Opel Insignia 2.0 CDTI 140pk Business+ (2015)

autoreview

Opel Insignia 2.0 CDTI 140pk Business+ (2015)

Signalement

UitvoeringInsignia 2.0 CDTI 140pk Business+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst54.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geen echte match..

  • 39.900 km

Een andere baan betekent i.v.m. lease ook een andere auto. Bij mijn nieuwe werkgever stond een Opel Insignia Business+ voor me klaar. Op zich geen straf zou je denken. Na ongeveer 16.000km in de Insignia heb ik inmiddels wel een aardig beeld gekregen van deze auto.

Uitrusting/ Comfort/ Ruimte:
De uitrusting van deze uitvoering is erg goed. Alle gangbare zaken als cruise control/ automatische airco/ parkeersensoren/ stoelverwarming/ licht en regensensor zijn aanwezig. Een optie die ik echter nog niet eerder heb gezien is een verwarmd stuurwiel.

De stoelen zitten uitstekend en zijn op alle mogelijke manieren te verstellen. Zo lang er geen prestaties gevraagd worden is het binnen in de auto redelijk stil en oneffenheden worden netjes weggewerkt door het onderstel. Wel steken er regelmatig rammels de kop op. Dit hoort niet bij een auto van dit kaliber…

Ruimte ga je niet tekort komen. Zowel voorin/ achterin als de bagageruimte is het erg riant. Als je de auto zo ziet zou je het niet zeggen maar damn wat is dit een grote bak! Regelmatig schat ik de auto kleiner in en blijk ik niet in een parkeervak te passen.


Motor/ Rijgedrag:
De auto is uitgerust met een 140 pk sterke dieselmotor. De motor heeft trekkracht vanaf ongeveer 1500 tpm. Onder de 1500 is er niemand thuis. Gekoppeld aan een wat hakerige 6 bak met extreem lange verhoudingen heeft dit als gevolg dat de auto behoorlijk sloom aanvoelt. Dit komt de driveability echt niet ten goede. Een haakse bocht in de tweede versnelling? Vergeet het maar! Kom je op een bergachtige weg in de tweede versnelling onder de 1500 tpm? Stop dan maar, handrem erop en opnieuw beginnen in de eerste versnelling en met veel gas wegrijden. Door de vreemde bakverhoudingen moet er op de snelweg zelfs af en toe naar de derde versnelling worden teruggeschakeld. Toeren maken doet de motor ook niet graag. Met heel veel tegenzin klimt de auto van 3000 tpm naar, uiteindelijk, 5000 tpm. Het lijkt een beetje op een dikke bierdrinkende Duitser die opeens moet gaan sprinten. Het toerental neemt wel gestaag toe maar dat gaat gepaard met een luid gebrul en enorme tegenzin. Voor een auto van dit formaat kan dit overigens wel nog redelijk zuinig. Houdend aan de maximum snelheden is een verbruik van zo’n 1:18,5 mogelijk (volgens de boordcomputer is dat dan ruim 1:20). Gecombineerd met de 70 liter tank kom je dan wel lekker ver!

Wat topsnelheid betreft komt de auto uiteindelijk toch op 220 km/h op de digitale teller. Dat had ik dan weer niet verwacht!
Voor wat betreft de wegligging: Met de voorgeschreven bandendruk (3,0 bar) is de auto op snelheid enorm zenuwachtig en onvoorspelbaar. Nadat ik de druk had laten zakken tot 2,4 bar stuurt de auto prima en is behoorlijk koersvast. Wel is de Opel erg gevoelig voor spoorvorming. Ik heb het idee dat dit mede wordt veroorzaakt door de erg brede banden (standaard 245/18).

Bediening en Navigatie:
De bediening is een geval apart. Niet eerder heb ik zo’n slecht navigatiesysteem gezien. Na 20 minuten heb ik mijn poging om het vakantieadres in te voeren gestaakt. Het touchpad is absoluut overbodig en reageert vaak niet of juist overenthousiast. Invoeren van een bestemming kan alleen door alles in 1x in te voeren (land, plaats, straat en huisnummer). Waarom niet een mogelijkheid om dit in volgorde in te voeren zodat je eventueel kunt kiezen voor het centrum in een plaats op het moment dat de straat niet bekend is? Regelmatig gaat het systeem bij het rijden geheel op zwart. Opnieuw starten lost het probleem vaak op.

Dan de samenwerking met het scherm tussen de tellers… Elke melding die het systeem geeft kan “geweigerd” worden door op een knop te drukken. Voordat er een andere zender of een ander muzieknummer gekozen kan worden moet een actieve melding altijd “geweigerd” worden. Zo geeft de navigatie bijvoorbeeld aan dat je over anderhalve kilometer moet afslaan. Zonder de melding te weigeren kun je dus gedurende die anderhalve kilometer geen andere radiozender opzetten. De melding die gegeven wordt als de tank echt bijna leeg is kun je überhaupt niet “weigeren” en blijft gewoon in beeld staan. Erg irritant.

Het wisselen van radiozender of een ander muzieknummer van een usb stick gaat erg langzaam: je drukt op de knop, wacht 1….2.. seconden en JA de zender wordt gewijzigd. Het went wel maar ik blijft het bizar vinden dat dit 2 seconden moet duren! De kwaliteit van de radio-ontvangst is ronduit slecht (maar ik heb nog geen enkele auto met een inbouwradio mogen bezitten waar dit wel goed voor elkaar is). Het geluid van de installatie is overigens prima.

De elektrische handrem is ook geen toonbeeld van bedieningsgemak. Regelmatig moet er 3x aan de knop getrokken worden voordat de handrem echt actief wordt. Rolt de auto nog een klein beetje, laat het dan vooral uit je hoofd om aan de knop te trekken want vaak doet hij het dan wel opeens en zit je met je neus bijna tegen het stuur.

Conclusie:
Nu is het niet zo dat ik alleen maar negatief ben over deze auto. Het rijden zelf, als de auto eenmaal rijdt, gaat echt prima en op de goede stoelen is de 300 km die ik per dag rijd geen probleem. De prijs is lager dan de prijs van veel concurrenten en met een bijtelling van 20% is dit voor de zakelijke rijder best een goede keuze (een Passat slowmotion komt immers minder goed vooruit).

Wel ben ik van mening dat het bedieningsgemak ver beneden het gewenste niveau is. Ik heb het idee dat dit een hele goeie auto is voor mensen die niets om auto’s geven en alleen op hun gemak van A naar B willen komen. Veel mensen zullen het ongetwijfeld niet met me eens zijn (wanneer ik negatieve dingen zeg over deze auto krijg ik namelijk meteen van een aantal Opel aanhangers commentaar) maar het is maar een mening… De enige conclusie die ik kan trekken is dat deze auto niet matcht bij hetgeen ik zoek in een auto.

Afscheid

  • 54.000 km

Op 19-11 was het zo ver. Ik mocht mijn nieuwe auto ophalen en de Opel inleveren. De volgende zaken zullen me bijblijven:

+ Uitstekende stoelen
+ Goede wegligging met de juiste bandenspanning
+ 70 liter tank
+ Verwarmd stuurwiel (heerlijk als je vaak koude handen hebt)
+ Verbruik
+ Ruimte
+ Goede verlichting

- Het bizar slechte infotainment systeem
- Kraakjes en rammeltjes
- Geluidsniveau
- Motor/ bak combinatie
- Algehele bedieningsgemak

Het infotainment systeem spant hierin de kroon. Adressen zijn in de navigatie gewoon echt niet te vinden (ook niet met stembediening zoals geadviseerd). Het probleem zit hem erin dat het gehele adres in 1x opgegeven moet worden en dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld eerst een plaats te kiezen en dan een straat in die plaats te zoeken. Verder moet elke melding "geweigerd" worden en is het niet mogelijk om een ander muzieknummer of zender op te zetten wanneer er een navigatiemelding in beeld staat.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.