Opel Karl 1.0 Edition (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Karl 1.0 Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 7.300 km |
KM-stand laatst | 7.475 km |
Opel Karl Edition
- 7.475 km
Vooraf
Na ruim 6 jaar Opel Meriva ( A, 1.6) rees het plan voor iets kleiner te kiezen.
Bij Broekhuis IJsselmuiden stond een Opel Karl.
Het was een Edition met + Pack, bestaande uit rijstrookhulp (LDW), 15 inch velgen en mistlampen. En als extra’s airconditioning en el. bed. schuif/kanteldak. Nieuwprijs ca. €15.000,- maar nu aanzienlijk afgeprijsd. Een proefrit liet een goede indruk achter, vooral qua rijeigenschappen en geluid.
Korte tijd (nadere uitleg aan het eind) was deze auto het vervoersmiddel. Onderstaand een verslag van de ervaringen.
Exterieur
Vergelijking Karl - Agilla B:
Lengte: 368 – 374 cm
Breedte: 160 – 168 cm
Hoogte: 148 – 159 cm
Wielbasis: 239 – 236 cm
Gewicht: 839 – 950 kg
Iets over de uitrusting.
Halogeen koplampen met dagrijverlichting, mistlampen met bochtverlichting.
Op de 15 inch (stalen) velgen 185/65 R15 banden, met lage rolweerstand.
De buitenspiegels zijn el. instelbaar, en handmatig inklapbaar.
De deuren laten zich licht openen, en de instap voor is ruim en geriefelijk. De achterdeuren zijn ook ruim bemeten.
De (kleine) achterklep kan elektrisch geopend worden. De tildrempel is aan de hoge kant.
De benzinedop is middels een koord verbonden met de klep. Als het koord over het sluitlipje van het deksel wordt gehangen is het veilig. Anders kan de dop tegen de lak komen. Dit lijkt voor verbetering vatbaar.
Interieur
Ruimte
De hoogte van de voorstoelen in hoogste stand is 30 cm (Meriva: 38 cm), en de lengte is 49 cm.
Met een lengte van ca. 1,80 is er voldoende ruimte, ook in de hoogste stand.
De stoelen zijn viervoudig verstelbaar: in lengterichting, in hoogte, de rugleuning en de hoofdsteun. De zit, enigszins achterover, is goed, ook voldoende zijdelingse steun.
Het stuur ligt prettig in de hand, en is in hoogte verstelbaar. Goed zicht op het dashboard. De knoppen links van het stuur, verlichting (hoogte-instelling vanaf Cosmo), en mistlampen voor en achter en LDW, zitten goed onder handbereik.
Op het stuur links de cruise control (standaard), en rechts de radiobediening.
Functies van de cruise control:
- Inschakelen (witte aanduiding)
- Instellen (groene aanduiding)
- Resetten
- Verhogen en verlagen
- Uitschakelen.
De achterbank is iets hoger: 34 cm, de lengte ook 49 cm.
Met de voorstoelen enigszins naar achter geplaatst is er nog ca. 22 cm beenruimte. De inwendige breedte achter is 1,25 m, voor 4 cm meer. Genoeg ruimte voor drie kleine posturen, maar i.g.v. volwassenen, dan moeten de schouders wel iets smaller gemaakt worden.
De achterbank kan neergeklapt worden door middel van een knop op de leuning.
Als de hoofdsteunen eraf gehaald zijn, is er dan nog voldoende ruimte voor.
De aldus verkregen laadruimte heeft een lengte van ca. 1,10 m, en inhoud van 1013 ltr.
Voor de koffer wordt een inhoud van 215 ltr. opgegeven. L * B * D : resp. ca. 47, 95 en 51 cm.
Eén boodschappenkrat (32 ltr., 47 * 35 * 24 cm) kan er net (bedachtzaam tussen de rand en de hoedenplank manoeuvrerend) in geplaatst worden. In geval van een vouwkrat van 28 ltr. (€7,50 bij Hema.nl) is er ruimte voor twee naast elkaar. De hoedenplank dient handmatig omhoog geklapt en weer terug geplaatst te worden.
Het dashboard, de deurpanelen en de stoelen zijn netjes afgewerkt.
Instrumentarium
Zodra het linker portier is geopend worden het dashboard en enkele knoppen subtiel verlicht.
Het dashboard is uitgevoerd met een grote snelheidsmeter en toerenteller. In de beide meters zijn vele controlelampjes (o.a. motormanagement, gordels, handrem) opgenomen. Bovenin de unit, tussen voornoemde meters, een koelvloeistoftemperatuurmeter en benzinemeter. Daaronder een boordcomputer, te bedienen via de richtingaanwijzer hendel. Functies: o.a. brandstofverbruik, actieradius en gemiddelde snelheid. De meters zijn goed afleesbaar, met een prettige lichtkleur en intensiteit.
De temperatuur van de koelvloeistof en de vullingsgraad van de tank worden aangegeven met 4 en 8 blokjes.
Na 4 á 5 min. is temperatuur opgelopen tot 70 gr., en ong. 3 min. later tot 90 gr. Celsius.
Ook is er een schakelindicator. Deze werkt helaas niet helemaal correct, en geeft vaak te vroeg aan dat opgeschakeld moet worden.
De radio is niet gebruikt. Bij uitschakeling verschijnen datum, tijd en buitentemperatuur in de display.
Onder de radio resp. temperatuurinstelling (met airconditioning, bij indrukken), knop voor ventilator (4 st.) en achterruitverwarming en rechts de regeling voor luchtcirculatie (voorruit, onder, gecombineerd, enz., 5 standen). De ventilatorroosters zijn goed instelbaar en degelijk uitgevoerd.
In deur links de bediening voor de el. ramen, de buitenspiegels en sluiten/ontsluiten deuren.
Opbergvakken e.a.
Opbergvakken in de deuren, boven de radio, in de middenconsole, en boven het dashboardkastje.
In het plafond twee zonnekleppen, met een (afdekbare) spiegel in de linker.
Links naast de zitting de handel voor opening van benzineklep.
De versnellingspook heeft een ergonomisch gebogen knop voor makkelijke beweging voorwaarts, 1, 3 en 5, en achterwaarts, 2, 4 en R (zonder vergrendeling).
Rijgedrag e.a.
Starten
Direct na het starten lichten alle lampjes in de twee grootste instrumenten even op.
De aluminium 1 liter driecinder loopt nagenoeg trillingvrij, en is stil.
Dit is bereikt door geluiddemping dicht bij de bron, de bewegende delen in de motor zelf.
O.a. is de behuizing van de nokkenas, en de boven- en de onderkant van de motor geïsoleerd.
Het geluid is wel heel anders dan van een gietijzeren blok.
De koppeling is licht te bedienen, en grijpt goed aan. Ook het schakelen gaat licht. (Dat is bij Opel wel eens anders geweest.)
Wegrijden
Met nog koude motor kan met “ietsje gas” (circa 1000 rpm) rustig weggereden worden.
Tussen stationair (ca. 800 rpm) en 2000 rpm kan ook rustig getoerd worden, maar is de trekkracht gering. Na opwarming lijkt dat iets gunstiger.
Vanaf ca. 2000 toeren is er aanmerkelijk meer kracht.
De één is aan de korte kant, tot ca. 40 km/h (bij 6500 rpm). Dit maakt dat met weinig toeren opgetrokken kan worden. De andere bereiken: resp. 90, 140, 175 en 220 km/h.
Rijeigenschappen
Door nauwe straatjes sturen gaat zonder problemen. De besturing is licht, en de commando’s worden goed opgevolgd. Achteruit insteken tussen twee auto’s vergt weinig stuurkracht. De city modus, voor extra licht sturen, is niet gebruikt. Het zicht naar achteren is redelijk, alleen de naar boven lopende achterruiten belemmeren het enigszins. Dat houdt misschien verband met stijfheid van deuren en achterklep. Deze Karl had geen parkeersensoren in de achterbumper, wat als gemis ervaren werd.
Op binnenwegen is de bochtvastheid goed. De auto is bijv. in een bocht strak langs de binnenkant van een witte streep te houden. Helt ook weinig over.
Tot 80 km/h blijft er rust in het interieur. De motor is nauwelijks hoorbaar, wel enigszins windgeruis. De auto is van voren ook aan de hoge kant. De benodigde pedaalkracht voor remmen is gering, en de werking ervan verder uitstekend.
Bij 120 km/h op de snelweg is het rijgedrag uitstekend. Goede koersvastheid, de auto heeft geen moment het gevoel gegeven dat de controle erover weg is. En, het blijft stil. De decibelmeter toonde bij 120 km/h een waarde tussen de 69 en 70 dB(A). Dat is geringer dan bijv. een Opel Meriva A (72 dB(A)).
Vibraties blijven, in het toerengebied wat veel gebruikt wordt, stationair – 2000 rpm voor optrekken en langzaam toeren, en tot 3500 rpm voor hogere snelheden, nagenoeg achterwege.
Verbruik
M.b.t. het verbruik, uit testen komt als gemiddeld gebruik 1 : 16 tot 1 : 25.
Een korte proef, met stad, binnenwegen en snelweg, gaf als resultaat ruim 1 : 19.
Met bijna constant de verlichting en de airconditioning aan.
Deze Karl was niet uitgerust met start/stop (wel vanaf modeljaar 2016).
Tevens is kort na de introductie, de auto ca. 5% zuiniger gemaakt: 4,1 ltr / 100 km.
Kosten
1 Aanschaf. De Opel Karl is er vanaf €10.595,- (Selection) tot €13.295,- (Innovation).
Met opties kan de aanschafprijs oplopen tot boven de €16.000,-.
2 Motorrijtuigenbelasting: €236,-/jr.
3 Verzekering: ca. €310,- / jr. bij WA voll. Casco (i.g.v. 75 % no-claim).
Gunstig is wel dat een lager gewicht de premie reduceert.
4 en 5 Blijven nog over onderhoudskosten en brandstof.
Plus / min
+ Motor: stil, nagenoeg trillingvrij en zuinig
+ Geluidsniveau
+ Rijeigenschappen
+ Ergonomie
+ Standaard uitrusting
+ Afwerking
+/- Ruimte achter, koffer, windgeruis
- Zicht rechts- en linksachter
- Enkele kleine details, o.a. de hoedenplank, benzinedop, koelvloeistofmeter (geeft alleen 70 en 90 gr. C aan) en de schakelindicator.
Tenslotte
Deze Karl heeft een zeer positieve indruk achtergelaten. Het is een heerlijke auto om in te rijden. Zeker in de stad, en op binnenwegen. En ook snelwegritten zijn niet vermoeiend.
Tevens zijn er vele details die goed voor elkaar zijn. Zoals knoppen die prettig in de hand liggen en licht bedienen. Verlichting in het interieur, en andere kleine dingetjes.
Kanttekeningen bij deze review
1
De Broekhuisgroep biedt de mogelijkheid van 14 dagen inruilgarantie.
Met gebruikmaking van deze optie is gekozen voor een model tussen de Meriva en de Karl in, een Opel Corsa D. Dat heeft voor- en nadelen.
a Ruimte e.a.
De Corsa is inwendig ca. 12 cm breder, de zithoogte (hoogst. stand) 2 cm hoger (32 cm), de instap iets minder makkelijk (de bodem is ca. 6 cm lager geplaatst). De ruimte achterin is aanmerkelijk meer.
De koffer is veel ruimer, evt. twee niveaus.
Met neergeklapte achterbank heeft de laadruimte een lengte van ca. 1,40 m en een inhoud van 1100 ltr. (t.o.v. 1,10 m en 1013 ltr.).
En bij de Karl alleen een trekhaak voor fietsdrager, bij de Corsa mag er ook een aanhanger achter.
M.b.t. het rijden, in de stad is de Karl handiger. Vanwege in- en uitstappen, de auto is handzamer en stuurt lichter. Op binnenwegen is het verschil gering. Op snelwegen is de Corsa (mede door WR-bak) comfortabeler.
b Kostenvergelijking Karl – Corsa (periode van 5 jaar, uitg. van 5.000 km/jr.)
Karl 1.0 Edition – Corsa D 1.4 Cosmo
Afschrijving: €5000,- - €7000,- (nw. Karl, 2e hands Corsa).
Belasting: €1118,- - €2460,-
Verzekering: €1700,- - €1340,- (resp. WA- voll Casco., WA bep. Casco)
Onderhoud: €1200,- - €2500,-
Brandstof: €1752,- - €2364,-
Renteverlies: €600,- - €500,-
-------------------------------
Totaal: €11.370,- - €16.164,-
De Karl is aanzienlijk goedkoper. In aanschaf, €256,- minder wegenbel., niet goedkoper in verzekering (bij WA voll. en WA bep. voor de Corsa), wel in onderhoud. En zuiniger in gebruik.
2
a Enerzijds, bij de ritten was er een intensieve waarneming.
Anderzijds, de tijdsperiode (ruim twee weken) en het aantal km’s (van 7300 – 7475) was gering.
Er staat echter nog geen enkel review van de Karl op Autoweek.nl, misschien dat dit toch bruikbare informatie toevoegd.
Wat ontbreekt is o.a. ervaring met de verlichting. Wat gebeurt er bij nacht als de witte streep zonder richting aangeven wordt overschreden? En werkt de bochtverlichting correct?
b Enkele testen zijn niet professioneel uitgevoerd.
Bijv. de bereiken in de versnellingen zijn bepaald a.d.h.v. de snelheid bij 3250 rpm (helft van max. toerental). Mogelijk dat het niet helemaal correct is.
Dat geldt ook voor de geluidsmeting (maar gunstig qua geluid, dat is zeker), en enkele andere metingen.
c En ook, sommige beoordelingen zijn mogelijk niet 100% objectief, en enigszins persoonlijk getint.
Tenslotte, dank aan de dealer, die een passende oplossing realiseerde.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition
- 2017
- 134.890 km

Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition | AIRCO | Cruisecontrol | Zuinig |
- 2016
- 26.706 km

Opel Karl 1.0 70PK | Rocks Online Edition | Parkeersensoren achter | 15 inch LMV | Airco | Dakrails | Cruise control | Dakrails | Extra getint glas | Lichtmetalen velgen 15"
- 2019
- 42.725 km