Opel Corsa 111 editie 2010 1,2 3 deurs easytronic (2010)

autoreview

Signalement

UitvoeringCorsa 111 editie 2010 1,2 3 deurs easytronic
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst4.812 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn ervaring met Easytronic versnellingsbak

  • 4.812 km

In Juni besloten om mijn Corsa uit 2008 in te ruilen voor een corsa 111 editie met easytronic
De reden hiervoor was dat ik voor de Corsa uit 2008 een automaat heb gereden Fiat Punto CVT die goed bevallen was.
De 2008 Corsa had weer een normale versnellingsbak en dat was toch wel weer even wennen.
Enfin ik kreeg een leuk aanbod van Opel om de 2008 Corsa in te ruilen voor een Corsa 111 editie 2010 inclusief de easytronic versnellings bak.
De Easytronic bak was gelijk aan de prijs als normale handversnellingsbak (koste in 2008 nog €900 meer) dus ook dat trok mij over de streep.
De 111 editie is zonder meer rijkelijk uitgerust dat kun je ook op de andere reviews over de 111 editie lezen, ik wil het echter hoofdzakelijk over de easytronic bak hebben want daar lees je nog niet zoveel over.
Als je googled op easytronic lees je de meest vervelende verhalen over deze bak maar dat zijn allemaal verhalen over easytronics van vele jaren terug, de huidige easytronic is vrij van al die vervelende dingen die je op google vind.

Ik heb in de afgelopen maanden circa 5000 kilometer met de easytronic gereden en deze bevalt mij buitengewoon goed.
Ik moet wel vermelden dat ik een senior ben die dus niet gelijk het gaspedaal vloert maar gewoon rustig rijdt en hoofdzakelijk in de Randstad.

De Easytronic is in wezen een normale handbak waarbij de schakelingen door een tweetal electrische motoren wordt verzorgd, ook de koppeling wordt door een electromotor bedient.
Alles wordt gecontroleerd door sensors en electronica en werkt zoals gezegd feilloos.

De easytronic kun je op een aantal manieren rijden.
In automatic (handel naar links bewegen Er komt een A in de snelheidsmeter te staan)
A. Rustig gas geven dan schakelt de bak bij +- 2000 toeren op ( je merkt het schakelen dan amper)bij gas lossen schakelt bak bij 1100 toeren naar een lagere versnelling
B. Wat meer gas geven dan gaat het toerental naar circa 3000 voor er wordt opgeschakelt (Je voelt het schakelen wat meer)
C. Dan is er ook nog een sportstand en schakelt de bak pas bij hogere toerentallen op (circa 3500) bij gas lossen schakelt bak bij hogere toerental van motor al terug (circa 2000)
D. Nog meer gassen, toerental is nog hoger bij schakelen maar schakelen merk je meer.
E. Een z.g kickdown effect b.v in hoogste versnelling andere auto inhalen dan kan de bak nog wel eens teveel terugschakelen maar dan moet je het gaspedaal wel vloeren
F. Handel naar rechts bewegen zet bak in neutraal
G. Handel naar rechts en naar achteren is z’n achteruit.

Dan kun je ook nog handmatig de cyclus selecteren (handel nogmaals naar links, indicatie in snelheidsmeter geeft de geselecteerde versnelling aan (1 t/m 5)als je dan de handel naar voren beweegt gaat versnellingsbak naar een hogere versnelling en bij bewegen naar je toe naar een lagere versnelling.
Aangezien jezelf daarop kunt anticiperen (gas even minderen) bij schakelen merk je van het schakelen bijna niets en schakelt supersnel.

Deze methode is in heuvelachtig gebied leuker rijden ( je selecteert zelf de versnelling waar je in wilt rijden.
De selectie van vol automatic naar manueel en vv kun je altijd maken, in welke versnelling je ook rijdt.

Nu er zoveel sneeuw op de weg ligt kun je een z.g sneeuwstand selecteren waarbij de auto in de tweede versnelling wegrijdt en dus minder kracht op de wielen zet, dit werkt grandioos het toerental samen met de koppeling laten de auto bijna slipvrij wegrijden.

Welke stand je ook selecteert, bij het wegrijden gaat het allemaal erg soepel, je kunt met het gaspedaal elke (kruip) snelheid de baas, bij rem loslaten gaat auto al een beetje kruipen net als normale automaten.

Er is wel één ding waar je rekening mee moet houden, als je een parkeer garage uitrijdt met een nogal steile opgaande helling selecteer dan de manuale stand en rij op in z’n één tot je eruit bent want als je dat in de auto stand doet wil de bak opschakelen halverwege de helling en staat de auto bijna stil als de 2e versnelling wordt geselecteerd en dat is vervelend. (Misschien dat de sportstand waarbij bij een hoger toerental wordt geschakeld dit tegengaat maar dat heb ik nog niet uitgevonden)
Dan het brandstof verbruik, deze is ongeveer gelijk aan de Corsa met normale handbak.

Ik hoop dat deze review voor personen die een easytronic op het oog hebben van enig nut is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.