Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk Edition (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk Edition (2011)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.7 CDTI 110pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf13 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Astra 1.7CDTI: 250.000km ervaring..

  • 250.000 km

Na 7 jaar en 297.500km te rijden met mijn turboloze 1.9 diesel Citroen Berlingo was ik toe aan een fijne, krachtigere en vooral stillere reisauto voor het gezin.

De keuze was gevallen op een nieuwe Opel Astra SportsTourer 1.7cdti – 110pk Edition. De Reden: Wij vallen op oude techniek, daar gaat normaal gezien minder aan kapot, en het is dan nog eens het teruggetuned blok van de 125pk uitvoering (later zelf 130pk). Dus betrouwbaarheid was de keuze, hoopte we 250.000km en 6 jaar geleden. (Alternatief was de 1.3cdti, een blok van Fiat)

Wat opvalt is dat de auto erg fijn rijdt, hij ligt heerlijk op de weg (225/50-17 Michelins), maakt relatief weinig lawaai, zeker in 6de op de snelweg. (2100 tr/min bij 120km/u). De ophanging is een goede mix tussen comfort en wegligging. Je kan vlot een drempel of een Belgische autosnelweg over in comfort maar ook netjes een bocht door of met 160 over de Duitse autobahn cruisen zonder dat hij zweverig wordt.

De motor Klinkt ’s winters, koud als een tractor, warm veel stiller en in 6de bijna onhoorbaar. (De 1.6 cdti is hier wel een behoorlijke verbetering). Hij heeft wel ook een behoorlijk turbogat, zeker als je laag in toeren rijdt, maar als de turbo op toeren is dan trekt hij heerlijk rechtlijnig door. Tussen 1500 en 4000 tr/min kun je steeds op een nette duw in de rug rekenen. (minus een knikje net over de 3000tr/min, waar je merkt dat de motor teruggetuned is om te stoppen bij 110pk ipv de originele 125pk). Vervelender is dat de auto zwaar is, leeg al ongeveer 1500kg, en dat merk je, vb onze Fabia met 1.2tsi-90pk trekt sneller op dan de Opel…

Het koetswerk is prima, hij ziet er erg mooi uit en is erg gestroomlijnd. Hij heeft weinig last van zijwind en er zijn geen windgeluiden behalve als de ruitenwissers aan staan bij hoge snelheid, maar dat is muggenziften. We hebben wel een achterdeur gehad die niet helemaal lekker paste, dit is gratis (bijna) opgelost door de dealer. De auto bied meer dan voldoende ruimte aan ons gezin (2 grotere kinderen en een hond berner sennen). De stoelen zitten prima, ook al je ver reist, en overal is er voldoende ruimte plus bergruimte. Heel handig is ook de dubbele bodem in de grote koffer waar je nog veel spulletjes netjes kwijt kan zoals winkelzakken en flesjes water. (220V omvormer)

Het onderhoud van de wagen is redelijk betaalbaar, hij moet pas binnen elke 30.000km of 2 jaar en de prijzen zijn rond de 200-350 euro . Tot nu toe vallen de extra kosten mee voor de vele kilometers die ik rijd. Volgende onderdelen zijn nu vervangen: EGR (90.000), Gloeibougie (118.000), drukregelaar van de dieselpomp (173.000), schokdempers voor (239.000) en 2 accu’s (130.000 en 240.000).

Is het allemaal rozengeur en maneschijn… Helaas niet.

De Opel blijkt erg goed te zijn in zichzelf beter voor te stellen dan hij is… liegen dus. Zo geeft de snelheidsmeter precies 5km/u te veel aan… bij elke snelheid, geeft de verbruiksmeter met Duitse precisie exact 0.5l/100km te weinig aan. Geeft hij na het tanken waarden aan die nooit kunnen… vb Je kan volgens de boardcomputer nog 1200km rijden tot leeg aan gemiddeld 6l/100km met een tank van 56liter groot… Ja, je moet geen wiskundige zijn om te weten dat dat niet gaat lukken… Het werkelijke verbruik over de afgelopen 250.000km staat gelogd op deze site en komt uit op 5.7l/100km, niet slecht voor een wagen van 1500kg, maar ook niet de beloofde 4.5l/100km en 119gr co2 (eerder 150gr co2 dus). Ook weer een staaltje van de ECO maffia. De Berlingo verbruikte op papier 6.1 maar in praktijk ook 5.7… We zijn in 10 jaar ontwikkeling dus beter geworden in liegen…

Ook zit er een schakelindicator in de auto die aangeeft dat je best vanaf 80km/u al in 6de rijdt… Aangezien de auto dan ongeveer 1400tr/min draait, slecht rondkomt, meer verbruikt en zichzelf intern compleet vervuilt (ervaring) is dit erg af te raden. Ik schakel enkel nog naar 6de vanaf 120km/u. Ook ben je verplicht om toch met grote regelmaat de motor door te trekken naar 3500tr/min gewoon om te zorgen dat hij blijft rijden (vervuiling). Nu laat ik al standaard bij elke beurt (30.000) de EGR klep demonteren om hem schoon te maken, kost 10 min werk, bespaart 250euro per 80.000km. Ook doet dieselcleaner wonderen bij deze auto.

Dan heb je nog de software updates waar nooit iets van verteld wordt bij de garage… De eerste update, na 80.000km, zorgde er voor dat de auto beduidend minder kracht had onder de 1500tr/min. Bij navraag bij de garage wisten ze van niks… natuurlijk. Later heb ik op een Duits forum gelezen dat er al veel versnellingsbakken kapot gegaan waren binnen de garantie door een slechte smering bij laag toeren en te veel kracht van de motor… oplossing Opel, minder kracht dan maar en mondje dicht…

Later kreeg ik bij het begin van het VW schandaal een heeeel wazige brief (terugroepactie 15-R058) dat Opel de handremsoftware van de elektrische handrem van mijn auto gratis ging updaten… Ja… Klinkt aannemelijk… Handremsoftware. Deze update heb ik niet laten uitvoeren, waar de garage tot 3 maal toe erg vervelend over gedaan heeft, en ze hebben het uiteindelijk naar Opel gelogd als uitgevoerd, om van het gezeik af te zijn.

Tot zo ver mijn ervaring, de grote en kleine kantjes van mijn auto. Toch hoop ik er nog lang met veel plezier mee te kunnen rijden, we zien wel waar het eindigt.

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.