Opel Tour 1.3 CDTi Comfort (2004)

autoreview

Opel Tour 1.3 CDTI Comfort (2004)

Signalement

UitvoeringTour 1.3 CDTI Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf27.000 km
KM-stand laatst90.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na lang zoeken naar een ruimere auto in verband met onze twee honden zijn we uitgekomen op deze Opel Combo Tour. Zoekcriteria waren: een ruime kofferbak, ruimte op de achterbank voor evt bagage als de honden meegaan en een pittige en zuinige dieselmotor. De Combo voldoet aan al deze criteria. Het is een Comfort uitvoering met de nodige opties, oa: airconditioning, een tweede schuifdeur, centrale vergrendeling met AB en elektrische ramen. Door de heren van inbouwstation West Mobiel in Groningen weer een cruise control van John Gold laten inbouwen en ons navigatiesysteem met wisselaar over laten zetten en de auto biedt weer alle comfort en gemak die wij wensen. Het nieuwe John Gold systeem werkt weer verfijnder dan het vorige systeem wat in de Getz was ingebouwd door de elektronische bediening en ook de nieuwe bedieningshandel laat zich makkelijker bedienen na een korte gewenningsperiode.
Wat nog niet went is de overzichtelijkheid van de Combo naar achteren toe, ondanks het grote raamoppervlak houd het zicht bij achteruit in parkeren niet over. Dit komt door de lage zit voor een dergelijke auto en de hoge onderste rand van de achterruiten. Voordeel van deze lage zit is weer wel de goede wegligging, de auto helt weinig over en geeft genoeg vertrouwen om met een flink gangetje bochten bij in en uitvoegstroken op de snelweg in te gaan.
De gretige Multijet dieselmotor van Fiat draagt bij aan het rijplezier, de motor is stil, trekt goed door in de toeren (hij gedraagt zich als een benzinemotor en begint pas goed te trekken boven de 2.000 toeren waarna het feest bij een kleine 4.000 toeren minder wordt). Het verbruik valt voor een dergelijke grote auto van 1200 kilo met een 1.3 motor alleszins mee, hadden we gehoopt op een verbruik van 1:15 a 16 blijkt de auto in de praktijk zonder zijden gasvoet al makkelijk 1:17 tot 1:17.5 te halen!
Voor het comfort spelen verder de stilte in de auto mee, de motor houdt zich op de achtergrond en is niet als diesel herkenbaar, maar ook windgeruis laat zich weinig horen en van rammels of kraken is ook geen sprake, we hadden verwacht dat de schuifdeuren en de grote achterdeuren wel van zich zouden laten horen op een slecht wegdek maar dit is niet het geval. De auto warmt wel snel op met al het glas rondom daarom hebben we de auto laten voorzien van Blackchrome folie vanaf de B-stijl, dit scheelt een stuk in de warmte in de auto en het zicht naar buiten blijft goed, zelfs in het donker. De voorstoelen zitten goed en ook op de achterbank is het voor twee volwassenen goed uit te houden door de goede zit en grote beenruimte (wielbasis 2.72 mtr) de voorstoelen kunnen gewoon in de achterste stand blijven staan als er mensen mee rijden.


Update 22-10-06 (38.000KM)

Helaas heeft de slechte overzichtelijkheid naar achteren geleid tot een deuk in de achterbumper. Reparatie komt op een kleine 4 a 500 euro omdat de zijdelen die wel in kleur zijn gespoten een geheel vormen met de achterbumper. Zo lopen kosten voor reparatie alsnog op!
Beter te spreken zijn we over het verbruik, ondanks het gebruik van de airconditioning en het feit dat we geregeld als eerste weg zijn bij het stoplicht ligt het gemiddelde verbruik nu tussen de 1:18,5 a 1:19.

Update 13-05-07 (50.000KM)

Na een aanrijding in december waarbij een achterligger door iemand anders tegen de achterkant van onze auto werd opgedrukt is de deuk in de achterbumper ook verdwenen omdat door de aanrijding de achterbumper en beide achterdeuren moesten worden vervangen. Na de winterperiode zijn de winterbanden weer omgeruild voor de zomerbanden. Bij deze gelegenheid meteen nieuwe voorbanden van Vredestein laten monteren. De Hi-Tracs bevallen prima. Bij de bandenwissel bleek verder dat de remblokjes aan vervanging toe waren. Dit bij de Opel-dealer hier in de buurt laten doen. Dit vervangen duurde vrij lang, we hebben anderhalf uur moeten wachten. Eenmaal klaar bleek dat er ook een update aan de software doorgevoerd te zijn, dit is volgens de receptiemedewerker een standaardprocedure als een auto binnenkomt voor een reparatie oid. Op onze opmerking dat we niet blij waren dat dit ongevraagd wordt gedaan antwoordde de receptionist dat we hier waarschijnlijk niets van zullen merken. Helaas was het tegendeel echter het geval! (zie verder bij problemen)

Update 24-01-08 (65.000KM)

Auto bevalt nog altijd prima, buiten het reguliere onderhoud zijn er geen bezoekjes aan de dealer nodig geweest. Het verbruik blijft rond de 1op18 liggen, best zuinig voor een dergelijke hoge wagen vinden wij. Hoewel het geen flitsende verschijning is om te zien bied de Combo door zijn praktische eigenschappen en prettig rijgedrag toch het nodige rijplezier. De honden zitten nog altijd riant achterin en uitstapjes met 4 of 5 personen en hun bagage zijn ook geen probleem. Afgelopen vakantie met 4 volwassenen, 4 grote harde vliegtuigkoffers en de nodige handbagage naar Schiphol getuft en dan is het toch wel erg handig dat je de hele vracht in 1 auto kwijt kunt en iedereen gewoon comfortabel kan zitten. Hoewel “getuft”? ondanks de belading had de diesel motor geen probleem om ons vlot met het overige verkeer mee te laten komen op de snelweg. Uiteraard is het met een dergelijke belading wel zaak om iets minder enthousiast de bochten door te gaan dan je gewend bent te doen.

PROBLEMEN

Direct bij het ophalen van de auto bij de dealer brandde een oranje lampje wat achteraf een storing in het motormanagement bleek aan te geven. Wij dachten dat de dealer was vergeten de boardcomputer na de afleveringsbeurt te resetten. Na uitlezen door een monteur bleek het niet helemaal duidelijk te worden wat er aan scheelde, we moesten maar in de gaten houden of de auto ook slechter zou gaan rijden en dan maar weet terugkomen. Na een paar dagen moest er een aanhanger getrokken worden en dat ging aanvankelijk prima totdat er na een paar kilometer duidelijk vermogensverlies was waar te nemen en de turbo niet meer leek te werken. Ook ging het oranje lampje weer branden en was er rook uit de uitlaat waarneembaar.
Na het uitzetten van het contact is dit euvel over gegaan en trok de auto na dit voorval een stuk beter. Voor de zekerheid de auto toch weer uit laten lezen door de Opel dealer en volgens hen had de auto ws door het langere stilstaan last van een vervuilde motor en was een en ander door hem goed warm te rijden verholpen. Dit is een aantal weken goed gegaan totdat we gisteren op de snelweg weer te maken hebben gekregen met vermogensverlies. Inmiddels in de Autoweek gelezen dat dit een bekend gegeven is bij Combo’s met deze motor en dat de dealer hier een software update voor heeft. Hier moeten we nog even achteraan. Voor de rest heeft de auto nog geen problemen gegeven.


Update 22-10-06 (38.000KM)

De problemen met het stilvallen zijn inmiddels ook opgelost, de EGR??klep is onder garantie vervangen en sindsdien heeft het euvel zich niet meer voorgedaan.

Update 13-05-07 (50.000KM)

Auto heeft zich goed gehouden na vervanging van de EGRklep. Na updaten van de software door de dealer hier in de buurt in april werden we geconfronteerd met tegenvallende prestaties, de auto voelde minder pittig aan en bij gebruik van de airconditioning of met 4 personen aan boord leek er totaal geen trekkracht meer over te zijn. Ook steeg het verbruik van gemiddeld 1:18a 19 naar 1:14! Voor de goede orde; de auto was door de dealer waar we hem gekocht hadden gechiptuned. Begin mei de auto dus maar weer bij de dealer gebracht die de software had geüpdatet, toen bleek dus dat de tuning door de update teniet was gedaan. De auto was getuned via On Board Diagnose Tuning waarbij via de diagnoseaansluiting van de auto de software wordt aangepast, als de software wordt geüpdatet dan wordt dus de oude sofware overschreven wat in ons geval dus inhield dat de tuning teniet was gedaan. Gelukkig heeft de dealer kunnen regelen dat de tuner de auto opnieuw tuned. Bijkomstigheid is wel dat we nu het verschil kennen tussen een wel en niet ’gechipte’ Combo met 1.3 CDtimotor. De dealer vroeg zich nml af waarom je een dergelijke auto zou tunen, omdat ze nooit klachten over de prestaties hoorden. Maar ben je gewend aan een auto die lekker vlot rijdt zonder dat je ver in de toeren hoeft door te trekken en altijd vermogen over heeft om vlot een inhaalactie uit te voeren dan wil je niet meer zonder. De winst zit hem denk ik vooral in de toename van het koppel, dit gaat van 170 naar 205 NM. Gezien het feit dat de auto met tuning ook zuiniger is geeft wel aan dat een en ander een stuk makkelijker gaat. Ook de winst in PK’s is natuurlijk prettig, van 70 naar 89 PK. Dat merk je wel in het dagelijks gebruik zonder dat we de auto gebruiken als racemonster oid, het rijdt gewoon een stuk prettiger! Door dit geval hebben we wel geleerd voortaan altijd te melden dat de auto chiptuning heeft ondergaan en dat men van de software af moet blijven als de auto naar een dealer gaat die de auto niet kent!

Update 24-01-08 (65.000KM)
Geen problemen

Eindverslag

  • 90.000 km

Update 01-01-10 (+/-90.000KM)
Omdat we nog maar 1 hond hebben en de Combo niet meer zo veel gebruikten hebben we hem in november ingeruild voor iets compacters en sportievers, een Fiat Panda 100HP. Begin 2009 heeft de dynamo het begeven is toen door de Opeldealer vervangen door een gereviseerde dynamo, kosten desondanks toch nog een dikke 700 euro. In oktober 2009 de EGR klep weer moeten laten vervangen ivm haperende motor en verhoogde roetuitstoot bij het optrekken. Kosten 300 euro.
Terugblikkend op drie jaar Opel Combo Tour rijden komen we tot de volgende plus en minpunten:
Plus:
• Ruime en praktische auto
• Dankzij tuning vlot te rijden en toch zuinig (gemiddeld 1:18 is makkelijk haalbaar)
• Goede wegligging ondanks hoge opbouw
Min:
• Betrouwbaarheid motor, tweemaal de EGRklep moeten laten vervangen met intervallen van ongeveer 30.000 km
• Stoelen geven op langere ritten geen optimale steun, waardoor je steeds gaat verzitten en last krijgt van de onderrug

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.