Opel Astra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk ecoFLEX Cosmo (2010)

autoreview

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.7 CDTi 110pk ecoFLEX Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf95.779 km
KM-stand laatst251.349 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 25000 km

  • 120.019 km

Ik heb de auto op 20 januari 2016 in ontvangst genomen en hij heeft een Renault Clio 1.5 Dci opgevolgd. De reden om die weg te doen was; 3-deurs en gebrek aan vertrouwen door 'vreemde' reparaties.

De Astra viel mij tijdens de proefrit positief op door alles wat er op zit (o.a. lederen stoelen met verwarming, automatische airco en navigatie). Daarnaast lag hij goed op de weg en voelde het allemaal degelijk aan. Het dashboard ziet er goed en netjes uit. De auto is dan wel een jaar ouder dan mijn vorige auto, maar mede door de positieve ervaringen die ik her en der las over de 1.7 diesel en Opel in het algemeen durfde ik de aankoop aan. Misschien wordt het wel een auto die ik op 3ton zet!

Het rijden in het begin was lastig. Ik was gewend om 102 op de CC te rijden (Clio) en dat was nu net de snelheid waarbij de Astra niet in zijn 6 kan rijden. 1500 toeren in 6 vindt hij niet leuk! Alhoewel ik in het begin nog wel geneigd was om dan maar in zijn 5 te rijden ben ik daarna overgestapt op 1750 toeren in zijn 6. De teller tikt de 110 dan nog niet aan en dat bevalt redelijk. Ook de motor houdt dat goed uit. Vooral als het wat drukker is en je je snelheid niet kunt aanhouden moet je wel snel terugschakelen naar 5, dat is jammer.

Het verbruik zou sowieso wel een lastig punt gaan worden. De vorige gebruiker had BC1 netjes vanaf aankoop tot verkoop aan laten staan en het verbruik was gemiddeld 5,5l/100km. Ik heb er een foto van vermaakt en bij aankoop gereset. De Clio had 3,88l/100km gereden over 80.000km. Ik wist dat ik dat niet ging halen, maar toen ik na 900 km weer moest tanken twijfelde ik wel of dit de juiste keuze was. Als je ooit 1500 km op een tank reed en gemiddeld 1250km met een tank deed, betekent de Astra wekelijks tanken en daar heb ik een hekel aan! Nu ik de auto een half jaar in bezit heb is het verbruik gedaald en kan ik ook weer om de 1000 km tanken, dat scheelt weer een beetje. Voor de vakantie stond het gemiddelde verbruik op 4,7l/100km en na de vakantie is dit 4,9l/100km. Overigens gebruik ik sinds kort in de stad vaker de auto van mijn vrouw, dit helpt ook enorm om het verbruik te laten dalen. Korte stukjes houdt de Astra niet van.

In Nederland gebruik ik de auto bijna alleen voor woon- werkverkeer. Ik rij rustig van A naar B en daarvoor is de Astra een goede auto. De stoelen zitten lekker en het is ook heerlijk rustig in de auto. Heb je even wat power nodig is dat ook geen probleem (als de turbo maar begint mee te draaien!). Die turbo komt er best laat in en dat is jammer. Door mijn rustige rijstijl vraag ik mij af en toe af of dat ding überhaupt nut heeft!

De navigatie vind ik wel wat tegenvallen. Het ziet er allemaal niet zo mooi uit en ik vind het ook vreemd hoe je verplaatsing wordt aangegeven. Je 'schuift' schokkerig door het beeld. Dit heeft Renault veel beter uitbesteed aan TomTom. De 2010 navigatie heb ik inmiddels ge-update naar de 2014 versie. Helaas zal er geen 2016 versie komen. In mijn dagelijks reizen mis ik het laatste stukje A4 in mijn reisadvies. Hier zullen meer navigatiesystemen mee te maken hebben. Doordat ik de bediening niet prettig vind en je de navigatie niet mag bedienen tijdens het rijden (wie verzint dat!!!) gebruik ik deze bijna nooit meer. Het is wel eens jammer als je ook gewoon voor woon- werkverkeer je dynamische routebegeleiding mist.

Tijdens de vakantie moest de Astra echt gaan werken. Volgeladen en met dakkoffer zijn we op pad gegaan. Overigens niet zo volgeladen dat de wielen in de wielkasten verdwijnen, ik snap niet dat mensen zo willen rijden! De snelheid lag tijdens de reis hoger dan normaal, maar ook vaker in een lagere versnelling. Dat kon je wel ruiken ook in het begin! Datzelfde geldt voor de airco. Ik rij liever met raam open dan met airco aan. Met de temeraturen in Nederland gebruik ik die dus veel te weinig. De auto is dus weer helemaal schoongeblazen! Overigens had mijn garage ook al geadviseerd om af en toe wat hoger in de toeren te rijden. Dit alleen naar aanleiding van een gesprek en niet omdat er onderdelen verstopt waren geraakt. Duidelijk dus! Ik heb totaal 3800km gereden in de vakantie en dat is zeer goed bevallen met de Astra. Zelfs met 150km/h op de CC blijft het heerlijk stil in de auto (ondanks dakkoffer) en hij blijft ook goed op de weg liggen. Ik had alleen een vreemd dingetje op de terugweg. Ik reed 130 km/h in zijn 6 door de bergen en toen viel de CC uit. Het was ook het enige moment in de vakantie dat de motortemperatuur was gestegen naar 99 graden. De rest van de trip stond deze op 94 of 96 graden (warme motor). Even terug naar 5 en de snelheid iets laten zakken en de temperatuur stond alweer snel op vertrouwde waardes. Misschien had het een relatie met elkaar? Verder geen bijzonderheden, alleen het verbruik lag dus wat hoger dan normaal. Gemiddeld 6,3l/100km.

Voor de vakantie heb ik de auto helemaal laten controleren. Tijdens de grote beurt zijn er geen bijzonderheden gevonden. 20.000 probleemloze kilometers en daarmee amper onderhoudskosten (300,-). Een verademing tegenover de twee beurten die ik aan de Clio heb laten uitvoeren (750,- en 1600,-). In januari moet hij voor de APK. Ik ben benieuwd!

APK en kleine beurt

  • 135.396 km

Het afgelopen jaar is goed bevallen met de Astra. Enige puntje van kritiek is het motorstoringslampje wat af en toe gaat branden bij een koude start. Volgens de instructie zou dan de nooddoop geactiveerd moeten worden, maar dat is niet het geval. Vaak is opnieuw starten de oplossing, maar soms moet de auto wat warmer zijn om het lampje te doen doven. Mogelijke oorzaak is dat ik veel met lage toeren rijd. Daarom ga ik tegenwoordig minimaal een keer per tank even een versnelling lager en wat harder rijden om de motor ook af en toe wat toeren te laten draaien. Dit lijkt te helpen.
Verder geen bijzonderheden. Tegen de zomervakantie zit de distributieriem er aan te komen...

Iets meer dan 2 jaar onderweg

  • 176.237 km

Ik heb wat met het tweede jaar en onderhoud. In april trok ik op om de snelweg op te gaan en dat was geen succes. De auto begon te stotteren, in te houden en er viel zeker niet mee te rijden. Gelijk de snelweg weer af en de auto stilgezet. De EGR-klep was aan vervanging toe.

De rest van het jaar heeft er ook nog een storingslampje gebrand. Na wat uitzoekwerk bleken dat de gloeibougies te zijn. Aangezien dat een redelijk bekend (geen) probleem is en de auto verder goed startte en ook normaal reed heb ik hier niets mee gedaan. Wel heb ik de APK (januari) eind november laten uitvoeren, zodat het lampje in de winter wel uit was. Gloeibougies vervangen en het probleem was verholpen.

In juli is met regulier onderhoud de distributieriem vervangen. Afgelopen jaar dus 4x de garage gezien. Met 3 keer een redelijke kostenpost.

De auto zelf rijdt nog als een zonnetje!

3 jaar onderweg

  • 210.353 km

Inmiddels de 3 jaar gepasseerd. De Astra doet nog altijd wat er van hem verwacht wordt. Starten en rijden. Gezien ik wat problemen heb gehad met vervuiling, waaronder ook het roetfilter (dpf) afgelopen jaar ben ik mijn rijstijl -gedrag gaan aanpassen. Onder de 120 komt de Astra niet meer in zijn 6 en dat betekent dus dat ik vaker met iets meer lawaai 100 in zijn 5 rijd.
Het storingslampje wat ging branden (icm de foutcode) heb ik weten op te lossen door een uurtje in zijn 4 120 te rijden. Dat is ongeveer tussen de 3000 en 3500 toeren. Klinkt allemaal niet echt gezond, maar blijkbaar werd het regeneratie programma met mijn rijstijl niet goed doorlopen, waardoor er vervuiling optrad. Het lampje brandde toen al enige tijd, maar na wat research en bovengenoemde rit heb ik na een half jaar het lampje nog steeds niet teruggezien.
Ik probeer de motor nu altijd boven de 2000 toeren te houden en dat bevalt mij erg goed. Het lijkt wel alsof ik er een andere auto door rijd. Het gaat allemaal net wat soepeler en nadat maakt het rijden prettiger.
Voor mij is dit de eerste keer dat ik de 200.000km op een auto heb gezet. Alhoewel ik wel eens aan het kijken ben voor een andere auto, weet ik in de huidige tijd niet wat verstandig is. Ik blijf dus nog wel even doorrijden.

4 jaar en 5 maanden, het einde

  • 251.349 km

Al langere tijd twijfelde ik om de diesel de deur uit te doen. Aan de andere kant wilde ik graag de 300.000 grens bereiken. Helaas ga ik dat niet halen. Aan de auto ligt het niet. Nog steeds vind ik het een heerlijk comfortabele reis auto. Daarnaast had ik hem al bijna 5 jaar, waardoor de auto eigenlijk alleen maar goedkoper wordt.

De luxe in de auto heb ik de afgelopen jaren erg gewaardeerd. Denk hierbij aan automatische verlichting, de regen sensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren achter en de lederen bekleding met stoel verwarming. Minder nuttig vond ik het ingebouwde navigatiesysteem. De afgelopen jaren heb ik dat ook niet meer gebruikt.

Naast regulier onderhoud heb ik een keer problemen gehad met de EGR klep en dat was het. Voor wat betreft onderhoud vielen de kosten dus erg mee. In mijn vorige update schreef ik nog over het roetfilter, maar ook dat lampje is niet meer gaan branden. In het verbruik heb ik de hogere toeren niet teruggezien. Over dat laatste; met iets meer dan 20 kilometer op 1 liter diesel was het verbruik ook goed te noemen.

Door de Corona crisis zie ik het kantoorleven veranderen. Dagelijks heen en weer naar je werkplek... ik zie het niet meer gebeuren. Aangezien diesel rijden steeds duurder wordt, verwacht ik ook net onder het omslagpunt uit te komen met mijn kilometers. Dat rekensommetje heeft er toe geleid dat de Astra is verkocht!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.