Opel Corsa 1.4i-16V Sport (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.4i-16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 49.350 km |
KM-stand laatst | 54.000 km |
ERVARINGEN
- 50.500 km
Na 4,5 jaar trouwe dienst was het tijd om de Astra de deur uit te doen. Ik heb een nieuwe baan gevonden vlak bij me huis dus dieselen was niet interessant meer. Vandaar dat ik ook niet de behoefte had aan een auto van hetzelfde formaat. Ik wou gewoon een zuinige en complete auto met weinig kilometers op de teller. De Astra was mijn 5e auto en alle voorgangers waren van een ander merk (resp. Nissan, Peugeot, Fiat & Mazda), maar ondanks dat ik altijd zeer tevreden ben geweest met de Astra hoefde er van mij niet per definitie weer een Opel voor de deur gekomen. Naar een tijdje neuzen op de bekende internetsites kwam ik de Opel Corsa tegen. Bouwjaar 1999, 1.4i 16V, LMVelgjes, electr. ramen, centr. deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, airconditioning, orgineel schuif/kanteldak en maar 49.350 op de teller. Met Bovag garantie en NAP. Dat klonk allemaal niet slecht. Dus ik ging maar eens naar het echte exemplaar kijken. De auto stond bij Autobedrijf Gert de Gooijer in Rhenen. Ontvangst was meteen prima, aardige mensen en ik werd eerst even alleen gelaten bij de auto om te kijken. Iets wat ik altijd wel prettig vind als er niet meteen een aandringende verkoper in je nek staat te hijgen.
De auto zag er meer dan keurig uit. De dakrails en antenne zaten alleen niet op de auto. Toen de verkoper erbij kwam legde hij me uit dat ze bij het schoonspuiten van de auto met de hogedrukspuit er wat lak van het dak hadden afgeblazen en dat het dak dus opnieuw gespoten was. Hij was net terug van de spuiter.
Er werd me nog gevraagd of ik eerst een koppie koffie wou of dat ik eerst even een stukje wou rijden. Eerst maar eens even rijden dacht ik zo.
Nadat ik enkele kilometers afgelegd had constateerde ik dat de tank eigenlijk wel heel erg leeg was. Ik ben maar terug gereden want had geen zin om te duwen. De verkoper vroeg verbaasd waarom ik zo snel terug was en na uitleg van het probleem werd met een boel verontschuldigingen meteen geregeld dat de auto getankt werd. 10 minuten laten vertrok ik voor de tweede keer.
Wat mij het eert opviel was dat de stoelen aanzienlijk minder comfortabel waren dan die in me Astra. Logisch natuurlijk en ook niet echt een probleem omdat ik in de plaats van 35.000 per jaar nu nog hooguit 8.000 per jaar zal rijden. Verder pakte het motortje lekker op en liep mooi rustig. Even de snelweg op en kijken wat het toerental doet. 120km/h en net geen 4.000 tpm. Heel wat meer dan de Astra maar dat was dan ook een diesel. Wel viel me op dat hij ondanks dit toerental niet echt luidruchtig was. En boven de 3.000tpm wordt het motortje pas echt wakker en was meer dan genoeg trekkracht. Maar dat mag ook best bij 90pk voor 890kg.
Bij terugkomst bij het autobedrijf kreeg ik een goede bak koffie in een kopje en niet in een plastic bekertje, pluspuntje! Na wat gepraat te hebben kreeg ik voor de Astra met 252.000 op de teller en een stukke airco een goed bod terug. Ik heb alles nog even een nachtje op me in laten werken maar de volgende dag toch besloten dat ik het maar moest doen. Nooit verwacht een groene auto te kopen, maar deze kleur groen staat het karretje toch best chique. Het lijkt een beetje het British Racing Green dat je op Astons en Jaguars kan krijgen en ik als fan van Britse voertuigen kan er dus goed mee leven.
____________________________________________________________________________________
Heb de auto nu anderhalve week en bevalt goed! Enige wat jammer is, is dat het stuur niet te verstellen is. Dit resulteerd in dat ik of met me stoel verder na achteren moet om me benen lekker de ruimte geven maar dan niet lekker bij het stuur kan, of dat ik dus dichten bij het stuur moet gaan zitten maar dat dan me benen weer eigenlijk te weinig ruimte hebben.. Ook veel verschillende standen van de hoogteverstelling van de stoel geprobeerd maar die levert ook nog niet een oplossing.
____________________________________________________________________________________
9-11-2008
Ik heb de Corsa nu twee maanden en hij bevalt nog steeds uitstekend. Ik heb me zitpositie nu wel gevonden. Verbruik is niet echt geweldig, gemiddeld 1:11 ongeveer maar ik rij ook meestal maar kleine stukjes en wil het motoertje nog wel eens wat toeren laten maken omdat die dan zo lekker bromd!
Verder heb ik de achterlichten vervangen door nieuwe exemplaren met mooiere reflectoren erachter. Nee, geen witte achterlichten want dat vind ik geen gezicht maar mooie rode met grijze knipperlichten. Helder glas. Soort \'smoke\' versie. ook heb ik bi-xenon verlichting laten inbouwen. Dat is echt geweldig! Wat een lichtopbrengst! Zet snel wel even een paar foto\'s bij de review.
PROBLEMEN
- 50.500 km
Het enige probleem is dat de bedrading achter de radio ineens kortsluiting maakte. Dit is keurig onder de garantie door het Autobedrijf opgelost.
uiteindelijk toch....
- 54.000 km
Ik heb de Corsa nu ongeveer 4 maanden. Helaas heb ik toch niet het gevecht met de stoel kunnen winnen. Ik schijn maar niet mijn ideale zitpositie te kunnen vinden. Ik heb in het verleden tot 2x toe een nekhernia gehad en ik begin nu in mijn eigen auto pijn in mijn rug te krijgen. Dit heeft mij doen beslissen de auto te verkopen. Jammer van het geld maar mijn rug is me meer waard.
Ik heb een Opel Astra (G) 1.6 16V SPORT gekocht uit 2000. Ik haal de auto op 2 januari op en dus eindigd hier mijn verslag over de Corsa. Over de Corsa kan ik alleen maar zeggen. Leuke complete pittige auto maar niet geschikt als je 1.90 bent.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.