Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 73.320 km |
KM-stand laatst | 93.900 km |
De aankoop
- 73.148 km
Vandaag mijn “nieuwe” auto opgehaald. Na de positieve ervaring met zijn voorgangen, een 2009 Opel Insigna, nu voor het huidige model gegaan, eentje uit 2017.
Voor mijn een auto die in alles al mijn vorige auto’s overtreft. Nog nooit zo’n dure auto gekocht, met zo weinig kilometers en zoveel luxe. Vooral dat laatste maakt de auto aantrekkelijk. Even een lijstje wat ik vooral prettig vind dat er op zit:
- LED matix koplampen
- Automatische cruisecontrol
- Lane departure warning
- Lederen AGR stoelen
- 2 zone climate control
- Head Up Display
- Digitaal dashboard
- Zelf opende achterklep met schopsensor
De auto heeft de doorontwikkeling van de 2 liter diesel, 10 pk meer dan mijn vorige en 50 Nm. Maakt niet veel verschil om eerlijk te zijn, de vorige was vlot genoeg. Verbruik is wel wat lager, maar ik denk dat dat voornamelijk wordt veroorzaakt doordat dit een handbak is en de vorige een automaat. Maar niet wereldschokkend, ongeveer 1:17,5 tegen 1:15 voor de vorige, waarbij ik met de vorige veel meer snelweg weer met (wat hogere snelheden.
De auto is wel stiller dan de vorige, de motor is amper te horen op snelheid. Vermogensopbouw is wel een beetje piekeriger dan de 160 pk.
Half jaar verder
- 77.528 km
Een paar maanden verder bevalt de auto nog prima. Hij rijdt erg prettig, comfortabel maar toch met een fijne wegligging. Ook erg ruim, een vakantie met hond en 2 kinderen is geen probleem, bagage plus hond passen prima achterin. Op vakantie bewijzen de AGR stoelen hun waarde, zonder problemen kan je lange afstanden afleggen. In de bergen bewijst de motor zijn kracht, zonder problemen berg op, schakelen is eigenlijk niet nodig.
Helaas heeft de auto een apart geluid ontwikkeld bij koude start. Een soort geruis dat na een minuutje verdwijnt. Ergens uit de buurt van de distributie. Gelukkig is er garantie… Helaas is de dealer niet in staat het geluid te lokaliseren. Daardoor wordt eerst de V-snaar vervangen, dan de dynamo. Iedere keer de auto een dag kwijt, niet prettig. De dealer beweert dat het geluid “zo hoort” en regelt zelfs een vergelijkbare auto om te laten horen dat die hetzelfde klinkt. Dat valt voor de dealer tegen, die heeft het geluid niet… Dus de auto nog maar een keer achter gelaten. Distributieriem vervangen lost het probleem nog niet op. De brandstofpomp is nu verdachte, maar de dealer wil nog even verder zoeken. Het blijkt uiteindelijk een spanrol te zijn die blijkbaar niet standaard gewisseld wordt bij het vernieuwen van riemen. Handig van de dealer…. Gelukkig geen rekening gehad wegens garantie, en een nieuwe riem is op zich ook wel prettig.
Ondertussen een stel gebruikte velgen gekocht zodat ik de winterbanden van de vorige Insignia (met nog prima profiel) over kan zetten. De “nieuwe” velgen waren zo netjes dat ik die nu voor de zomerbanden gebruik en de winterbanden op de originele velgen heb laten zetten. Kostte wel wat, maar het oog wil ook wat. Gelijk twee nieuwe zomerbanden gekocht, banden met nog maar 2mm hoef ik niet meer op de auto. Jammer dat ik dat gemist had met de aankoop, minpuntje voor de dealer dat ze zo een auto verkopen.
Een jaar in bezit
- 84.802 km
De auto houdt zich tot zover prima. Wegens Corona rijd ik veel minder dan vroeger. Waar ik met de vorige auto zonder problemen 60.000km/jaar weg tik, heb ik nu maar 11000km gereden. Toch is het tijd voor nieuwe olie. Bij de beurt geen problemen gevonden, dus dat was een normaal half jaar. Het geluid lijkt inderdaad opgelost te zijn, dus dat is prettig. De auto bevalt prima. De LED matrix lampen zijn fantastisch, zoveel licht op de plaatsen die je wilt, en geen verblinding van tegenliggers.
Tijdens de zomervakantie ontdekt dat de dakdragers van een A Insignia ook passen op het huidige model, dat is mooi meegenomen.
Na een jaar garantie heb ik het aanbod gekregen deze garantie met nog een jaar te verlengen. Gezien de ervaringen afgelopen winter met het vage geluid toch maar gedaan. Kost wel 500euro, maar goed, reparaties kunnen hard oplopen.
Blij met garantie
- 92.856 km
Na een paar manden zonder problemen ineens de melding “vol AdBlue bij, bereik nog 1600km”. Met het idee dat ik de eerste waarschuwing bij 2400km gemist, kan gebeuren. Wegens Corona is 1600km nog een hele tijd dus geen haast gemaakt met AdBlue kopen. Tot ik op een zaterdag in 10k, 800km bereik kwijt raakte… Ineens was het bereik nog maar 800km. Daar ging dus iets niet goed. Met de OPL scan op en ODB interface de auto uitgelezen, foutmelding op de NOx sensor… Maar geen waarschuwingslampje dus nog niet dringend.
AdBlue schijnt tegenwoordig schaars te zijn, de prijs is aardig opgelopen en sommige tankstations hebben het zelfs gerantsoeneerd… Bij een lokale bouwmarkt toch 3 vaten van 5 liter kunnen kopen, waarna ze er bijna alle drie in gingen. Hiermee was de melding weg.
50 km later werd ik toch getrakteerd op een “uitlaatgas reiniging storing” lampje. De sensor is toch blijkbaar niet van het zelf-herstellende type, dus doorgereden naar de dealer. Deze heeft de auto uitgelezen, waarna de conclusie was: Sensor stuk, wisselen. Gelukkig voor 50% gedekt door de garantie, blijkbaar zijn die sensoren van goud gemaakt: 380 euro mocht ik aftikken. De garantieverlenging heb ik er al weer uit…
Daar gaat het vertrouwen
- 93.900 km
De dag nadat ik de auto terug had tijdens vlot optrekken ineens de melding “vermogen beperkt, verminder koppelinggebruik”. Die melding is op de terugweg van vakantie een paar weken eerder al eens eerder langs gekomen maar alleen onder extreme situatie: Berg op, 90km/u in de 6 met de cruise control versnellen naar 130. Niet helemaal de ideale situatie, dus niet veel aandacht aan besteed. Nu treed het echter in alle versnellingen behalve de eerste twee. En ook op vlakke weg. De auto accelereert eerst maar zodra de turbo goed mee gaat doen, lijkt de koppeling te slippen en wordt het vermogen terug geschroefd.
Met de auto terug naar de dealer, filmpje laten zien van wat de auto doet. Auto daar achter gelaten voor uitlezen en proefrit, ’s middags de auto weer opgehaald. Koppeling moet vervangen worden. Helaas blijkt dit niet onder garantie te vallen aangezien dit een slijtage deel is. Daar ben ik op zich mee eens, maar ik heb nog nooit een koppeling hoeven te vervangen. Terwijl ik toch meerdere auto’s tot ver boven de 200.000 km gereden heb. Dan is 93.000 km wel erg snel. Helaas is de dealer van mening dat het gewone slijtage is, vervangen van koppeling plus vliegwiel etc. zou op 2200 euro komen, wat volledig voor mijn rekening zou komen. Dat is een aardige tegenvaller. Ik heb nog nooit zoveel voor een auto uitgegeven om zo vaak bij de garage te staan, met zulke reparatie kosten. Mijn vertrouwen in de auto is nu wel tot het dieptepunt gedaald. Ik heb nog het relatieve geluk gehad dat ik twee jaar garantie had op de auto, je zou zo’n auto maar nieuw gekocht hebben voor 40.000 euro, met maar twee jaar garantie… Na 93.000 al zulke dure reparaties, dat had ik niet verwacht. Zeker aangezien de vorige Insignia zonder problemen veel meer kilometers gemaakt had. Ik had beter de oude kunnen houden, die had de weinige kilometers die ik bij deze op gereden heb, ook prima kunnen maken.
Ik heb Opel zelf aangeschreven dat ik dit onvoorstelbaar vind, een auto met zo’n lage kilometerstand met zoveel problemen. Overigens is er op Internet vaker te vinden dat Insignia’s voor de 100.000 km al een nieuwe koppeling nodig hebben. Mijn angst is ook dat als ik de boel laat vervangen, ik nog steeds een auto heb die niet zonder problemen nog 100.000km erbij haalt, wat mijn voornemen wel was. Maar goed, de auto zo inruilen is ook geen optie. Auto laten repareren door een niet-dealer betekend gelijk het einde van de garantie. Geen idee nog hoe ik hier verder mee moet. Ik vind nog steeds het een hele mooie en fijne auto, maar ik had toch echt een hele andere voorstelling van de betrouwbaarheid gehad.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Business Executive | OPC | Leer | Head-up | Climate | Massage
- 2017
- 138.612 km

Opel Insignia 1.6 CDTI INNOVATION OPC LINE / NL AUTO / FULL OPTIONS!
- 2018
- 114.265 km

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo Innovation (Innovation + Pack)
- 2018
- 36.211 km
Lees ook

Opel Insignia - Occasion aankoopadvies

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Opel Insignia - Afscheid duurtest

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo B (2018) - Test
