Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk EcoFLEX Busi (2015)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk Business+ (2015)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 2.0 CDTI 140pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst201.556 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste Kilometers

  • 750 km

Allereerst zal ik beginnen met een korte omschrijving van mijn keuze voor de Opel Insignia Business+

De autoregeling van mijn werkgever is aangepast. Hierdoor hebben wij geen keuze meer uit alle merken enkel de volgende mogen nog.
Audi A3
BMW 1 serie
Skoda (octavia en Superb)
Volvo (v40 en V60)
Toyota
Volkswagen
Opel

Dit wetende kwam ik tot de volgende shortlist:
Opel Insignia
Volswagen Passat
Volvo V60
Skoda Octavia

Wat ik graag wou was een complete auto voor een goede prijs met wat meer vermogen dan mijn Ford. De Octavia viel voor mij af aangezien het gros van mijn collega's daar al in rijden. De V60 viel af vanwege combinatie prijs en motor D2. Dus uiteindelijk bleven de Passat en Insignia over. In deze heb ik ook een proefrit gemaakt en uiteindelijk vanwege combinatie uitrusting motor prijs en zeer zeker stoel gekozen voor de Insignia. Voordat ik vragen krijg waarom geen hybride dat mag niet aangezien ik 50K per jaar rijd.

Uiteindelijk is dit hem geworden
Insignia 140PK CDTI Business plus
Summit White
Business Class pakket (Leer+ AGR stoel)
comfort pakket
Exterieur pakket
18 inch velgen
wegklapbare trekhaak.
beschermmat voor kofferbak
Scheidingsrek
Iphone 5 houder en lader.

Afgelopen zaterdag was het dan eindelijk zover en kon ik de Insignia ophalen, wat een plaatje toen ik hem zag staan. Met name in het wit in combinatie met privacy glass en 18 inch velgen is het super geslaagd om te zien.

Wat mij erg opvalt is hoe soepel de motor is, zelden draait die meer dan 2000 toeren en altijd voldoende vermogen voorhanden. het intellilink systeem heb ik veel negatieve verhalen over gelezen maar na 2 dagen spelen vind ik het een fantastisch systeem even wennen maar goed geluid en super veel afstel mogelijkheden.

De wegklapbare trekhaak vind ik ook echt een aanrader een trekhaak is makkelijk maar hoeft niet altijd in het zicht te zitten.

Met betrekking tot verbruik volgens BC zit ik nu op 6,5L op 100 maar de verbruiksmonitor die ik weer ga bijhouden zal dat straks wel nauwkeurig uitrekenen, tijd zal het leren.

AGR stoelen zitten echt geweldig en houden je goed vast.
Als ik een nadeel van de auto moet noemen zijn het 2 zaken. dat is in vergelijking met de Mondeo de wegligging maar ja daar staat Ford ook om bekend en verder vind ik de spiegels aan de kleine kant, zal waarschijnlijk even wennen zijn.

Als ik wat meer kilometers heb gereden zal een uitgebreidere review volgen.

De gewenningsfase voorbij

  • 7.000 km

Na de eerste 6 weken in de Insignia te hebben gereden denk ik dat ik nu een redelijke objectieve vergelijking kan maken tussen de Mondeo en de Insignia.

Laat ik er mee beginnen dat de auto absoluut aan mijn verwachtingen voldoet. Lekker snel en erg fijne stoelen. Natuurlijk is het qua bochtgedrag geen Mondeo maar de Opel ligt zeer zeker goed op de weg. minder zijwindgevoelig dan de Mondeo was.

De pluspunten van de auto
Erg stil
AGR stoelen super fijn met name verlengen van de zitting
Voldoende krachtig hoewel de 6 wel erg lang is vanuit 80 versnellen in 6 beter stapje terug
lekker korte schakelwegen.

De minpunten van de auto.
De toch wel smalle koffer in vergelijking met de Mondeo
Waarom geen opbergvakje voor je zonnebril in de hemel
Hoe kan het toch dat je anno 2015 een dop van je tank af staat te schroeven. Easyfuel was zoveel gemakkelijker.
navigatiesysteem vind ik in vergelijking met in de Ford minder prettig werken. Wel goed qua begeleiding etc, maar invoeringstechnisch gezien geen hoog draver.

De auto begint inmiddels wel zuiniger te worden maar gemiddeld 6,46L op de 100KM ipv fabrieksopgave 3.9L vind ik wel een heel groot verschil. Echter met een actieradius van meer dan 1000 KM per tank niets te klagen. Door comfortpakket heb ik een afwijkend instrumenten paneel erg fijn echter zodra je de reserve in rijd kun je er helemaal niet meer mee alleen maar zien dat je moet tanken. Toch eens aan de dealer vragen of dit anders ingesteld kan worden vind ik erg vervelend.

Problemen zijn er niet maar had ik ook niet anders verwacht.
Ik meld me weer na de beurt of als er iets bijzonders te melden valt.

de eerste onderhoudsbeurt

  • 30.000 km

Daar ben ik dan weer met een update. de auto bevat me erg goed met name het comfort de rust en de prestaties van de auto vind ik om over naar huis toe te schrijven. Het enige probleem was dat de airco in de zomer op automatische stand 21graden het van binnen een ijskast te maken. Door handmatig de snelheid van de aanjager lager te zetten was dit te ondervangen maar dit hoort niet bij automatische airco. Daarom vandaag bij de beurt hierna laten kijken en de airco is opnieuw gekalibreerd bleek tussen handmatig en automatisch een afwijking van 6 graden te zitten, hopelijk is deze ergenis n u opgelost.
Wat ik verder een minpunt vind is dat als je nog 100km te rijden hebt op een tank dat er actie vereist brandstof peil laag verschijnt en dat ke op het mooie tussenscherm ineens al je informatie kwijt bent. Met een simpel lampje weet ik ook wel dat ik moet tanken. Maar ja als dat het enige is daar is mee te leven hoor.
Op naar de volgende 30K als ik wat te melden heb horen jullie het en anders na de volgende beurt.

2e onderhoudsbeurt gehad

  • 65.000 km

De Insignia doet wat die moet doen en heeft bij de 60000 km zijn 2e onderhoudsbeurt gehad. Ik had verder geen op af aanmerkingen alleen ruitewisserbladen voor vervangen, dit is gedaan en het bleek dat er nieuwe remblokken voor nodig waren. Mijns inziens redelijk vlot maar zal met het gewicht van de auto te maken hebben. De kosten voor beurt, ruitenwisserbladen en remblokken betreffen 705 euro. Volgens mij voor een auto als deze zeer netjes.

Op vakantie naar Kroatie heeft de auto zich perfect gedragen af en toe de 225 aangetikt in Duitsland en dan was de koek nog niet op. Verbruik gemiddeld zit op 6,3 liter op de 100 km. dit vind ik relatief hoog gezien mijn normaal gesproken normale rijstijl, maar voor mij niet echt super belangrijk.

Over de auto ben ik tevreden en zou ik zo weer nemen. de dealer heeft mij n auto echter bij onderhoud nogal beschadigd en geeft geen thuis. Daar zal ik dus niet meer komen.

Tot de volgende update rond de 90K

Bijna het Einde

  • 170.000 km

De opel Insignia nadert het einde van de contract termijn van 4 jaar of 180.000 km, nu komt de laatste bij mij eerder. Maar aangezien het al een 100000 km geleden is sinds de laatste aanvulling hierbij het vervolg.

De Insignia heeft het goed gedaan en toont inmiddels ook als caravantrekker 1600kg goed zijn waarde. Hiermee nog niet de bergen in geweest maar de auto heeft er totaal geen moeite mee alleen in de 6e versnelling dan totaal onbruikbaar. te lang waardoor de toeren te veel terugvallen en je dus geen vermogen meer hebt maar in zijn 5 gaat dat prima.

Helaas begint de auto door cuppende achterbanden wel telkens meer lawaai te maken maar die mogen niet vervangen worden van de leasemaatschappij aangezien het profiel nog ruimschoots voldoende is. Wat mij verder opvalt bij de Insignia is dat deze toch wel remblokken vreet elke 60K opnieuw vervangen dit vind ik vaak met voorgaande auto's hooguit 1 keer tijdens de leasetermijn.

De auto is mij erg goed bevallen en met het uitzoeken van zijn opvolger ook met de nieuwe gereden mooie auto en rijd ook goed. Ik vind hem persoonlijk alleen wel een stuk zweverig dan de oude versie, tevens vond ik de fiscale waarde hoe ik hem wou hebben te hoog worden dus zijn opvolger is wat anders geworden maar dat verder in een nieuwe review.

Het verbruik zal ik ook nog vermelden de 3.9 liter die de fabriek aangeeft heb ik nooit gehaald 1 keer een tank 5.4 liter op de 100 gereden (veel stukken 100km per uur gehad) maar voor de rest eigenlijk nooit onder 6.0 op de 100 km gekomen. gelukkig een 70 liter tank waardoor je maar eens per 1000 km hoeft te tanken.

Onderhoudskosten zijn natuurlijk voor de leasemaatschappij maar wel in te zien door de berijder in de 170K die hij nu heeft gereden komt dit inclusief banden en bandenwissels neer op 0.032 per km. Flink stuk hoger dan de Mondeo met 0.018 per km.

Problemen met de auto heb ik nooit echt gehad zo af en toe wou het navigatiesysteem een keer op zwart gaan maar naar een tijdje start die dan vanzelf weer op.

Bedankt voor het lezen en mochten er nog vragen zijn hoor ik het graag.

Het Einde

  • 201.556 km

Vandaag de Insignia ingewisseld zou eigenlijk tot 180.000 kilometer zijn maar contract bleek verkeerd te zijn afgesloten op 200K. Afkoop zou best duur zijn dus daarom de auto langer doorgereden. Ik moet zeggen dat het gedurende 200K kilometers een hele fijne en betrouwbare auto is gebleken, waar ik helemaal geen onverwachte dingen heb gehad. Ja 1 keer de auto met een lekke band aangetroffen. Daar zat een schroef in maar daar kan de auto niets aan doen. Vandaag mijn nieuwe auto opgehaald dit is een Skoda Suberb geworden 2.0TDI style Business. Dit vond ik op dit moment de beste aanbieding binnen het auto beleid van mijn werkgever. Hier ga ik eerst wat kilometers mee maken en daarna zal ik ook hiervan een review bijhouden.

Bedankt voor het lezen van de review en ik hoop dat deze nuttig was voor jullie.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.