Opel Karl 1.0 Selection (2017)

autoreview

Opel Karl 1.0 Selection (2017)

Signalement

UitvoeringKarl 1.0 Selection
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf97.389 km
KM-stand laatst97.893 km
Lezerswaardering: 70%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste auto gekocht

  • 97.893 km

Ik was vanwege een nieuwe baan in De Meern opzoek naar een nieuwe auto. Bij mijn vorige werkgever had ik een leaseauto. Dat was een Volkswagen Up! waar ik heel erg tevreden mee was en ik had dus interesse in een vergelijkbare auto.
De zoektocht naar een nieuwe auto begon met het afspeuren van het internet, Autoscout24 en dealerwebsites. Ik was opzoek naar een kleine auto met goed stuur gevoel, gunstig gebruik en relatief weinig kilometers op de teller. De shortlist bestond uit de Opel Karl, Volkswagen Up! en de drieling van Toyota. De Opel Karl was ik bekend mee, mijn ouders hebben namelijk ook deze auto en zij zijn er zeer tevreden mee. De Volkswagen Up! had ik ook een jaar ervaring mee. De drieling van Toyota had ik ook wel eens gereden.

Na lang zoeken toch voor een Opel Karl gekozen, deze stond bij een Broekhuis dealer in Deventer. Ik ben langs gegaan bij mijn lokale Broekhuis dealer en ik heb hen gevraagd of de auto naar mijn woonplaats kon worden verplaatst. Dat kon zeker, deze service vanuit de dealer vind ik top. Op deze manier is het zo veel makkelijker om een auto aan te schaffen en een testrit te maken.
Ik heb begin Februari een testrit gepland. De eerste indruk was heel goed. De auto zag er ook goed, met een volledige onderhoudsgeschiedenis. De testrit verliep verder goed, dus de keuze gemaakt om de auto aan te schaffen. Het duurde ongeveer anderhalve week voordat de auto klaar was voor levering. Bij levering nog een cadeautje in de vorm van Rituals producten gekregen van de dealer, wat een leuke toevoeging was.

Ik heb de auto nu bijna vier maanden in bezit, dus hierbij wat ervaringen. Qua rijden vind ik de Karl goed, in vergelijking met bijvoorbeeld de Up! is het stuur gevoel een stuk beter. Vooral bij het insturen is het duidelijk waar de banden zich bevinden en dat geeft vertrouwen om sportief te rijden. Het comfort van de Karl is niet zo goed als de Up! echter absorbeert het onderstel drempels en oneffenheden goed. De motor loopt goed met relatief weinig trillingen. De versnellingsbak schakelt heel goed en trefzeker. Het enige wat ik mis is een zesde versnelling, want op de snelweg is het toerental wat hoog. De cruise control op het stuur is fantastisch, voor lange stukken is dit echt een uitvinding.

Het interieur vind ik qua vormgeving ook mooi, ondanks dat er veel hard plastic wordt gebruikt, is er veel moeite gedaan om het er om mooi uit te laten zien. Qua ruimte zit je voorin echt heel goed, ik ben zelf 1.83 m en ik heb geen problemen om een juiste zitpositie te vinden. De stoel kan heel laag worden gezet, wat ik prettig vindt rijden. De achterbank is krap, maar dat kun je verwachten bij een auto uit de A-klasse. Ik heb zelf nog een steun toegevoegd om mijn telefoon te kunnen plaatsen en een FM transmitter (carkit) toegevoegd. Ik vond het belangrijk om Bluetooth te hebben, zodat ik naar mijn eigen muziek of podcast kan luisteren. De laadruimte is klein, maar voldoende voor boodschappen en een weekendje weg. Nadeel van de laadruimte is dat de hoedenplank niet open gaat met de achterklep zelf en dat er geen lichtje is in de ruimte.

Het verbruik is prima, gemiddeld 5.1-5.3 liter per 100 kilometer. Mijn vorige auto was zuiniger, zeker op de snelweg. Olieverbruik is ook goed, zoals verwacht bij een moderne auto.

Qua problemen niets ernstigs, alleen de airconditioning die niet koud wordt. Dit lijkt mij opgelost met een bezoek aan de dealer en de vloeistof aan te laten vullen. Overall ben ik dus tevreden met de aanschaf van de Karl en ik kijk uit naar nog veel kilometers met de auto. Ik zal in de toekomst nog vaker updates plaatsen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.