Opel Astra Sports Tourer Electric 54-kWh Business Edition (2025)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer Electric
Opel Astra Sports Tourer ElectricOpel Astra Sports Tourer ElectricOpel Astra Sports Tourer ElectricOpel Astra Sports Tourer ElectricOpel Astra Sports Tourer ElectricOpel Astra ElectricOpel Astra Sports Tourer Electric Back to BasicsOpel Astra Sports Tourer Electric Back to Basics

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer Electric 54-kWh Business Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst12.400 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indrukken

  • 800 km

De vorige lease-auto was een Astra K met 1.2 motor. Die was niet vooruit te branden en vond ik vrij lawaaiig. Verder heb ik er gelukkig geen issues mee gehad. Afgelopen 17 februari werd deze omgewisseld voor een nieuwe, een elektrische Astra Sports Tourer.

De eerste indrukken zijn overwegend positief. Ik vind het een hele mooie auto en hij rijdt erg goed, al voel ik soms de oneffigheden in het asfalt net iets te goed. De motor geeft in normale modus (130 pk) al meer dan voldoende pit om prima mee te komen in het verkeer en af en toe een tussensprintje te winnen, dus de sportmodus laat ik voorlopig links liggen.

Des te meer omdat de actieradius bij de huidige temperaturen (tussen de 5 en 12 graden) en op winterbanden wel wat te wensen overlaat. Bij normaal gebruik, zonder al te hard te rijden, is 250-300 km prima haalbaar, maar veel meer dan dat ook niet. Afgelopen vrijdag was het ineens 17 graden en zakte het verbruik flink. Dat biedt hoop voor de lente/zomer. Uiteraard is voor het eerst elektrisch rijden ook wennen aan je verbruik optimaliseren, dus wie weet lukt het me nog om zuiniger te rijden. Momenteel scoor ik helaas niet veel beter dan 17-18kw/h per 100km. Dat moet beter kunnen!

Qua bediening werkt het allemaal redelijk soepel, al is het soms wat zoeken of je dingen aan kunt passen en waar dan. Helaas lijkt het er op dat de remlichten niet aangaan als je de regeneratief rijdt. Dat vind ik een minpunt. Ook is de informatie over je verbruik vrij summier als je het vergelijkt met andere EV's.

De bouwkwaliteit lijkt voorlopig dik in orde, al is alle hoogglans zwarte pianolak in de cockpit wel kwetsbaar voor krassen en vingerafdrukken. Er zijn wel lekker veel vakjes en bakjes om spullen op te bergen. Helaas moet je een deel van de indeling onder de vloer van de kofferbak eruit trekken om de laadkabel daar op te kunnen bergen, anders slingert deze los door de kofferbak. Het zij zo.

Wat me wel tegenvalt is de binnenruimte. Ik ben zelf 1,92m lang en ik wens het niemand toe om achter mij te moeten plaatsnemen. De Maxi-Cosi van mijn 3 maanden oude zoontje past wel achter mijn vriendin, maar alleen in de gordel. Gebruiken we de Iso-Fix bevestiging met plaat op de vloer, dan zou ook zij met haar knieën tegen het dashboard aanzitten. Gelukkig is de kofferbak wel relatief groot voor een EV.

Bizar detail: de app deed het in eerste instantie niet. Koppelen met het voertuig lukte, commando's doorsturen niet. Na wat zoeken online bleken heel veel mensen er last van te hebben. Na wat zoekwerk de tip gevonden de app in het Engels te gaan gebruiken en wonder boven wonder werkt deze nu wel. Helaas kost de app wel €120 per jaar, dat vind ik vrij prijzig voor een trage app die nogal wat functionaliteiten mist.

Kort samengevat is het (voorlopig althans) op eigenlijk alle punten een upgrade ten opzichte van het vorige model. Met uitzondering van het bereik en de binnenruimte. We komen er zeker wel mee uit, tegen het einde van de lease-termijn zal m'n kind gelukkig nog niet zo lang zijn als ik. En laadpalen staan tegenwoordig overal.

Update

  • 12.400 km

Na meer tijd en kilometers zijn er een aantal dingen die me op zijn gevallen.

De auto rijdt heerlijk, maar qua binnenruimte en kofferbakruimte legt hij het toch echt af ten opzichte van de vorige Astra. Geen ramp, maar zeker met kinderstoeltje en kinderwagen erin blijft er weinig ruimte over.

De nieuwe heeft wel een stuk meer pit, voldoende actieradius en ook over langere afstanden is het gewoon een hele prettige reisauto. Het snelladen met 100kW blijft op papier behoorlijk achter bij concurrenten, maar in de praktijk is de piek soms zelfs wat hoger. Tijdens een langere rit naar Zuid-Duitsland heb ik geconcludeerd dat plassen en koffie drinken ongeveer even lang duurt als de auto volladen van 20% naar 80% en daarmee kom je rustig weer 250-275 kilometer verder als je niet te hard rijdt. Daarmee is het ook op langere ritten een prima bruikbare EV.

Softwarematig laat Opel echt steken vallen. Zo komt het beeld van de achteruitrijcamera echt veel te laat op het scherm als je de auto in z'n achteruit zet. Soms moet je gewoon 10 seconden wachten. Erg storend. Daarnaast stelt de navigatie bijna elke rit voor om een rit te starten naar een bestemming waar je vaker naartoe rijdt vanaf de vertreklocatie rond dat tijdstip. Ik hoef die suggesties niet, want ik weet de weg. Maar uitzetten kan niet. Heb je per ongeluk twee keer hetzelfde radiostation opgeslagen als favoriet? Pech, die kun je niet verwijderen. Alleen overschrijven met een ander station.

Maar de grootste ergernis is wel dat de start-stop-knop regelmatig gewoon niets doet. Het komt meerdere keren per week voor dat ik twee of drie keer moet drukken voor de auto reageert. Daarbij maakt het niet uit of de auto al gestart is en uit moet schakelen of juist uitgeschakeld is en moet starten.

De auto gaat deze week naar de dealer voor de eerste servicebeurt (Wie bedenkt een interval van 12500 km voor een elektrische auto? Idioot als je het mij vraagt.) Dus ik ben benieuwd of die er iets mee kunnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.