Opel Speedster (2003) #3

autoreview

Opel Speedster (2003)

Signalement

UitvoeringSpeedster
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf6.500 km
KM-stand laatst9.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste km's

  • 6.900 km

Na lang twijfelen heb ik eindelijk besloten om een hobby auto voor erbij te kopen.
Omdat ik graag een open sportauto wilde, had ik eerst een lijstje gemaakt met auto's die hier ongeveer aan voldeden en die ik leuk en mooi vond. De auto's op dit lijstje waren:
-Porsche Boxster
-BMW Z4 (M)
-Jaguar XK
-Nissan 350Z
-Opel Speedster
-Lotus Elise

De Jaguar, viel al snel af want ik wilde toch een echte sportauto hebben. De Nissan 350Z ook, want in tegenstelling tot de coupe vind ik de cabrio lelijk.
Bleef over de Porsche Boxster/BMW Z4/Opel Speedster/Lotus Elise. Aangezien de Porsche en BMW een ander type auto is als de Opel en Lotus, wilde ik met beide types proefrijden.

Eerst had ik proefrit met een Porsche, dat was een hele leuke auto. Je zit er fijn in, ook met open dak en ook het rijden was leuk, met een goede wegligging en fijn stuurgevoel en een mooie roffel van de motor. Daarna met een Opel Speedster proefgereden en daarin werd bijna alles wat ik leuk vond van de Porsche versterkt.
Ik heb toen ook meteen besloten dat het een Opel of Lotus moest worden. Omdat ik niet op merken kick en ik het uiterlijk van de Opel mooier vond, is het uiteindelijk is een Opel geworden in een goede originele staat en maar weinig km's.

Na zo een 400km gereden te hebben kan ik nu het volgende zeggen over de pro's en con's.
Pro's:
-Prestaties, alhoewel niet echt snel, is hij sneller als de meeste weggebruikers incl. de laatste generatie GTIachtigen
-Wegligging en stuurgevoel, dit is zijn sterkste punt en nog beter als de Porsche die hiervoor toch wel bekend staat.
-Comfort, ondanks dat hij stijf afgeveerd is, is hij comfortabeler als ik verwachtte. Ik heb nog alle vullingen en fysio hoef ik ook niet in mijn pakket te nemen
-Reacties medeweggebruikers, die je complimenten over de mooie auto geven.
Con's:
-In- en uitstappen: door de lage zit en de hoge en diepe dorpel is dat een hele kunst, maar oefening baart kunst
-Geluid, ondanks dat er af en toe een leuk plofje in de uitlaat zit, is het een gewone viercilinder en is dat niet zo mooi als een V8 of 6 boxer.

Ondanks deze nadeeltjes, is het rijden iedere keer een feest. Door de lage zit en het open dak is de snelheidssensatie heel erg hoog. In de bochten ligt hij als een blok op de weg terwijl je door het kleine stuurtje zonder stuurbekrachtiging (die je eigenlijk niet mist) ontzettend veel feedback krijgt. Bij het accelereren voel je de auto bij iedere keer schakelen, dat met een mooie mechanische "klak" gaat, een sprongetje maken. En tijdens het rijden en na het parkeren van de auto zie je door de open roosters in de motorkap de hitte opstijgen.

Wat ook fijn is, is dat de gebruikskosten redelijk laag zijn. Wegenbelasting is 58,- p/kw en (youngtimer)verzekering 45,- p/m all risk. Mbt de betrouwbaarheid en reparaties kan ik nog niet veel zeggen.

na 300 km

  • 7.200 km

Eigenlijk zijn 300km te weinig om deze review te updaten. Echter het open rijden seizoen is nu zo een beetje ten einde en vind ik het leuk mijn ervaringen hier op te schrijven.

Ik heb nu een goede manier gevonden om fatsoenlijk in de auto te stappen. Dat is door er staand in te stappen en dan in de auto pas gaan zitten. Hier is ook rekening mee gehouden tijdens het ontwerp, want vlak voor de stoel is de vloer voorzien van anti-slip.

Over de wegligging van de auto verbaas ik me nog steeds. De auto kan veel meer als ik bij met name snelle bochten durf. Terwijl auto's voor je al flink door de veren gaan, blijft de Speedster vlak op de weg liggen. Bij langzame bochten duurt het heel lang voordat de auto uitbreekt en met het gaspedaal kun je dan de voorkant of de achterkant kiezen.

Verdere ervaringen:
-Boven de 150km/h zijn oordopjes een must. Bovendien is hard rijden op de snelweg sowieso niet zijn ding, je wordt namelijk niet zo heel goed uit de wind gehouden.
-De plastic panelen in het interieur zijn heel kwetsbaar. Met een vingernagel maak je al snel een kras als je niet uitkijkt
-Er kan ook heel lekker, rustig mee gereden worden. De motor pakt al goed op vanaf zo'n 1500rpm en heeft voldoende koppel in het lage toerengebied.
-Het verbruik is 1:12 tot 1:10 bij een sportieve rijstijl, wat me niet tegenvalt

Verder heb ik een grote beurt met APK laten uitvoeren. De kosten hiervan waren E260,-. Er waren geen bijzonderheden, maar dat had ik ook niet verwacht bij deze km stand.
De verzekering is helaas wel E10,- p/m duurder als eerst gedacht, omdat het taxatierapport iets hoger uitviel als ik dacht.

Het voorjaar is begonnen

  • 7.400 km

Na de goede weersvoorspellingen, samen met een oom besloten om onze auto's, een Boxster en de Speedster nog eens uit te laten. De uitlaatplaats van de auto's is de Eifel geworden vanwege de leuke wegen.

Na de auto van de druppellader te halen, startte deze meteen ondanks ~5 maanden te hebben stilgestaan. Er was wel wat overredingskracht nodig om hem van zijn plek te krijgen omdat de remmen een beetje vast zaten. De vloeistoffen gecontroleerd en de banden weer van 3bar naar 1.6bar gebracht.

Daarna met een jas, sjaal en pet gaan rijden omdat het toch iets kouder als voorspeld was. Omdat er ook een stuk autobahn in zat, had ik ook oordopjes ingedaan. Zonder oordopjes is niet verantwoord om open harder dan 150 te rijden. Met oordopjes is 200 nog goed te doen.

Het rijden in de Eifel was geweldig, het was de eerste keer dat ik de auto voor langere duur (~ 3uur) over binnenwegen gereden had.
De auto is heel erg communicatief, nog voor je gaat schuiven voel je al dat de banden aan het happen zijn. De auto begint dan te ondersturen, maar zeker in langzame bochten kun je hem dan met het gas laten oversturen. Dit gebeurd pas bij een bochtensnelheid die ik met de Volvo niet zou aandurven. De auto geeft je echter heel veel zelfvertrouwen omdat hij nauwelijks overhelt en snaarstrak op de weg ligt. Wat me ook meeviel, was dat ik de Boxster op de autobahn boven de 170km/h nog redelijk kon bijhouden ondanks dat deze zo een 100pk extra had.

Dan de nadelen, in hoeverre dit nadelen zijn en niet gewoon bij de fun van de auto horen. Het is echt werken in de auto. De besturing is zwaar, zeker na 3 uur rijden. Ik heb nu, de dag erna spierpijn in mijn schouder zoals dat ook na karten gebeurd. Verder schoof ik een beetje in de stoel, waardoor ik in de bochten tegen de harde stoelrand aanschoof. Daarom heb ik nu een gevoelige dij en een beetje stijf rechterbeen. Bij Comfort heb ik daarom een ster minder gegeven. Echter als je van dit soort pure autorijden houdt, heb je de tijd van je leven.

1600km verder & concurrentie

  • 9.000 km

Helaas is de zomer dit jaar nog niet zo mooi geweest. Veel regenbuien en koud weer zorgen ervoor dat de Speedster niet zoveel km's erbij heeft gekregen. Ik heb meer km's op de fiets afgelegd als met deze auto. Echter, ik heb tijdens die periodes dat ik open kon rijden, wel de smaak te pakken gekregen en heb daarom de Volvo V40 ingeruild op een Mercedes SLK die ook dagelijks en in de winter gereden kan worden zonder al te veel op comfort in te leveren.

Nu de Mercedes er is, hebben me al veel mensen gevraagd wanneer ik de Speedster ga verkopen. Ik kan dit echter niet over mijn hart krijgen. De Speedster is zo een fijne en pure auto om mee te rijden dat hier af en toe mee rijden een mooie aanvulling is op de SLK. Het rijplezier is voor mij te hoog met deze auto om hem weg te doen. Ik vind het klikken van de versnellingsbak, het precies voelen wat er op het wegdek ligt en het voelen hoe goed de wielen grip hebben nog steeds erg leuk. Verder is de auto betrouwbaar en zijn de kosten om hem te rijden laag. Met de regenbuien van de afgelopen tijd, ben ik nu wel erg handig geworden om het dakje erin te krijgen. Dit duurt met uitstappen minder als 20 seconden. Dus ondanks de concurrentie is het wel nog steeds een blijvertje, alhoewel ik er waarschijnlijk minder in ga rijden als ik eerst gedacht had.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens