Opel Corsa 1.2i-16V Strada (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.2i-16V Strada |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 135.500 km |
Saai, betrouwbaar vervoermiddel
- 96.000 km
De aankoop
Deze auto in februari 2011 gekocht, toen mijn vriendin van baan wisselde en de lease-auto in moest leveren.
Ik had in die tijd ongeveer 3K vrij te besteden en dit was het bedrag dat ik zowel minimaal als maximaal uit wilde geven aan een auto. Eerdere eigenaars-ervaringen betroffen slechts een Citroën AX uit 1993 en een Corsa D 1.3 CDTI uit 2007.
Ik had wel eens in een auto uit het A-segment gereden en dit vond ik behoorlijk onveilig en windgevoelige rijervaringen (Chevy Matiz, Fiat Panda, Daihatsu Cuore, Suzuki Alto). Het moest dus in ieder geval een auto uit het B-segment worden. Na veel gelezen te hebben over betrouwbaarheid en onderhoudskosten, waarbij een Toyota Starlet of Nissan Micra weliswaar betrouwbaar is maar als ie dan stuk gaat, kost het je meer dan een Europeaan, alsmede slechte ervaringen met de Citroën AX en een soort natuurlijke afkeer van de VAG-merken, besloot ik dat het een Opel Corsa C moest worden. Alleen ik wilde een auto met minder dan 100k op de teller en voor 3k kon ik binnen een straal van 100 kilometer slechts 2 exemplaren vinden, eigenlijk too good to be true. Wat googlen naar de verkopende partij bleek dit te bevestigen.
Daarop de aandacht verlegd naar een Corsa B van de laatste bouwjaren (98-00) met een 1.2 benzinemotor. In de recensies hier op AW en ook in de reviews van destijds kwam deze motor als betrouwbaar en prettig uit de bus.
Op een half uurtje van huis heb ik dit exemplaar gevonden van oktober 2000, de laatste maand voor de introductie van de Corsa C. De auto heeft geen airco maar wel verwarmde buitenspiegels, LM velgjes, elektrische raambediening, centrale deurvergrendeling met zo'n cool bliepapparaatje, metallic lak en een spoilertje waardoor ie minder bol oogt.
De motor
Het is een 1.2. Ecotec motor met weinig bijzondere prestaties waarmee je een gebruik van ongeveer 1 op 15 gemiddeld haalt. Omdat de auto weinig weegt komt ie met lichte belading lekker uit de startblokken, maar wanneer je er met 4 man in zit is de fut er wel een beetje uit. Het is een motor met distributieketting, dus geen zorgen over een riem die vervangen moet worden.
Exterieur
Ik vind de auto mooi noch lelijk, wel vind ik dat 95% van de Corsa B's die ik tegenkom er veel meer afgeragd uitzien dan die van mij. De auto begon onder de motorkap een beetje te roesten maar dat heb ik weggekrabd en behandeld en is niet meer teruggekomen. Verder is de auto roestvrij. De Corsa's van voor 1998 hebben een stuk meer met roest te kampen heb ik begrepen.
Interieur
Ziet er zo goed als nieuw uit. De auto is groot genoeg om met 4 mensen goed in te zitten, 5 is echt teveel. Wij zijn maar met zijn tweeën dus meestal zitten er 1 of 2 personen in. Ook hier: saai maar prima.
Ik denk dat 3/4 van de kilometers die de auto maakt snelwegkilometers zijn en bij 130 km/u maakt hij 4000 toeren. Ik vind wel dat hij dan veel geluid maakt. Maar goed, dan moet ik maar een nieuwere of grotere wagen gaan rijden!
Problemen 78.000 -96.000:
- scheef afgesleten voorbanden waardoor het rijgedrag vreemd werd - voorbandjes vervangen en auto laten balanceren.
- Dashboardlampje kapot - garagehouder bracht hier 1,75 uur werkloon voor in rekening omdat het zo lastig zou zijn bij deze auto. Ik heb het even opgezocht en makkelijk is het niet maar dit is 1 van de meest gangbare auto's die er is. Voor straf ben ik van garage veranderd.
- Ruitenwisserpompje defect
Verder helemaal niets, bovenstaand zie ik als nothing out of the ordinary en dat je je banden moet laten balanceren als je stuur trilt bij bepaalde snelheden heb ik nu geleerd :)
Kleine beurt en APK
- 99.500 km
Garage heeft helemaal niets kunnen vinden, hopelijk weer een probleemloos jaar voor de boeg!
Defecte EGR-klep vervangen
- 107.995 km
Al een tijdje hield de auto zo nu en dan in als ik optrok bij het stoplicht, met name na snelwegkilometers. Daar kwam nu af en toe storing in het motormanagement bij (lampje). Garage gaf aan dat EGR-klep defect was en niet afgedopt kon worden. Vervanging was nodig, kosten: 250 euro.
Grote beurt + APK
- 110.240 km
Enige wat hier naar boven kwam was een stuurkogel met te veel speling. Deze is vervangen en de auto is uitgelijnd. Hopelijk zie ik de garage pas over een jaar weer!
APK + kleine beurt
- 123.531 km
Vandaag is de Corsa weer voor APK en een kleine beurt geweest. De garage vond weer helemaal niks. Hopelijk weer een probleemloos jaar voor de boeg!
Grote beurt + APK
- 132.840 km
En we zijn weer een jaar en een kleine 10.000 km verder! Dit maal waren alleen de ruitenwissers aan vervanging toe.
Garageman vond dat de Corsa er uitzonderlijk netjes uitzag voor een Corsa B van deze leeftijd. De meeste exemplaren die hij tegenwoordig onder ogen krijgt zijn al redelijk op.
Ook onder de auto heeft het roestspook nog nergens echt zijn intrede gedaan, behalve op de achteras. Garagist gokt dat het volgend jaar nog wel goed zal gaan maar dat we over twee jaar even op de sloop moeten gaan zoeken naar een nieuwe tweedehands, anders kan het gevaarlijk worden.
Hopelijk op naar weer een jaar supergoedkoop autorijden :)
Accu kapot n.a.v. vorst
- 133.460 km
Vandaag wilde de Corsa niet meer starten, accu bleek leeg. Pechhulp heeft 'm weer aan de praat gekregen en bij de Euromaster konden ze de accu vervolgens direct vervangen. Even meegekeken maar dit ga ik volgende keer zelf doen. Volgens mij is minimaal 5 jaar niet gek voor de levensduur van een accu, dus kan helemaal leven met de 90 E die ik af moest tikken =)
Auto vochtig van binnen
- 134.800 km
Met de kou en nattigheid blijkt dit jaar dat de raamrubbers na dik 16 jaar toch echt wat versleten beginnen te raken: de auto is voor het eerst erg vochtig van binnen. Gisteren een auto-ontvochtiger van de Halfords gehaald, eens kijken of dat soelaas biedt.
Lekke uitlaat vervangen
- 135.300 km
De uitlaat maakte wat vreemde geluiden, al had ik zelf niet het idee dat er sprake was van drukverlies. Gaatje zat in achterdemper, maar omdat de middendemper ook aardig in de roest zat die ook laten vervangen. Kosten: 203 euro.
Afscheid van een trouwe vriend
- 135.500 km
Vandaag is de Corsa ingeruild. Bij het vervangen van de uitlaat heb ik gevraagd of er binnen nu en twee jaar nog meer aan zat te komen. Zowel de achteras als de aandrijfas zou vervangen moeten gaan worden en ook de voorbanden begonnen op te raken.
Na een weekje research heb ik een Astra H hatchback van september 2007 gekocht, met 50.000 op de teller. Een review volgt op korte termijn.
Lieve Corsa,bedankt voor vijf voordelige, fijne, veilige en betrouwbare jaren! :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.