Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)
Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation (2018)

UitvoeringInsignia Sports Tourer 1.6 Turbo 200pk Innovation
Bouwjaar2018

De eerste 1000 km

Na enkele jaren een fijne mercedes C-klasse te hebben gereden uit 2015 werd het tijd voor iets anders. Als uitgangspunt moet dit een auto worden die wel iets mocht trekken, iets meer ruimte, met name in de kofferbak en aangezien mijn mercedes al op de 2 ton zat wilde ik een auto met niet al te veel kilometers. Wel weer een automaat, wel weer wat vermogen zonder dat het verbruik door het dak gaat, goede stoelen vind ik erg belangrijk en ik hou wel van complete auto's. De mercedes was ook al vrij luxe en wilde daar zeker niet op achteruit gaan.

Hoewel ik een G-klasse of new defender erg gaaf vind heb ik niets met die ‘normale’ SUV achtige modellen. Graag weer een station. Minder luchtweerstand, dus verbruik, betere prestaties en lager zwaartepunt waardoor het ook wat lekkerder stuurt doorgaans.
Begonnen ben ik bij de premium merken;

E-klasse vond ik niet mooi als station

A-6 als avant vind ik wel mooi , interieur ook, maar verder doet het mij weinig. Rijd prima maar het blijft gewoon een voorwielaangedreven auto met een premium prijs waarbij ze relatief vaak nogal kaal zijn uitgerust.

5-serie, mijn nummer 1. De automaat vind ik top, model vind ik mooi, achterwielaandrijving. Maar na een paar maand zoeken kwam ik er toch achter dat met mijn budget een mooi exemplaar met niet al te veel kilometers toch wel lastig word. Ook 5 series zijn vaak niet voorzien van leuke luxe zoals een head-up display, panoramadak, adaptive cruise control. Iets met een spelt en een hooiberg met mijn budget. Kwam wel eentje tegen die lekker uitgerust was binnen budget maar die had dan al weer 2 ton op de klok met onduidelijke historie.
Hoewel ik echt wel zie waar het geld in zit bij de premium merken ben ik ook wel iets verder gaan kijken, want ik geef verder weinig om een logo op de neus of wat de buren denken of dat mij kan overtuigen.

Superb; perfect qua ruimte, rijd prima, goed uitgeruste exemplaren zijn met wat zoeken wel te vinden als L&K of sportline met goede stoelen. Maar als je een beetje goed kijkt is het echt vreselijk goedkoop afgewerkt op veel plekken. Alsof ze niet te mooi mochten zijn van VW. Ook de tellerklokken zijn echt niet mooi en modern, zelfs in de duurste uitvoeringen. Na de facelift van 2020 is dat allemaal beter geworden maar buiten mijn budget.

Talisman; ook prima qua ruimte en als initiale heel mooi afgewerkt en dik in de opties. Voelt gewoon een klap moderner dan de Superb ookal is hij dat niet eens volgens mij. Multimedia vond ik niet zo prettig werken. Head-up-display zat op zo’n goedkoop klapscherm. Wel veel auto voor je geld en betrouwbaarheid schijnt ook in order te zijn.

Mondeo niet eens wezen kijken, goede aanbieding en rijd vast goed, maar voelt voor mij als een zwaar gedateerde auto. Vind het interieur met name echt niet mooi

Passat; beetje zelf de gevoel als de A6. Niets mis mee, mooi afgewerkt, als je goed zoekt vind je ook luxe exemplaren. Voldoende ruimte. Maar de betrouwbaarheid van VW heb ik niet veel vertrouwen in en op een of andere manier doet het mij niets

Mazda 6; mooi van buiten maar ook veel goedkope details. Zoals knopjes stoelverwarming. Beetje al de mondeo voelde het gewoon als een oude auto die wel bij gestipt is.

Nog wat andere auto’s zijn de revue gepasseerd maar om uiteenlopende redenen niet geworden.

Maar ook de Insignia Sport tourer
Het vorige model vond ik wel mooi maar niet fijn rijden. Motoren wat loom, auto zwaarlijvig maar na alle positieve recensies (o.a. autoweek) wezen zoeken. Luxe exemplaren zijn goed te vinden; sterker nog; veel Insignia’s zijn gewoon lekker uitgerust. In Nederland zijn de meeste exemplaren de 1.5T. Om niet te veel teug te vallen in vermogen van de Mercedes ben ik voor de 1.6T gegaan met 200pk. Deze motoren weinig verkocht (alleen MY2019 en MY2020). In Nederland geen geschikt exemplaar kunnen vinden. Na wat zoeken in Düsseldorf bij de Opel dealer een heel fraai exemplaar gevonden. 2 uurtjes rijden dus het is een bezoekje waard. Iets te weinig kilometers waardoor de auto eigenlijk iets boven budget was, rekening houdend met dat er ook nog 2000 euro BPM bij op komt. Maar toch maar gegaan, zeker vanwege dat deze auto full options was.
wezen rijden en een compleet andere auto. Lichtvoetig, dynamisch (zover mogelijk voor een grote auto), auto weegt ook rond de 1400kg waardoor de auto ook gewoon lekker stuurt, motor pakt lekker op. Automaat is niet van het snelste soort maar wel oke. Dik in de opties, enorme vooruitgang met de kofferbak, trekhaak en ook de achterbank is erg ruim. Auto is dealer onderhouden, ex lease, historie er bij. Ook ten opzichte van de mercedes is het verschil niet zo groot als ik aanvankelijk dacht. Interieurafwerking van de Mercedes is van een bizar hoog niveau dus dat is wel iets minder maar echt niet slecht. Maar je merkt wel dat de Insignia in de basis een modernere auto is dan de mercedes en ze bij Opel ook niet stil zitten.
Auto opgehaald, ingevoerd, BPM betalen, platen drukken en rijden
Om een overzicht te geven van de opties naast de al luxe Innovation uitvoering;

- Volledig lederen bekleding
- Stuur verwarming
- Achterbank verwarming
- Elektrisch verwarmbare voorruit
- Draadloos telefoon opladen
- Navi Pro navigatie (opvolger intellilink)
- Head-up-display in voorruit, (niet op zo'n klepje)
- Panoramadak welke deels geopend kan worden
- Adaptive Cruisecontrol met stop & go
- 360 graden camera (helikopter view)
- Dodehoekherkenning
- Adaptief onderstel met Tour Normaal & Sport
- Elektrische achterklep
- Optionele 18 inch Bicolor velgen
- (deels) Digitale cockpit
- Bose audio systeem
- Intellilux matrix led koplampen
- trekhaak af fabriek (heel mooi ingebouwd en trek je er zo onderuit + aangepaste stabiliteit regeling)
- OPC-line exterior package

En zo nog vast wel dingen die ik vergeet.

Na 1000 kilometer is het nog steeds genieten. Uiteraard de ruimte is erg fijn, auto is erg comfortabel zonder zweverig te zijn.

De optionele AGR stoelen zijn echt fenominaal. Stoelverkoeling/ventilatie zal ik weinig gerbruiken denk ik, net als de stoelmassage maar de uitgebreide verstelbaarheid en verwarming is echt heel goed.
Camera aan de voorkant is een aanrader. Het is een lange auto dus daarmee kun je lekker ver doorschuiven in een parkeervak
Head-up-display had ik eerder nooit, op zo’n klepje voegt weinig toe, maar hier zit het prachtig in de voorruit en stiekem is het gewoon heel erg prettig
Intellilix koplampen; ik kende het al van de benz. Het zijn geen gewone led koplampen. Maar ook op de Opel werkt het gewoon heel erg goed, aanrader!

Later zal ik verder in gaan over verbruik en andere positieve en negatieve zaken die mij zijn opgevallen. Eerst wat meer kilometers maken