Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Opel
  • Insignia Sports Tourer

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo B (2018)

Economy Comfort

117
Opel Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo B (2018)
  • Autotest
10 mei 2018 om 14:08
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sommige vliegmaatschappijen kennen een zogenaamde economy comfortklasse. Die zit precies tussen 'normaal' en 'businessclass' in. Net zo bevindt de traditionele middenklasse zich qua prijs tussen het C-segment en de premiummerken. Hoewel, met de Insignia lijkt Opel een upgrade te willen maken om de concurrentie achter zich te laten.

Businessclass vliegen maakt reizen een stuk aangenamer, maar kost natuurlijk wel een hoop geld. Van de keuze voor een premiumauto kun je hetzelfde zeggen. Hartstikke mooi, maar ook duur. Gelukkig heb je, net als bij vliegreizen, een tussenweg in de vorm van de traditionele middenklasse. Die staat door zijn afmetingen en wielbasis wel boven het zogenoemde C-segment, maar zonder dat je gelijk de financiële stap naar een premiummerk hoeft te zetten. Je hebt wel meer ruimte, maar niet per se meer luxe of duurdere materialen. Neem een stationwagonvariant en je komt in elk geval op ruimtegebied niets tekort.

Zo bezien valt er best een plek te bedenken voor een auto als de Opel Insignia Sports Tourer, maar kennelijk ziet de koper dat anders. De afgelopen 20 jaar is dit deel van de markt namelijk met 90 procent uitgedund. Alleen ruimte verleidt kennelijk nog maar weinig kopers, dus kreeg de Insignia Sports Tourer ook het beste wat ze bij Opel kunnen bedenken. Dat zit hem niet alleen in de (veiligheids)technologie aan boord, maar ook in de materialen en afwerking. Een heel klein beetje businessclass in economy comfort zogezegd. Eerlijk is eerlijk: dat lukt in het geval van de Insignia Sports Tourer heel aardig. Je kijkt uit op een dashboard waarin duidelijk veel tijd is gestoken tijdens de ontwikkeling. Alles ziet er mooi uit, de afwerking staat op een voelbaar hoger plan dan bij de concurrentie en alles klopt. Knoppen zitten waar je ze verwacht, alles wat digitaal is, reageert snel en adequaat. De stoelen en het stuur laten zich over een grote lengte verstellen en de zetels bieden veel ondersteuning. Het is prettig plaatsnemen in de Insignia. Eigenlijk is de enige smet qua bediening dat het multimediasysteem je soms wel erg veel opties geeft op één scherm. Niet ideaal als je tijdens het rijden iets wilt instellen. Gelukkig functioneert de spraakherkenning goed, maar dat zou niet de oplossing voor het probleem moeten zijn. Vanaf de achterbank zul je weinig negatieve geluiden geluiden horen. Gezien de hoeveelheid ruimte die de Opel daar biedt, kunnen hier alleen uitzonderlijk lange Nederlanders in de knel komen. De been- en hoofdruimte zijn riant en ook de kofferbak roept zeker geen claustrofobische gevoelens op. Minimaal 532 liter past erin en wanneer alle zitdelen van de achterbank worden platgelegd, groeit de bagageruimte door naar 1.638 liter. Bovendien is de ruimte plat, breed en lang, dus ideaal voor een bezoek aan een woonboulevard of bouwmarkt.

Vlaggenschip

Wat heeft Opel het onderstel van zijn vlaggenschip prettig afgesteld! Hij heeft een sportonderstel, maar de Insignia weet uitstekend de link te leggen tussen dynamiek en het comfort dat een auto met een relatief grote wielbasis kan bieden. Eigenlijk bewandelt de Opel op alle vlakken precies de middenweg, wat erg goed uitpakt. De Insignia kan alles, maar daagt je niet continu uit. Het geeft het gevoel van controle, maar alleen wanneer dat nodig is. De rest van de tijd glijdt het asfalt moeiteloos onder de wielen door, zonder je onnodig te belasten. Pas wanneer je er echt voor gaat zitten, merk je hoeveel reserve de grote Opel eigenlijk heeft, terwijl het onderstel onder normale omstandigheden juist heel makkelijk meegeeft. Een knappe prestatie, die helaas niet wordt overtroffen door de aandrijflijn. De 1.5 Turbo met 165 pk en 250 Nm heeft genoeg fut, maar bij vollast lijkt de motor af en toe een beetje in te houden, zeker bij lage toerentallen. Niet tot het punt dat het echt hinderlijk wordt, maar het is wel merkbaar. Verder presteert de Insignia keurig en hoewel de pookknop wat groot is, schakelt de transmissie zelf licht en gemakkelijk.

Dat de Insignia de rol van vlaggenschip op zich neemt, zie je terug in de optielijst. Alles wat Opel heeft te bieden, kun je al dan niet optioneel bestellen. De opties zelf zijn bovendien redelijk geprijsd. De basis van onze duurtester heet Business Executive en heeft al een keur aan veiligheidssystemen, zoals rijbaanhulp, verkeersbordherkenning en automatische noodstop. Ook luxezaken als lichtmetalen 17-inch wielen, navigatiesysteem, DAB-tuner, regen-, licht-, en parkeersensoren plus cruisecontrol zijn standaard aanwezig, zodat die basis prima voldoet. Meer kan altijd en dus komt er nog een lijst met opties bij, waaronder AGR-stoelen met leren bekleding en stoelverwarming op de voorste en achterste zitplaatsen voor € 1.595. Samen met het panoramadak van € 1.095 is dat de enige optie die boven een bedrag van € 1.000 uit komt. De elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor, elektrische stoelverstelling, adaptieve cruisecontrol en elektrische voorruit- en stuurwielverwarming zijn bijvoorbeeld allemaal opties van enkele honderden euro's. Alles bij elkaar loopt de teller op tot € 44.735. Dan voelt de Insignia ook wel als een compleet aanbod.

Oordeel

4 sterren

Opel haalt het maximale uit het D-segment door het ruimteaanbod te combineren met moderne technologie en gebruik te maken van de lange wielbasis. Daardoor rijdt de Insignia onder alle omstandigheden heel prettig en hoewel de motor iets verfijnder zou kunnen, valt er niets af te dingen op de auto.

Signalement

Merk Opel
Model Insignia Sports Tourer 1.5 Turbo 165pk Business Execut.
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 34.854

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.490 cc
Maximaal vermogen 122 kW / 165 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 62 l
Lengte / breedte / hoogte 4.986 mm / 1.863 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.829 mm
Massa leeg 1.387 kg
Laadvermogen 698 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.405 kg / 730 kg
Banden225/55R17Prijzen
Topsnelheid 218 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4 s / 5,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,7 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 139 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Opel Insignia
Opel Opel Insignia

Uitgelicht aanbod

    Opel Insignia Sports Tourer OPC-Line 165pk I Navi I App-connect I Parkeersensoren I

    Opel Insignia Sports Tourer OPC-Line 165pk I Navi I App-connect I Parkeersensoren I

    • 2017
    • 86.514 km

    € 23.900

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Country Tourer Exclusive | Navigatie | Leder | Panoramadak | Trekhaak | Stoel&Stuurverwarming

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Country Tourer Exclusive | Navigatie | Leder | Panoramadak | Trekhaak | Stoel&Stuurverwarming

    • 2019
    • 72.679 km

    € 29.900

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive | Navi | Cam | ECC | LED | PDC | LMV |

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business Executive | Navi | Cam | ECC | LED | PDC | LMV |

    • 2019
    • 110.106 km

    € 22.900

Meer Opel Insignia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Opel Insignia | p.o.a.

    252
    • 17 juni 2022

Lezersreacties (117) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Opel Insignia specificaties
  • Opel Insignia occasions
  • Opel Insignia video's
Advies en informatie
  • Opel Insignia tests
  • Opel Insignia gebruikersreviews
  • Opel Insignia index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk Innovation (2017)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 170pk...

    6
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia (2014)

    Opel Insignia (2014)

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition (2011)

    Opel Insignia 1.4 Turbo ecoFLEX Edition...

    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk Ultimate (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 174pk...

    3
    • 30 september 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk Business Elegance (2020)

    Opel Insignia Grand Sport 1.5 CDTI 122pk...

    17
    • 30 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk Business Elegance (2021)

    Opel Insignia Sports Tourer 2.0 Turbo 200pk...

    8
    • 20 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk Business+ (2015)

    Opel Insignia Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk...

    5
    • 30 april 2021
meer reviews
Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Volkswagen Passat Variant vs. Opel Insignia Sports Tourer - Dubbeltest

Het lijkt auto’s als de Volkswagen Passat en Opel Insignia net zo te vergaan als pastinaak,...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

    33
    • 12 mei 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60 - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volvo V60...

    • 29 maart 2022
  • Nieuws
    Begin van het eind: Opel Insignia alleen nog met dieselmotoren

    Begin van het eind: Opel Insignia alleen...

    71
    • 11 maart 2022
  • Nieuws
    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    Opel: 'Opvolger Insignia wordt EV'

    48
    • 3 maart 2022
  • Nieuws
    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300 pk

    Irmscher pompt Opel Insignia op tot 300...

    22
    • 2 december 2021
  • Autotest
    Test: Opel Insignia GSi

    Test: Opel Insignia GSi

    23
    • 1 december 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen Arteon Shooting Brake

    Opel Insignia Sports Tourer vs. Volkswagen...

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Test: Opel Astra Sports Tourer

    Test: Opel Astra Sports Tourer

    86
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    Opel Astra (1995) - Liefhebber Gezocht

    32
    • 29 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    Opel bouwt 500.000ste Crossland

    39
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    Opel Calibra (1991) - Liefhebber gezocht

    21
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van Calibra Turbo

    Opel Kadett 200 tS: Astra met motor van...

    30
    • 5 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden