Opel Corsa 1.7 D Strada (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.7 D Strada |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 205.000 km |
ERVARINGEN
Bij ca. 90000 km heb ik deze auto (mijn eerste!), een Opel Corsa 1.7 diesel, gekocht bij een algemene autohandelaar. Uiteraard ben je een beetje verblind door het feit dat het je eerste eigen auto is, maar desondanks ben ik ervan overtuigd dat ik een goede keuze heb gemaakt!
Aangezien ik tot 30000 km/jaar rijd heb ik gekozen voor een diesel (toen ik hem kocht was het meer ~20000 maar okee).
Alternatieven waar ik ook naar gekeken heb waren een Citroën Saxo (geen mooi exemplaar kunnen vinden) en Volkswagen Polo (vreselijk harde stoelen en kaal uitgerust voor mijn te besteden budget).
De mijne is een 5-deurs en daardoor lekker ruim voor instappers achterin. Bagageruimte is ook redelijk ruim. Niet zozeer in de lengterichting van de auto (je hebt met een kratje boodschappen gauw last van de schuin staande rugleuning van de achterbank) maar wel redelijk hoog.
De stoelen zijn niet superzacht, maar ook op lange stukken comfortabel. Het interieur is, zeker volgens huidige standaard, best wel saai en nogal besmettelijk voor stof. Functioneel is het wel.
Het rijden is als een zonnetje, maar ik heb wel gemerkt dat je niet te veel over het onderhoudsinterval heen moet, want dan gaat hij toch wat meer herrie maken. De motor is no-nonsense; hij doet zijn werk maar is geen strepentrekker en heeft een duidelijk nagelgeluidje. Wat wel mooi is, is dat er goede geluidsisolatie is. Mijn vader heeft ’m een keer geleend en wil je wel geloven dat ik schrok van de herrie die hij maakte toen ik er voor stond? Wat dat betreft is het wel een motor oude stijl...
De trekkracht in 5e versnelling is laag, terugschakelen is snel nodig. Desondanks heb ik er 160 op de teller mee kunnen rijden (GPS dacht meer aan 155), gewoon op de A15 (ik weet het, het mag niet...).
Tot nu toe geen echte motorproblemen gehad m.u.v. de dynamo en accu die aan vervanging toe waren. Olieverbruik is zeer laag, maar de motor begint wel een beetje te ’zweten’ nu. Wel even goed in de gaten houden, maar volgens de monteur geen probleem.
Het sturen is een eitje. Wel bekrachtigd gelukkig, want met zo’n dieselmotor voorin is stuurbekrachtiging echt een must! De bekrachtiging is echter niet zo sterk dat je gevoel mist. In de stad is de draaicirkel zeker niet groot, maar iets kleiner was fijn geweest.
Het verbruik is ongeveer 1:18; met veel stadsverkeer en nogal eens file. Tegenwoordig tank ik diesel ’plus’ of ’extra’, de motor is daar iets sneller mee, maar vooral wat stiller. Qua verbruik maakt dat weinig uit. In ieder geval is hij niet zoveel zuiniger dat het het prijsverschil rechtvaardigt, maar daarom doe ik het ook niet.
Als ik me houd aan de methodes van ’Het Nieuwe Rijden’ is ondanks dagelijkse files rondom Rotterdam een verbruik van 1:20 te halen. Je moet dan wel echt inhouden. Als ik minder file zou rijden ben ik er van overtuigd dat zo’n 1:22 te halen moet zijn.
180.000 km op de teller en komen er wat rammeltjes naar boven. Het instrumentenpaneel is op een gegeven moment gaan rammelen. Heb ik zelf kunnen oplossen door het los te schroeven en wat tape tussen het dashboard en het paneel te plakken als schokabsorptie. De pookhoes is helemaal afgebladderd geweest en inmiddels vervangen.
Na 204000 km begint het afscheid nemen. In een maand tijd weer een nieuwe dynamo armer; de oude was slechts 14 maanden oud. Chapeau voor garage De Graaf uit Giessenburg voor het zeer servicegericht oplossen van dit probleem.
Een week of drie na de dynamo weer een elctronische storing. We hebben besloten om de auto in te gaan ruilen. De storingen op zich zijn niet de enige reden, hoewel ze redelijk meewegen. Uiteindelijk wil ik niet leeglopen op reparatiekosten als de auto dat niet echt waard meer is. Maar de belangrijkste reden is wel gezinsuitbreiding; een kinderwagen in de bagageruimte en er kan niks meer bij. Dus hebben we besloten om een stationwagen te kopen.
De keuze is gevallen op een Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 Authentique Comfort uit 2004. Het comfort is echt onvergelijkbaar met de Corsa. Uiteraard zal ik ook over mijn bevindingen schrijven als we daar aan toe zijn.
Tja... dat was dan je eerste auto.
Alles bij elkaar ben ik redelijk tevreden over de auto (onderhoudskosten kun je verwachten bij een auto van bijna 9 jaar en 200.000 km) maar ik denk dat ik de volgende keer toch wat anders zou willen.
Het is het vermelden waard dat ik sinds mijn verhuizing de auto niet meer bij de Opel dealer in onderhoud heb maar bij een merkloze garage. De prijzen en service zijn er goed! Deze garage is een aanrader voor iedereen in de directe omgeving van Gorinchem.
Update 28-2-2007
Bij 151000 km heeft-ie groot onderhoud bij de garage gehad. Er zijn 2 nieuwe voorbanden opgekomen van Vredestein (oude hebben het 63000 km volgehouden, en achter zijn ze nog prima), en er bleek 1 gloeibougie kapot te zijn. Ook de klepspeling is wat bijgesteld, allemaal geconstateerd door een wat rauwe koude start. Totale kosten: EUR 453,-. Valt me mee!
Op dit moment heeft hij me ongeveer EUR 0.11 per km gekost (brandstof, onderhoud + geschatte afschrijving bij verkoop). Da’s niet gek!
Update 26-9-2007
Ai, flinke tegenvaller. Alweer is de dynamo kapot. En helaas natuurlijk niet een apart te vervangen onderdeel. Waarom gaat zo’n duur onderdeel maar 45 dkm mee??
Dit kostte me EUR 225 voor de dynamo excl BTW en montage, en nog eens EUR 15 voor de snaar die meteen vervangen is. Totaal: EUR 375,=. Toe maar.
Update 2-10-2007
De nieuwe dynamo geeft continu problemen. Hij hapert vooral bij starten, het laadstroomlampje blijft de eerste paar honderd meter aan en de toerenteller blijft op nul staan. De snaar staat strak, dus blijkbaar is de dynamo zelf niet goed. Donderdag komt er een andere in, onder garantie uiteraard.
Update 27-2-2008
Dynamoproblemen zijn tot nog toe verder afwezig. 1 keertje naspannen van de v-snaar is het enige wat er heeft moeten geberuen.
Inmiddels bijna 180.000 km gereden. Hij houdt het goed vol. Paar kleine roestplekjes ontdekt onder het portierraam van de bestuurder, en bij de D-stijl. Misschien heeft Opel een slechte naam wat betreft roest, maar ik ervaar dat niet als schokkend voor een acht jaar oude auto. Gewoon op tijd bij zijn.
Ik heb het idee dat de koppeling een beetje begint te slijten, daar maar even naar laten kijken bij de volgende beurt. Op sommige momenten giert hij een beetje.
Update 20-6-2008
Gisteren weggeweest voor keuring en groot onderhoud. Eigenlijk allemaal goed gegaan. Nieuwe remblokken aan de voorkant (ach ja) waren wel nodig. Voor de APK moest ook de veer linksachter worden vervangen vanwege een breuk. Tja, na acht jaar, mag het... wel een redelijk duur onderdeel voor wat het is, maar ik maak er geen punt van. Voor de rest glansrijk. Zelfs de achterbanden zijn nog steeds goedgekeurd, en dat na 100.000 kilometer....! Wie doet me dat na? De koppeling was trouwens niks mee aan de hand... hij is iets bijgesteld geloof ik maar meer niet.
Sinds een paar weken neem ik een iets andere route naar mijn werk; het eerste deel niet meer direct de file in maar een stukje om over een 80-km-weg. Qua afstand iets verder, maar rijdt wel door dus qua reistijd maakt het niet uit. Wel een flinke daling van het gebruik: van 1:18 naar een dikke 1:20. Dus het is inderdaad zo dat filerijden met een koude motor weinig efficient is. En met de huidige dieselprijzen is dat niet onaardig.
Overigens: mijn complimenten aan De Graaf Auto’s in Giessenburg voor hun service. Mijn ervaringen zijn zodanig dat ik mijn auto daar met vertrouwen achterlaat (daar kunnen de Opeldealers en Vakgarages nog wat van leren!). Mocht ik op den duur een andere auto willen hebben, mag hij hem leveren.
Ik heb hieronder aangegeven geen auto van hetzelfde merk meer te kopen, maar dat is puur omdat ik helemaal verliefd ben op het Franse comfort. Opels zijn toch op een andere manier comfortabel. Qua overall gebruik bevalt de Corsa mij prima, dus dat is niet de reden dat ik dit merk waarschijnlijk niet nog eens zou kiezen.
PROBLEMEN
In eerste instantie geen echte problemen, maar gewoon regulier onderhoud.
Op zich zijn er vooral slijtagegevoelige onderdelen vervangen: remblokken en -schijven voor vervangen (kromme schijven), multiriem slipte en is vervangen, schokbrekers achter, accu, distributieriem (gewoon interval). En de dynamo is een verdomd (excusez le mot) slijtagegevoelig onderdeel van de motor; bij ca. 125000 km moest de dynamo worden vervangen. En doordat de eerste dynamo niet goed zijn werk deed heb ik werkelijk een hele serie lampjes er doorheen gejaagd. Aandelen Philips hadden me bijna rijk gemaakt...
Bij 151000 km 1 kapotte gloeibougie.
De multiriem is ook weer opnieuw aangespannen, maar verder spannen kan niet meer omdat de dynamo in de maximale uitslag staat. Dat houdt waarschijnlijk in dat de huidige riem over ongeveer 25000 km weer aan vervanging toe is. Dat geeft een levensduur van ongeveer 55000 km, vind ik niet heel veel. Maar omdat het een goedkoop en eenvoudig te vervangen onderdeel is trek ik er geen punten voor af.
Ongeveer 5000 km verder weer 1 kapotte gloeibougie. Tja, hoort bij het onderhoud zullen we maar zeggen. Duur onderdeel, maar in 10 minuten gefixt. De garage was zo aardig om geen arbeid te vragen aangezien hij het binnen een week na een beurt gebeurde.
169000 km: tweede kapotte dynamo in anderhalf jaar. Grrrr... hier word ik minder vrolijk van. En nog erger: de dynamo die er in is gekomen is ook niet goed; die wordt onder garantie kostenloos uitgewisseld.
Als ik nu ga optellen wat er in 3 jaar vervangen is, valt het deels onder gewoon onderhoud, maar deels ook onder onderdelen die gewoon te snel slijten. Dat maakt een sterretje minder bij betrouwbaarheid en gebruikskosten.
De motor zweet wel een beetje, volgens de garage kan het geen kwaad.
203000 km: alweer een dynamo aan gort. Onder coulancegarantie vervangen door mijn zeer goede dorpsgarage.
204000 km: storingen in het electronische systeem. Stroomverbruikers vallen uit bij aanzetten dimlicht of seinen met grootlicht. Airbagstoring treedt daarbij ook op.
Opgelost door de garage, blijkt aan een doorgeroest massapunt te liggen.
204500 km: zo ongeveer bij deze km-stand zal hij worden ingeruild.
De laatste update
- 205.000 km
Dit is de laatste update van de MyReview.
Hij is ingeruild voor een grotere auto, een Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi 80 uit 2004.
De Corsa kan niet blijven vanwege ruimtegebrek: gezinsuitbreiding vereist een grotere auto.
Aan de ene kant met een gemengd gevoel, want het is toch mijn eerste auto geweest en hij heeft zijn werk gedaan, vrijwel geheel naar behoren. Maar aan zelfs de beste overeenkomsten kan eens een eind komen...
Het ga je goed, Corsa. Ik hoop dat je nog even 'road-worthy' blijft. Bedankt voor je diensten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.