd! Kwam vlekkeloos door de keuring en ook de grote onderhoudsbeurt liet geen onverwachte problemen zien.
Nieuwe olie, nieuwe filters, nieuwe remvloeistof (verplicht om de 2 jaar), etc. etc.
Het karretje rijdt toch altijd weer lekker na zo'n beurt!
Tevens zijn de bougies vervangen. Die hadden eigenlijk na 120.000 km vervangen dienen te worden......

Wel staat er nog een vervanging op de agenda. De multiriem en spanners moeten vervangen worden. Natuurlijk is dit geen leuk nieuws, maar als ik in het onderhoudsboekje van Opel kijk, dan zie ik dat de multiriem vervangen dient te worden binnen 8 jaar/150.000 km. Mijn auto is 10 jaar oud en er staat 161.000 op de teller, dus ik sta hier niet van te kijken. Dit soort zaken horen er gewoon bij (helaas). Omdraaien kan natuurlijk ook: toch mooi dat de auto zonder problemen langer met de multiriem en spanners kan! Laat misschien de degelijkheid zien, hoewel ik dat na het debacle met het motormanagementlampje nog even alleen hier opschrijf....

De multiriem wordt voor de zomervakantie nog gedaan en dan kunnen we hopelijk veilig en zonder problemen de zomervakantie in.

Multiriem

  • 161.000 km

Zoals uit de grote onderhoudsbeurt en serviceboekje bleek, moest de multiriem vervangen worden.
Het betrof een complete vervanging, omdat dit volgens het bouwjaar en gereden aantal kilometers preventief ook moest.
Bij de vervanging bleek een spanner kapot te zijn, waardoor de riem niet altijd even strak heeft gestaan.
De vervanging ging vlekkeloos en de auto rijdt er ook fijner door. En dan gaat het met name om het geluid. De motor klinkt weer meer zoals een automotor moet klinken en er zit geen piepend/scheurend geluid meer bij.

Kortom, de auto lijkt nu echt klaar te zijn voor de grote vakantie. Hopelijk een goede reis, maar daarover zal ik na de zomer meer over kunnen vertellen.

De vakantie

  • 164.500 km

De titel heet "de vakantie", maar eigenlijk klopt dit niet helemaal, omdat wij met een andere auto op vakantie zijn gegaan. Dat lag niet perse aan de Opel, maar vooral aan de voordelen van de andere auto. We konden met een zuinigere dieselauto op pad en dat was het zwaarste argument om de Opel thuis te laten staan.

Toch heeft dit ons wel aan het denken gezet, want naast bovengenoemd voordeel, speelde de vorige vakantie wel in ons achterhoofd mee. De auto heeft tussen 29 juni 2016 en 24 februari 2017 een aantal vervelende problemen gehad. En weliswaar heeft de Opel ons toen niet laten staan, met een lange vakantiereis voor de boeg, ga je toch voor zekerheid.
En dan ga je misschien toch denken om de Opel misschien een keer te vervangen voor een ander exemplaar.

Aan de andere kant rijdt de auto vanaf het vroege voorjaar tot nu erg goed. En ondanks dat we niet met de Opel op vakantie zijn gegaan, hebben we toch een aantal uitstapjes gemaakt, waarbij we een flink aantal kilometers hebben gereden. Een vakantie in Zeeland (ongeveer 950 km), de Veluwe (350 km) en België (700km). De auto reed prima en zonder problemen. Dat geeft toch ook weer vertrouwen.

Nu op naar de apk in het voorjaar van 2018. En daar aan denkend, ga je gelijk weer nadenken over de auto. We hebben op dit moment niet (helemaal) de financiële middelen om een nieuwe auto te kopen. Een aantal klussen aan het huis heeft prioriteit. Echter de verwachting is toch wel een beetje dat we niet nog jaren in deze auto gaan rijden...
Ik wil echter wel in een goed onderhouden auto blijven rijden, dus de apk, onderhoudsbeurt en bijbehorende reparaties/vervangingen moeten gewoon gevolgd worden. Zo weet ik eigenlijk wel zeker dat de auto nieuwe banden nodig heeft. Echter ga je die investering nog doen voor 1 a 2 jaar?

Verder ben ik nog steeds tevreden over de Opel. De auto rijdt fijn en het interieur houdt zich goed. Maar natuurlijk merk je dat de auto ondertussen straks bijna 11 jaar oud is.

We gaan door!

  • 170.000 km

Mijn laatste stuk ging over de vakantie en de twijfel over de kosten icm de vraag hoe lang we nog doorgaan met onze Opel. In september speelde ook de betrouwbaarheid mee in deze afweging.
Het is nu echter 19 april 2018 en onze auto heeft v.a februari 2017 tot vandaag geen enkele storing, pech of reparatie meer gehad. Een lange zorgeloze periode en dat hadden we ook even weer nodig met onze auto.
Begin april kwam dan ook de conclusie dat de Opel zeker nog een jaar, maar het liefst nog 2 of 3 jaar in ons bezit blijft. Uiteraard ligt dit aan de evt. kosten, schade en pech, maar we hopen op wederom een goed jaar!

De Opel heeft vandaag een jaarlijkse onderhoudsbeurt en apk-keuring gehad, waarbij een aantal filters en vloeistoffen zijn vervangen. Verder kwam daar niets geks uit, behalve dat er een beugel bij de uitlaat gelast diende te worden. Dat is dus trouwens nu al de derde keer dat dit is voorgekomen.
Ook was er een lamp achter stuk en moest er een kapotte parkeersensor vervangen worden. Die sensor gaf er twee dagen voor de keuring de brui aan.
Tevens heb ik een volledige aircoservice laten uitvoeren (2 jaar geleden voor het laatst gedaan) en moesten er 4 nieuwe banden op. Die banden konden qua profiel op zich nog wel, maar waren ondertussen ook al 5 jaar oud en begonnen ouderdomssporen te tonen. En aangezien wij de komende voorjaar-zomerperiode 3x met de auto op vakantie gaan, wilde ik daar ook niet op bezuinigen.

Kosten: 1100 euro (apk plus beurt, aircoservice, 4 nieuwe banden (Pirelli Cinturato P7) incl uitlijnen, filters/vloeistoffen, beugel uitlaat lassen, parkeersensor repareren, achterlamp vervangen)

Kortom, de auto rijdt weer als een zonnetje, is goed bekeken en vertroeteld en kwam probleemloos door de keuring.

Mei 2018
Kleine toevoeging op de laatste update.
De lamp achter was na een week alweer defect.
Even langs de garage gegaan en direct geholpen. De lamp bleek wel goed te zijn, maar de fittingen waren versleten. Toevallig had de garage een aantal fittingen (uit een BMW X5) liggen en die bleken exact hetzelfde type en merk te zijn. De unit is achter in zijn geheel van een aantal nieuwe fittingen voorzien. Tevens kreeg ik twee reserve fittingen mee.
Snel geholpen en niets hoeven te betalen. Topservice en hopelijk nu een tijdje zonder defecte lampen....

Zomercheck en voorveren

  • 172.000 km

Om toch extra zekerheid te hebben, ook al is het een momentopname, even een zomercheck gedaan.
Achteraf een zeer juiste beslissing, want er bleek rechtsvoor een veer geknapt te zijn. Natuurlijk enorm balen dat we weer een extra reparatie hebben, maar aan de andere kant: liever nu dan op vakantie.
Garage wilde, ivm financiële aspect, alleen de kapotte veer vervangen, maar gaf ook aan dat het in technisch opzicht beter was om beide veren te vervangen. (Dat wist ik zelf ook al en op internet is dit ook de algemeen opinie).
Ik heb ervoor gekozen om beide veren te vervangen, omdat dit beter is, maar ook omwille van de vakantie. Het laatste wat ik wil is dat tijdens de vakantie de andere veer afknapt. (Terwijl je weet dat dit een risico is als je slechts 1 veer repareert)

Tevens is de rechterbuitenspiegel vervangen, want die liet los. Ik heb deze zelf nog terug kunnen drukken, maar ivm een paar kapotte pinnetjes zou het slechts een kwestie van tijd zijn dat deze definitief eraf zou vliegen.

Verder waren er (gelukkig) geen bijzonderheden op een half litertje olie na.
Kosten: 700 euro.
(Zomercheck, spiegel, twee veren, uitlijnen, olie, en 4,5 arbeidsuren)

Hopelijk nu een behouden reis richting France!

Vakantie

  • 175.000 km

Zo! De vakantie zit er weer op.
Probleemloos 3000 kilometer gereden.

De auto reed voortreffelijk, maar ik begin toch wel te merken dat de auto wat oud begint te worden. Op de vakantiebestemming waren de wegen ronduit slecht en dan hoor je alle rammels en kraken.
Motorisch natuurlijk geen probleem, maar je merkt dus dat bepaalde onderdeken zoals de ophanging, rubbers, etc. ondertussen al (bijna) twaalf jaar in weer en wind gewerkt hebben.
Het is en blijft overigens een echte auto voor de snelweg. Daar is de Vectra het beste tot zijn recht. Dan heb je voldoende power om lekker mee te komen in het verkeer en het klinkt gek, maar je hebt dan echt het gevoel dat de motor ervan geniet. Tussen de 120-150 km per uur “snort en gromt” de motor heerlijk en merk ik dat de motor hier het beste functioneert. Dan heb je het gevoel dat de Vectra zo richting Moskou kunt laten rijden.

Schakelen en de koppeling werken soepel en top.
Het interieur ziet er voor de leeftijd (en twee jonge kids) nog heel goed uit. Ik moet eerlijk zeggen dat Opel hier niet op bezuinigd lijkt te hebben. Het interieur had ook bij wijze van 4 jaar oud kunnen zijn.
Het exterieur is prima, maar ondertussen hebben twee idioten een keer voor en achter de bumper aangetikt. Niet echt opvallend, maar wel groot genoeg dat de veroorzaker dit gemerkt moet hebben. Uiteraard geen briefje o.i.d.....welkom in de huidige tijd...

Goed, we hopen nog even lekker (2018) door te rijden, maar de kans is groot dat we de komende zomervakantie in een andere auto rijden.

Accu kapot

  • 178.000 km

Twee weken geleden een hilarisch moment. Auto ingepakt voor een weekendje weg. Vrijdagmiddag koffers ingepakt en iedereen blij in de auto. Let’s go.......auto startte niet/de auto deed helemaal niet.
Daar zit je dan met je gezin in de auto voor je eigen huis.
Met behulp van startkabels de auto aan de praat gekregen en daarna geen problemen meer ondervonden.
Echter de twijfel blijft toch, want we weten echt 100% zeker dat we geen lampje o.i.d. hebben aan laten staan. De auto kreeg daarna soms ook last bij het starten, dus even naar de garage.
Accu was niet kapot, maar ook niet meer optimaal. Advies doorrijden, maar dan kun je binnen een paar weken (Zeker nu de winter eraan komt) verwachten dat het echt gebeurd is. Kortom, nieuwe accu erin.
Kosten: 110 euro voor de accu.

APK en grote beurt

  • 180.000 km

Daar ging ons Opeltje weer. Ditmaal voor een apk keuring en een grote onderhoudsbeurt. Wij hadden geen problemen geconstateerd of gemerkt en hoopten natuurlijk dat de auto vlekkeloos door de beurt en keuring heen zou gaan. In de ochtend vroeg mijn vriendin nog of ik problemen met de auto zou verwachten. Ik gaf aan niet echt problemen te verwachten, maar gezien de leeftijd en km stand, zou de uitlaat, remblokken en stabilisatorstang natuurlijk altijd een keer aan de beurt kunnen komen.
Nou, ik had monteur kunnen worden, haha. In de middag werd ik opgebeld dat de handrem wat vastliep en losgemaakt moest worden, dat de remblokken achter versleten waren, de stabilisatorstang voor vervangen moest worden en dat een gaatje in de uitlaat gelast zou worden.....
De monteur gaf aan dat er geen vreemde zaken bij zaten, maar gewoon regulier onderhoud voor een auto van deze leeftijd en km stand. En ik ben het daar ook wel mee eens. Het zijn allemaal slijtageonderdelen.
Kosten: 960 euro (apk keuring, grote onderhoudsbeurt, alle filters, remvloeistof vervangen, motorolie vervangen, lassen uitlaat, remblokken achter, 2 lampjes, 4 bougies, handrem losmaken en de stabilisatorstangen voor. )

Waarschijnlijk laat ik de auto voor de zomervakantie nog even checken en dan tevens een airco check erbij (vorig jaar ook gedaan en dat bleek heel eg nuttig te zijn geweest) en dan gaan we waarschijnlijk met de auto richting Italië of Frankrijk.

Hopelijk kunnen we weer een jaar probleemloos rijden!

Vlak voor de vakantie

  • 180.000 km

Toch voor de zekerheid een uitgebreide zomercheck laten doen, omdat we met onze eigen auto op vakantie gaan. Vorig jaar ook laten doen en toen bleek er voor een veer kapot te zijn, dus we wilden het lot niet tarten. En zo’n check kost natuurlijk ook niet veel, maar je weet wel dat bepaalde zaken even goed gecontroleerd en evt. aangevuld zijn.
Ook een airco service laten uitvoeren, omdat met de komende hitte, we een goed werkende en ruikende airco willen hebben.
Er waren gelukkig geen bijzonderheden.

Wel viel mij al een tijdje iets op: op de grond bij de passagiersstoel lag soms een beetje water. Aangezien ik ook een flesje water vond, dacht ik dat mijn kinderen misschien het flesje hadden laten vallen. Echter het euvel bleek wat anders te zijn, want de bodem bleek wel erg vochtig te zijn en ik zag bij het rijden ineens druppeltjes onder uit de middenconsole komen. Overduidelijk water en ik vermoedde condens van de airco. Vermoedelijk zat de afvoer verstopt en stapelde het water zich op. Gelijk terug naar de garage en die heeft wat lopen prutsen, want de afvoerslang is klein en loopt langs het hitteschild onderaan bij de motor naar buiten. Monteur vermoedt dat dit het euvel moet zijn, want de opening zat verstopt en er kwam direct een lading water uit. Komende week even afwachten en checken met rijden of het probleem opgelost is en dan lekker op vakantie

Vakantie zit erop

  • 182.500 km

De vakantie zit er weer op. Na een lange rit met veel file probleemloos teruggekomen uit Italië. En op de teller er weer 2500km bij.

De auto heeft het fantastisch gedaan, want we zaten ook nog eens in de bergen rondom Lago Maggiore en dat rijdt toch altijd weer anders dan die vlakke snelweg.
Natuurlijk merk je op die steile, slecht onderhouden weggetjes dat de auto begint te rammelen en te kraken. Ongetwijfeld zullen de rubbers, ophanging e.d wat ouderdomskwalen hebben. Niet iets om zorgen over te maken; het hoort gewoon bij de leeftijd zeggen we dan maar.

Waren er dan bijzonderheden?
- Ik blijf erbij dat deze Duitse (nou ja Duits...) wagen gemaakt is voor de lange vlakke snelwegen van Duitsland waar je honderden kilometers achter elkaar kunt door rijden. Tussen de 100-160 km per uur is de wagen echt in zijn element en snort en bromt de motor heerlijk. Echt voldoende power en snelheid om lekker door te rijden met een stabiele wegligging, mooi geluid en lekkere stoelen om in te zitten.
- Het kan aan mijn onervarenheid liggen, maar ik vind dat de power soms in de bergen met name op “vals plat” lijkt te ontbreken. Terugschakelen, hoog in de toeren of juist laag, het maakt allemaal niets uit. Heel bijzonder. Op de snelweg heb je het idee dat je zo naar de 220 komt optrekken, maar dan is dat gevoel dus in de bergen bij vals plat helemaal weg. (Nu besef ik ook wel dat je in de bergen niet zo maar optrekt naar 220 km...)
- De ruimte die deze auto voorin, op de achterbank en achterin (kofferbak) biedt, blijft gigantisch en mijn nieuwe auto zal ook weer een ruime auto zijn.
- Het interieur blijft zich uitstekend houden, het exterieur begint wel slijtagesporen te vertonen. Vind ik ook meer dan logisch en ook niet storend.

Verliep alles dan vlekkeloos? Nee, de parkeersensoren achter deden de eerste dagen in Italië moeilijk (lees deden het niet) en even dacht ik dat een sensor kapot was, maar het euvel verdween en we zijn ondertussen bijna 3 weken verder. En op de terugreis ging een lamp voor kapot en dat was natuurlijk niet prettig als je besluit (deels) in de nacht terug te rijden....tja, dan is je zicht wel wat beperkter, zeker als je al die modernere auto’s ziet met die felle verlichting. Goed, het was te doen en nu maar even de garage opzoeken.

Het nieuwe jaar in,,.

  • 186.000 km

Vlak voor de kerstdagen vond ik de Opel soms wat bokken. Niet echt te verklaren mede doordat het zeer onregelmatig voorkwam. Alleen in de eerste versnellingen/in het stadsverkeer had de Opel er last van, maar ook dan soms wel en soms weer niet.
Op Tweede kerstdag, na een gezellige dag, reden we in de late avond naar huis. En tijdens het wegrijden kreeg ik de indruk dat de auto een vreemd bijgeluid maakte. Ik meende een soort van rammel te horen; een blikkerig geluid; een soort ratel onder de motorkap.
De volgende dag merkte ik weer niets, behalve dat bokken.
Rond de jaarwisseling wilde ik in de vroege, koude ochtend de auto starten en toen hoorde ik het lawaai weer, maar dan wel beduidend harder. Het overtrof het geluid van de motor. Motorkap open en een opname gemaakt.
Ik heb nog een paar ritten gemaakt, met soms bij het starten wel het geluid en soms niet, maar toen toch richting de garage om een wintercheck te doen. Bij de wintercheck kwam naar voren dat het flexibele deel van de uitlaat eigenlijk helemaal versleten was, dat de remleidingen op meerdere plekken behoorlijk versleten waren en dat er weinig motorolie aanwezig was. Dat kon de ratel/het geluid verklaren. Toch vertrouwende de garage het niet en zij hadden liever dat ik de auto achter zou laten. Ze wilden na de feestdagen, als alle monteurs terug, waren heel graag de motor opnieuw bekijken en mijn opname beluisteren.
Dat heb ik niet gedaan en heb tijdens oud en nieuw ook nog met de auto gereden. Ik wilde de jaarwisseling nog even afwachten, maar op 2 januari heb ik de auto ingeleverd. Diezelfde dag werd ik teruggebeld met de conclusie dat het naar alle waarschijnlijkheid de distributieketting is.
In de Opel Vectra 2.2 zitten twee kettingen......
Tja, ik weet dat die kettingen compleet door de motor lopen, dus vooral veel arbeidsuren en dat er tevens 2 andere reparaties (uitlaat/remleidingen) erbij kwamen....totaal 2200 euro.....

Dit was de 1e keer dat we serieus hebben na moeten denken of dit het nog wel waard zou zijn of dat we op zoek moesten naar een andere auto.
Nadeel: zonder de reparaties is de auto niets meer waard en je moet per direct op zoek naar een andere auto.
En op dit moment zijn we financieel ook nog niet zo ver dat we een auto (die we voor ogen hebben) kunnen aanschaffen.

Gekozen dus voor een reparatie. Daarmee hoop ik in april bij de apk en kleine onderhoudsbeurt geen bijzonderheden meer te verwachten en dat we nog een jaartje kunnen doorrijden.
Ik ben ook wel een beetje gehecht geraakt aan de Opel. Na al die jaren raak je toch gewend aan de zithouding, ruimte, het rijden/schakelen, de geur, etc. Hoewel ik weet dat het einde eraan zit te komen. Over 1 a 2 jaar gaan we naar alle waarschijnlijkheid over op een andere auto. Maar dat is toekomst en dus onzeker.

Distributie

  • 186.000 km

Zoals hierboven aangegeven, hebben we de reparatie laten uitvoeren. En we hebben enorm veel geluk gehad.
Het bleek dat de ketting spanner al was afgebroken (ketting dus niet meer op spanning) en dat 1 bout al losgetrild was en in de motor lag. Ik heb alle onderdelen ter inzage mogen bekijken.
Het had niet veel gescheeld of de ketting was letterlijk door de motor heen gevlogen. De complete set van twee kettingen zijn vervangen en uiteraard nieuwe motorolie erin. Over twee weken ter controle terugkomen: dan wil de garage even checken of er geen vloeistoffen lekken en alles goed gemonteerd is.

Ook is het flexibele deel van de uitlaat vervangen.

En de complete remleidingen van voor en achter zijn vervangen en getectyleerd. En daarbij hebben ze ook de remvloeistof vervangen.

Ik kan niet anders zeggen dat de auto weer als een zonnetje rijdt...en hopelijk voor heel lang....

Dashboard zwart

  • 186.000 km

Bijzondere ervaring rijker. Ik parkeerde de auto en ik had de indruk dat de afstandsbediening van de sleutel niet goed werkte. Auto ging niet op slot. Na een paar pogingen ineens wel.
Boodschappen gedaan en vervolgens wilde ik wegrijden, maar ik zag dat op het Dashboard de melding verscheen dat de achterdeur niet dicht zat. Dit bleek wel zo te zijn, maar de melding bleef. Vervolgens keek ik even goed naar mijn dashboard en toen bleek dat niets werkte.....geen toeren, geen snelheid, geen km stand, geen richtingaanwijzer, etc. De auto reed verder perfect en ook de verlichting aan de buitenkant en de rest van de auto werkte naar behoren.
De volgende dag na wat geklooi en gedruk op verschillende knopjes is het dan toch gelukt dit te herstellen. En gelukkig werkt alles weer naar behoren.
Ik vermoed een zekering die niet goed werkt of een beetje minder contact had.

APK+beurt

  • 186.000 km

Daar ging ons Opeltje weer.
Ditmaal voor een APK-keuring en een een kleine (jaarlijkse) onderhoudsbeurt. Aangezien de auto vorig jaar een grote onderhoudsbeurt heeft gehad, in de zomer een zomercheck inclusief volledige airco-service, afgelopen winter een wintercheck icm de vervanging van de complete distributieketting...had ik toch goede hoop dat ik dit keer niet voor verrassingen kwam te staan.......
En ik had gelijk, want de auto kwam glansrijk door de keuring. Ook gelukkig geen verwachte kosten en/of “net aan/nog net niet” versleten onderdelen. Nu zegt dit natuurlijk niet veel, maar het geeft de burger toch wat moed dat ik het komende jaar de auto probleemloos kan rijden en dat zal dan waarschijnlijk ook het laatste jaar zijn...(zeg ik met een beetje pijn in mijn hart)
Ja, ik heb het hier al wat vaker geroepen, maar ik merk dat ik steeds vaker serieuzer naar auto’s zit te kijken en ook hier op het forum al wat specifiekere vragen heb gesteld.
Gezien de gemaakte kosten van afgelopen jaar en het feit dat wij een grote verbouwing aan ons huis achter de rug hebben, rijden we dus nog wel door met de Opel. En dus ook wat langer dan verwacht.
En laat ik gelijk zeggen dat dit natuurlijk ook geen enkel probleem is!
Ik geniet nog steeds van mijn auto en ik blijf het een tijdloos (en daardoor natuurlijk ook wat saai) model vinden. Van binnen en van buiten vind ik wel dat de auto wat aan het “afglijden” is. Het exterieur begint toch wat slijtage, kleine deukjes en krassen te vertonen en het interieur is weliswaar nog intact en redelijk goed, maar hier en daar komen wat verkleuringen in het plastic, sluiten bakjes, klepjes en randjes wat minder mooi aan en begint de electronica, zoals van de ramen en de achterklep, wat kuren te vertonen.
Ik neem dit een 13-14 jaar oude auto met straks 2 ton op de teller, die in weer en wind altijd buiten staat en waar veelal korte ritjes meer gemaakt worden, niet kwalijk.

Zomervakantie

  • 189.000 km

Door de Corona-pandemie werd de vliegvakantie geannuleerd. Toch beloften om wel op vakantie te gaan, maar dan met de auto richting France.
Ons Opeltje gaat dus op zijn “oude dag” nog een roadtripje maken.

In het vroege voorjaar heeft de auto een jaarlijkse (kleine) onderhoudsbeurt gehad en een apk-keuring. Toch vind ik het wel fijn om de auto nog even voor de vakantie te laten checken. Een zomercheck is bij mijn garage gratis, maar ik ga altijd voor de uitgebreide check voor 19,95 euro. Dan worden toch beduidend meer zaken gecontroleerd en in de voorgaande jaren heeft mij die 20 euro ook een boel ellende bespaard. Zo bleek een keer een voorveer kapot te zijn.

Gelukkig was er nu niets aan de hand. Een heel klein beetje olie bijgevuld, maar dat was kosteloos.

Hopelijk een lekkere veilige pechvrij vakantie.

De vakantie

  • 193.000 km

De vakantie zit er op en we hebben bijna 3000 km weer probleemloos op de teller kunnen zetten.
Ik kan niet anders zeggen dat de auto het fantastisch heeft gedaan.
Natuurlijk wordt de auto een dagje ouder; zowel van binnen als van buiten begint de slijtage wat toe te nemen. Slijtage dat je niet meer met een goede schoonmaak of kleine reparatie kan en/of wil fixen.
Dat is ook niet erg. Motorisch reed onze Opel echter nog steeds super. De Franse snelweg en de Opel is en blijft een heerlijke combinatie. In tegenstelling tot het rijden in de bergen; daar krijg ik de Opel niet goed aan de praat. In de (Italiaanse) bergen heb ik vorig jaar als laatste poging van alles geprobeerd: hoog en laag in de toeren, in de 1e, 2e, 3e versnelling, etc. Het is net of de auto het niet aan kan. De auto is natuurlijk zwaar en de motor heeft geen turbo o.i.d.
Echter op de Franse snelwegen zoeft en snort de Opel bijna met zichtbaar plezier over het asfalt.

Tja, over de ruimte van dit slagschip hoef ik het niet te hebben: geweldig!

Niets te klagen dan? Tja, met bijna 2 ton op de teller en een 13 jaar oude auto besef ik wel dat ik met een oud dametje op stap ben. Hoe veilig, ondanks zorgvuldige beurten, zomerchecks en nooit en te nimmer bezuinigingen op onderdelen, is en blijft de auto? Dat zit voornamelijk in mijn hoofd, maar speelt dus ook mee tijdens dit soort reizen.

Verder laat de elektronica soms een steekje vallen. De cruise control schiet soms er uit, de parkeersensor (achter) weigert een enkele keer dienst, de ruitenwissers hebben op de snelweg soms wat moeite met de snelheid en de bediening van de ramen reageert soms wat trager. En met hitte weigert de elektronische achterklep ivm te veel druk. Dat is een bekend euvel trouwens dat Opel ook al vanaf het begin heeft erkend.
Dit is echter allemaal sporadisch, maar laat je wel beseffen dat je dus met een wat oudere auto op stap bent.

Volgend jaar? Ik vermoed dat er een andere auto komt en dat ik hier een afsluitende review over de `Opel schrijf.

Afscheid

  • 193.000 km

En dan komt, toch nog een beetje onverwachts, het afscheid eraan.
Binnenkort zal de Opel niet meer voor mijn deur staan.

We hadden zeker nog door kunnen rijden, maar op een gegeven moment kom je ook tot twee vragen:
- Wanneer is het dan wel een goed/geschikt moment om je auto weg te doen? (Waarom niet nu, maar over 6 maanden dan wel? Of over 10 maanden?)
- Wanneer is het tijd voor iets nieuws? (Ik weet het: luxe-positie, want financieel moet het natuurlijk ook haalbaar/mogelijk zijn)

Afgelopen weken wat actiever rond gekeken, ook daadwerkelijk wat auto’s bekeken en proefritten gemaakt.

Conclusie

  • 193.000 km

Mijn persoonlijke eindconclusie

Exterieur: 4 sterren
Ik vind het een tijdloos doch ietwat saai model. De portieren en de achterklep ogen en voelen zwaar en solide aan, de motorkap en het dak voelen daarentegen beduidend lichter en kwetsbaarder aan.
De kleur is zwart, maar de krasjes en kleurvervaging van het plastic vallen mij voor een 13 jaar oude auto heel erg mee. Na een wasbeurt ziet de auto, zeker van enige afstand, er blinkend en strak uit. Chroom hield zich goed.
De combi zwart, chroom en mooie 17 inch velgen gaven deze auto in mijn optiek het juiste cachet en sportieve tintje.
Ik heb best veel complimenten gehad over de auto, terwijl het een “gewone Opel” is.

Interieur: 4 sterren
Degelijk en solide.
Leer heeft zich fantastisch gehouden, stoelen en de fitting ook. Ook de achterbank met 2 opgroeiende kinderen, heeft zich goed gehouden.
De materialen en de vormgeving voelen solide en degelijk aan. Alle knopjes en grepen hebben zich goed gehouden. Dashboard is tijdloos en heeft een rustige uitstraling. Het is geen premium, maar schurkt daar wel tegenaan in mij optiek.
Uiteraard zijn er zaken wat versleten. Het afvalbakje achter werkt niet goed meer, er zitten wat vlekken op de achterkant van de rugleuning, omdat de kleine kinderen telkens met hun schoentjes er tegen aan trapten en het klepje van de 12V zowel op de achterbank als in de achterbak is verdwenen. Tja, we zijn best zuinig geweest op de auto, maar de auto is en moet ook gebruikt worden.

Rij-Prestaties: 3,5 sterren
Het is een zware auto, er zit geen Turbo op en ik wist dat het geen strepentrekker zou zijn. Toch denk ik dat er meer uit deze 2.2 met 155pk en 220NM te halen moet zijn.
De motor voelt zich het prettigst als de auto zich op de snelweg begeeft en zo 100-160 mag rijden. Dan zorgt de grootte en het gewicht van de auto icm de motor voor heel relaxt en lekker rijden. Dan kan de auto ook met gemak mee. Terugschakelen naar de 5 is wel nodig om weer even die versnelling erin te krijgen. Na 160 km per uur wordt de motor lawaaiig en moet ie echt aan het werk.
Al met al waren wij tevreden over de prestaties in het algemeen. Niet bijzonder, niet slecht, niet uitmuntend. Ook het verbruik viel ons allemaal wel mee.
De besturing vond ik prima, maar ook wat anoniem. Het is gewoon een auto gemaakt als een oude, luie stoel waar je lekker in ploft. Het rijdt allemaal heel ontspannen, maar dus soms ook wat saai en lazy.
De auto is zwaar en dat merk je met het remmen dus ook. Ik vind dat Opel “zwaardere/sterkere remmen” had kunnen gebruiken. Ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.
Al met is het comfort element zowel in het interieur als de prestaties goed te noemen.

Persoonlijk heb ik wel het gevoel dat je met deze motor ondanks zorgvuldig onderhoud niet de 4/5 ton gaat halen.
Schakelen gaat wat hakerig en soms bij een warme bak wilde de pook niet goed van de 2 naar 3 en weer terug.

De auto is groot: voorin, achterin en de laadruimte. 1 woord: fantastisch

Betrouwbaarheid en kosten krap 3 sterren
Tja, aan de ene kant hoop ik dat ik minder kosten heb bij de opvolger, aan de andere kant heeft de Opel mijn nooit laten staan en heb ik 8 jaar erin kunnen rijden tot aan bijna 2 ton...
De motor is echter niet de sterkste en betrouwbaarste motor van Opel.
Veel motoren gebouwd tussen 2000 en 2010 hebben allerlei milieu-maatregelen ondervonden en zijn dus aangepast. Gevolg: veel kwetsbaarheden en fouten.
Brandstofpomp, benzine sensor, drukregelaar, stelmotor wervelkleppen, distributieketting, het is allemaal een keer kapot gegaan en vervangen.
Ik vind wel dat je dit in perspectief moet plaatsen. De auto werd natuurljk een dagje ouder met de jaren, we rijden niet veel, km stand is nooit echt laag geweest en wij maken voornamelijk korte ritten en dat is nooit en te nimmer goed voor een motor.
Dus het kan betrouwbaarder, maar was misschien ook betrouwbaarder geweest als wij veel regelmatiger langere ritten zouden rijden.

De kosten van sommige reparaties waren hoog, het reguliere onderhoud was prima te doen, de aanschafprijs voor die tijd gunstig en doordat de verzekering omlaag kon, de afschrijving er niet meer was, hebben we al met al overall helemaal maandelijks niet met hoge kosten gereden. (Voor een grote, zware auto met 2.2 motor en van alle luxe voorzien)

Laatste woord:
Het heeft weinig zin om het te hebben over wel of niet weer kopen, aangezien het model Vectra er al flink aantal jaren uit is.
Met de wijsheid van nu, had ik deze Vectra 2.2 waarschijnlijk niet gekocht, misschien wel de 1.8, maar ook daar heb je niets aan. Tevens heeft de auto mij ook voldoende plezier gebracht.
Aangezien ik altijd switch van merk en model is de de opvolger van de Vectra, de Insignia, geen optie. Hoewel ik toch even heb gekeken naar het laatste model Insignia die ook heel aardig scoort in de testen.
We gaan dus voor een ander merk. Wel wordt het weer een station.

Ook voor de opvolger zal ik een review gaan bijhouden.

Bedankt voor het lezen en de reacties.

Bedankt Opel Vectra (die als exportauto niet lang meer in Nederland zal zijn)

Export

  • 225.000 km

De auto heeft met de laatste eigenaar tot eind 2022 in Nederland rond gereden, maar is nu geëxporteerd naar het buitenland.
15 jaar verder en er lijkt een einde te zijn gekomen aan de Opel.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.