Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

autoreview

Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)
Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)Opel Vectra 2.5i-V6 Diamond (1999)

Signalement

UitvoeringVectra 2.5i-V6 Diamond
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf167.000 km
KM-stand laatst185.465 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hij rijdt gewoon zo lekker:)

  • 177.000 km

De zoektocht
In de zomer van 2020 besloten we om onze Insignia weg te doen. Ergonomisch gezien een bijzonder fijne auto, maar in 3,5 jaar 17x (!) bij de garage.. op een gegeven moment is dat wel genoeg. In plaats van de Insignia kwam er een kleine auto voor mijn vrouw, dat werd een Ibiza. Voor mezelf ging ik op zoektocht naar een auto met de volgende wensen:
- Goedkoop, max. 3.000,- om zo lage afschrijvingskosten te hebben
- Bouwjaar 1990-2000: genoeg comfort in dagelijkse verkeer, maar liefst zo min mogelijk kwetsbare electronica
- D-segment of groter, ik moet ermee naar de Hornbach kunnen
- Trekhaak en het allerliefste een automaat
- Een 6-cylinder zou heel fijn zijn vanwege de fijne loop ervan
Zo kwam ik uit bij een Alfa 156 station, maar die zag er heel slecht uit. Diezelfde middag ook gaan kijken bij deze Vectra, die te koop stond voor ongeveer de helft van mijn budget. Hield ik de rest nog over om hem helemaal in orde te maken. Kilometerstand was voor mij niet superbelangrijk, aangezien ik zelf toch niet zoveel rijd met deze auto. Zuinigheid was dus ook niet persé heel belangrijk:)

Na aanschaf
Direct na aanschaf heb ik alles aan de auto laten doen wat moest gebeuren. De einddemper was lek, dus die is vervangen. 4 nieuwe banden. Nieuwe remblokken en -schijven rondom. Spruitstukpakkingen vervangen en ook gelijk maar de distributieriem gedaan. En verder nog alles wat bij een grote beurt komt, en klaar was Kees. Onze garagehouder complimenteerde me nog met de anonieme, maar keurige verschijning van de Vectra die in zijn ogen weer klaar was om nog een aantal mooie jaren mee te sturen. Lichte gebruikssporen aan de buitenkant ja, maar je kon zien dat de vorige twee (!) eigenaren er 21 jaar lang heel zuinig mee omgegaan waren.
Voor het mooie heb ik de originele 5-spaaks Vectra velgen vervangen voor een set originele Saab Aero velgen. Staat 'm goed, al zeg ik het zelf.

Hij rijdt gewoon zo lekker…
Inmiddels rijd ik ruim een jaar rond in de Vectra, en zitten er zo’n 10.000km bij. Dat is iets meer dan ik vooraf geschat had, maar dat is omdat de Vectra simpelweg zó lekker is om mee te rijden:) Waar ik ook naartoe moet, ik kies gewoon veel liever voor de ouderwetse V6 met automaat dan voor de moderne Ibiza. Mijn vrouw hoort dat dan zuchtend aan:)
Het interieur is smetteloos, en voorzien van – voor die tijd – veel comfortabele opties. Velours bekleding bijvoorbeeld, waar ik dan weer netjes een stoelhoes overheen heb gelegd. Want ik heb wel gemerkt dat dit een auto is die de moeite waard is om zuinig op te zijn. Verder een perfect werkende automatische airco, elektrische ramen, de automaat natuurlijk, en alles werkt ook gewoon. Het dashboard van echt jaren ’90 wortelnotenplastic leidt steevast tot leuke reacties bij passagiers. Die vervolgens opmerken dat het er eigenlijk wel bijzonder smetteloos uitziet en luxe is voor een Opel van 21 jaar oud.
De automaat schakelt voor jaren ’90 begrippen keurig soepel zonder problemen. De Vectra haalt het meeste van de tijd keurig netjes 1 op 10, prima waarde voor een V6 uit de jaren ’90. Rijd ik een week alleen maar korte stukjes en spreek ik het volle vermogen af en toe aan (ook dat is leuk, eerlijk is eerlijk) dan wordt dat wel eens 1 op 8,5. Niet zeuren, zo’n V6 is fijn rijden.. anders moet je maar een Karl kopen:) Tanken doe ik alleen E5 trouwens.
In 0 naar 100 gaat in 8,5 seconden. Ik ben niet iemand die stoplichtsprintjes aangaat, maar anno nu blijf je nog steeds het merendeel van het grijze Nederlandse wagenpark prima voor.

Onderhoud
Na een jaar rijden was de Vectra toe aan de APK, die hij keurig netjes doorkwam. Enige puntje was een lekkend leidinkje bij de EGR-klep, dat is vervangen. Vlak hierna wilde de Vectra tot twee keer toe niet starten met warme motor, dat bleek na uitlezen een versleten nokkenaspositiesensor te zijn. Deze is vervangen en alles marcheert weer als vanouds.

De toekomst
Het blijft genieten in deze auto, en zo lang hij betrouwbaar blijft, mag ie ook lekker blijven. Aan de buitenkant ziet de leek een 13 in dozijn Vectra die niemand opvalt. Zelf weet ik dat het mijn fijne metgezel is. In 21 jaar slechts 2 eerdere eigenaren en krap 170 duizend kilometers. Een fijne V6 met een soepele automaat en een smetteloos interieur met alle opties die je écht nodig hebt. En zeker zo leuk: praktisch zonder afschrijving.

Tweeling nieuws

  • 185.465 km

Inmiddels rijd ik alweer ruim twee jaar in de Vectra rond, tijd voor een kleine update. Ik vind het tenslotte ook leuk om van anderen te lezen of hun auto na een tijdje ook nog zo bevalt. Voor mij geldt dat zeker: de Vectra is nog steeds een heerlijke auto waarmee ik anoniem, maar comfortabel door het verkeer ga. En ook al zou je denken dat het met de huidige benzineprijzen niet leuk meer is, het feit dat ik nauwelijks afschrijving heb (en ook niet al teveel km's maak natuurlijk), zorgt ervoor dat de kosten per kilometer voor de Vectra ónder die van de Ibiza van mijn vrouw zitten.

Een korte samenvatting van het afgelopen jaar. Deze zomer is de Vectra gekeurd en heeft ie netjes zijn periodieke beurt gehad. Bij de keur bleek als enige reparatiepunt het vervangen van de aandrijfashoes, dit is dan ook gebeurd. Verder geen onvoorziene kosten, dus voor iets meer dan 200,- kan hij weer een jaartje vooruit.

Begin september zijn mijn vriendin en ik papa en mama geworden van een tweeling. En het eerste wat je dan op autogebied denkt is dat je toch iets ruimers nodig hebt. Toch blijkt dan tot mijn verbazing dat veel stationwagons niet eens veel meer praktische ruimte bieden achterin dan de Vectra. Dus nadat de Vectra een paar dagen op Marktplaats heeft gestaan (en genoeg reacties, vooral van liefhebbers), heb ik toch besloten hem te blijven rijden en hem zelfs nog verder te vertroetelen:) Dus vanmiddag ga ik luxe kentekenplaten halen met van die mooie opgelegde letters. En komende tijd ga ik de koplampen netjes oppoetsen en de auto polijsten. Hij zal heus op een dag het veld moeten ruimen, maar... het is gewoon zo'n ontzettend fijne auto zeg:)

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.