Opel Karl 1.0 Edition (2017)

autoreview

Opel Karl
Opel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel KarlOpel Karl

Signalement

UitvoeringKarl 1.0 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst27.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

A klasse met hoofdletter?

  • 4.000 km

Deze kleinste opel kwam in februari in ons bezit.
Reviews zijn er sinds 2015 nog weinig, wel veel vergelijkende artikeltjes. Wellicht voegt deze review iets toe voor geinterresseerden.

Achtergrond van de gebruiker.
Zie vorige review (2x 3jaar 107). De referentie is (nog steeds de inmiddels 3e! En vermoedelijk laatste ) clio 1, alle ouder dan 14 jaar en voor 225 .. 750 euro aangeschaft. Wij rijden 30.. 35000 km/jaar verdeeld over de oude en nieuwe auto.

De 107 review is terugkijkend wat azijn pissig geworden omdat de bruikbaarheid van dit kleintje met de laatste facelift onvoldoende werd. Het bleef een super auto in kosten 1/km.

Naar de knalrode Karl. begin september 2016 als big deal gekocht. Tov de vorige 107 deal moest er ruim 500e extra bij en dat roept de vraag op of het ook meer auto is. Die vraag bleef even liggen want de levertijd bleek lang! Half februari 2017 konden we rijden. Advies, kies een voorraad model, voor ons was het wel economisch want de 107 kreeg er nog bijna 10k bij op de teller.

4000km rijden
Een a klasse? Het rijdt tov de 107 een klasse meer auto. Voelt degelijk aan, erg stil en voorzien van snufjes die in veel duurdere modellen zitten. Er zit een gewone achterklep op waardoor de best bruikbare kofferruimte goed toegankelijk is voor de kantoorkoffer. Een verademing. Het motortje pakt heerlijk op en de 5 bak combineert richting lekker vlot snorren met tussensprintjes. In de bochten stuurt het zonodig scherp maar wel erg licht. Overhangen doetie nauwelijks.
Veel genoemd is de korte bak en hoge toerentallen op de snelweg. Klopt maar is niet hinderlijk, geluid is geen thema omdat boven 110km/h de banden/wind het bescheiden ronken overstemt. Ook fijn, de motor heeft geen dips, hoewel hij niet van onder 1100rpm afknijpen houdt voelt het op een natuurlijke manier sterk aan en dat voor een 1 liter 3pitter!.
Ook op de autobahn kan hij prima mee en 140 pu voelt veilig aan, cruise control aan en ik voel me net als met de golf van de zaak.

Zijn er mitsen en maren?
Sturen gaat erg licht en dat is op de snelweg wennen omdat hij ongemerkt het spoor soms wat verliest. Voor spoorvorming istie overigens niet gevoelig. Verbruik vaak genoemd, begon met 1:16, nu 1:17 is voor ons gemiddelde en ruim 10% onzuiniger dan 107. Krijg je veel plezier voor terug.
Veel zwart plastic binnen, wel storend vind ik de kabeltjes van de gordel detectie, met tyraps vastgefrot, een ribbelhoesje over de gordelsluiting van 1 euro had wel gemogen.
De stevige voorstoelen passen niet bij mensen die lage rugpijn hebben, ik leg er nu een handdoekje opgerold in.
De achterbank opklappen is knullig geregeld met de zitting en de hoofdsteun die er eerst af moet, beetje foei! De 107 compenseerde daar enorm, lusje trekken en omklappen leuning klaar.
Dus? Tov de 107 een geweldige overstap.
Tov de clio 1998 een prima score behalve stoelen en achterbank omklappen.

Toch een vergelijking, met de 2017 facelift i10:
Een weekend UK met de hyundai gereden. Met de niet in NL leverbare 1.2 motor. Deze auto is in de folder ongeveer gelijk geprijsd maar er wordt weinig mee gestunt dus kun je de Karl goedkoper kopen door te timen.
Deze rijdt weer volwassener, meer comfort, super voorspelbaar, helt wel wat over en met de 1.0 verwacht ik een duffig rijgedrag want is 65kg zwaarder. De pook zit voor lange mensen ver naar voren. Achterin minder beenruimte. Toch zou ik er de voorkeur aan geven zonder big deal, kwalitatief is het beter verzorgd en mooie ruime opbergvakken, leuk dashboard en net ruimer. Dus ook 65kg meer waar voor je geld lijkt het. Hij mag mi ook worden gezien, alleen de cockpit verraadt nog de ontwerper met oma's koektrommel voor ogen. Let wel op aan welke kant je het stuur bestelt :).
En, hyundai is als fabrikant veel stabieler gepositioneerd, waar het merk opel dwalend was en met de laatste deal met peugeot de positie van deze Koreaanse Karl onduidelijk is, de volgende beurt toch bij de Chevrolet dealer?

De radio

  • 4.000 km

Na enige tijd deed moeders haar beklag over de radio, waar moet de CD in? Tsja, ik haar overtuigen over vooruitgang en zo. Maar we hebben een foutje begaan bij de koop. Onze heeft geen infotainment ding. Er blijken 2 standaard radio's te zijn, de onze en een BT versie, achteraf veranderen is kansloos, na navraag dealer. Een mooie pioneer inbouwen vereist een andere console en daartoe kreeg ik ook nul op het request. Zorg dus dat je de BT versie neemt want daar kan een USB stickje in en je kunt er via bluetooth je telefoon op aansluiten. En anders toch de luxe Karl nemen met hotspot. Er zitten overigens fijne luidsprekers in.

Tijd voor een update op 1 oktober ‘17

  • 10.000 km

De afgelopen maanden minder gereden dan gepland. Dat lag niet aan het rijplezier. Het autotje bevalt ons prima. probleemloos rijden. Na uitlenen het commentaar, prima maar stuurt wel errug licht. Intussen is het verbruik naar 1:18..18,5 gezakt, losrijden en de zomertijd hebben hun invloed. Af en toe ontdekken we nog wat, zo gaat het lichtje ook aan als je een achterdeur opent en als je wisser voor aan is gaat-ie bij parkeren ook achter zwiepen. Wassen houden we niet van en nu blijkt tov 107 de achterkant verrassend schoon te blijven, handig voor zicht en schoon in/uitladen. Hier hebben uwe overigens een IR sensor lampje in de koffer aangebracht. Speakin’ of ... Waarom de kentekenplaat verlicht wordt als je de klep opent is een raadsel. Software ...
Die kan ook een fout bevatten zo blijkt, als de tank op reserve gaat komt ineens de text FILL FUEL op de teller. Dat kost 50 ..75km actieradius want de dagteller en de kilometerteller zijn daardoor ook niet meer af te lezen!! Dit ontmoedigt sterk om op de gok nog even door te rijden, en het zijn toch al een schamele 32 liter die zo nog’s worden verminderd tot ca 28. Koreaanse humor? Gaan we’t bij de 1e beurt over hebben.

Een jaartje verder

  • 27.000 km

In juni de eerste beurt bij 22000km uitgevoerd.
Tussentijds geen problemen en dan ook de eerste keer weer terug bij Opel. Mbt de garage was de ervaring zozo. Tov Peugeot kosten 2x zo hoog (285E dus de hoofdprijs), commmunicatief ging het niet vanzelf en was het nodig de vest.leider in te schakelen. Verzoek te kijken naar het display blokkerende Fill Fuel niet opgelost en geen terugkoppeling. Wel een duur betaald 2/3 flesje ruitenreiniger gekregen want die was recent bijgevuld. We gaan nog eens in de garantieperiode terug voor de display maar daarna doe ik het weer gewoon zelf.
De auto daarentegen bevalt prima. Met name de lange ritten telkens veel plezier rijden, gemiddelden van ca.130+ snort ie er lekker op los. In de winter daarentegen in het donker in een onverlichte Baustelle in een Sslinger naast een andere auto en ijsriggels in de problemen gekomen. Lees: verkeerd ingeschat en daardoor iets te hard gereden. Hierop vrij grof moeten uitwijken in een beperkte ruimte wetend dat er een contrareactie kwam. Tot grote opluchting liep dit goed af. Ik vermoed dat niet alleen de stuurmanskunst maar ook de ESP hier iets mee van doen heeft.
Recent na meer dan 1 jaar weer een optie ontdekt. Na openen met de RC sluit de auto na enige tijd weer als je geen deur opent.
Nog steeds raar, Start Stop werkt random wel/niet en als je met SS op contact de deur opent slaat de motor aan.
De motor maakt in tegenstelling tot de 107 nog steeds geen mechanische bijgeluiden. Kortom geen reden om te switchen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.