Opel Tigra TwinTop 1.4 Temptation (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tigra TwinTop 1.4 Temptation |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 42.000 km |
KM-stand laatst | 51.000 km |
gewoon leuk
- 51.000 km
De Tigra TwinTop vind ik gewoon leuk. Het is een vrij pretentieloze auto, maar hij maakt me wel blij, zeker in de two tone kleurstelling. Sommigen vinden het een damesautootje, mij best. De techniek is relatief eenvoudig (op het dak na natuurlijk). De hele bediening is kinderlijk eenvoudig.
Vooralsnog heeft hij me geen problemen gegeven. Ik heb bewust voor de 1.4 gekozen. Deze heeft een distributieketting ipv -riem (hoeft in principe niet vervangen te worden), is zuiniger (1:16 in de praktijk) en valt één belastingschaal lager uit dan de 1.8. De 1.4 maakt bepaald geen sportwagen van de Tigra, maar om te cruisen voldoet hij prima. Je kunt hem zelfs flink schakellui rijden, onderin trekt hij rimpelloos op. Nadeel zijn de bijbehorende trommelremmen, nogal magertjes. Mijn handrem doet het trouwens gewoon slecht, de garage heeft de trommels een keer schoon gemaakt maar dat hielp niets.
Van binnen is het knus en gezellig, met dank aan de rode leren bekleding. Geweldig is de leerkwaliteit niet, de hoes om de versnellingsbak is al gescheurd. Minder geslaagd voor mij is de zitpositie, het stuur staat nogal ver weg. De stoelen houden je aardig goed vast, alleen de onderrug wordt minder ondersteund. Hier is echter makkelijk iets aan te doen, de stoelen zijn aan de achterzijde snel te openen, om dan de vulling aan te passen. Zelf heb ik er opblaasbare rubber kussens in geplaatst, met een handpompje. Met het windscherm gemonteerd zit je lekker uit de wind. Met de stoelverwarming aan kun je vanaf 5 graden Celsius open rijden.
Zelfs enigzins gevaarlijk is de dikte van de A-stijl, daar verdwijnt zomaar een fietser of meer achter. Veiligheid heeft zijn prijs...
De keuze om maar helemaal geen achterbank te monteren vind ik een goede. Het komt de proporties van de auto ten goede, en de bagageruimte is zeer bruikbaar (met dak open 250 liter, 450 liter met het dak dicht, plus een vak van 70 liter achter de stoelen). Alleen het slome electrisch openen en sluiten van de kofferklep irriteert. En dat de verschillende waarschuwingen één en dezelfde waarschuwingspieper hebben, je weet dus nooit snel waarom de kap niet open wil.
Mijn dak heeft een kleine lekkage bovenaan de rechter A-stijl, en in de onderste deurrubbers blijft vaak water staan, wat soms naar binnen loopt. Niet perfect, maar ook niets dramatisch. Vervelend is de richtingaanwijzer die nauwelijks te horen is. Drempels moet ik open rijdend rustig nemen omdat anders het opgeklapte dak onaangename geluiden maakt in de kofferbak. Het dak ligt blijkbaar niet 100% gefixeerd.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Opel Tigra Twin Top - Peugeot 206 CC - Occasion Test

Opel Tigra Twin Top 1.3 CDTI (2005) - Klokje Rond

Opel Tigra Twin Top 1.4 Enjoy (2006)

Test: Suzuki Grand Vitara - Opel Tigra TwinTop - Chrysler Crossfire Roadster

Test: Nissan Micra C+C - Opel Tigra TwinTop - Peugeot 206 CC - Citroën C3 Pluriel

Lezersreacties (0)
Reageren