Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk ecoFLEX Busines (2015)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk ecoFLEX Busines (2015)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 CDTI 136pk ecoFLEX Busines
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst141.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar, comfortabel, krachtig en zwaar

  • 106.500 km

In de aanloop naar de keuze voor deze auto heb ik veel afwegingen gemaakt. In dit segment was op dat moment nog één auto die met 14% bijtelling geleased kon worden, de Peugeot 308 SW. Proefritten in de Seat Leon, Volkswagen Golf en Skoda Octavia volgden, alsook twee ritten in de Opel Astra: met de 110 Pk en met de 136 Pk 1.6 CDTi. Bijtellingsbedrag, maar ook opties, comfort en betrouwbaarheidsreputatie speelden mee bij de keuze.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op de Opel Astra Sportstourer 1.6 CDTi met 136 Pk in de Business+ uitvoering, ondanks dat deze bijna aan het einde van zijn life-cycle was. Ik heb nog geen moment spijt gehad van die keuze.

Betrouwbaarheid
De wagen heeft zich de afgelopen jaren bewezen als door- en door betrouwbaar. Slechts één keer heb ik last gehad van een storingsmeldig: een gloeibougie bleek overleden. Verder ben ik alleen voor regulier onderhoud bij de garage geweest.

Rij-ervaringen
De auto voelt solide en degelijk aan. Hij rijdt comfortabel, ligt goed op de weg. Je merkt wel dat je met een zware auto onderweg bent. Ik heb onlangs als vervangende auto de Astra K Sportstourer gehad. Je merkt duidelijk dat die auto een obesitaskuur heeft gehad ten opzichte van de Astra J.
Het gewicht doet echter weinig af aan het rijcomfort. De motor is een prima aggregaat. Reageert vlot op het gas en heeft voldoende vermogen om de wagen een forse acceleratie te geven. Alleen bij weinig toeren mist het blok koppel. Het uitschakelen van de eco-stand is met een flinke aanhanger wel aan te raden.
De nauwkeurigheid van de versnellingspook, en daarmee de schakelbeleving laat te wensen over.
De elektronische handrem met bijbehorende hill-assist was in het begin even wennen, maar toen ik eenmaal wist hoe je hier goed gebruik van maakt wilde ik al snel niet meer zonder.

Audio en navigatie
Vanwege de leeftijd van de wagen was de auto nog niet voorzien van touch-screen, wat ik wel een gemis vond. Echter is de voice-command wel van hoge klasse, waardoor het ontbreken van de touch-functionaliteit een veel minder groot issue wordt.
DAB+ radio doet prima zijn werk, en schakelt bij slecht bereik automatisch naar FM.
Navigatie is duidelijk, en eventueel ook via het daschboard nog extra te tonen.

Kortom
Ik ben erg te spreken over de auto en zou zeker weer een Astra nemen, ware het niet dat er momenteel geen Astra's zijn die aan de eisen van mijn werkgever voldoen (geen diesel, <100 gram CO2/km)

+ Prima motor, voldoende vermogen
+ Comfortabel
+ Goed en degelijk interieur (ook na een ton nog geen kraakjes en piepjes)
+ ruim
- Versnellingsbak is niet heel nauwkeurig
- De wagen is (te) zwaar voor zijn omvang
- Elektrische ramen achter was een optie, dat zou op deze uitvoering gewoon standaard moeten zijn.

Van lease naar eigen

  • 141.000 km

De wagen is inmiddels 5 jaar oud. 1 Oktober eindigt het leasecontract. Vanwege kostenbesparing heeft mijn werkgever alle leasecontracten nog eens onder de loep genomen en geconstateerd dat mijn zakelijke kilometers geen leaseauto meer rechtvaardigen. Ik moest dus op zoek naar een eigen auto. Vanwege mijn ervaringen met deze Sports Tourer heb ik bij de leasemaatschappij maar eens nagevraagd wat het me zou kosten als ik de wagen zou overnemen. De prijs stond mij aan, dus vanaf overmorgen is de auto van onszelf.

Dat zegt veel. Ik ben dusdanig tevreden over de wagen dat ik hem heb overgenomen.
Ik heb in de afgelopen 5 jaar de werkzaamheden tijdens de beurten goed in de gaten gehouden. Dat viel alleszins mee. Alleen zijn alle 4 de gloeibougies in deze 5 jaar vervangen geweest. Dat vond ik tegenvallen. Verder alleen slijtagedelen zoals remblokken, filters, olie etc. Doel is om de wagen de komende 5 jaar te rijden en daarna weer eens verder te kijken.

Zelf heb ik overigens de navigatie-software nog laten updaten. Ik vraag me af of dat een nuttige investering is geweest, gezien de mate waarin die kaartgegevens achterlopen. We gaan het zien.

Wordt vervolgd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.