Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Ecotec Busi (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Ecotec Busi |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 88.486 km |
De kop is eraf!
- 3.195 km
Zo ,het begin van een nieuwe review van een nieuwe auto.
Ik zal in eerste instantie beschrijven waarom ik op de Insignia ben uitgekomen, welke configuratie ik heb en wat mijn eerste ervaring is. Een uitgebreidere review zal ik geven als ik meer kilometers heb gemaakt.
Na 9 jaar enigszins met pijn in het hart afscheid te hebben genomen van mijn vorige auto, Honda Accord 2.2 CTDI (zie hiervoor de review op deze site https://www.autoweek.nl/autoreview/24404/honda-accord-22i-ctdi-sport-2006/) rijd ik nu een Insignia Sports Tourer.
De reden om naar een andere auto te gaan kijken had te maken met twee dingen: de gezinssituatie is inmiddels meer toegesneden op een station dan een sedan; na 425.000 km wordt de kans op dure reparaties groter.
Dus dan komt de vraag welke auto? Omdat ik inmiddels ook kan leasen was de eerste keuze leasen of toch weer een occasion kopen. Ik heb gekozen voor leasen omdat dit de mogelijkheid biedt om een nieuwe auto te rijden (voor mij de eerste keer) en de kosten voorspelbaar zijn. Echter leasen is wel duurder dan een goede occasion kopen. Dat heeft de Honda bewezen. Als het een occasion was geworden had ik vrijwel zeker gekozen voor de Mazda 6.
Volgende keuze: welke auto? Hierbij heb ik mij gebaseerd op reviews (oa Autoweek), kosten en natuurlijk smaak. Qua smaak vielen de Mondeo en Superb af, nette auto's maar in mijn ogen wat saai. Qua reviews viel de Talisman af. Bleven over de Mazda 6, Passat en Insignia. Oh ja, wil nogmaals gezegd hebben dat ik graag weer een Honda had gereden maar dat de nieuwe Civic niet in station te verkrijgen is en de Accord in zijn geheel niet meer. Onbegrijpelijk dat zo'n goed merk zich in deze segmenten in Europa heeft terug getrokken.
Uiteindelijk heb ik twee auto's proef gereden. De Mazda 6 zowel in benzine als diesel uitvoering en de Insignia Grand Sport in benzine uitvoering. De Passat is een mooie auto maar kwam met een beetje aankleding aan opties toch al snel duur uit de bus.
Na de proefritten en de vergelijkende offertes heb ik gekozen voor de Insignia om de volgende redenen:
- De Insignia heeft een betere wegligging.
- Het uiterlijk van de Insignia sprak mij net iets meer aan.
- De Mazda 6 is toch alweer een model uit 2012 en de Insignia is uit 2017.
Voor de rest zijn de verschillen minimaal. De Mazda 6 heeft meer opties in zijn business uitvoering dan de Insignia waardoor de Insignia met gelijke opties duurder uitvalt en de bijtelling dus hoger is. De leaseprijs van de Insignia was echter weer goedkoper, waarschijnlijk omdat de restwaarde hoger ligt. Netto is de Insignia voor mij 20 euro duurder per maand dan de Mazda. Benzine dan, Diesel was in beide gevallen duurder.
In februari is dan uiteindelijk de volgende configuratie besteld:
Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Ecotec business executive 165pk in de kleur Cosmic Grey. De gekozen opties:
- Achteruitrijcamera
- Adaptive Cruise Control
- LED Matrix verlichting
- Siena II Jet Black lederen bekleding
- Wegklapbare trekhaak.
Ik heb nog getwijfeld over grotere velgen maar uiteindelijk heb ik het bij de 17 inch velgen gelaten en heb daar geen spijt van. Een optie die misschien nog handig was geweest was de elektrische achterklep. Maar je moet natuurlijk keuzes maken.
De auto is geleverd in de tweede week van juni.
Dan mijn eerste indrukken van de auto:
- Wat een ruimte! Zowel voor als achter kan ik met mijn 1,92m zeer ruim zitten. De laadruimte is groot en vooral diep. Heel handig is het op afstand neerklappen van een deel van de bank.
- Ondanks zijn grootte laat de auto zich lekker licht bewegen in de stad, beter dan de Accord. Op de snelweg ligt de auto prima en bochten worden met gemak genomen.
- Vermogen en koppel zijn adequaat maar ik weet niet of ik ooit fan ga worden van gedownsizede motoren. In het gehele toerenbereik doet hij overal goed mee. Echter in de tussen acceleratie mis ik het enorme koppel van de Accord, maar dat niet helemaal een eerlijke vergelijking. Onder de motorkap is ruimte voor een V6 maar dat kan tegenwoordig niet meer. Dit is sowieso vermoedelijk de laatste volledig op fossiele brandstof rijdende auto die ik rij.
- Dashboard is overzichtelijk en alles laat zich natuurlijk bedienen. Het infotainment kom ik later op terug. Apple Car play werkt in ieder geval goed.
- Tot nu heb ik de auto met de hand gewassen (probeer de typische wasstraat krassen zo lang mogelijk uit te stellen :) ) en mij valt op dat de auto mooi is afgewerkt en weinig hoekjes kent. Uitzondering is de grille.
Bij aflevering was er een klein gebrek die inmiddels is opgelost. De auto gaf na het starten de iet wat cryptische melding 'Dienst voertuig binnenkort'. Na het wegdrukken van de melding kwam deze niet terug tot de volgende start. Na contact met Opel te hebben gehad werd mij geadviseerd om de auto te laten uitlezen. Opel kon mij zo niet zeggen wat de melding betekende. In de handleiding staan meldingen ook verder niet uitgelegd. Jammer. Bij de garage bleek na uitlezing dat de accupool connector niet goed bevestigd was. Kan het nog niet helemaal plaatsen maar heb er ook niet op doorgevraagd. Melding is ieder geval weg.
Het verbruik, zie ook de verbruiksmonitor, valt nog tegen: 1 op 14,2 (7,1 l/100km). Ik ga ervan uit dat dit nog verbeterd omdat de motor nog nieuw is.
De volgende review zal na de vakantie zijn wanneer ik volgeladen er lange afstanden mee heb afgelegd. Ik ga dan ook verder in op de opties en het infotainment.
Maar tot nu toe dus heel tevreden met de keuze voor de Insignia.
Update 2019
- 28.500 km
De ervaring na een ruim een jaar en bijna 30.000 km rijden is nog steeds positief. Er heeft zich geen enkel gebrek voorgedaan. Dat vind ik voor een auto in zijn eerste productieserie goed. Vind het ook voor het oog nog steeds een goede keuze. Ook ten opzichte van de D-klassers stations die na de Insignia op de markt zijn gekomen, de 508 SW en de V60, zou de keuze niet anders zijn geweest. Beide modellen zijn korter en duurder dan de Insignia.
De punten waar ik nog steeds het meest over te spreken ben is de ruimte, de wegligging en de wendbaarheid.
Ik hoef mij niet snel druk te maken of iets in de auto past. Zeker met neergeklapte stoelen kan er een aardig volume in en ook grote lengtes.
De auto is breed en voelt ook breed, hierdoor voelt het contact met de weg ook goed. Niet te hard en niet te zacht.
De wendbaarheid vind ik echt goed voor zo'n grote auto. Ik rij regelmatig in de stad en dan moet je toch snel reageren op gaatjes in het verkeer om ergens tussen te komen. De motor reageert snel en de auto stuurt soepel. Over de motor gesproken, nu ik afgekickt ben van het grote koppel van de diesel heb ik niet zoveel te klagen over de 1.5 turbo. Hij duwt je niet in je stoel maar kan wel heel gelijkmatig binnen een groot toerental bereik doortrekken. Dus prima motor voor deze auto.
Uiteraard is de grootte een nadeel bij parkeren maar de sensoren en achteruitrijcamera helpen hierbij goed om optimaal gebruik te maken van een parkeervak.
Er valt eigenlijk maar één ding een beetje tegen en dat is het verbruik (gemiddeld 1 op 13,8) zie ook de ingevulde verbruiksmeter). Dat wijkt te veel af van de fabrieksspecificatie (1 op 16,4). Opvallend is wel dat volgens de leasemaatschappij ik bovengemiddeld zuinig rij met deze auto.
In deze review ga ik dieper in op de gekozen opties, het infotainment en de kleinere dingen die me zijn opgevallen. Ik heb daar inmiddels een goed beeld van opgebouwd.
Allereerst de opties:
- Achteruitrijcamera: werkt goed, geeft een compleet beeld. Beeld zou iets scherper mogen. Weet niet zeker of dit aan de resolutie of de focus ligt.
- Adapative Cruise Control: dit was even wennen. De ACC verandert je rijgedrag en daar moet je je wel bewust van zijn. Dit geldt vooral voor de volgende situaties op de autosnelweg:
1 Je rijdt op de rechterbaan met een ingestelde snelheid van bijvoorbeeld 120. Je nadert iemand die iets langzamer rijdt en als je niet oppast rij je in een soort karavaan achter die persoon aan in een voor jou te langzame snelheid. Als je dit in druk verkeer doet en je gaat van de linkerbaan naar de rechterbaan verlies je heel snel 'je plek'.
2 Je rijdt op de rechterbaan achter één of meerdere auto's achter een vrachtwagen. Je ACC staat op 120. Je voorganger gaat naar links, en je auto accelereert snel naar de volgende auto waarbij je soms onbedoeld rechts gaat inhalen.
3 Je rijdt op de linkerrijbaan achter een inhalende vrachtwagen of auto die langzamer rijdt dan jij hebt ingesteld. Pas als de auto helemaal naar rechts is gaat de auto accelereren naar de ingestelde snelheid.
In alle hierboven genoemde situaties zou ik zelf anders reageren. In situatie 2 en 3 kun je de ergernis wekken van medeweggebruikers. Toch is de ACC wel een voorruitgang. Vooral als je een beetje doorrijdt op de linkerbaan. Met een conventionele CC moest je die bij druk verkeer toch wel vaker aan en uit zetten. Bovendien is het een extra beveiliging bij druk verkeer dat je op je voorganger knalt.
Af en toe kan de ACC niet worden ingeschakeld. Dat is een keer of drie voorgekomen en altijd met nat weer. Ik vermoed dat de camera, die neem ik aan naast de radar ook een functie heeft binnen de ACC, dan onvoldoende zicht heeft.
- Collision mittigating system (onderdeel van de optie ACC): het systeem concludeert op basis van afstand en snelheid dat je mogelijk op je voorganger gaat botsen. Dit wordt eerst duidelijk gesignaleerd middels rode LED's geprojecteerd op de voorruit en harde pieptonen. Als je hier niet op reageert gaat de auto zelf remmen. Of het systeem goed werkt weet ik niet want ik heb nog geen situatie gehad waarbij ik anders zeker een botsing had gehad. Maar ik heb wel vaker meldingen als ik inderdaad iets te hard een voorganger nader. Soms krijg ik meldingen terwijl er geen obstakel te bekennen is. Eén keer heeft hij automatisch geremd toen een fietser erg kort rechtsvoor mij reed. Had niet geleidt tot een botsing maar ik begrijp de ingreep wel.
- LED matrix verlichting: werk perfect. Je zet de verlichting in de automatische grootlicht stand en hij stelt de verlichting bij afhankelijk van tegenliggers en voorgangers met behulp van zones. Ik vind het echt knap hoe snel hij de zones in en uit schakelt. Volgens mij zonder deze deelnemers tot last te zijn. Ik heb één keer knipperende lampen gehad als protest tegen verblinding. Als je op een onverlicht weg rijdt krijg je de verlichting van een rally-auto. De waarheid is wel dat ik het eigenlijk niet nodig heb. Het is vooral handig als je veel lange onverlichte provinciale wegen rijdt. Maar daar rij ik niet zo vaak. Maar het alternatief was standaard halogeen verlichting en dat vond ik dan toch weer wat minder ten opzichte van de Xenonverlichting die ik in mijn vorige auto had.
- Siena II Jet Black lederen bekleding: stoelen zitten perfect, ook bij lange ritten. Ze zijn goed verstelbaar en ik zit niet in de uiterste standen voor mijn ideale positie. De stoelen zijn deels elektrisch instelbaar: de hoogte en de lendesteun.
- De inklapbare trekhaak: is makkelijk in en uit te klappen. Ook na maanden niet uitgeklapt geweest te zijn in de winter klapte de trekhaak makkelijk weer uit. Als de trekhaak niet in één van zijn twee eindstanden staat, klinkt er een zeer harde piep. De eerste keer was dat schrikken omdat ik die niet verwachte.
Een optie die ik achteraf toch nog gekozen zou hebben is de elektrische achterklep. De klep is zwaar maar vooral als je je handen vol hebt is het handig als die open gaat. Voor de rest zou ik geen optie weten die ik mis.
Het infotainment, waar ik ook het cockpitdisplay toe reken, is tegenwoordig een belangrijke factor. Muziek, navigatie, telefoon, technische gegevens en instellingen zijn belangrijk geworden. Binnen de Business Executive serie is de NAV900 infotainment standaard. Algemeen ben ik hier tevreden over, doet wat ik ervan verwacht had, werkt eenvoudig en is redelijk snel:
- Navigatie werkt goed. Uiteraard zijn de kaarten verouderd en kost updaten geld. Daarom gebruik ik steeds vaker Google Maps of Apple Maps. Maar voor de standaardroutes gebruik de interne navigatie. Wel vind ik dat deze vaak pas laat alternatieve routes suggereert. Pas bij een flinke vertraging. Ook krijg ik soms meldingen van verkeersproblemen die niet op mijn route liggen. Nadeel en onveilig vind ik de lange meldingen die gegeven worden van verkeersproblemen. Die zouden eigenlijk voorgelezen moeten worden.
- Muziek: Radio DAB of FM/AM werkt zoals je het verwacht. USB werkt ook goed al vind ik die in het menu een beetje ondergesneeuwd om te vinden. De knop had wat groter gemogen. Wel handig dat je middels de controls op het stuur en gevisualiseerd op het dashboarddisplay makkelijk door de albums en nummers kunt scrollen.
- Climate control: gebruik ik bijna niet. Gelukkig is dit in de auto met echte knoppen uitgevoerd. Alleen als de bijrijder een andere temperatuursetting gekozen heeft moet ik middels het menu de synchronisatie weer activeren indien gewenst.
- Telefoon: werkt goed. Je kunt ook makkelijk wisselen tussen twee telefoons wat ik vaak doe omdat ik een privé en een zakelijke telefoon heb. Als beide telefoons in de auto aanwezig zijn, wat niet altijd het geval is, dan maakt hij connectie met de telefoon waar hij het laatst contact mee had. Dat klinkt logisch maar ik zou liever een voorkeur opgeven, in mijn geval altijd mijn zakelijke telefoon. De Parrot die ik in mijn vorige auto had deed dit.
- Instellingen van de auto: je kunt een aantal voorkeuren opgeven. Niks spannends alleen is dit uitsluitend toegankelijk als de auto gestart is. Niet helemaal duidelijk waarom.
- Apple Carplay en Android Auto: werken allebei goed en vergelijkbaar. Voor navigatie gebruik ik beide zoals gezegd steeds meer en verder vooral voor Spotify. Voordeel is dat de voicecontrol ook geactiveerd kan worden via het stuur. Beide werken veel beter dan de voicecontrol van de auto. Die heeft vooral als nadeel dat deze niet in één keer een commando kan verwerken. Je moet eerst vertellen dat je een navigatieopdracht wilt geven, dan dat het bv een contactpersoon betreft en vervolgens wie. Dat zijn drie aparte stappen. Nogal omslachtig.
Dashboarddisplay (niet alle schermpjes voorzie ik van commentaar):
- Dagtellers: er zijn twee dagtellers aanwezig waarop ook het verbruik en de gemiddelde snelheid wordt getoond. Kan alleen handmatig gereset worden. Ik zou zelf wel de keuze willen hebben voor een automatische reset bij starten van de auto.
- Levensduur olie: is een beetje een rare melding. Gesuggereerd wordt dat de kwaliteit van de olie in procenten achteruit gaat. In feite is het een aftelling naar de volgende beurt. Ik geloof niet dat de de kwaliteit van de olie daadwerkelijk gemeten wordt en dat op basis daarvan je naar de garage moet. Beter was een melding 'nog xxx km's tot de volgende beurt'.
- Digitale weergave snelheid: overbodig scherm want de naald is duidelijk. Verder is dit het default scherm na het starten van de auto. Beter was dat hij het laatst gebruikte scherm laat zien of instelbaar maakt met welk scherm je wilt starten.
- Alles wat met verbruik te maken heeft had wel op één schermpje gemogen. Actueel en gemiddeld verbruik wordt nu separaat op twee schermpjes weer gegeven.
Een opvallend punt is dat OneStar oorspronkelijk op de auto had moeten zitten. Maar met de overgang naar Peugot is dit contract opgezegd en is mijn auto er niet meer mee uitgerust. Nog opvallender is dat op de website van Opel hier wel nog mee geadverteerd wordt...
Overigens zijn de huidige Insignia's met een ander infotainment uitgerust dan diegene die ik heb. Of dit een upgrade is of een volledig anders systeem weet ik niet. Heeft mogelijk ook te maken met de overgang naar Peugot. Oudere auto's worden volgens de dealer niet geupdate.
Dan als laatste een aantal positieve dingetjes die me zijn opgevallen:
- Als het koud is schakelt de auto de stoelverwarming aan van de voorstoelen (rechts alleen als er iemand zit). Dit wordt afgebouwd met de opwarming van het interieur.
- Indien de blowers hard aan het blazen worden deze automatisch langzamer gezet als er een telefoongesprek gevoerd wordt.
- Bij een uitgeklapte trekhaak en ingestoken eurostekker wordt de knipperlicht functie (tipbediening) verlengd met 2 a 3 pulsen omdat de auto ervan uitgaat dat langzamer van baan wordt gewisseld. Met een aanhanger/caravan klopt dit inderdaad, bij een fietsendrager maakt dit niks uit maar stoort het ook niet.
- Bij een bijna lege brandstoftank kan middels een knop bij de melding direct naar de navigatie worden gesprongen waarbij de dichtstbijzijnde tankstations getoond worden. Handig, vooral op vakantie.
- Ik dacht dat Hill Assist betekende dat hij automatisch de handrem eraf haalt als je gas geeft. Dat doet hij ook maar ik heb nu recent ontdekt dat als je auto boven een bepaalde hoek stil staat hij automatisch de handrem activeert. Handig.
Misschien ontdek ik er nog een paar maar ik vond deze wel leuk om te vermelden.
Dus al met al zeer tevreden over de Insignia. Zoek je een auto in deze categorie dan kan ik hem in ieder geval van harte aanraden.
Afscheid van een fijne auto
- 88.486 km
Na bijna 5 jaar heb ik de Insignia ingeleverd. Sinds 2019 heb ik geen update gegeven en dat was eigenlijk ook niet nodig behalve als elk jaar wilde schrijven hoe tevreden is was over de auto.
Wat ik nog kan toevoegen is dat het ook een fijne caravantrekker is. Sinds 2 jaar hebben we een caravan en heeft de Insignia er een taak bijgekregen.
Ik kon er vlot en stabiel mee rijden. Enige nadeel was dat de geremde massa die hij mag trekken voor zo'n forse auto vrij beperkt is. Namelijk 1405 kg. Beetje familiecaravan weegt al gauw rijklaar 1250kg (met mover) en dan blijft er weinig over om te laden. Dit was uiteindelijk doorslaggevend om de lease niet verlengen cq de auto over te nemen. Ik ben overgestapt naar een Volvo V60. Hiervan zal ik nog een review starten.
Wat valt verder op na 5 jaar rijden:
- Auto houdt zich goed, interieur ook met kinderen is nog behoorlijk gaaf. Stoelen zijn er nog bijna als nieuw uit, het leer is nog strak.
- Geen enkele echte storing gehad!
- Nog steeds een mooi model om te zien al zeg ik het zelf, zeker in de kleiner wordende stationmarkt.
- De regensensor lijkt gevoeliger geworden te zijn; in de laagste stand wil die onder bepaalde omstandigheden maximaal gaan wissen.
- De rubbers van vermoedelijk de stabilisatorstangen zijn gaan kraken. Dat heb ik overigens tot nu toe uiteindelijk bij elke auto gehad alleen hier dan voor de 100.000 km. Mogelijk een verband met trekken van de caravan? In ieder geval niet heel storend, alleen bij bepaalde drempels.
- De onboard navigatie gebruik ik al jaren niet meer. Alles met Apple Car. Ook niet gek als bedenkt dat een update van de kaarten 100 euro kost en de live verkeersinformatie beperkt is.
Ik weet zeker dat de volgende eigenaar nog veel plezier heeft aan deze auto. En wat is het jammer dat Opel maar ook Renault, Peugot, Ford gestopt zijn met stations. Als je niet van SUV's houdt is de keuze echt minder geworden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Innovation | AUTOMAAT | 1E EIGENAAR | 12MND GARANTIE | NL AUTO | NAVI | TREKHAAK |
- 2017
- 47.884 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Business Executive 165 PK | Automaat |
- 2017
- 147.754 km

Opel Insignia Grand Sport 2.0T 200pk Ultimate Automaat | Climate Control | Navigatie | Winterpack | Lederen bekleding | 18" Lm velgen
- 2020
- 31.547 km