Opel Astra Stationwagon 1.6i Sport (1998)

autoreview

Opel Astra Stationwagon

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6i Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De beste koop die ik in mijn leven heb gedaan

  • 160.000 km

Ik ben mijn hele leven al geobsedeerd door auto's. Na op eigen terrein enige rij-ervaring opgedaan te hebben in mijn rode Honda Civic uit 1990 was het dan eindelijk tijd voor rijlessen. De Civic heb ik een poos voordat ik begon met rijlessen verkocht omdat hij teveel stil stond en ik wilde er liever iemand anders een plezier mee doen. Vlak voordat ik af moest rijden ben ik op zoek gegaan naar een auto voor mezelf. Op aanraden van anderen ben ik eerst op zoek gegaan naar handzame auto's die laag in de belastingschaal liggen denk hierbij aan de Opel Corsa en de Seat Ibiza die rond 2002 a 2004 van de band af zijn gerold. Opzich helemaal geen onaangename auto's, er zijn veel leuke uitvoeringen en het verbruik is ook niet schrikbarend hoog. Op een gegeven moment heb ik op een mooie blauwe Ibiza uit 2004 geboden. Helaas (en achteraf gelukkig) was de Ibiza al gereserveerd voor een andere potentiële koper. Op dat bewuste moment vond ik het erg jammer dat de aankoop van de Ibiza niet door ging. Na nog wat naar andere Ibiza's en Corsa's te hebben gekeken dacht ik bij mezelf, ik kan beter later nog eens kijken want het aanbod op marktplaats is dan vast wel verser. Ik ben daarna gewoon eens op marktplaats gaan kijken naar modellen die me altijd al interesseerden. Ik heb diverse Sierra's voorbij zien komen en kwam tot slot uit op de Astra F Stationwagon, hetzelfde model als mijn ouders ooit hebben gereden. Ik scroll gewoon eens wat op de pagina met Astra Station's en kom plotseling een metallic gele Astra Station tegen. Ik was opslag verkocht, ik dacht bij mezelf, dat moet hem zijn, ik was er direct weg van. Ik ben 4 dagen later gaan kijken met mijn vader in Soest, waar de auto te koop stond. En echt, wat duren 4 dagen lang als je maar 1 doel voor ogen hebt. Aangekomen in Soest werd ik steeds vrolijker, op het moment dat ik de auto zag wist ik het zeker, die gaat mee naar huis. De Astra verkeerde in goede staat, had nog maar 130.000 gereden sinds 1998. Er waren net 5 nieuwe banden op gekomen, de vijfde band was uiteraard de reserveband. Daarnaast was ook de einddemper nieuw. Bij de proefrit was het starten en lopen, de auto reed perfect. Er zat weliswaar een bagger radio in maar dat kon me allang niks meer schelen, ik had mijn auto gevonden. Na wat onderhandeld te hebben ging de auto mee naar huis. Ik heb de auto in de herfst van 2009 gekocht, ik heb de auto ongeveer 1 jaar en 10 maanden in bezit. Bij de eerste apk (september 2010) heb ik meteen een grote beurt laten uitvoeren. Er moesten twee nieuwe remschijven gemonteerd worden en alle filters + olie zijn toen vervangen. Verder was er niks aan de hand, alles prima in orde. De auto rijdt perfect, de auto is erg betrouwbaar en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. De prestaties zijn goed voor een stationwagon. Met zijn 1.6 szr motor (een van de lichtere 1.6 motoren) ben je natuurlijk niet als eerste weg bij het stoplicht, maar je koopt natuurlijk ook geen Astra station met de verwachting dat het een snel racemonster is. Het interieur is goed afgewerkt, en er zitten fijne kuipstoelen in (sport editie), de luidsprekers die er standaard in zitten geven goed geluid. Ik mis in principe niks aan deze auto, je hebt weliswaar geen airco, cruise control, abs en elektrische ramen maar als je het nooit gehad hebt mis je het ook niet. Wel heb ik er direct een nieuwe radio ingezet (casette is ook niet echt wat). De laadruimte is groot en als je de achterbank plat doet kun je er prima in slapen. Wel vind ik het fijn dat ik mistlampen heb, zeker bij heel guur weer is dit geen overbodige luxe. Een ander voordeel van deze auto is de reserveband die onder de laadvloer van de kofferbak ligt, je hoeft dus niet onder de auto te gaan kruipen om de reserveband eraf te halen. Aan de buitenkant ziet de auto er vlot en eigenzinnig uit. Het dak heeft een verhoging die begint boven de achterbank en deze verhoging loopt helemaal door tot de achterkant. Dit vind ik erg speels omdat je hierdoor geen eentonig plat dak hebt.

Het verbruik valt me opzich wel mee, voor een auto uit de jaren '90 lijkt me een gemiddeld verbruik van 1 op 14 in de zomer en 1 op 12 in de winter absoluut niet slecht. Sowieso, het verbruik ligt aan je rijstijl maar ik kan met zekerheid zeggen dat ik een relaxte rijstel heb en de auto absoluut niet aftrap. Als je het gas loslaat voordat je bij het stoplicht bent en niet als een gek op het laatste moment bovenop de rem gaat staan scheelt dat al een hoop. Daarnaast verbruikt de auto helemaal geen olie. Het blijft dus alleen een kwestie van olie verversen inplaats van telkens bijvullen.

Van mijn omgeving heb ik soms positieve reacties gekregen en ook wel negatieve reacties. Veel mensen vinden het een vrolijke auto die veel ruimte biedt. Andere mensen vragen zich af wat iemand als ik met een gele stationwagon moet en kunnen het model en de kleur niet waarderen. Om eerlijk te zijn maakt het me niet zoveel uit wat mensen ervan vinden, het is natuurlijk wel leuk als je positieve reacties krijgt maar het gaat er vooral om dat je zelf volledig achter je keuze staat waardoor je met veel plezier achter het stuur van de door jouw gekozen auto zit. Ik zit na bijna 2 jaar nog steeds met veel plezier achter het stuur en ik word elke keer weer vrolijk als ik mijn gele Astra station weer zie staan.

Onderhoud:

September 2009: Lampje kofferbak verlichting en kentekenplaat verlichting vervangen. Vervanging kostte 5 euro.

September 2010: Remschijven voorzijde, filters en olie vervangen. Ook is de luchtinlaatslang van de motor vervangen omdat deze was versleten. Totale kosten APK + grote beurt: 400 euro

Maart 2011: De lampjes van het display met de buitentemperatuur, datum en tijd waren kapot. Vervanging kostte in totaal 6 euro.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.