Opel Astra Stationwagon 1.6i-16V Club (1999)

Opel Astra Stationwagon
Opel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra StationwagonOpel Astra - interieurOpel Astra - interieur

UitvoeringAstra Stationwagon 1.6i-16V Club
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002

Ik rij vanaf 1990 Opel. Twee Kadetts, twee Omegas en twee Vectras. Vanaf 1997 alleen nog met automatische versnellingsbak.
De Astra Station heb ik in 2002 bij een Opeldealer gehaald. Omdat ik per jaar bijna 60000 km rij was ik in de begin niet zo zeker of dit in de Astra ook te doen is. Maar mijn ervaringen zijn uitermate goed. Ik zit prima, de bediening is simpel en de automat in samenspeel met de cruise-controle laat je ontspannen rijden. In Nederland heeft het auto een gemiddeld verbruik van 1:13, wat ik gezien het toch niet al te grote vermogen van de motor, acceptabel vind. Op de duitse autobahn, waar ik ook regelmatig rij, gaat de verbruik natuurlijk na 1:10, maar ook daar kun je prima met de stroom meerijden. De Astra zit stevig in elkaar, ook bij deze kilometerstand is nog niets aan het rommelen. Punt van kritiek vind ik de te kleine tank en de verwarming. Vooral de voorruit, waar het bestuurdersgedeelte als laatste droog geblazen wordt. Ook heb je in de winter de airco nodig om de achterste
binnenruimte vochtvrij te krijgen. De handling van de Astra is probleemlos, het ’scheuren’ door bochten levert de bestuurder geen angstzweet op.
Ik vind het een prima en vooral betaalbare auto.

Omdat ik de Astra dagelijks nodig heb lat ik de onderhoud volgens het boekje uitvoeren.
Tot nu is de verdamper van de airco vervangen ( steenschade ) en de bougiegalerie.
Voor de rest überhaupt geen mankementen. Ook gezien de prijzen voor de onderhoud welke de plaatselijke opelspecialist vraagt ben ik over deze
Astra zeer te spreken.

Update 341000 km.

De Astra doet nog steeds wat hij moet doen.
Olie bijvullen tussen de de inspecties hoeft nog steeds niet.

Voor de geïnteresseerden hieronder de onderhoudshistorie tot nu :

076070 km - grote beurt - 267,46
188829 km - inspectiebeurt + condensor airco - 750,74
205573 km - grote beurt + einddemper uitlaat - 500,09
218912 km - inspectiebeurt + nieuwe accu - 287,04
227751 km - 2 nieuwe banden - 170,00
235512 km - grote beurt + nieuwe dynamo + remblokken en schijven voor + 2 nieuwe banden - 1011,73
243646 km - d-riem - 200,37
247582 km - bobinegalerij - 196,35
250422 km - inspectiebeurt + airco clean - 194,84
266183 km - grote beurt + 1 mistlamp vervangen - 426,59
282604 km - inspectiebeurt + 2 nieuwe banden - 336,60
316080 km - inspectiebeurt - 195,39
322017 km - EGR-klep vervangen - 160,59
333147 km - grote beurt + middendemper uitlaat vervangen - 581,91

Laatste update: Met 346065 km gaat de Astra naar een dealer welk een zeer acceptabel inruilprijs ervoor overhad.
Samenvattend kan ik gerust concluderen dat deze serie voor Opel een goede reclame is gezien de kwaliteit en betrouwbaarheid.
Natuurlijk hoort er ook een goede garage bij welke ook alle onderhoudswerkzaamheden vakbekwaam uitvoert.
Ik kan deze type Astra iedereen aanbevelen. Maar let wel op dat het een 100 pk - versie is.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)