Opel Corsa 1.2-16V Silverline (2006)

autoreview

Opel Corsa 1.2-16V Silverline (2006)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2-16V Silverline
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf24.050 km
KM-stand laatst80.201 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Corsa

  • 29.925 km

Op 22 juni 2010 een andere corsa gekocht. Eerder reed ik in een corsa 1.0 van 2002. Door een aanrijding was ik op zoek naar een andere. Doordat ik vanaf het begin corsa reed, wist ik precies wat ik wilde. Heb gekeken naar toyota yaris en peugeot 106, maar die zijn mij iets te klein. Vooral de Yaris was te klein voor mijn lengte van 1.93.

Op internet gezocht naar een andere corsa. Mijn eerste was een zilvergrijze, maar ik wilde nu een wat meer donkere kleur. Uiteindelijk is het de metrokleur geworden, een nette kleur die onopvallend is. De kilometerstand was ook belangrijk en die moest dus niet te hoog zijn. Via gaspedaal. nl kwam ik na wat weken zoeken terecht bij garage Scheerders in Zevenbergen. Op een dinsdag gaan kijken en een proefritje gemaakt en de auto gekocht. Op vrijdag was de auto helemaal klaargemaakt en toen opgehaald. De service en manier waarop we te woord werden gestaan was erg goed. Vriendelijk en duidelijk verstand van zaken.

Mijn vorige Corsa was wat schraal in de opties, logisch ook, want hij was eigenlijk puur geschikt voor zuinig rijden. 1 op 25 haalde ik dan ook op de snelweg, in stadsverkeer 1 op 19. Feit was dat de driecilinder heel mooi stabiel liep en een heerlijke brom had en hoog in z'n toeren mooi roffelde.
De Corsa moest dus goed in de opties zitten. Lm-velgen, getint glas, airco, lederen stuur met audio-bediening, en de silverline uitvoering maakt het af qua stoelen en gordels. Ook de grijze tinten van de meters en de middenconsole staat sportief. De audio is prima in bediening. Wat wel zo is, is dat de stuurwielbediening het volume langzaam omhoog krikt, maar ik vind het prima werken om de radio net een tikkie harder te zetten. Wil je het echt harder, dan geef je gewoon een draai aan de grote volumeknop, die zit er ook niet voor niets.

Tot nu toe geen problemen gehad, de auto rijd heerlijk en ligt vast op de weg. Ook de remmen werken prima en het schakelen gaat goed, op de juiste manier. Het schakelen gaat vlot, omdat het maar korte versnellingen zijn. De moter kan dat prima hebben, want trekt vanaf 1500 toeren prima. Op de snelweg maakt het 1.2 motertje met 80 pk aardig wat toeren, nl. 4000 bij 120 km/u. Het lijkt alsof er makkelijk nog een zesde versnelling bij kan, maar vooral in het buitenland met bergen en heuvels heb je de 4000 toeren per minuut gewoon nodig.

Qua verbruik valt het me nog aardig mee, hij is natuurlijk niet zo zuinig als de driecilinder, maar in de stad 1 op 12.5 en snelweg 1 op 18 is prima haalbaar. Op vakantie in één dag 1300 km gereden en kwam op een gemiddelde van 1 op 13,5 uit. Dat is redelijk als je gemiddeld 140 kruist met 5000 toeren met drie man plus volle bagage en airco aan.

UPDATE 09-01-2011

  • 35.901 km

Een half jaar na aankoop en bijna twaalfduidzend kilometer verder, is het weer tijd voor een update. Ik heb meer kilometers met de auto gereden dan dat ik van te voren had ingeschat. De auto bevalt nog steeds uitstekend en met de winterbanden eronder is het prima vertoeven op de weg.

De winterbanden maken wel veel meer geluid dan de zomerbanden. Dit zal denk ik liggen aan het rubber van de band en omdat er relatief dure zomerbanden onder liggen. Wat ik gemerkt heb met het sneeuw rijden, is dat de auto toch licht is van gewicht vergeleken met auto's waar ik ook mee rijdt. Omdat de motor stationair 600 toeren draait valt het niet mee om op de koppeling weg te rijden en spinnen de wielen snel door. Maarja, bij wie niet deze winter?

Wat ik heb gemerkt is dat iedere keer als ik uit de auto stap, de auto van binnen veel groter lijkt dan van buiten. Hij voelt tijdens het rijden groter aan dan dat hij is. Compliment voor Opel.

Tijdens de wintermaanden merk ik wel dat het verbruik enigszins stijgt. Niet veel, maar merkbaar. Misschien door de winterbanden..? Ik rijd in de winter eigenlijk alleen stadsritten van tien kilometer naar m'n werk. Daardoor is de auto net warm als ik op m'n werk ben en dat is ook niet altijd even goed. Ik probeer wel één keer in de maand op de snelweg, op bedrijfstemperatuur, even het stof eruit te blazen.

Nadelen/Problemen:
- De achtervering begint wat te kraken bij hoge en hoekige drempels. Zal eens navraag doen bij de garage, maar volgens mij is dit een meer voorkomend probleem bij de Corsa.
- Verder tot nu toe niets.

Update 06-11-2013

  • 80.201 km

Het is inmiddels wel weer eens tijd voor een update. De Corsa rijdt nog steeds prima. De kilometerstand is inmiddels al iets omhoog gegaan en ik rijd meer dan eerst. Nu gemiddeld ongeveer 2000 km per maand, dat tikt lekker aan. Dat zijn voornamelijk snelwegkilometers. Peil af en toe weleens het oliepeil, maar de motor verbruikt helemaal niets..

Er is inmiddels al wel wat vervangen aan de auto..

2 x ashoesklem voor.
2 x homokineet voor, waren door de kapotte ashoesklemmen verroest en versleten (75000 km).
1 x ruitenwissermechaniek, was helemaal vastgeroest.
1 x set remschrijven + blokken voor. (veel te lang mee doorgereden)
1 x set nieuwe Continental voorbanden ( 55000 km).

Heb zelf nog even de achterkant van de middendemper van de uitlaat dichtgesmeerd, want deze was door roestvorming lek. We zien wel hoelang dat het uithoudt.

Beurten worden netjes om de 15000 km (kleine beurt) en 25000 km (grote beurt) gedaan, of met één jaar.

Hoe kouder en natter het wordt, hoe meer de vering van de auto kraakt. Binnenkort maar eens de vering eronderuit halen en alles in het vet zetten, want op een gegeven moment wordt het kraken toch wel irritant bij het nemen van verkeersdrempels..

Verder heb ik eigenlijk geen bijzonderheden meer te vertellen. Ik blijf voorlopig gewoon doorrijden met deze auto, bevalt me prima. Tot de volgende update!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens