Opel Astra 1.8i-16V Sport Edition II (2003)

Opel Astra 1.8i-16V Sport Edition II (2003)

UitvoeringAstra 1.8i-16V Sport Edition II
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003

Mijn 4de nieuwe

Augustus 2003 ging ik naar de Opel dealer om mijn vierde nieuwe Opel op te halen.
Mijn drie voorgaande waren twee maal een rode Corsa B en één rode Astra. De eerste was een 1.4 8v Sport 3-deurs, de tweede was dat ook maar met een 1.4 16v motor. Daarna kocht ik een Astra Sport 1.6 16v 3-deurs. Vooral het ophalen van mijn aller eerste nieuwe auto (ervoor reed ik een oude goud kleurige Ascona C 1.3 N 3-deurs uit 1983) was heel speciaal. Voelde me echt geweldig en wilde graag gezien worden in mijn rode Corsa Sport (ik was toen 22 jaar). :)

Maar nu ging ik mijn tweede nieuwe Astra ophalen. Het is een Sport Edition 2 met 1.8 16v motor in de kleur Silver Lightning met airco, elektrische ramen, elektrische en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, overal airbags en nog wat meer extra's standaard. Extra's die ik op mijn vorige niet standaard had. Verder bood Opel als extra en zonder bij betalen, mooiere lichtmetalen 5 spaaks velg aan.
Een half jaar na aanschaf, heb ik er een spoiler op laten zetten en heb er zelf een dubbele Sebring sport einddemper onder gehangen. Staat allemaal net even sportiever en met die uitlaat klinkt het ook net even lekkerder met een mooie diepe brom. Sneller wordt hij er niet van maar door de spoiler op hogere snelheden wel stabieler.
In Duitsland haal ik volgens de TomTom zonder wind mee of berg af, 211 km/uur (225 km/uur op de teller).

Helaas reed ik er in het eerste jaar nauwelijks mee. Kort na aanschaf, kreeg ik namelijk een nieuwe baan met een lease auto. Een nagenoeg nieuwe Volkswagen Golf 1.9 SDI. Voor mij was deze auto een beetje als vloeken in de kerk en vond het dan ook een waardeloze auto om mee rond te rijden!! En ondanks dat de auto nagenoeg nieuw was, had hij al erg veel slijtageplekken in het interieur, de motor draaide belabberd rond, etc (ik heb er tot 83000 km mee gereden).

Geef mij maar mijn eigen Opel!

Vier jaar geleden zijn mijn vriend en ik met me huidige Astra naar Corsica gereden via Duitsland, Zwitserland en Italië. Heerlijke rit. En op Corsica gemiddeld 1:15,8 gereden...
Twee jaar geleden zijn we ermee door Europa gereden (bijna 11.000km). De rit begon in Amstelveen en via België en Frankrijk naar Portugal (Porto en Coimbra), Spanje, Italië, Slovenië, Kroatië, etc, Griekenland (Thesaloniekki), Hongarije, Roemenië, Tjechië, Oostenrijk, Duitsland, Nederland. Gedurende deze hele rit heb ik geen enkele storingen of andere narigheid gehad en was het verbruik wederom laag.
Ik haal sowieso tussen de 1:12 en 1:14 gemiddeld en hou elke tankbeurt netjes bij in een logboekje. En geloof me ik heb echt een sportieve rijstijl en weet het gaspedaal goed te vinden! :)

Verder is deze auto reparatie ongevoelig. Tot nu toe alleen de normale onderhoudsbeurten, vorige jaar (2009) vier nieuwe banden en afgelopen winter een nieuwe accu. Daarnaast verbruikt de motor geen spat olie.

Ik heb gelukkig een garage en mijn auto 'slaapt' dus altijd binnen en dat is maar goed ook want sinds 2007 rijd ik alleen nog maar scooter. Ik werk namelijk op Schiphol centrum en dan is het geen doen om met de auto te gaan. Wel heel erg jammer want ik ben gek op auto rijden.
De laatste drie jaar gebruik ik mijn auto dan ook alleen nog maar voor de lange afstanden, vakanties of in mijn vrije dagen voor zomaar een ritje.

Kleine beurt + APK

We zijn weer een jaartje verder. 12 Juli gaat me auto voor een budget beurt en APK naar de dealer. Heb in het afgelopen jaar nauwelijks gereden. Vandaar dus een budget beurt zoals de Opel dealer dat noemt. Als extra laat ik dit keer wel de airco nakijken en reinigen want zoals gebruikelijk ruikt het naar zweet sokken als je de airco aanzet.
Verder verwacht ik niet dat er een mankement wordt gevonden.
Wordt vervolgd....

De budget beurt

De Budget beurt en de APK zijn uitgevoerd en er is niets gevonden(Kosten: €244,- incl. Opel mobiliteits garantie). Ook is de airco gereinigd zodat het weer "fris" ruikt. Wel schijnt komend jaar het koude middel van de airco vervangen te moeten worden. Het middel zit er nu 3 jaar in en verouderd waardoor het systeem niet snel genoeg koelt (de lucht wordt nu niet meer kouder dan 10 grd en zou 8 grd moeten zijn volgens de dealer).
Na de beurt waar ik 1 uur en 45 min. op gewacht heb, heb ik even een lekkere snelweg rit van 70 km gemaakt. Inmiddels staat mijn auto weer droog en te verstoffen in mijn garage. :)

Moeilijk starten en tanken.

Vandaag had ik me auto nodig voor het vervoeren van grote verpakkingen en ik moest ook weer eens tanken.
Helaas had ik voor het eerst sinds ik deze auto heb, last van een slecht startende motor (zowel koud als warm) en bij de koude start sloeg de motor zelfs meteen af met een harde plof...

Woon/werk en geen start probleem meer.

Vandaag met de auto naar me werk op Schiphol gereden. Ik had iets voor een collega dat ik niet met de scooter kon vervoeren.
Gelukkig waren er vandaag geen start problemen meer. Was kennelijk een eenmalig "iets".

Woon/Werk

Afgelopen week lagen mijn werkzaamheden voor mijn werk in hangaar 12 op Schiphol-oost. Zowel heen als terug met een kleine omweg erheen gereden om de motor en uitlaat goed warm te rijden en om gewoon lekker te genieten van het rijden in mijn eigen auto (tijdens het werk op Schiphol-centrum rijdt ik n.l. met Toyota Aygo's en dat is toch wel wat minder).
Ik heb nog een week werkzaamheden op "oost". Dus komende week ook weer lekker met mijn eigen auto rijden. :)

Woon/Werk 2

Afgelopen week ook weer met de auto naar me werk gereden op Schiphol.
Ik heb weinig bijzonders te melden behalve dat je duidelijk merkt dat het kouder is en dat 'korte' ritten en erg 'sportief' rijden gewoon een hoger verbruik opleveren (rond de 1:11,5 volgens de boord computer. De werkelijkheid zal dus nog wat hoger zijn).
Ik heb verder nog een paar nieuwe wissers gekocht. De oude zaten er alweer meer dan 3 jaar op en waren echt versleten.

Plezier ritje.

Gisteren was het een mooie dag om een lekkere rit te maken. Het was droog en de zon scheen en ook was het niet zo druk op de weg. Ik heb o.a. een aantal 'klaverblaadjes' op hoge snelheid genomen en op de A5 even het gaspedaal diep ingetrapt.
En verder heb ik kunnen genieten van de muziek die ik op mijn i-Pod heb staan. Een aantal weken geleden heb ik n.l. een i-Pod-adapter voor mijn Pioneer radio gekocht en ingebouwd.

Grote beurt + airco full service

Ondanks dat ik het afgelopen jaar niet meer dan 2000 km had gereden met me auto, leek het me na 3 jaar toch verstandig weer eens een grote beurt te laten uitvoeren.
Vorig jaar tijdens de budget beurt was al naar voren gekomen dat de airco niet meer voldoende koelde en dat er speling zat op de spoorstangkogel rechtsvoor.
Dit jaar werd dat laatste een APK afkeur punt met een speling van meer dan 1 mm. Het moest dus vervangen worden ad €229,- ex BTW. De full airco service koste €117,- ex BTW. Verder kwam naar voren dat de rem leidingen aan het corroderen waren en deze heb ik schoon laten maken en opnieuw laten tectyleren ad €31,80 ex BTW.
Daarnaast heb ik meteen de voorbanden laten wisselen naar achteren en omgekeerd. Vanwege dit en die spoorstangkogel reparatie, werd de auto ook uitgelijnd en opnieuw gebalanceerd (met zéér goed resultaat moet ik zeggen!!). Uitlijnen kostte: €70,-, balanceren + wielen wisselen: €39,75 ex BTW.

De hele beurt + reparatie kostte €706,89 inlc. BTW. Een hoop geld maar nu kan ik met een zeker gevoel in augustus aan me lange reis naar Portugal beginnen.

Van Kouwen Aalsmeer is de hele dag bezig geweest met deze beurt. Zij hebben mij thuis gebracht nadat ik mijn auto 's ochtends vroeg bij hen had afgeleverd. Daarnaast werd ik keurig gebeld over de te repareren onderdelen en wat e.e.a. ging kosten. De mensen van de receptie waren vriendelijk en de rekening werd goed uitgelegd toen ik 's middags mijn auto weer ophaalde.

Wat ik ook nog leuk vind even te melden is dat ik de asbak afgelopen dinsdag weer werkend heb gekregen. Toen ik begin dit jaar mijn iPod adapter monteerde, trok ik de klep van de asbak uit elkaar waarbij de veer ook weg sprong.
Na goed nadenken en veel prutsen, doet alles het weer. Ik zat veel te moeilijk na te denken hoe e.e.a. in elkaar zat. :)
Het 'haakje' aan de veer bleek omlaag te moeten wijzen i.p.v. naar boven wat ik steeds dacht...

Reis naar Portugal & scheurende voorruit.

Negen augustus ben ik vertrokken naar Porto, Portugal. Ik heb hier twee dagen over gedaan met een overnachting in Lesperon, Frankrijk. Alles via de Peage, stuk Spanje en vervolgens Portugal. Door de laatste twee landen is nu alles snelweg geworden en dat rijdt stukken aangenamer dan de normale twee baans wegen van een paar jaar geleden. Over de snelweg ritten valt weinig te zeggen. De auto rijdt dan lekker en zuinig ondanks dat de airco mee draait.
Op 14 augustus ben ik samen met mijn vriend naar Setúbal in het zuiden van Portugal gereden en inmiddels zitten we in São Luís. Naar de stad en het dorp was voornamelijk snelweg maar de laatste kilometers gaan over twee baans wegen met veel bochten en bergpassen en dan is het elke keer weer een genot het gas diep in te trappen en de bochten lekker te nemen zoals dat met een sportieve auto bedoeld is! :) In 2009 had ik Toyo's onder mijn auto laten zetten en die bevallen erg goed. Ze zijn stil maar kleven erg goed aan de weg in bochten. Overigens begin ik te merken dat de schokdempers wat minder beginnen te worden want de auto rolt meer in de bochten dan voorheen.
Tot nu heb ik bijna 3200 km gereden en er gaan de komende weken nog een paar duizend volgen. Het enige probleem tot nu toe is een voorruit die is gaan scheuren voornamelijk door de grote temperatuur verschillen overdag en 's nachts (van 37 overdag naar gem. 14 's nachts).
Daarnaast heeft de motor werkelijk geen spat olie verbruikt!!
Wordt vervolgd...

Terug in NL na 6793 km

Ik ben weer terug in NL na twee vermoeiende dagen snelweg door Portugal, Spanje, Frankrijk, België en Nederland (veel regen onderweg, files, hoge buiten temperaturen en hoge luchtvochtigheid).
Na mijn laatste review is er niets veranderd in mijn ervaring met mijn auto. Alles werkt zonder storingen en naar behoren. Wel is de voorruit verder doorgescheurd en zit de scheur inmiddels in mijn gezichtsveld. Dit is een APK afkeur dus moet ik de ruit laten vervangen.
Verder heeft de motor erg zuinig rondgedraaid over de afgelopen 6793km (zie mijn verbruiksmonitor) en heeft nog steeds geen spat motorolie verbruikt.
De airco heb ik vrijwel altijd aan gehad in de afgelopen weken. Die heeft hard moeten werken met gemiddelde buiten temperaturen van plus 30 graden. Overigens zijn de motor en versnellingsbak ook niet gespaard met veel bergpassen en hellingen van 4 to 7% in met name Portugal. Daarnaast rem ik bijna alleen af op de motor (bij een afdaling) en gebruik de remmen alleen als het echt nodig is (bijvoorbeeld een haarspeldbocht). Je hebt de auto dan beter onder controle in de bergen!

Vervangen voorruit en olie lekkage.

Vandaag is het 5 december 2011. Afgelopen week heb ik eindelijk de voorruit door Carglass laten vervangen. Dit is naar volle tevredenheid gebeurd en netjes gedaan. Kon ook niet anders aangezien ik er letterlijk van begin tot eind met mijn neus bovenop zat. Verder heb ik vandaag weer eens getankt. Laatste tankbeurt was in België na terugkomt van mijn vakantie. En helaas kwam ik er vandaag achter dat de motor olie lekt aan de kant van de distributie riem. Het stroomt er nog niet uit maar het is genoeg om op mijn garage vloer een 'natte' plek te veroorzaken. Ik zal snel actie hierop ondernemen. Nu maar hopen dat er geen keerring kapot is. Wordt vervolgd...

Koelvloeistof lekkage

Gisteren schreef ik dat ik een olie lekkage aan de motor heb. Vandaag heb ik alles eens goed bekeken. Het blijkt koelvloeistof te zijn. Het lek is afkomstig van het thermostaathuis. Het is geen grote lekkage maar toch is het niveau in het expansievat onder het maximum in koude toestand.

Thermostaathuis.

Afgelopen donderdag heb ik bij de Opel dealer een nieuw thermostaathuis gekocht (€98,26)omdat deze de koelvloeistof lekkage veroorzaakt. Het is een klusje dat ik makkelijk zelf kan doen.

Vervangen thermostaathuis

Het thermostaathuis is vervangen. Ik heb dit samen met een neef van mij gedaan. Het was een klus van ongeveer 1 uur werk. Het weer was daarbij mooi.
Bij het verwijderen liep er helaas wel veel koelwater weg. Uiteindelijk heb ik 2 1/2 liter bij moeten vullen. Totale kosten (huis + 3 flessen koelwater) €110,71.

Update...

Inmiddels weer een aantal maanden verder. Geen mankementen te melden. Weer eens een tankbeurt gehad, de auto gewassen, gepoetst en gestofzuigd. Komende maand komt de APK er weer aan en ik wil me auto een z.g. budget beurt laten geven. Verwacht daarbij geen grote reparaties of andere ellende.

APK + budgetbeurt

Mijn auto is weer APK goedgekeurd en bij de budget beurt zijn geen gebreken naar voren gekomen. Verder heb ik de banden weer laten verleggen: voor naar achter en achter naar voor. Totale kosten dit keer: €214,-.

Ventiel rechter voorband lek

Vanmiddag kwam ik er achter dat mijn rechter voorband plat stond. Inmiddels had ik al weer meer dan één maand niet meer gereden. Bij Speedy in Amstelveen bleek het ventiel kapot/lek te zijn.
Voor €12,50 hebben zij het vervangen en meteen weer de goede band op de auto gezet. Snelle service. Binnen 15 minuten stond ik weer buiten!

Nieuwe auto

Dinsdag 2 oktober heb ik een nieuwe auto besteld. Een BMW 116i met 8-traps automaat met business plus business+ pakket en 17" wielen (voor 225/45, achter 245/40).
Begin komend jaar wordt me nieuwe auto geleverd. Ik neem dus binnenkort, na 9 1/2 jaar trouwe dienst, afstand van mijn mooie Astra.

Een van de laatste ritten

Vanavond heb ik mijn vriend afgezet op Schiphol. Het zal een van de laatste ritten zijn met deze auto. Mijn nieuwe auto staat al in Nederland...

Laatste rit.

Maandag ochtend, 14 januari 2013, heb ik mijn Astra overgedragen aan de BMW dealer.

Ik hoop dat een nieuwe eigenaar nog vele jaren net zo veel plezier zal hebben van deze auto zoals ik dat ook had en waarmee ik nooit noemenswaardige problemen heb gehad.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)