Opel Speedster (2003)

autoreview

Opel Speedster
Opel SpeedsterOpel SpeedsterOpel SpeedsterOpel SpeedsterOpel SpeedsterOpel SpeedsterOpel Speedster - interieurOpel Speedster - interieur

Signalement

UitvoeringSpeedster
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf3.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een seizoen lang ben ik nu de trotse bezitter van een ongeblazen versie van de Opel Speedster. De dealer bij wie ik de auto in oktober 2003 had zien staan en die me al eens had aangeboden een proefritje te maken, had ik vriendelijk te kennen gegeven, dat ik niet geinteresseerd was om zoveel geld uit te geven voor een Opel die door half dronken Engelsen met de hand in elkaar was gesleuteld. Ik was eigenlijk op zoek naar een betaalbare gebruikte open 2-zitter, zoals een gebruikte MX-5, een MR-2, een MGF of een TT. Maar ja, de MX-5 was te gewoon en ik paste er niet, bij de MR-2 deed de aanblik van het dashboard me herinneren aan een Nissan Bluebird uit de jaren tachtig, de MGF is een heerlijke rijders auto, maar die staat zo vaak voor reparaties bij de dealer dat er voor rijden helaas maar weinig tijd over blijft. De TT tenslotte, is vlot, goed gebouwd en ziet er uit als een sportauto, maar is het helaas niet.

Toen de dealer me in maart nog eens opbelde, ben ik toch maar op zijn uitnodiging ingegaan en heb de proefrit in de Opel gemaakt. Een week later stond mijn handtekening onder het koopcontract... De auto is knetter hard, warm, brutaal luid (of je het dak er nou op hebt of niet), onoverzichtelijk, heeft geen bergruimte en is voor alledaags gebruik totaal ongeschikt en in de winter kun je er niet mee rijden vanwege het strooizout op de weg dat dan de aluminuim bodemplaat wegvreet. Waarom koop je dan een Speedster?

Omdat het rijdt als geen andere auto die je ooit gehad hebt! Vooropgesteld dat je vorige auto geen Lotus Elise was. Wat een weggedrag! Wat een accelaratie! Je zit 15 meter boven het asfalt en voelt elke hobbel in de weg en de het stuurwiel geeft ongefilterd alles aan je door wat je over de weg wilt weten. De autosnelweg is met deze auto je reinste tijdverspilling, maar zoek een dag lang bochtige routes op en je glimlach verdwijnt de volgende 24 uur niet meer van je gezicht! Als je een sportwagen pur sang wilt, is de Speedster met 800 kilogram en 147pk de perfecte rijdersauto. Als je een auto wilt om dagelijks mee naar kantoor te rijden en om er in het weekend me te pronken op de boulevard, is het geen goede keus.

PROBLEMEN

Het was een warme zomerdag en nadat ik mijn zwarte scheurijzer de hele dag had zitten afbeulen op diverse Alpenpassen, besloot ik aan het eind van de middag nog even de Klaussenpass mee te pakken. Toen ik nog ongeveer 200 hoogtemeters te gaan had tot de top van de pas, spatte er plotseling enige druppels vloeistof op mijn voorruit. „Gek“, dacht ik, aangezien het al dagen niet geregend had en er ook geen smeltwater op de bergweg lag. Slechts enkele meters later liep de motortemperatuur langzaam op tot boven het kookpunt en kroop er rechtsonder het dashboard een beetje rook naar binnen. Een kleine inspectie bevestigde het vermoeden dat de vloeistof niet van buiten kwam, maar dat het koelvloeistof was. De slang die aan de radiator bevestigd hoort te zitten, was losgeslagen en had de koelvloeistof nu fijn verdeeld over de gehele motorruimte, de bodem van auto en het asfalt van de weg. Bij het repareren van het euvel bleek de constructie ook wat ongelukkig te zijn..

Nog een paar andere schoonheidsfoutjes die ook door een roze bril - die elke Speedster bezitter toch op de een of ander wijze op heeft – nog opvielen:
- Een dashboard dat aan de passagierskant als een plantje een beetje richting hemel en zon kromt. De dealer stuurde foto’s op naar de importeur en die liet een expert van Opel langskomen om een kijkje te nemen. Conclusie. „Komt voor bij heel veel Speedsters en repareren we niet onder de garantie, want da’s te duur.“
- Een opbergmap een de betuurderskant die loslaat. Tsja, als je wel eens gelezen hebt, dat er weinig opbergruimte in het interieur aanwezig is, dan is dat een understatement, maar twee CD-tjes moeten toch in zo’n tasje passen zonder uit zijn voegen te barsten.
- Remmen die af en toe als een kleine nachtegaal beginnen te fluiten. Ook een klacht die bij veel Speedster rijders bekend is.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.