Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)

autoreview

Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)
Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)Opel Mokka-e 11 kW Ultimate (2023)

Signalement

UitvoeringMokka-e 11 kW Ultimate
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst64.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen centje pijn, ook op de Grossglockner

  • 2.900 km

Keuze:
Onze eerste elektrische auto, de Opel Mokka E Ultimate. Het betreft een private lease bij ANWB/Leaseplan. Hiervoor reden we met een Opel Crossland X waarvan het contract afliep. Dus we waren weer op zoek naar een soortgelijke auto. De reden dat we uiteindelijk voor de elektrische Opel Mokka zijn gegaan is dat onder de streep op dat moment de elektrische variant inclusief de SEPP subsidie ten opzichte van de benzine variant goedkoper was in de maandelijkse private lease termijnen. We hebben ook naar de andere modellen uit de Stellantis groep gekeken, de Peugeot 2008 en de Citroën e-C4, maar beide modellen vielen duurder uit in de private lease.

Besteld:
22 mei 2022 hebben we uiteindelijk de Opel Mokka e Ultimate besteld met alles erop en eraan. Kleur wit met alleen een zwart dak. We hebben ook nog wel even naar de groene kleur gekeken, maar we waren uiteindelijk van mening dat we op de groene kleur snel uitgekeken zouden zijn. In de eerste instantie ging men er bij Opel vanuit dat de levering oktober 2022 plaats zou vinden. Maar dit werd telkens met 12 weken vooruit geschoven naar een verwachte leverdatum van week 22 in 2023!!!
Een oefening in geduld dus.

Levering:
Nou, Na bijna een jaar levertijd was het dan zo ver. Op 8 mei 2023 hebben we eindelijk onze nieuwe Opel Mokka E Ultimate in ontvangst mogen nemen. Best wel even spannend gezien ik de zaterdag daarna meteen naar Oostenrijk zou gaan rijden. In mijn eentje! Ik had al verschillende verhalen en adviezen gelezen wat betreft het snelladen in Duitsland en Oostenrijk. Uit angst om onderweg zonder stroom te komen staan, voor alle zekerheid 5 laadpassen besteld en ook nog eens voor alle zekerheid een Duitse en een Oostenrijkse laadpas op de telefoon. Dit was het advies van de ANWB.

ABRP (A Better Route Planner)
Gezien ik onderweg geen range anxiety of laadpaal stress wilde ervaren viel de keuze al snel op de A Better Route Planner App. Ik gebruik deze app op mijn iPhone en het fijne aan deze app is dat deze word ondersteund door Apple CarPlay in de Mokka. Daarnaast heb ik de ABRP app gekoppeld aan een OBD Dongle. ( Vgate iCar Pro ELM327 Bluetooth 4.0 Interface) Deze dongle plug je dus in op de OBD diagnose stekker van de auto. De dongle communiceert draadloos via bluetooth de huidige accu toestand en verbruik van de Mokka met de ABRP App om zo een nauwkeurige en efficiënte route met voorgeschotelde laadpalen te krijgen. Met deze setup ben ik zeer tevreden en dit werkt echt heel goed.
Wellicht dat ik in deze review op een later tijdstip er dieper op in ga.....

Oostenrijk:
Zaterdag 13 mei was het dan zover, de trip naar Neukirchen am Grossvenediger in hartje Oostenrijk. Ik had me er van te voren al helemaal op voorbereid en met allerlei doom scenario's rekening gehouden. Om 08:00 uur vertrok ik dus alleen richting Oostenrijk. Wat ik bijna vergeet te vertellen is dat ik halverwege de route in een hotel heb overnacht. Dat deed ik met een benzine auto ook al en ik vind dat gewoon super relaxed. Ik had de Opel Mokka voorafgaande aan de reis al aan de thuisoplader gehangen dus het vertrek was met een volle 100% acculading. De eerste laadstop was na 164 km te hebben gereden in Isselburg Duitsland, net over de grens. Gezien de beste ervaringen van de Shell Rechargepas kwamen, heb ik deze dus gebruikt om de eerste laadpaal te activeren. Bij deze laadpaal had ik dus nog 36% van de 100% acculading over na 164 km te hebben gereden, wat dus neer komt op een eerste verbruik van 18,0 KWh per 100 km. So far so good dus....Gezien de accu van de Mokka niet al te groot is ben ik dus genoodzaakt om elke 120 gereden km te laden. Dat kwam er op neer dat ik 3 keer een laadstop van ongeveer 25 minuten heb gemaakt om uiteindelijk bij hotel weer op 100% te laden. Snelladen op de snelweg deed ik telkens tot 80% en heb ik de ABRP app zo ingesteld dat ik met minimaal 20% aankom bij snellader of bestemming.

Om het verhaal kort te houden. De volgende dag was een herhaling van de dag ervoor met tussentijds 3 snelladingen tot aankomst in Neukirchen am Grossvenediger in Oostenrijk. Daar waar ik best beren op de weg zag wat betreft het werken van de laadpassen in Duitsland en in Oostenrijk, bleek dus dat dit ongegrond was en heb ik de gehele reis alleen de Shell Recharge pas gebruikt. Al met al heb ik de trip naar Oostenrijk mede ook door de extra rust, als zeer fijn ervaren.

Het rijden:
Ik heb het (elektrisch) rijden met de Opel Mokka helemaal top gevonden. Wat een rust en wat een souplesse, al vind ik de demping van de achteras wel wat aan de harde kant. Ik heb de gehele reis op de normale setting gereden. De auto heeft daarmee onderweg op de snelwegen en in de bergen, genoeg power om vlot vooruit te komen. Zo ook tijdens een trip naar en van de Grossglockner Alpenstrasse. Een prachtige Oostenrijkse stuurmansweg welke dwars door de Oostenrijkse hooggebergte van de Hohe Tauern gaat. Ik vertrok met 100% acculading vanaf Neukirchen naar de Franz Jozef Höhe, een uitzichtpunt op de Pasterze Gletscher. Om vervolgens van daaruit weer terug te rijden naar het hoogste punt van de Edelweissspitze op 2571 meter hoogte. Daar kwam ik uiteindelijk aan met 45% acculading over. Een leuk weetje is dat de temperatuur tijdens deze rit op 0 graden lag. Van daar uit heb ik de afdaling in gezet terug naar Neukirchen. Daarbij handig gebruik makend van de B stand voor regeneratief remmen op de motor. Dit werkt echt fantastisch en maakt dat je (bijna) niet hoeft bij te remmen. Alleen even een moment bij één van de vele haarspeldbochten. Het regeneratief remmen zorgde er voor nadat ik eenmaal in het dal aangekomen was, dat de acculading met 10% toegenomen was en ik met 55% acculading aan de terugreis begon. In totaal heb ik die dag 195 km afgelegd in de hooggebergte van Oostenrijk om vervolgens met 31% acculading aan te komen bij mijn vakantie verblijf. Daarmee ongeveer een rijbereik van ongeveer 285 km. Niet slecht gezien de lage buiten temperatuur tijdens een rit in de bergen.

(Voorlopige) conclusie:
Het rijden met de elektrische Opel Mokka is echt fun en comfortabel. Al met al heb ik tijdens deze reis een afstand afgelegd van ruim 2600km waarbij het gemiddelde verbruik op 16,3 KWh per 100km lag.
Hierbij heb ik max. 120km/h gereden. Hierdoor is een realistisch rijbereik van 275 tot 285 haalbaar. De aanwezige systemen, Apple CarPlay, climatronic, verwarming en de rijhulp systemen werkten naar behoren. De stoelen zijn comfortabel voor een langere rit, zo ook naar Oostenrijk.

Wat ik minder vind:
Ik heb gedurende deze reis op de Duitse autobahnen op Adaptieve Cruisecontrol gereden. Op zich rijd dit heel fijn. De auto past netjes de snelheid op de voorganger aan. En bij een inhaalactie met een ingeschakelde richtingaanwijzer geeft de auto zelf gas bij om in te kunnen halen. Wat ik storend vind is dat wanneer er een auto invoegt tussen mij en mijn voorganger, is dat de auto te heftig ingrijpt. Dit kan best een gevaarlijke situatie opleveren wanneer er een auto te dicht achter op mij zit.

ABRP (A Better Route Planner) Review

  • 5.276 km

In het begin van deze review schreef ik al dat ik op een later tijdstip terug zou komen op het gebruik van de ABRP App (A Better Route Planner). Ik gebruik deze app voor navigatie en voor het inplannen van langere ritten met de Opel Mokka Electric. Het fijne van deze app is dat ik deze in combinatie met een OBD Dongle gebruik (Vgate iCar Pro ELM327 Bluetooth 4.0 Interface). Zie ook de foto's hiervan in deze review. Je dient deze OBD Dongle in de OBD poort van je auto te steken.

Bluetooth:
Het fijne van deze dongle is dat deze haarfijn alle benodigde gegevens van de auto via bluetooth communiceert met de ABRP app. Denk daarbij aan de actuele lading, temperatuur en degradatie van de accu. Maar ook zaken als referentie gebruik van de auto en buiten temperatuur. Allemaal gegevens welke maakt dat de ABRP app nauwkeurig berekend hoeveel stops je moet maken en wat de verwachte restlading van de accu bij aankomst zal zijn.

De eerste keer dat ik de dongle via bluetooth aan mijn telefoon en daarmee aan de ABRP app koppelde, verliep in het begin wat moeizaam. Het bleek dus dat de dongle eerst een veiligheidsupdate nodig had om een stabiele koppeling te maken. Dit is dus wel iets waar je rekening mee moet houden. Eenmaal na een eerste keer gekoppeld te zijn, werkt het opnieuw koppelen met mijn iPhone snel en stabiel.

Wat fijn aan deze de Vgate iCar Pro ELM327 Bluetooth dongle is, dat deze automatisch na het uitschakelen van de auto in slaapmodus gaat. Hierdoor is het stroomverbruik in slaapmodus 2,7 milliampere en hoef je dus niet bang te zijn dat de hulp batterij van je elektrische auto leeg getrokken word. Wat ook een plus van de dongle is dat de bluetooth verbinding dan ook niet meer actief is.

Instellingen:
Vooraf dien je wel in de instellingen van de app in te voeren welke auto je rijd. Je kunt hierbij aangeven met hoeveel procent restlading je aan wilt komen bij de laadpalen. maar ook bij de eindbestemming. Maar ook zaken zoals welke laadpassen je gebruikt en ook welke aanbieders van laadpalen je voorkeur hebben. Ook kun je de gewenste aantal laadstops instellen. Je hebt daarbij de keuze tussen: weinig maar lang, snelste aankomst of kort maar vaak. Ik gebruik zelf de "snelste aankomst" instelling omdat ik deze persoonlijk de beste resultaten en de meest efficiënte route vind geven. Al deze gegevens maken dat je een goede routeplanning voorgeschoteld krijgt op basis van de door jouw gewenste parameters. Het instellen van de app hoef je overigens maar één keer te doen en blijven deze instellingen bewaard. Je dient daar echter wel een account voor aan te maken. Weet wel dat dit om een betaalde app gaat en betaal je €4,99 per maand.

Ik kies er dus (soms) voor om vanuit huis met 100% acculading te vertrekken en de gewenste acculading onderweg tussen de 20% en 80% in te stellen. Het is immers niet zinvol om de accu verder dan 20% leeg te trekken en onderweg met meer dan 80% op te laden. Het bereik waarmee de Mokka kan snelladen ligt nu eenmaal optimaal tussen de 20 en 80 procent. En iedere snellaad stop nam 25 tot 35 minuten in beslag.

Live Soc:
Wat ook een fijne instelling is, is de Live Soc instelling. Deze automatische instelling maakt dus gebruik van de OBD data, maar ook van het referentie gebruik van de auto, het weer en ook die van de live verkeersinformatie. Allemaal zaken die invloed kunnen hebben op stroomverbruik en daarmee ook het bepalen van de meest optimale routeplanning. Je word dus altijd voorzien van de snelste route, ook onderweg dus.

Gebruik:
Net als bij Google Maps kun je zowel adressen en ook gewoon de naam van je bestemming invoeren bij het plannen. Erg handig, want je hoeft dus niet persé een adres te weten. In mijn geval hoefde ik alleen de naam van het hotel in te voeren en kreeg daarbij het juiste hotel voorgeschoteld. Eenmaal de routeplanning geactiveerd krijg je netjes in de app het overzicht van het aantal laadstops tot bestemming te zien. Indien gewenst kan er ook voor een alternatieve route gekozen worden.

Geen laadpaal stress:
Wat echt heel fijn is dat elke tussenstop laat zien hoeveel aanwezige laadpalen er zijn, de laadsnelheid en hoeveel laadpalen er bezet zijn. Dit word aan de hand van het aantal segmentjes in een cirkel kenbaar gemaakt. De aantal segmentjes symboliseren dus de aantal aanwezige laadpalen met de laadsnelheid in het midden geprojecteerd. Groene segmentjes symboliseren de vrije laadpalen en de volledig rood gekleurde, de bezette palen. Is er een laadpaal buiten werking, dan licht het segmentje gedeeltelijk rood gekleurd op. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je bij aankomt in een laadpaal file terecht komt. Zoals ik al eerder in deze review schreef, heb ik deze app onderweg van en naar Oostenrijk gebruikt en dit werkt echt heel goed. Ik heb gedurende de rit van en naar Oostenrijk geen enkele problemen met laden ondervonden.

Onderweg:
Wat fijn is, is dat de ABRP app onderweg bij iedere laadbeurt aangeeft hoeveel kilowatt je moet laden en hoeveel tijd elke laadbeurt in beslag zal nemen. Onderweg adviseerde de app mij soms om tot 86% te laden en een andere keer 67%. Ik denk dat de app ook rekening houd met wat het meest efficiënt is qua reistijd. Heel soms liet de app mij onderweg eerder stoppen om te laden. Waarschijnlijk omdat de eerst volgende laadpaal te ver weg lag of dat het laadstation bezet was.

Bij de gesproken rijadviezen heb je alleen de keuze tussen aan of uit en heb je alleen de keuze uit één mannelijke stem. De gebruikte stem is goed en de rijadviezen worden op tijd en duidelijk uitgesproken.

Tijdens het rijden zie je in het display dat de verwachte acculading tot de verwachte aankomst heel nauwkeurig blijft. Afhankelijk van je rijstijl zie je dat de acculading mee veranderd en zich aanpast aan de omstandigheden van dat moment. Rij je bijvoorbeeld 130km/h, dan wordt de verwachte acculading naar beneden bijgesteld en is dat andersom ook het geval. Wat ook heel mooi is, dat wanneer je met minder dan 20 acculading dreigt aan te komen, dat je dan het advies krijgt om je rijsnelheid naar beneden toe aan te passen. Ook word tijdens het rijden de actuele rijsnelheid en de maximale snelheid middels verkeersborden in het display aangegeven.

Apple CarPlay:
Helemaal top is dat de ABRP app Apple CarPlay ondersteund. Hierdoor hoef je je telefoon niet in een houder op je voorruit te gebruiken, maar word de navigatie heel overzichtelijk in het 12inch display van de Mokka afgebeeld. In tegenstelling tot de Opel Crossland die ik hiervoor reed, werkt Apple CarPlay in de Mokka E snel en zonder problemen.

Conclusie:
ABRP (A Better Route Planner)is een hele fijne app gebleken voor langere afstanden. De vele instellingen maken dat je deze app helemaal op jouw wensen en op jouw auto in kunt stellen. Ik heb deze app gedurende 2900km kunnen testen en het gemak waarmee je deze app laat instellen en bedienen zijn heel overzichtelijk en snel. De navigatie en de rijadviezen zijn heel nauwkeurig waardoor je onderweg niet druk hoeft te maken over het laden van je auto. Fijn is dat je tijdens het rijden constant het overzicht heb van de aanwezige en eventuele in gebruik zijnde laadpalen van de eerstvolgende laadstop. En ook de verwachte acculading bij de laadstop en het live advies hoeveel je bij moet laden voor behalen van de volgende laadstop. Dit alles geeft heel veel rust onderweg. Zie hiervoor ook de bijgevoegde foto's.

Minpunten:
Waar ik mij onderweg wel aan de app heb gestoord, is het ontbreken van een goed rijstrook advies in het display. Vaak geeft de app een te volgen rijstrook aan welke in de situatie niet correct blijkt te zijn waardoor het voorgekomen is dat de verkeerde rijstrook genomen werd. Hopelijk word dit met een update nog aangepast.

Een ander ding is dat je de Apple CarPlay connectie gedurende de rit niet kan ontbreken en moet je de iPhone aangesloten laten zitten in de auto tijden het laden. Doe je dat niet dan ben je dus de routeplanning en de verbinding met de dongle kwijt waardoor je opnieuw de dongle moet verbinden en ook de route vaak opnieuw in moet stellen.

Volgende update zal omstreeks de 7500km zijn, dan zal ik wat dieper ingaan op het rijden, comfort, functies en het gebruik in Nederland.

8795 KM

  • 8.795 km

Ja, je leest het goed, inmiddels staat er in nog geen 3 maanden tijd 8795 kilometers op de teller. Tijd dus voor een beloofde review waarin ik wat dieper in ga op het rijden en de auto zelf.

Instap:
De instap is lekker hoog en comfortabel en heb je een goed overzicht op het instrumenten paneel en op de weg. Persoonlijk vind ik de hoge motorkap juist een plus. Door de streep op het midden van de motorkap is je positie op de weg heel overzichtelijk en makkelijk te bepalen. De stoelen bieden in de basis een goed comfort en veel zijdelingse steun. Hierdoor is de zit op een langere rit bijvoorbeeld naar Oostenrijk prima bevallen. Al is de achter instap voor wat langere personen wel een hoofdbreker. Door de stijl aflopende C-stijl is de kans groot dat je bij het instappen je hoofd stoot en is hierdoor de instapruimte ook wat beperkter. Wat ik achterin mis is de verstelling van de achterbank. Dit had ik wel op de Opel Crossland. Hierdoor kon je de basis bagageruimte wat vergroten door de achterbank in zijn geheel wat naar voren te schuiven. Dit zal wel te maken hebben met het batterijpakket die onder de achterbank verscholen gaat.

Binnen:
Het instrumenten paneel is overzichtelijk en is gemakkelijk te bedienen. Ook zaken zoals de onboard navigatie, Apple CarPlay en gegevens over het verbruik zijn eenvoudig bereikbaar zonder dat je eerst allerlei menu's door moet spitten. Zo ook het bedienen van de radio en bijvoorbeeld Spotify die eenvoudig via het stuur en het 12 inch display te bedienen zijn.
Wat fijn is, dat het digitale dashboard ook helemaal naar wens is aan te passen. Zo kun je dus ook er voor kiezen om de navigatie deels in het digitale instrumentarium zichtbaar de maken.
En ondanks dat er best veel functies zoals de veiligheid, binnen en buitenverlichting in de auto helemaal naar wens in te stellen zijn, zijn deze via een eenvoudige menustructuur te vinden en makkelijk in te stellen. Wat echt een plus is, dat vele functies gewoon nog onder een fysieke knop bevinden. Hierdoor zijn bijvoorbeeld volumeregeling, airco, stoelverwarming en ventilatiesnelheid makkelijk te bedienen.

Laden:
Thuis zijn we voorzien van een Wallbox Copper aan de buitenmuur van ons huis.
Hiermee kan ik met de Opel Mokka middels 3-fase met 11 Kilowatt per uur laden. Van leeg naar geheel vol zou het laadproces zo’n 5 uur in beslag moeten nemen. In de praktijk echter, ontlaad ik de accu nooit voorbij de 20% en is de accu na 3 uur weer tot 80% opgeladen. Snelladen kan de Mokka tot 100kw/h.
Echter is de laadsnelheid in de praktijk afhankelijk van de temperatuur van de accu. Tijdens mijn reis naar Oostenrijk viel het mij op dat de laadsnelheid van 95kw/h wel eens gehaald werd. Maar In de praktijk is die snelheid van korte duur en valt die snelheid richting de 80% acculading snel naar beneden. De Mokka heeft een netto accu capaciteit 46,3 Kilowatt. Het voordeel hiervan is dat de accu ook zo weer bijgeladen is. Onderweg aan de snellader ben ik vaak niet meer dan 30-35 minuten kwijt om tot 80% te laden.

Rijden:
Het elektrisch rijden met de Opel Mokka E Ultimate is heel fijn, zeker op langere afstanden en op de snelweg. Voor mij ligt daar dan ook het meeste comfort. Ik rij altijd in de normale stand. Dat wil zeggen dat het vermogen en koppel dan iets begrenst is. Voor het dagelijks verkeer is dit meer dan genoeg om vlot vooruit te komen en zelfs om in te kunnen halen. Daarnaast rij ik altijd in de B stand (Regeneratief Remmen). Dit maakt dat je bijna het rempedaal niet hoeft te gebruiken. Het rijden in de B stand zorgt in stadsverkeer en rijden op B wegen dat er veel remenergie terug gevoerd word naar de accu. Als ik dit in de grafieken van de Mokka terug lees, kan dit wel oplopen tot 33% van je verbruikte energie. Hierdoor heb ik in de stad vaak een gebruik van onder de 13kw/h per 100km.

Rust:
Het voordeel van elektrisch rijden is de aanwezige rust in de auto. Ja, je hoort op de achtergrond de elektrische aandrijflijn, maar daar is alles mee gezegd. Maar wat een rust onderweg. Niet alleen vanwege het ontbreken van de geluiden van een brandstof motor, maar ook de rust door het ontbreken van schakelmomenten en rolgeluiden. Hierdoor is er er meer aandacht voor het verkeer en het rijden.

Comfort:
Het rijden op langere afstanden en op snelwegen is echt een verademing.
Maar…..
Verkeersdrempels en zelf kleine oneffenheden daarin tegen zijn zeer nadrukkelijk aanwezig en maakt dat het rijden wat minder comfortabel is. Maar man, wat zijn die achterdempers te straf afgesteld. Iedere hobbel of oneffenheid op de weg is voelbaar. Zeker als het gaat om verkeersdrempels. Je word daarop gelanceerd en is het alsof de demping geen ruimte krijgt om oneffenheden op te vangen. Je kunt het vergelijken met rijden met bladveren.

Verbruik:
Als ik online reviews van de Opel Mokka E lees, zie ik zoveel verschillende test methodes en uitkomsten van het verbruik bij 100km/h en 130km/h, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Tijdens een reis van ruim 2600 km naar en van Oostenrijk, lag het gemiddelde verbruik op 16,3 kWh per 100 km. Dit was gemeten onder ideale temperaturen van ver boven de 20 graden via de boordcomputer. Geen idee of de waarden van de boordcomputer accuraat zijn. Maar via een OBD dongle en A better Routeplanner App, kan ik het referentie gebruik uitlezen welke als live informatie met de A Better Routeplanner App gecommuniceerd word. Het (gecalibreerd) referentiegebruik ligt na 8795 kilometer te hebben gereden op 16,9 kw/h bij 110km/h. Wat er op neer komt dat de actieradius in de zomer tussen de 273 tot 284 km ligt. Wat absoluut niet accuraat is, is de voorspelling van het rijbereik in de auto. Deze is met een volle accu te optimistisch waarbij de boordcomputer aangeeft dat het rijbereik 338 km is. Dit loopt na een aantal kilometers te hebben gereden al snel terug naar een realistischer beeld.

Al met al bevalt de Mokka E nog steeds heel goed en ben ik benieuwd naar hoe de Mokka zich in de winterperiode staande gaat houden.
De volgende update zal ik dan na de eerst volgende winter posten.

Winterse omstandigheden / rit naar Oostenrijk.

  • 24.500 km

Winterse omstandigheden:
Met inmiddels 24500 KM op de teller, tijd voor een update wat betreft het rijden en het energieverbruik onder winterse omstandigheden. Inmiddels staat de Mokka E op 16 inch winterbanden van het merk Continental. Door het omtrek en rolweerstand verschil met de 18 inch zomer banden, heeft de Mokka daardoor al een 15% hoger energieverbruik.

Mijn eerste ervaring met -7 graden in Nederland had het resultaat dat ik de acculading al rijdende heel snel zag afnemen, zo ook het rijbereik. De auto zonder voorverwarming "Cold Turkey" wegrijden resulteerde in een verbruik van 25 tot 30 Kw/100km. In het begin is dat best even schrikken, vooral als je een wintersport vakantie naar Oostenrijk gepland hebt staan.

Voorverwarmen:
Thuis heb ik het voordeel dat ik een Wallbox aan de buitengevel heb hangen en al snel kwam ik er achter dat als ik de auto accu thuis kort voor vertrek met 11Kw/h laad, dat deze door het laden opgewarmd word. Ik kan de temperatuur van de accu immers uitlezen via de ABRP App (A Better Route Planner). Nog steeds gebruik ik voor langere afstanden deze app met volle tevredenheid.

Tijdens het laadproces van het gepland laden, gebruik ik daarnaast ook de "Pre Heat" functie van de Mokka. Deze zorgt ervoor dat de auto 45 minuten voor vertrek verwarmd word. Echt superfijn werk dit, want het maakt ruitenkrabben overbodig en zorgt dat je in een heerlijk verwarmde auto stapt. Ik moet trouwens wel de kanttekening maken dat het "preheaten" van de Mokka wel 2% acculading kost.

Rit naar Stubaier Gletscher Oostenrijk:
In Januari 2024 was het dan zover, een rit van 2205 km van en naar de Stubaier Gletscher in Oostenrijk. Ondanks dat ik met de Mokka al eerder in de zomer een rit naar Oostenrijk heb gemaakt, zag ik er toch een beetje tegenop. Ik had immers nog geen ervaring wat betreft winterse omstandigheden op de langere termijn. Net als in de zomer maakte ik een hotelovernachting in Weibersbrunn, Duitsland. Via de berekening van ABRP app wist ik van te voren wel al dat ik zowel de eerste als de tweede reisdag, 4 keer een laadstop van ongeveer 19 tot 25 minuten moest maken om uiteindelijk bij het hotel weer tot 100% te laden. Oké, één laadstop meer dus dan in de zomer. Tussentijds snelladen op de snelweg deed ik telkens tot 80% en heb ik de ABRP app zo ingesteld dat ik met minimaal 20% aankom bij snellader of bestemming.

Zowel op de heen als de terugrit was de buitentemperatuur rond de 0 en -5 graden. Vanuit de ervaringen die ik thuis in Nederland op had gedaan, heb ik thuis de accu kort voor vertrek met 11kw/h geladen tot 100% en de auto met "Pre Heating" voorverwarmd. Zo ook de tweede reisdag vanaf de hotelovernachting in Weibersbrunn, Duitsland.

Om het verhaal kort te houden. De volgende dag was een herhaling van de dag ervoor met tussentijds 4 snelladingen tot aankomst in Volderau in Oostenrijk. Ook daar dus één laadstop meer dan in de zomer. Het grote voordeel van de relatief kleine accu (46,3 Kw netto), is dat deze door het tussentijds snelladen op een temperatuur van tussen de 20 en 35 graden gehouden word. Hierdoor is er met de Opel Mokka eigenlijk geen sprake van accucapaciteit verlies door koude.

Tijdens de gehele rit van en naar Oostenrijk heb ik een totaal afstand afgelegd van 2205 km. Ik heb daar maximaal 130 km/h gereden met een gemiddelde van 85 km/h. Tijdens deze gehele rit lag het gemiddelde verbruik op 20,1 Kw/h per 100km. De rij-modus stond daarbij in de “normaal” stand en alles is in de regeneratie-(B)stand gereden. Dit omdat in de winter de eco stand niet voldoende is gebleken om de binnenruimte voldoende warm te houden. De verwarming had ik tijdens de reis op 20-21 graden ingesteld en werkt deze in de wintermaanden in de rij-modus "normaal" verrassend goed en snel. Daarnaast is bijna de gehele rit met adaptieve cruisecontrol gereden. Dit om een constante snelheid te behouden en om zoveel mogelijk in slipstream met mijn voorliggers mee te liften. (Scheelt ook in energieverbruik)

Verbruik:
Daar waar ik in de zomer van 2023 tijdens de rit van en naar Oostenrijk een gemiddelde verbruik op 16,3 KWh per 100km had, ligt het verbruik met 20,1 Kw/h in de wintermaanden aanzienlijk hoger. Dit komt vooral door de 16 inch winterbanden welke dus een omtrek en rol verlies van zo'n 15% hebben. Wat er op neer komt dat het rijbereik in de winter op zo’n 230 km ligt.

De afgelopen maanden heb ik de Mokka op energieverbruik uitvoerig kunnen testen. Onderstaand het verbruik bij:

100 km/h: 17,9 Kw (In de zomer 15,4 Kw)
110 km/h: 19,7 Kw (In de zomer 16,9 Kw)
120 km/h: 21,5 Kw (In de zomer 18,5 Kw)
130 km/h: 23,3 Kw (In de zomer 20,0 Kw)

1 jaar en 32440 KM

  • 32.440 km

32440 KM

Inmiddels zijn we met de Opel Mokka E precies een jaar en 32440 km verder en zijn we nog steeds tevreden. Ondanks de vele verhalen die ik lees over de On Board Lader, heb ik nog geen pech gehad met de Opel en kan ik nog steeds met de wallbox thuis laden. Alle systemen zoals airco, verwarming, navigatie en rijhulp-systemen werken nog steeds naar behoren. Wat nog steeds opvallend is dat de airco en de verwarming ontzettend snel reageren en de auto nog steeds snel behaaglijk maken.

Vreemd genoeg, heb ik één keer gehad het hoofdscherm vastliep en dat de usb poorten bij de achterbank geen spanning leverden om de telefoons op te laden. Eenmaal de auto opnieuw opgestart en de problemen waren opgelost. Ik denk, omdat vele zaken in de auto software gestuurd zijn, dat de software soms vastloop of een bug heeft.

Inmiddels heb ik de Apple CarPlay draadloos gemaakt met een losse usb dongle. En dat werk echt super en sneller dan de bedrade variant in de auto. Geen gedoe meer met kabels en wat langere wachttijden voordat de telefoon gekoppeld is.

De auto rijd nog steeds heerlijk. Maar ben ik er voor mezelf wel uit dat ik de volgende keer wel een groter rijbereik wil hebben. 275 - 285 km rijbereik is in Nederland prima. Maar levert dit op vakanties toch wel een beperking op. En de verwachting is dat door degradatie van de accu, dit steeds minder zal worden.

Accudegradatie na 32440 KM

Inmiddels heb ik ook inzichtelijk wat de accu inlevert na 32440 km te hebben gereden met wisselend snellader gebruik. In de auto heb ik standaard een OBD- donge gemonteerd zodat ik een realtime koppeling heb met de ABRP- app en kan ik met een OBD diagnose app de State of Health van de accu uitlezen. Inmiddels heeft de accu 1,9% van zijn capaciteit verloren en is er netto nog 45,4 kw over. Ik heb het onderweg nog niet meetbaar gemaakt, maar zou dit betekenen dat mijn rijbereik nu nog ongeveer 270 - 280 zou moeten zijn.

Al met al ben ik nog steeds een tevreden Opel rijder.

Problemen op 2336 meter hoogte

  • 41.996 km

Het is 30 juli 2024 als wij op de Großglockner Alpenstrasse vanaf de Edelweisshütte onderweg zijn naar de Frans Jozef Höhe. Het is 11:00 uur precies als we in een haarspeldbocht op 2336 meter hoogte, de melding in het dashboard krijgen ”Storing elektrisch aandrijfsysteem” en er wordt geadviseerd om hiermee onmiddellijk naar een dichtbij zijnde garage te rijden. Even later valt de elektrische aandrijving uit en voel ik terwijl ik naar beneden rij, dat mijn remmen bijna niets meer deden en kon ik de Mokka ternauwernood veilig een parkeerplaats op rijden en de auto tot stilstand brengen. Om 14:00 uur wordt door een door de ANWB/ÖAMTC ingeschakelde hulpdienst geconstateerd dat de hoogvolt batterij door het aandrijfsysteem niet meer wordt gevonden en dat ter plaatse een reset niets meer uithaalde. Ruim 7 uur later na de pechmelding bij de ANWB kwam rond 18:00 uur eindelijk de afsleepdienst en werd de Mokka op de vrachtwagen getakeld en naar Saalfelden in Oostenrijk gebracht. Gelukkig konden we met de afsleepdienst meerijden en hebben we onderweg naar Saalfelden een hotel weten te boeken. 48 uur later kregen we via de ANWB telefonisch te horen dat de OBC ( On Board Charger) defect blijkt te zijn, dat de auto weer rijbaar is en dat we de auto weer op konden halen zodat we onze vakantie en terugreis naar Nederland konden voortzetten. Dit tegen het advies van de Opel garage in Saalfelden, die het onverantwoord achtte om met dit euvel in bergachtig gebied door te blijven rijden. Wetende dat het probleem met 100% zekerheid terug zou keren. Ook wij vonden dit onverantwoord en na een hoop gesteggel met de ANWB heeft men uiteindelijk besloten om ons toch van een vervangende auto te voorzien zodat we op veilige wijze onze vakantie en terugreis kunnen voortzetten. De Opel Mokka zal naar Nederland worden gerepatrieerd. Het feit dat een defect aan de On Board Charger voor zo’n gevaarlijke situatie in de bergen kan zorgen, heeft deze ervaring ervoor gezorgd dat niet alleen het vertrouwen in de ANWB een deuk heeft opgelopen, maar ook het vertrouwen in de Opel Mokka E. Naderhand lees ik dat de OBC ( On Board Charger), een bekend euvel is in alle Stellantis auto’s. Hier schrik ik toch wel van. Ik geef de Opel Mokka E op basis van deze bizarre en onveilige ervaring één ster als het gaat om betrouwbaarheid en denk ik niet dat er een vervolg op een elektrische auto uit de stal van Stellantis komt.

Onbetrouwbaar

  • 64.500 km

Het is 16 juni 8:45 uur in de ochtend als ik vanwege een storingsmelding in de Opel Mokka, een afspraak bij Motorhuis heb staan om de auto uit te lezen. Ik zet de auto aan als er een enkele seconden later opnieuw de storing verschijnt:”Storing elektrische aandrijving/ storing versnellingsbak “. Nog geen jaar later nadat ik op de Gross Glockner op 2300 meter hoogte met een soortgelijke storing tot stilstand kwam te staan. Maar gelukkig sta ik voor mijn huis in Nederland en ben ik in staat om de auto alsnog naar de garage te rijden. Wat mij tijdens het wegrijden opvalt, is dat er onmiddellijk een ratelend geluid uit de aandrijving komt. Het is dus opnieuw mis met deze auto. Nu vlak voordat ik met deze auto op vakantie zou gaan. Inmiddels is het vertrouwen in het merk Opel en deze auto tot een nieuw dieptepunt gezakt…..

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Mokka

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.