Opel Corsa 1.2i-16V Strada (1999)

autoreview

Opel Corsa 1.2i-16V Strada (1999)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2i-16V Strada
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf106.612 km
KM-stand laatst112.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijdt goed, maar wel direct enkele problemen.

  • 106.700 km

Op 31 maart heb ik mijn rijbewijs bij het gemeentehuis opgehaald en ben ik mijn 2 dagen vooraf gekochte Opel Corsa op gaan halen.
De rit van de garage naar huis beviel meteen al goed, hoewel ik niet zoveel ervaring heb vond ik dat deze fijn reed en een goede wegligging had. Ik ben ongeveer 2 meter lang en dankzij de in hoogte verstelbare stoel kan ik prima zitten in de Corsa.
De volgende dag ging het lampje branden van het motormanagement en liep de motor stationair niet geweldig mooi. Ben gaan googelen een vond dat het mogelijk de EGR klep kon zijn. Heb daarover de garage gebeld en die zij dat ik het nog even moest aanzien, het zou vanzelf over gaan, het was waarschijnlijk vervuiling.
Tot op de dag van schrijven (2 weken later) komt dit lampje zo nu en dan weer terug.
Verder ging na ongeveer 1000 km gereden te hebben de centrale deurvergrendeling zijn eigen leven leiden. Deze ging spontaan open wanneer de auto geparkeerd stond en tijdens het rijden herhaaldelijk uit zichzelf open en dicht. Eerst heb ik de zekering van de Centrale vergrendeling er uit gehaald, later de ontvanger van de afstandbediening losgekoppeld, hier zat de storing in, zodat ik alleen nog kan sleutelen bij de bestuurdersdeur, nu is de storing weg en ik heb weer centrale vergrendeling. Daarbij kan ik kan best leven met sleutelen.
Verder zit er airco in mijn Corsa, deze werkt vanaf de eerste dag al niet, maar daar had de verkoper mij al voor gewaarschuwd.
Doordat ik de accu even los heb gehad moest de code van de ingebouwde radio/cassette ingevoerd worden, deze had ik niet. Daarom heb ik er een nieuwe Radio/CD/USB/AUX radio in gezet, cassete is toch een beetje voor mijn tijdperk ;-)
De prijs was goed, ik heb uiteindelijk 1600 euro betaald voor de aanschaf, met APK tot eing augustus 2011 en geen garantie.
Wat mij overigens normaal is voor deze Corsa, maar wel vervelend is, is dat de motor bij 120 km/h in de 5 4000 toeren maakt en dus veel benzine verbruikt op de snelweg. Ik kom uit op een verbruik van gemiddeld 1 op 15, waarbij ik tot nu toe 60% op snelwegen zit.

Oliedruksensor vervangen en bout motorsteun los

  • 109.400 km

Bijna elke ochtend ligt er een plasje water onder mijn Corsa, hier maak ik me niet zoveel zorgen om, omdat het koelvloeistofniveu goed blijft. Ik denk dat het van de airco komt. Echter, 5 mei lag er achter het plasje water nog wat olie, dit heeft mij naar de dealer doen gaan, daar hadden ze het direct in de gaten, de oliedruksensor was lek, deze is voor een paar tientjes vervangen.
Een week later zag ik dat er een boutje van de motorsteun (aan de distributiezijde) los zat, deze heb ik bij dezelfde dealer laten vastzetten.

Veel reparaties, uiteindelijk ingeruild

  • 112.000 km

Na een keer tanken ging de corsa ineens raar lopen en reed erg slecht, erg schokkerig en hield in bij bepaalde toerentallen. Meteen ermee naar de dealer geweest, deze dacht dat het aan de EGR klep lag. Heb deze laten vervangen. Dit hielp niks, de dealer wilde ook de lambda sonde vervangen omdat deze een foutcode gaf, dit hielp iets, hij ging beter lopen maar nog niet geweldig. Toen heb ik zelf voorgesteld dat het misschien de luchtmassameter was, de dealer heeft een luchtmassameter uit een andere Corsa B die daar toevallig stond in mijn corsa gezet, toen liep hij weer perfect. Vervolgens hebben ze een nieuwe luchtmassameter besteld en geplaatst, toen liep die goed, maar stationair op de meest rare toerentallen, ook tijden het rijden erg schokkerig bij gas loslaten en weer indrukken. Dit is daarna hersteld en toen reed de auto weer goed. Maar nogsteeds blijft het lampje van de motormanagement branden, omdat men de oude EGR klep teruggeplaatst heeft, deze veroorzaakte tijdens het rijden uiteindelijk geen problemen. Na de eerste keer tanken ging de auto weer slecht starten en liep deze heel af en toe nogal pruttelend. Ondanks de vele (dure) reparaties, die voor mijn rekening zijn was ik er wel een beetje klaar mee, ook wilde ik wat groters, comfortabelers en volwasseners, heb bij een andere vestiging van de dealer een Astra G 1.6i GL 3-deurs gekocht uit 1999. Hopelijk heb ik daarmee meer geluk.
Een week voordat ik de corsa inruilde ben ik er, tijdens de pinksterdagen, nog probleemloos op en neer naar Schwerin in Duitsland mee geweest, in een rustig dorpje in de auto geslapen en de volgende nacht terug. Op de autobahn haalde de corsa nog netjes de 165 (op de GPS gemeten), net boven de fabrieksopgave! Op deze hoge snelheden lag deze lichte auto nog stevig op de weg zonder storende trillingen en was nog goed bestuurbaar.

Afscheid

  • 112.800 km

Nadat het koop/inruilcontract voor de Astra was getekend ging de corsa het steeds beter doen, behalve eens toen ik met 80 door een dikke plas reed, toen ging de motor ineens veel lawaai maken en ver terug in zijn toeren. De auto startte de laatste dagen perfect en het storingslampje van het motormanagement (EGR klep) bleef steeds vaker uit. Al met al was dit een auto waar altijd wel wat mee was, maar heeft me nooit echt in de steek gelaten en reed best lekker. Ook het nachtje slapen in de corsa in de buurt van Schwerin (D) zal ik niet vergeten. Hopelijk kom ik de Corsa, als deze grondig is nagekeken, weer eens tegen op de Friese wegen met een tevreden eigenaar.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.