Opel Astra GTC 1.7 CDTi 110pk Cosmo (2008)

autoreview

Opel Astra GTC
Opel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel Astra GTCOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra GTC 1.7 CDTi 110pk Cosmo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst39.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 34.000 km

---------UPDATE 37.500 KM----------

Rijden doet hij nog steeds goed. Op dit moment rijdt de GTC maar 1 tot 2 keer per week en het starten gaat lastig nadat hij stil gestaan heeft. Ik vind dit vreemd!

Gisteren (26-5) probeerde ik een andere route te rijden ivm de giga files nav het noodweer op 25-5.Ik reed op de A59 en wilde zoeken naar een alternatieve route wat blijkt, mijn navigatie doet het niet meer. Toch weer eens tijd om naar de dealer te gaan en dit na te laten kijken.



---------UPDATE 34.000 KM----------

Nog steeds stap ik elke dag met veel plezier in het leasebakje. De stoelen zitten dan ook perfect. Het leer in combinatie met de regelbare stoelverwarming is gedurende de koude periode in januari en december uitstekend bevallen.

De motor is echt los gekomen de laatste 10.000 km. Het inhalen op snelheid gaat nu stukken sneller. Ik heb geleerd dat tot 120 / 125 kmpu je vooral de 6 niet moet gebruiken. Dit scheelt wonderbaarlijk genoeg in verbruik, geluid en je beschikt over veel meer trekkracht. Met een vaste snelheid rijden kan vanaf 125 overigen wel in zijn 6. Optrekken kan echter in zijn 6 pas vanaf 140 kmpu. Laatst zat een collega die een BMW 320 touring rijdt bij mij in de auto en deze vond zelfs dat de GTC flink veel power had. Hij was flink verrast. Gelukkig heeft hij niet gereden want anders zou hij het GIGA turbo gat hebben gevoeld en mij weer flink uitgelachen hebben. Op de zaak rijdt bijna iedereen Audi of BMW en ben ik de vreemde eend in de bijt met mij SLOPEL.

In de winter was het verbruik 6.3L per 100 km met een gemiddelde snelheid van 83 km/pu. Het totale verbruik op 34.000 km is 6,3L per 100 km met een gemiddelde snelheid van 81 km/pu. Dit valt mij tegen. Ik had verwacht dat deze auto ongeveer 5,5L op 100km zou rijden.

Ook weer een klein ongelukje gehad; een paaltje tegen de achterbumper. Compleet nieuwe bumper gehad en het achterscherm is gespoten. Je ziet er niets meer van, ook niet in de zon.

Het probleem met wegvallen van het vermogen is niet meer terug gekomen. Gelukkig.

---------------------------------------------------------------






Sinds maart 2008 de BMW 118d ingeruild een nieuwe lease auto uitgekozen. Ik heb veel auto\\\'s vergeleken. Omdat ik de wagen altijd alleen rijd en niet prive bewust voor een kleine auto koos heb ik een shortlist opgesteld:

1: 1serie
2: A3
3: Bravo
4: Leon
5: Astra GTC
6: Toledo
7: Golf

Vanwege het grote aantal km per jaar 55k+ werd ondanks het behoorlijk ruime lease budget de keus toch behoorlijk klein. Mijn vorige werkgever had het aantal jaarlijkse km op 30k staan waardoor er een ruime keus was ook ik het premium segment. Helaas is dit mijn huidige werkgever dus niet het geval.

Ik had een aantal opties die ik perse wilde hebben omwille van comfort, zijnde; leer, Ipod aansluiting, cruise control, ingebouwde carkit met bluetooth, lichtmetaal, dimmende spiegels, navi en mistlampen. Ik had niet direct een voorkeur voor een sterke motor omdat je in Nederland toch altijd vaststaat of er altijd wel iemand op de linkerbaan schiet wanneer je ff wilt doorrijden. Een sterke motor is dus totaal zinloos. Let op dit betekent niet dat ik niet van doorrijden houd. Voor de weekende staat er een dCi V6 Velsatis klaar, dus pk geweld is beschikbaar als ik dat wens.

De 1 en A3 vielen direct omdat de gewenste opties de leaseprijs tot verboven het beschikbare budget oprekte. En de 1 eigenlijk te straf is afgesteld om veel km\\\'s te draaien. De Bravo viel af omdat deze toch niet solide genoeg aanvoelde en de zit te hoog was. De Leon viel af door het imago, voor jongens die een petje dragen. De Toledo, heb ik al gehad als Reference, maar kon hem nu full options krijgen. Leuke optie, maar de wagen was achteraf toch te groot. De Golf, was te saai, zie je overal en vooral ik vind hem niet lekker rijden.

De Astra bleef dus over. Tijdens voorgaande leaseperiode wel eens een paar weken een Astra 1.7 Cosmo diesel gereden, naar Frankrijk en Andorra. Voor wie wel eens naar Andorra is gereden vanuit Argeles sur Mer kent de weg en weet dus dat het een weg is vol met haarspeld bochten, slechte wegen etc. Tijdens deze rit was ik zeer tevreden over de Astra station. Met dit in het geheugen een GTC 1,7 Exc. besteld, met alle opties. De wagen kwam meen ik rond de 31k uit.

Look:
De GTC ziet er snel uit. Ik heb hem in het git zwart besteld en door de chrome rand onder het raam krijgt hij ook wel iets volwassens mee. De LM velgen zijn mooi en vullen de wielkasten goed op. Ze hebben voldoende spaken waardoor je de remmen niet goed kan zien, dit vind ik niet mooi. De binnenkant is bekleed met bruin leer, de console met pianolak en hout (plastic). Ondanks het feit dat het een opel is, heeft de binnenzijde van de wagen toch iets voornaams over zich. Vrienden, collega\\\'s en kennissen zijn verrast over het interieur. Over de buitenzijde is men minder enthousiast, maar smaken verschillen. Het valt mij op dat je bijna geen jonge mensen ziet rijden in de GTC. Ik zie vooral vrouwen en mannen van rond de 50 jaar. Dat was wel anders dan met de vorige Astra 3 deurs.

Rijden:
De Astra rijdt tussen sportief en comfortabel in. Het optrekken gaat in de 1e versnelling prima maar bij het doortrekken naar de tweede en derde versnelling is een turbogat duidelijk merkbaar. Het turbogat is erg jammer en op sommige momenten vervelend.

De 6-bak is duidelijk gemaakt om snel te schakelen. In vergelijking met de BMW is er nauwelijks verschil. Complimenten voor Opel. De 6e is echt een versnelling het geeft een beetje extra na de 140 kmpu. Voor het verbruik is maakt het 6e verzet niet echt veel verschil.

Het sturen gaat niet heel scherp. Met 120 door de bocht op de A6 van Almere richting het Noorden is goed mogelijk, maar dat is dan direct het uiterste van de Astra. Korte bochten kan je snel nemen, maar merkt dan wel dat hij iets nerveus wordt. Een set bochten nemen geeft dus niet veel plezier. Voorwiel aangedreven auto\\\'s rijden echt minder scherp dan achterwiel aandrijvers. Het insnijden van bochten is prima en kan je snel doen. Lange doordraaiers zoals op de A2 naar de A12 waar je aan het einde van de bocht van richting moet veranderen vragen veel van de rijder. De auto maakt een soort zwiepende beweging. Deze ken ik nog van de Scenic.

De stoelen zijn heerlijk hard. Door de meervoudige verstelbare stoelen kan ik een perfecte zit vinden en dat is niet altijd makkelijk met mijn 1.90 meter. Door de stoelverwarming icm leer wordt het comfort nog hoger. De zitting is langgenoeg voor mij en door de stoel te kantelen is er voldoende steun voor de bovenbenen. De zijdelingse steun is uitstekend. Na 2 uur file rijden geen last van rug of benen.

Ik mis een armsteun. Dit is niet leverbaar wanneer je leren stoelen neemt.

Verbruik:
Met gemiddelde snelheden van 83 kmpu over 23k km is het gemiddelde verbruik 6,2/100 km. Ik vind dit niet zuinig zeker daar deze auto maar 110 pk heeft. In vegelijking een Golf 1.9 tdi pompverstuiver doet eenvoudig 5,5/100km en mijn Vel Satis is instaat om 7,2/100km te rijden. Na 17500 km moest er 1 liter olie bij. Dit is te verwachten na de eerste 17500 km. Ik verwacht wel dat er na 30000 km geen olie meer bijgevuld hoeft te worden.

Voor nu tevreden over de wagen. Dit voor de eerste ervaringen later meer !!!

PROBLEMEN

  • 23.000 km

Na 10000 km aanrijding. Linksvoor totaal kapot. Goed hersteld door Opel in Leiderdorp. Als vervangende wagen 150pk Stilo, leuk! Na een week toch niet zo lekker als mijn Astra.

Na 20000 km pech. Geen vermogen meer op de snelweg. Kon niet meer rijden. Wegenwacht heeft een stekker uit iets getrokken en hij deed het weer. Motormanagement opnieuw geprogrameerd door de dealer.

Vandaag 23000 pech. Zelfde probleem, maar nu na uitzetten motor en weer aan deed hij het weer. Doorrijden dus, maar wel in de gaten houden. Mijn 307 had ook een soortgelijk euvel, maar dan met als extra alle electronica die ook uitviel.

Best veel problemen en dat voor de eerste 25.000 km. Ik hoop niet dat dit verder gaat in de toekomst.

Navi en inhouden motor

  • 39.000 km

Weer problemen. De navigatie leest de CD niet en spuugt hem voordurend uit. Heel irritant wanneer je ergen naar toe moet en de navi daar voor nodig hebt. Verder houdt de motor merkbaar ik tijdens het rijden. Het wordt dus tijd voor een bezoekje aan de garage. zucht.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.