Opel Meriva 1.4-16V Maxx Cool (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.4-16V Maxx Cool |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na bijna 15 jaar een overtuigd Toyota-rijder te zijn geweest ben ik nu sinds 14 dagen de bezitter van een Opel Meriva Maxx Cool. De Meriva heb ik eigenlijk vrij impulsief gekocht. De binnenruimte afgezet tegen de buitenmaten spraken mij zeer aan dat ik het niet nodig vond om over de aankoop een nachtje te slapen.
Van Japans naar Duits is een hele overstap. Eerlijk is eerlijk: de Toyota is nauwkeuriger in elkaar gezet en de afwerking is beter dan die van de Meriva. Bij Toyota maakt alles toch een degelijke indruk en dat is niet altijd zo bij de Opel. Toch in deze zeer korte periode ben ik de Opel wel gaan waarderen. Op de eerste plaats komt dit omdat de laatste Toyota één uit de maandagochtendproductie is geweest. Hierin was autorijden een kunst apart, maar nog nooit in de steek gelaten, zelfs niet met een kapotte motorcomputer.
De waardering voor de Meriva wordt onder andere
veroorzaakt door:
- Redelijke prijsverhouding. Veel luxe.
- De auto is klein van buiten maar echt ruim van binnen.
- Een voorbeeldige wegligging ondanks de hoogte van het
koetswerk; zelfs bij veel windkracht
(dag van ingebruikname een flinke storm).
- Goede vering. Dempt onevenheden voldoende. Bij korte
oneffenheden is dit minder.
- Hoge instap en lekkere zit. Echt comfortabel rijden. Een
klasse hoger lijkt wel.
- Motorgeluid bij constante snelheid ervaar ik als laag.
- De hoeveelheid aan comfort verhogende snufje zoals:
cruise- en climate controle. Prima verstelbare voor- en
achterstoelen (uniek in deze prijsklasse (21500,00 euro,
inclusief de extra’s en afleveringskosten).
- De cd-speler is uitmuntend. Geluidsvolume past zich aan
gereden snelheid aan. Veel instelmogelijkheden en mp-3
mogelijk.
- Het verbruik bij de 2e tankbeurt bedroeg 1 op 13. Netjes!
Zeker voor een nieuwe nog niet los gereden motor en
de verhouding zwaar carrosserie en 67 kw (90 pk) motor.
Wel een rustige rijstijl. De Meriva nodigt je uit om
niet te planken.
- Veiligheidsvoorzieningen volgens mij wel in orde
(4 sterren). Tien (10!!! airbags in deze uitvoering).
Natuurijk zijn er ook enkele minpunten:
- Loeizwaar, 1.230 kilo voor 4 meter auto. Da’s veel!
De auto is dan ook niet echt vlot te noemen. Was ik
vooraf op de hoogte geweest van dit gewicht dan had ik
voor 800,00 euro meer een zwaardere motor gekozen.
Het nadeel is dan wel een hoger benzine verbruik.
- De al eerder genoemde vergelijking met Toyota over de
afwerking.
- Auto moet nu al terug omdat er een fuseekogel rammelt
in rechterdraagarm. Dit is een Meriva kwaal vertelde de
monteur.
- Het imago van de auto. Mijn kinderen noemen de Meriva
een opa-mobiel. Klopt, ik haal met mijn 43 jaar de
gemiddelde bestuurders leeftijd behoorlijk
naar beneden. Maar de kinderen zijn wel zeer
te spreken over de zitpositie op de achterbank.
Hoe uiteindelijk de overstap van Japans naar Duits gaat uitpakken zal de toekomst uitwijzen. Als Opel 90 procent van de betrouwbaarheid van een Toyota haalt dan ben ik tevreden. Ik zal de ontwikkelingen op dat gebied hier melden.
Update oktober 2005: 8 maanden Meriva nu. Ik kan eigenlijk nog steeds niet echt wennen aan het karakter van de auto. Het rijdt echt prima maar de rammels, tikjes en resonatie geluidjes beginnen me nu toch wel enigzins te irriteren. De wegligging is echter beter dan de Toyota’s die ik heb gereden. Opel ligt veel steviger en zekerder op de weg. Dat ondanks het hoge koetswerk. Snelweg is ook prettig rijden. De vakantie rit van 1300 km v.v. is goed bevallen. Een kruissnelheid van 140 km per uur is absoluut geen probleem. De motor snort er lekker op los, geen herrie. Weinig olieverbruik: een half liter op 10.000 km. Laatst gemeten bezineverbruik: 1 op 13,6!! En dat met hoofdzakelijk stadsritten maar wel altijd op de rechterbaan bij stoplichten. Geen sprintje trekken dus.
De reperaties: Helaas die zijn er. De eerder vermelde vervanging van de rechter draagarm door een rammelende fusekogel. Na deze vervanging zo’n 8000 km met toch weer een rammel gereden voordat de auto stiller werd. De garage (Het Motorhuis) vond deze rammel niet erg genoeg om de 2e draagarm te vervangen. Het rammelen zou bij ongeveer 9000 km vanzelf overgaan. Dat klopt maar het is toch een belachelijk idee om met een nagelnieuwe auto rijden die pas na duizenden gereden kilometers stiller wordt. Later heeft de garage toegeven dan ook Opel driftig aan het zoeken was naar een oplossing en deze toen nog niet voorhanden was. Het probleem komt veel voor. Verder is de cruise-control gereset. Koelwaterslang vervangen. Kabel motorklep opnieuw vastgezet. Dashboard sluit niet goed aan. Na in de zon te hebben gestaan is er een witte plek in kunstof van het dashboard ontstaan. Vreemd! Vanaf 9500 kilometer een zeer hoge piep uit motorruimte tussen de 2600 - 3200 toeren. Dynamo of zoiets? Radio/mp3 kan niet worden uitgezet. Deze is na enkele maanden door Opel vervangen nadat de importeur hiervoor toestemming had gegeven.
Nog een leuke uitspraak om te vermelden en wat eigenlijk al genoeg zegt: een Opelmonteur vertelde dat hij blij was dat bijna alle Japanse autofabrikanten de modellen in Europa gaan bouwen; zo groeien de kwaliteitsverschillen van Europees naar Japans vanzelf dichter naar elkaar toe. Ja, dat is ook een manier.
Tsja, mijn conclusie tot nu toe: een heerlijk rijdende auto, helaas niet vrij van rammeltjes en piepjes. Maar ik denk de volgende keer toch maar weer Japans. Dan maar een iets saaier model en misschien niet zo doordacht maar wel meer bedrijfszekerheid.
Update oktober 2006 bij 24525 km: Na 18 maanden Meriva was ik de bijgeluiden en mankementjes van de Opel spuugzat. De piepjes, fluitjes, kraakjes en bonkende draagarmen en daarbij de slechte en arrogante houding van het Motorhuis bij klachten hebben mij doen besluiten de Opel in te ruilen en een nieuwe Toyota Corolla aan te schaffen. Wat een verademing! Geen bijgeluiden meer. Weg zijn de piepjes, kraakjes. Niets te horen. En dashboard dat op de millimeter aansluit. Deuren die klonken inplaats van een blikkerig geluid. Okay, minder funcioneel en duurder dan de Meriva met minder luxe aan boord maar ik vind het de euro’s zeker waard!! Ik heb de Opel Meriva nog geen moment gemist. De inruilplrijs was wel goed. Dat verbaasde mij enigzins. Het verbaasd me ook dat Nederland toch vrij veel kiest voor Opel. Ik heb me daar bij de aankoop in 2005 eigenlijk teveel door laten leiden. Maar nu weet ik het zeker: Volume verkoop zegt niets over de kwaliteit van het artikel. Sorry, tevreden Opelrijders maar voor mij absoluut geen Opel meer.
PROBLEMEN
- Fuseekogel stuk, rechts voor 2X). Na 20.000 km geluid teruggekomen.
- Klep van kastje wordt vervangen Uiteindelijk niet
vervangen.
Andere exemplaar zou ook niet aansluiten.
- Cruise-controle gereset.
- Kabel motorklep
- Hoge piep bij 2600 - 3200 toeren.
- Koelvloeistof slang vervangen.
- Verkleuring dashboard.
- Radio/cd/mp3 speler vervangen.
- Dashboard wijkt steeds meer uit.
- Voorbanden slijten wel erg snel.
- Lak zeer krasgevoelig
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.