Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140pk Edition (2011)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports TourerOpel Astra Sports Tourer

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.4 Turbo 140pk Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst12.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ja..

  • 12.500 km

Inmiddels 12000 km erop zitten. De Astra komt nieuw van de dealer als onderdeel van de lease.

In eerste instantie lijkt de Astra toch een heel mooi en degelijk pakket te bieden.

Hij ziet er van buiten goed uit, er zitten in deze uitvoering aardig wat extra's en de basisprijs lijkt ook redelijk.

In de eerste km's valt op dat de wegligging stukken beter is dan van Opel gewend. Er is eigenlijk nog geen moment geweest dat het echt spannend werd en de grens ligt ver weg, zowel op krappe rotondes als lange doordraaiers.

De 1.4T heeft aardig wat koppel en vermogen dus zolang je boven de 1500 rpm blijft is er niets aan de hand. Je moet ook even geduld hebben met het turbogat en wennen aan het niet lineaire koppelverloop, maar eenmaal los dan gaat het met grote stappen snel thuis.

Onder de 1500rpm is de motor zo dood als een pier, dus stationair zonder gas erbij over een drempel kruipen is er niet bij. Niet in 2, maar bij een steile drempel ook niet in de eerste versnelling.

De motor is daarentegen wel heerlijk stil op kruissnelheid ook geholpen door de 6 verzetten.

De auto is ook voorzien van navigatie. Tot nu nog niet op een fout kunnen betrappen en de TMC werkt ook voortreffelijk.

Tot zover de positieve kant van het verhaal. Nu na deze km's valt de Astra toch tegen, het is het allemaal net niet.

Bv. op de Edition zitten geen mistlampen voor, alhoewel de houders wel in de bumper zitten.

Er zit een gietnaadje op het kunststof van het stuur wat na een lange rit gaat irriteren. Het kunststof is her en der sowieso van het type kraakplastic. Het ziet er wel leuk uit in combinatie met het chroom, maar je kan het beter niet aanraken.

De armsteun schuift tijdens het schakelen regelmatig naar achter, maar er zit geen greep aan om deze weer naar voor te schuiven. Je moet dus achter je stoel grijpen om de armsteun te verzetten.

Het schakelen is als roeren in een bak met bouten. In het begin dacht ik nog de nieuwigheid, maar na 12dkm is het nog niet veel soepeler.

De zit in de standaard stoelen is beroerd. De lende drukt laag in je rug, en na 1.5 uur sturen weet je niet meer hoe je moet zitten om nog een beetje gevoel in je benen te houden.

De binnenruimte op de achterbank houdt in vergelijking met het vorige model niet over, dus ik vraag me af waar nu de extra 22 cm lengte is gebleven. Daarnaast weegt de auto ook nog al wat. Dat is wel goed voor de dwarse stabiliteit maar zeker met stevig remmen voel je toch het gewicht door zetten, ondanks het erg lichte aanvoelende rempedaal.

Ondanks het gewicht van ruim 1400 kg schoon aan de haak is het verbruik van 1:15.5 niet verkeerd. Toegeven ik rijd eigenlijk alleen snelweg.

Daarentegen is het zicht rondom slecht. Vooral de A-stijl neemt veel zicht weg. Een fietser of kleine auto verdwijnt hier makkelijk achter. De rechter buitenspiegel is ook niet voorzien van een dodehoek spiegel, dus voorzichtigheid is geboden daar de achterkant ook niet uitblinkt in overzicht.

Overigens een waarschuwing: het tiktak geluid van de richtingaanwijzers en de waarschuwingen van de PDC werken via de speakers. Mocht je besluiten een after market carkit te installeren en je rijdt achteruit, dan werkt de PDC dus ook niet.

Elektronisch gezien heeft de Astra nu ook al twee keer geweigerd te openen op de afstandsbediening. Gelukkig met de sleutel nog wel toegang gekregen. Dat is iets voor de volgende beurt.

Al met al: Opel heeft de intentie om tot het hoger marktsegment door te dringen. De poging is leuk, maar een Volkswagen, BMW of Audi is het nog lang niet. En hoewel de startprijs redelijk is moet er toch nog wel wat geld tegenaan om een beetje leuk aangeklede auto te krijgen. Ik denk dat er betere auto's zijn die meer auto voor de euro geven.








6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.