Opel Corsa 1.4i Swing (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4i Swing |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 193.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
Gouden Koets
- 190.000 km
Omdat mijn vorige en tevens eerste auto, een Peugeot 205, zich niet zonder een flink aantal reparaties door de APK wist te slepen moest er dus een nieuwe auto komen.
De Peugeot was aangeschaft voor €500 euro, en heeft mijn ongeveer een heel jaar zonder al te veel gekheid prima van A naar B verplaatst. Dus dat kunstje probeerde ik voor de volgende auto weer te herhalen.
Na even wat speurwerk op internet kwam ik in de buurt een goudgele Opel Corsa tegen. In eerste instantie zat ik niet echt te springen op zo'n saai en karakterloze auto, maar door gebrek aan betere opties ben ik toch maar eventjes gaan kijken. Aangekomen bij de handelaar bleek de helemaal schoon te zijn gemaakt; van binnen in het interieur tot aan de motorruimte. Na een rondje gereden te hebben en een leuk praatje met de verkoper heb ik besloten de auto toch maar te kopen. Nog steeds niet echt onder de indruk van de Corsa, maar voor €500 voor een degelijke auto leek me een prima deal.
Dus wat heb je dan voor €500 euro? Een Opel Corsa dus uit het jaar 1998 type 'B'. Redelijk kaal uitgevoerd, dus zonder airbags, centrale deurvergrendeling of elektrische ramen. Maar goed, zolang het maar rijdt is dat niet erg.
Daarnaast waren er een paar krasjes aanwezig evenals een paar kleine roestbubbels.
In vergelijking met mijn vorige auto, een Peugeot 205, voelt de Corsa echt als een echte, degelijke auto. Bij het dichtslaan van de deur bijvoorbeeld voel je dat er meer 'auto' om je heen zit. Ook het geluid op de snelweg is van een heel acceptabel niveau. Het interieur voelt degelijk aan en werkt naar behoren, alleen zijn de stoelen vrij hard en kort. Met mijn 1,90m was het niet bepaald een genot om lange stukken te rijden.
In de anderhalf jaar dat ik ermee heb gereden heeft alleen de startmotor het begeven. Uiteraard gebeurde dit op de eerste dag van de vakantie, en reparatiekosten in België waren toch wel erg duur. Dus hebben we besloten de auto elke keer maar aan te duwen. Dat geeft een leuke extra dimensie aan je vakantie kan ik je vertellen.
Terug weer thuis heeft de handelaar er een 'nieuwe' tweedehandse startmotor erin gezet voor een redelijk lage prijs. Enige tijd daarvoor had hij ook gratis een lek in het koelsysteem verholpen, dus wat dat betreft top service.
Een jaar nadat de startmotor was vervangen gaf deze weer problemen. Natuurlijk gebeurde dit weer op vakantie, deze keer in Frankrijk. Gek genoeg deed de startmotor het in Nederland weer prima en heeft daarna ook altijd goed gewerkt.
Echter heeft het roestmonster in de anderhalf jaar ook flink huisgehouden. In zeer korte tijd waren er overal wel roestplekken te zien. De ergste plekken waren de motorkap, deur, en uitlaat. Het laatstgenoemde heeft mij ook besloten de auto van de hand te doen. Bij de garage bleek dat de gehele uitlaat vervangen moest worden.
Op de benzinekosten na heb ik weinig kosten gehad aan de Corsa. Met een verbruik van ongeveer 1/13 was het niet bepaald een zuinige auto voor het formaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.