Opel Astra TwinTop 1.8 Cosmo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra TwinTop 1.8 Cosmo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De knoop doorgehakt, kinderen groot genoeg zodat er geen kinderwagens enz. mee hoeft en nog geen lange slungels van 18, dus de Cabrio kan er komen.
Hij paste maar net in het leasepakket dus eentje uitzoeken.
Even getwijfeld tussen de Eos en de Astra maar dat heeft niet lang geduurd. ik vind het model van de Astra mooier. (OK, het dak van de Eos is echt mooi, die kan dicht ook op schuifkantelen) en de Astra is beter geprijsd, ik heb nu een complete auto waarbij ik bij de Eos net in het instapmodel kom, om van de extra’s daar maar niet te spreken.
Ik heb nu de 1,8 Cosmo uitvoering en die is redelijk compleet in het zwart natuurlijk, dat is de mooiste.
De Astra rijdt heerlijk, dicht is het een prachtige coupe (lijkt wel wat op de Calibra) en open voel je wel wat tordering maar zeker niet veel, alleen op zeer korte drempels. (dicht merk je helemaal niets)
De 1.8 motor heeft geen moeite met de auto en heeft een lekker koppel zodat je redelijk schakellui kunt rijden. Echt sportief is hij er natuurlijk niet mee dan moet je naar de 2.0T (duur) Het verbruik lijkt ook mee tevallen, ruim 1 op 11 maar het is nog te vroeg om daar echt iets over tezeggen. (volgt later)
Achterin is er voldoende ruimte om te zitten, de zit is laag en daardoor is de hoofdruimte goed, beenruimte is wel minder maar dat hebben alle cabrio’s en voor mijn kinderen speelt dat gelukkig minder.
Er zit verassend veel ruimte in de kofferbak bij een dicht dak, bij open dak is het een stuk minder maar er kunnen net twee volle AH kratjes naast elkaar instaan met een boodschappentas. hiet dat kan dan nog net open. (heeft een waarschuwingsmechanisme)
Het audio/navi systeem doet zijn werk goed (zwart/geel display ook opel is de weg kwijt met zijn kleurendisplay) het geluid is goed genoeg, zeker geen topinstalatie maar voldoet goed. (CD70 NAVI) Hij geeft ook verkeersinfo / politiecontroles door die op de route liggen.
Wanneer je tot 120 km/h rijd heb je bijna geen last van de wind en lawaai.
Ik vind de wegligging lekker, plakt aan de weg, zitten ook mooie brede sloffen standaard onder de Cosmo uitvoering. Ben er erg tevreden over stuurt goed en direct.
Cruisecontrol werkt goed en snel. Bediening op het stuur erg makkelijk (radio / navi / boordcomputer)
Plus:
Cabrio, heerlijk bij mooi weer en ook dicht een mooi model (smaak)
Handig: knopje voor alle 4 ramen tegelijk naar beneden. optie voor auto licht/ruitenwisser dit is echt heel handig en niet duur, zeker doen. Beetje regen en de ruitenwisser regelt het zelf.
Cosmo optie: dak openen met de sleutel, wanneer het watm is kun je naast de auto het dak al open doen, scheelt een instap in een warme auto.
De voorruit zit mooi naar voren waardoor je makkelijk kunt instappen, bij de Peugeot 307 stootte ik in de showroom al gelijk mijn hoofd.
Je lunt het dak rijdend bedienen, makkelijk en scheelt een parkeerplaats zoeken, je kunt echter niet harder dan 30 want dan stopt de beweging gewoon en blijf je rijden met een half open dak en een gong die contant in de auto klinkt.
Makkelijk is ook de easyload functie zodat je niet het dak hoeft inteklappen om iets in de kofferbak te doen.
Minder:
De auto is breed van onderen en loopt naar binnen toe bij het dak, het dak heeft geen gootjes of ribbels aan de zijkant, dus instappen bij nat weer betekend een natte stoel, het water loopt door het openen van de deur en de trilling die daar bij hoort zo van het dank af de stoel op.
Alle ramen zijn electrisch, mis eigenlijk de bediening achterin? dit kan ik wel van voren doen, maar achterin heb je pech. klagende kids
Zit geen memo op de stoelen, elke keer weer stellen bij in uit stappen kinderen, is volgens mij wel een optie, heb ik niet jammer.
Geen temp.meter?? hebben alle Astra’s vaag en jammer, wil graag weten wanneer de wagen op temperatuur is ivm sparen motor
Je ziet de dakcontructie (de stangen van het mechanisme) open en bloot zitten in de zijkant van het dak, vind ik niet zo mooi, het valt minder op omdat alles in matzwart uitgevoerd is maar daardoor wordt het erg donker in de auto wanneer het dak dicht is. Wel knus gevoel maar een lichter dak met weggewerkte stangen had mijn voorkeur gehad. (jaja dat heeft de EOS wel)
Bediening klimaatbeheersing laag, de radio zit er boven, maar die kun je ook op het stuur bedienen, dus de radio had beter beneden gekunt. Nu moet je toch even naar beneden kijken voor de instellingen.
Leuke opties zoals xeon, ids zijn ook bij Opel erg duur dus die zitten er niet op.
totaalplaatje:
Ik heb geprobeerd neutraal naar de auto te kijken (zit nog met een roze bril op) en de voor en nadelen goed te omschrijven.
Vind het een fijne auto met wat minpuntjes maar die zijn er altijd en een ieder moet voor zich beslissen wat hij het belangrijkste vind. Het is een dure auto, voor dit geld rij je ook een Vectra, maar dan kan het dak toch niet open.....
*** UPDATE ***
Half jaartje en een aantal km’s verder.
Gemiddeld verbruik tot nu toe 1:12,5 dat valt mij niet tegen, rij niet rustig maar scheur ook niet overdreven. Verbruik is wel met de meeste tijd de airco uit Bij mooi weer heb je het dak open, wel een windvanger erbij gekocht (350 euro, dat is prijzig) met deze windvanger kun je rustig bij 10 graden nog met het dak open rijden, heerlijk.
Nu met het slechte weer en veel regen gebruik ik de airco wel, lekker droog in de auto, en zie ik dat het verbruik wel iets hoger ligt. Net onder de 1 op 12
Ik rijd ook wat sportiever trouwens met de kap dicht en kwam er achter dat bij nat weer en gad bijgegeven in een bocht de wagen graag naar de buitenkant van de weg wil.
Hij heeft wat moeite dan om de 140 pk naar de voorwielen te brengen en dan grip te houden. (Je hoeft dus echt geen zwaardere motor erin te kopen)
Maar volgens mij hebben de gewone Astra’s daar ook last van.
Minpuntje is ook de verlichting in de achterbak, nu het donker is valt dat ook op bij het doen van de boodschappen, dit ligt geeft eigenlijk geen licht in de achterbak maar schijnt in je gezicht. Zit aan de zijkant, hadden ze beter in de klep kunnen monteren.
Bevalt nog uitstekend, helemaal verslaafd aan het open kapje en idd de 1.8 is een zeer goede motorkeuze. Lekkere auto
**** UPDATE 2 ****
We hebben er 35000 km opzitten. Het benzine gebruik is constant net boven de 1 op 12 dat geeft hij ook netjes op de boordcomputer aan dus het verbruik van skodarijder29 is erg hoog, dit verbruik had ik al direct van het begin.
Rij wel veel snelweg, snelheid meestal 140 wel bijna altijd zonder airco en hele afstanden op de cruisecontrol.
Auto gedraagd zich verder perfect, de extra problemen die ik heb gehad ook aangevuld.
Mijn beide kids zijn nu 12 en 14 en zitten zonder morren achterin, sterker ze vinden open rijden prachtig. Ik ben 1.80 en er is ruimte genoeg voor ze, lange ritten is geen probleem.
Nog steeds erg tevreden.
PROBLEMEN
Derde remlicht scheurde spontaan los, (alleen het rode glas). Tot mijn verbazing hadden ze hem zo liggen bij de dealer (komt vaker voor? slechte serie remlichten?) Binnen 10 minuten gerepareerd. Geen last meer van gehad tot nu toe.
Een terugroepactie van Opel voor een hydraulische leiding in het dak, deze kon blijkbaar beschadigd raken en moest dan vervangen worden.
Bij mij was er gelukkig niets aan de hand en hebben ze bescherming rond de leiding aangebracht.
Rechterraam piept nu een beetje bij open/dicht doen, laat ik bij de beurt wel naar kijken.
Problemen na 35000 km:
Leer raakte los op de bustuurdersstoel bij de airbag, wordt een nieuw stuk ingezet door de dealer.
Derde remlicht weer een keertje verloren, is weer een nieuwe ingezet.(twee keer in een jaar dus)
Piepen rechterraam is vanzelf verdwenen, zat misschien wat rootzooi tussen.
Soms (wanneer het erg warm is) blijft een van de flapjes hangen die electrisch naar buiten draaien. Dit komt alleen voor wanneer ik het dak met de afstandbediening open. Opel heeft er een nieuwe electromotor ingezet maar probleem is niet helemaal verdwenen. (nooit last bij lopende motor en bediening in de auto)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra Wagon 1.6 Executive NAVIGATIE|TREKHAAK|AIRCO|CRUISE CONTROL|ORIGINEEL NL
- 2007
- 254.699 km

Opel Astra Wagon 1.6 Temptation 116PK! 1e eigenaar! NL AUTO NAP! Airco l Cruise l Trekhaak l LMV l MTF-stuur! DEALER ONDERHOUDEN!
- 2007
- 173.615 km

Opel Astra 1.6 Essentia / Airco / 5DRS / 18inch / AUT / NAP
- 2007
- 109.950 km