Opel Kadett (1976)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 1976 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 92.554 km |
KM-stand laatst | 217.777 km |
Nieuwe auto
- 192.554 km
Ik was al een tijdje op zoek naar een auto voor dagelijks gebruik, maar dan wel een oldtimer. Ik was al in het bezit van een Opel Kadett A en Manta A (zie profiel), een als zondagse auto en de ander als project. Toen hoorde ik via een kennis in de Opelwereld over deze Kadett C City uit 1976. Dat leek me wel wat, compact maar ook wel ruim van binnen. Er zat nog wel een beetje werk aan, maar dat is geen probleem. De auto gekocht voor een mooi prijsje en meteen meegenomen.
Thuis aangekomen nog maar even goed bekeken wat ik heb gekocht. Het onderhoud is een beetje verwaarloosd de afgelopen jaren: luchtfilter uit '93, oude bougies, v-snaar piept en is flink uitgedroogd, etc etc. Dat alles maar vervangen samen met de olie en filter. Ook de banden beginnen uit te drogen, maar hebben nog wel goed profiel. Op termijn deze ook maar vervangen. De radio die erin zit is van het moderne soort. Wel is alles een beetje rommelig aangesloten met allemaal losse kabels onder het dashboard. De antenne is daarentegen met bijna 1 meter lengte wel erg gaaf. Hoe langer de antenne, hoe cooler je was vroeger, toch? ;). Verder werkt de oliedruksensor niet, rolt de rechtergordel niet goed op, werkt het klokje niet en de startmotor hapert soms. Nog genoeg te doen dus. Ook de rechterdeur staat nog op de planning. Deze heeft een andere kleur en er zit er een deuk in de rechter dorpel. Waarschijnlijk een keer een paaltje geraakt of zoiets... Aangezien de dorpel ook een paar kleine roestgaatjes begint te krijgen, heb ik besloten er een nieuwe dorpel in te laten zetten en de deur gelijk te laten spuiten. Kost iets meer, maar ziet er dan wel een stuk beter uit.
Dan het rijden: ik moest zeggen dat dat erg goed gaat voor zo'n oude auto. Schakelen en koppelen gaat erg licht, net als het remmen. Het alles doet wat mij betreft niet heel veel onder voor een moderne auto. Wel mist de auto voor mijn gevoel wat vermogen. Nu is een 1.2 met 54 pk ook geen strepentrekker, maar voor mijn gevoel trekt de andere Kadett met 1.0 harder. Compressie is goed dus misschien de carburateur binnenkort maar eens goed schoonmaken.
Ik hoop wat kilometers te kunnen maken en over een paar maanden wat meer ervaringen te delen.
Update
- 194.003 km
Allereerst bedankt voor al jullie reacties. Leuk om al jullie ervaringen te lezen. We zijn inmiddels een paar maanden verder en er is al weer van alles gebeurd. Om te beginnen heeft de auto een nieuwe dorpel en deur gekregen. Dit heeft even geduurd, waardoor ik lang niet heb kunnen rijden. Het ziet er nu wel veel beter uit, mede omdat de kleur op maat is gemaakt naar de (lichtelijk verweerde) kleur die erop zit.
Wat het rijden betreft moest het motortje even los komen lijkt het wel, want de auto heeft lange tijd stil gestaan. Het is nog geen strepentrekker, maar dat is ook helemaal niet nodig. Ik kan prima meekomen met het dagelijkse verkeer. Misschien valt er nog iets winst te behalen door de carburateur uit elkaar te halen en schoon te maken. Deze zweet ook heel iets.
Er waren al enkele opmerkingen over de banden in de reacties. Het is niet zo dat de banden vol zitten met scheuren of iets dergelijks, er zijn alleen lichte droogtescheurtjes te zien na 25 jaar. Ik wil ze voor de winter vervangen, want de auto begint ook hevig te trillen boven de 100. Dit komt waarschijnlijk doordat ze niet helemaal rond meer zijn door het lange stilstaan. Ik zat zelf te denken aan all-season-banden aangezien de auto (bijna) het hele jaar door gebruikt wordt.
Over het weggedrag ben ik positief verrast. De auto is weliswaar iets verlaagd aan de voorkant, maar wat kan die hard de bocht in zonder grip te verliezen. Door het lage zwaartepunt, geen stuurbekrachtiging en beperkte afmetingen is het net als een kart. Helaas mist die dan wel weer het vermogen… Remmen gaat nog steeds erg goed en de versnellingspook ‘klikt’ lekker door de versnellingen heen.
Overige zaken: de temperatuurmeter deed het niet. Na veel uitzoekwerk met spanningsstabilisatoren en verschillende temperatuursensoren bleek de vorige eigenaar de kabel naar de carburateur omgewisseld te hebben met die van de temperatuursensor… Ook het klokje op het dashboard heb ik vervangen door een andere. Dat ging een tijdje goed, maar nu tikt ie opeens 2x zo snel. Geen idee hoe dat kan? Verder zijn de oliedruksensor en rechtergordel gemaakt. Als laatste hapert de startmotor soms nog steeds. Het is dan net of de startmotor de motor niet rond krijgt. Er zit al een nieuwe accu in, maar dat heeft niet geholpen. Misschien een kwestie van een slechte massa ergens.
Binnenkort wil ik nog een trekhaak gaan monteren en de koplamplijsten zwart spuiten. Deze zijn nu grijs, maar ik heb geen idee of dit een originele kleur was destijds. Zwart zal ook zeker niet misstaan. Ik houd jullie op de hoogte.
Voorjaar 2021
- 204.100 km
Weer even een update over de kadett. Eigenlijk zijn alle punten aangepakt die ik op de planning had staan:
- Er zijn nieuwe all season banden gemonteerd. De hoeveelheid grip is nu geweldig, ook in de sneeuw en op nat wegdek. Dit kadettje met verlagingsveren voor is absoluut geen dweil, terwijl ze daar vroeger wel bekend om stonden.
- De klok is gemaakt. Ik heb een andere gevonden die nog goed werkte.
- Er zijn speakers ingebouwd in de deuren. Nornaal hou ik niet zo van gaten boren in delen van de auto, maar toen ik een paar rode deurpanelen met gaten tegenkwam kon ik ze niet laten staan.
- Startmotorprobleem lijkt zichzelf te hebben opgelost.
- Koplamplijsten zijn vervangen door zwarte. Ik wilde ze eerst spuiten, maar bij de onderdelenboer in de buurt kon ik eenvoudig zwarte krijgen. De oude waren inderdaad grijs gespoten. Kwestie van smaak denk ik.
- De trekhaak is gemonteerd
- Motorisch is de meeste winst behaald. De kleppen zijn gesteld, contactpuntjes vervangen en de carburateur is afgesteld. Toch miste het nog steeds motorvermogen voor m'n gevoel, dus misschien toch de ontsteking? Een stroboscooplamp aangeschaft en toen bleek de ontsteking veel te laat te staan... Normaal hoort die precies op BDP te staan. In de praktijk blijkt echter dat de meeste kadettjes beter lopen als de ontsteking iets eerder staat. Dit gedaan en wat een verschil. Voor een 1.2 voelt ie echt vlot aan, maar dat is enkel de beleving. Voor de rest is het prima zo.
- Ook de uitlaat heb ik dicht gekit. Zeker niet de beste manier, maar ik heb geen lasapparaat en hij lekt op een verbindingsstuk. Nu met kit gaat het prima, maar hij maakt nog iets lawaai. Dat komt omdat er maar één demper onder zit in plaats van twee. Alvast mijn excuses naar de buren als ik 's ochtends weg rij op de choke.
- Als laatste heb ik wat polijstpads en poetsmiddelen aangeschaft. De lak was erg dof, maar het voorzichtig polijsten heeft erg geholpen. Wel een dag werk, maar het resultaat mag er zeker zijn.
Wat het rijden betreft gaat alles prima. Stuurbekrachtiging wordt op geen enkele manier gemist, ook niet bij het inparkeren. In een jaar nog geen pech gehad. Ook in de winter altijd meteen starten en lopen. Ik stap elke keer weer met een glimlach in. Het is misschien niet de snelste of meest comfortabele auto, maar als oldtimer liefhebber neem je dat voor lief. Daarnaast maken de verhalen van andere liefhebbers en oud-opel bezitters een hoop goed.
Voor de liefhebbers heb ik een Instagram: @jerresopelgalerij. Groetjes
Voorjaar 2022
- 217.777 km
Het afgelopen jaar weinig bijzonders meegemaakt met de auto. Ongeveer 15.000 km gereden verdeeld over het jaar. De langste reis was op wintersport naar Winterberg met de vriendengroep. Veel verklaarden me voor gek, maar ik zag het als een uitdaging. Ik heb voor de zekerheid nog wel een wegenwachtabonnement afgesloten, maar deze bleek gelukkig niet nodig. Het was elke dag starten en lopen, ook bij vorst. Wel even krabben en de deuren en sloten ontdooien. Daarna hup, bank plat en 12 paar skies achterin. En natuurlijk driften met de achterwielaandrijving! Wat een tijden...
Nu hoor ik je denken, een Opel in de sneeuw in combinatie met zout, dat is vragen om roest! Ik heb de auto vooraf goed gewassen en na de wintersport nog beter gewassen. Ik hou alle roestvlekjes goed bij en probeer het voor te zijn. De auto is vroeger meermaals opnieuw in de tectyl gezet, wat waarschijnlijk ook de reden dat hij nog bestaat. Er is enkel een nieuwe dorpel en deur ingekomen, zoals eerder was te lezen, maar dit was ook te wijten de grove schade die gereden is. Verder probeer ik de auto bij regen en zout op de weg zo min mogelijk te gebruiken. Ook het regelmatig wassen zou moeten helpen bij de conservering.
Verder:
Het normale onderhoud, dus olie en filter, contactpuntjes en bougies. Voor de rest is er eigenlijk weinig onderhoud. De remblokken slijten amper vanwege het lichte wagengewicht en je kunt goed op de motor afremmen. Wel zijn de voorste remslangen vervangen want het rubber begon te scheuren. Wat dat betreft geen risico en daarbij natuurlijk ook de remvloeistof mee vervangen.
Tijdens het vervangen van de remslangen zag ik dat er een voorveer afgebroken was. De voorveren zijn al een keer vervangen voor verlagingsveren want de auto staat voorover gedoken. Bij het vervangen van de voorveren heb ik nog wel gekeken naar een 40mm verlagingset rondom, maar ik vind de standaard hoogte ook wel prima. Daarom op marktplaats voor een paar tientjes originele voorveren gekocht en eronder geknutseld. Dat bleek achteraf nog een heus karwei met veerspanners die natuurlijk net niet passen, maar het is gelukt met het nodige gevloek en schrammen op de handen. Vind het wel beter staan zo, de auto lijkt wat beter in balans. Het rijgedrag is er eigenlijk weinig op veranderd.
Ook zijn de remschijven vervangen, omdat de auto trilde tijdens het remmen. De oude schijven bleken twee verschillende exemplaren, een met het oude Opel logo en een met de nieuwe. Kans dus dat een van de twee nog nooit is vervangen...
Daarnaast speciaal voor de donkere dagen heb ik samen met opa Hella verstralers gemonteerd. Lekker periodecorrect en een bak licht in het donker.
En als laatste: tijd voor de apk. De keurmeester heeft geen afkeurpunten kunnen vinden, dus we karren weer vrolijk twee jaar door. Groetjes!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.