Opel Astra TwinTop 1.9 CDTi 150pk Cosmo (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra TwinTop 1.9 CDTi 150pk Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 54.500 km |
KM-stand laatst | 90.000 km |
De eerste 2000 km
- 56.200 km
2 maanden heb ik haar al sinds mijn aankoop. ik heb haar Esmeralda gedoopt omdat deze naam onmiddellijk in me opkwam bij het aankijken van deze zwarte schoonheid. Als ik een auto koop dan moet het liefde op het eerste gezicht zijn anders gaat de deal niet door. Deze keer had ik voor een Opel geopteerd en niet meer voor een BMW, eerlijk gezegd puur uit budgettaire overwegingen. Maar dat neemt niet weg dat ik gelukkig thuiskwam met deze Opel. Ze is in de Cosmo uitvoering wat normaal gezien de hoogste lijn van afwerking is bij Opel. Hierbij heb ik leder interieur, airco, MP3, zetelverwarming, cruise control, licht- en regensensor, centrale armsteun (voor mij iets onmisbaar) , parkeersensoren en dergelijke... Ook zit er het superhandige Start & Go systeem bij waarbij je nooit meer je sleutel hoeft te gebruiken, alleen maar op zak hebben is voldoende, zeer handig.
De eerste rijervaringen waren positief, het chassis is minder stijf dan in een echte coupé maar dat is niet anders mogelijk. Met zijn 150pk is dit een aardig snelle wagen, je voelt de turbo wel pas opkomen eens je hoog in toeren zit, rijgedrag is ook zeer goed, hoewel ik niet echt een voorstander ben van voorwielaandrijving, maar deze opel komt daar toch vrij goed mee weg.
Toen ik het dak voor de eerste keer opendeed en dit liet zien aan mensen die mijn nieuwe wagen stonden te bezichtigen genoten we allemaal van het ingewikkelde schouwspel wat deze dakconstructie met zich meebrengt. Ik heb al veel gehoord dat de dakconstructie gepaard gaat met de nodige rammelgeluidjes maar gelukkig is dat bij de mijne zeer beperkt. Ik heb al gemerkt dat dit vooral is door de achterruiten, als deze omlaag staan zijn alle geluidjes weg.
Al bij al is dit een fijne wagen om te hebben, rijgedrag en prestaties zijn prima in orde, verbruik is ook best zuinig, op een tank doe ik ruim 600 km. Op vlak van comfort valt er wel wat te verbeteren vind ik, maar dit is misschien mijn idee hierover omdat ik al redelijk verwend werd in het verleden aangezien ik een dik aangeklede BMW had. Het valt te merken aan de mindere kwaliteit van de materialen in het interieur vooral. Bijgevolg kan ik volgende plus- en minpunten opsommen;
Pluspunten
- Mooie looks
- Sterke prestaties
- Goed rijgedrag
- Zuinig en onderhoudsvriendelijk
- Cabrio/coupé in één, handig voor alledaags gebruik
- Betrouwbaar
Minpunten
- Afwerking v/h interieur
- rammelgeluidjes hier en daar
- Gebrek aan opbergruimten (het grootste minpunt voor mij persoonlijk)
Wat ook een beetje spijtig is de plaatsing van het knopje om het dak te openen, dit is boven aan de achteruitkijkspiegel en het knopje moet heel de tijd tijdens het proces om het dak te openen ingedrukt gehouden worden. Mijn inziens hadden ze dit beter ergens aan de versnellingspook geplaatst. Qua ergonomie op dit vlak heeft Opel wel nog wat werk aan de winkel.
Roadtrip
- 69.366 km
1 augustus ben ik vertrokken met de wagen richting Macedonie, aan de grens met Griekenland. Voor ik vertrok alles wat nagekeken zoals de bandenspanning, oliepeil enz... Heen en terug is ruwweg geschat 2500 km en met de 500 km die ik daar gereden heb komen we op een totaal van 5500 km. Onderweg niets van mankementen gehad, de auto reed heel de rit zeer vlot.
De tankbeurten voor de maand augustus zijn wel onnauwkeurig aangezien ik niet alle tankbonnetjes mooi heb bijgehouden, ik heb er helaas niet altijd aan gedacht en zo is het een beetje een knoeiboel geworden. Maar voor de rest is de auto nog steeds in prima conditie. Het verbruik viel ook heel goed mee gedurende de hele rit, familiegenoten reden mee met een BMW 320d EfficientDynamics model en vergeleken met hun had ik een licht lager verbruik.
Eerste grote onderhoud
- 75.717 km
Voor het eerst sinds mijn aankoop heb ik de wagen binnengedaan voor een groot onderhoud bij een erkende Opel dealer hier in de buurt. Er was niks noemenswaardig buiten de motorkap die niet meer goed kon sluiten langs één kant en de piepende remmen. Ik had ook gevraagd of het mogelijk was om het gordelalarmsignaal uit te schakelen, eerst zei de dealer dat dit niet kon maar het was blijkbaar toch gelukt, alleen het lampje op het dashboard brand nog, ben ik blij dat ik van dat irritant gepiep verlost ben!! Aan de motorkap was blijkbaar een onderdeeltje losgedraaid en dit moest even aangepast worden, deze sluit dan weer ook normaal. Over de remmen, deze piepten niet meer in het begin maar na een tijdje begonnen ze weer te piepen en er komt veel zwarte stof vrij die op mijn velgen terecht komt, dus dit is een kwestie die nog niet helemaal is opgelost maar dat kan mss iets eigen zijn aan het merk, ik ga zelf eens kijken achter de oorzaak wat er zou kunnen zijn.
Het overige dat er gedaan is tijdens de grote onderhoud; olie vervangen, filters vervangen en een o-ring, verder de nodige vloeistoffen bijgevuld. In totaal heb ik 201,99 euro betaald.
Batterij vervangen
- 90.000 km
De oude batterij is vervangen. Klein klusje dat ik zelf geklaard heb. De vervangen batterij was al 6 jaar geworden dus deze was dringend aan vervanging toe, als de auto een dag stilstond of het was koud buiten had hij moeite om te starten, dit probleem is nu verholpen met een gloednieuwe batterij, hij start nu weer perfect.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.