Opel Astra 2.0i-16V OPC (2000)

autoreview

Opel Astra 2.0i-16V OPC (2000)

Signalement

UitvoeringAstra 2.0i-16V OPC
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf210.000 km
KM-stand laatst234.000 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop astra g opc1 x20xer

  • 210.000 km

Na ongeveer 5 jaar lang gereden te hebben met een opgeleukte astra g x16xel sport, miste ik uiteindelijk toch echt power. De uitstraling van de auto maakte de motor helaas niet waar in mijn ogen.

In eerste instantie keek ik naar een astra g met 2.2 motor 147pk, maar na het zoeken hierna kwam ik toch elke keer weer terecht op een opc. De astra g opc2 z20let met 200pk was helaas iets te duur voor mij. Toen maar gaan kijken naar de enige echte eerste generatie opc met x20xer 160pk motor.

Na 3 bekeken te hebben over een wat langere periode, werd het mij duidelijk dat een opc in nette staat vinden een uitdaging zou zijn. De meeste zagen er niet meer uit, waren afgetrapt, of stonden te roesten als ik weet niet wat. Vooral dat laatste had ook mijn vorige g last van en dat wilde ik beslist niet hebben.

Eindelijk na 3 maanden zoeken kwam er 1 op marktplaats(particulier) Afspraak gemaakt! bij aankomst kreeg ik een glimlach op mijn gezicht. Ze stond er stralend bij. Zeer goed in de lak. uiteraard de juiste kleur arden blue!. Interieur ook in zeer goede staat, geen instapschade e.d. En geen roest!

Onder de motorkap was ook alles netjes en droog. Na gestart te hebben klonk gelijk de typische onrustige loop van de motor, heerlijk geluid! Toen plaats genomen in de mooie kuipstoelen van recaro en een stuk gereden. De auto reed goed zonder gekkigheid. Alleen de remklauw plakte af en toe.

De km-stand was vrij hoog 215684. Dit was dan het enige wat mij een beetje tegenzat. Echter was de auto goed onderhouden zowel optisch als motorisch. Toch akkoord gegaan en de auto voor een nette prijs meegenomen.

De terugrit was geweldig. Ik heb het rustig aan gedaan. Eerst de auto goed leren kennen!

24000 km gereden

  • 234.000 km

Ruim 24000km verder kan ik weer mijn ervaring delen.

Elke keer als ik instap en de sleutel omdraai krijg ik nog steeds een glimlach op mijn gezicht! Rijden met de opc is een ware genot.

Motorisch:
De 2liter motor x20xer met 160pk,188nm is afgeleid van zijn kleinere broertje de x20xev 136pk,188nm. Opel Performance Center(OPC) had nog geen motor klaarliggen voor de racerij. De x20xev kreeg een ander uitlaatspruitstuk/inlaatspruitstuk, scherpere nokken, gesmede zuigers en een aangepast motormanagement software wat resulteerde in de x20xer motor.

Onderin toeren zijn er maar een paar ponnies beschikbaar. Het lijkt wel of kwart van de ponnies slapen en de andere kwart weggelopen is. In zijn 2 vanaf 1500toeren volgas trekt de opc matig. Vanaf 2500 toeren komt er wat meer leven en vanaf 4000toeren komt er een flinke schep bij! De auto veranderd van ponnies naar een stel volwassenen paarden! Tot 7000toeren trekt de opc flink door. Het geluid veranderd ook bij om en nabij de 3000toeren(Zuigend geluid) Waarschijnlijk te wijten aan de Variable inlaatspruitstuk die overschakeld van lange naar korte lucht traject. Piek vermogen ligt bij de begrenzer, dus doortrekken is een must! Uiteraard dit allemaal wanneer de olie op temperatuur is.

Wat ik mis aan de eigenschappen van de motor is koppel. Je moet flink in toeren jagen wil je snel zijn. Terugschakelen is wel nodig bij vlot doorrijden.

File rijden was wel even wennen, omdat de motor scherpere nokkenassen heeft. Stationair draait ze 1000 toeren en iets onrustig. Wat trouwens lekker klinkt bij een stoplicht!

Al om al blijft het een feest boven de 4000toeren. Sprintjes trekken tegen haar concurrenten blijft leuk. Vermogen went snel, maar dat is altijd natuurlijk. Wellicht in de toekomst wat hardwarematige zaken aanpassen en een chip op maat.

Wegligging:
T.o.v. mijn vorige astra g sport ligt de opc1 veel beter op de weg. Het onderstel is door OPC aangepakt met bilstein schokdempers en ligt standaard 2cm lager als orgineel. Daarbij zijn ook de draagarmen aangepast en zit er achter een balk voor extra neerwaartse druk. Ik heb mijn auto nog iets lager gezet voor de looks. 40mm voor en achter 30mm. Bochtenwerk gaat prima, maar gas los in een snelle bocht is niet slim. De achterkant heeft dan de neiging uit te breken.

De opc rijd nog redelijk comfortabel, maar is wel iets stugger dan een normale astra g. Persoonlijk vind ik dat niet storend. Verderest zijn er hier en daar wat piepjes en kraakjes.

Optisch:
Optisch gezien heb ik wel het 1 en ander verander met als insteek het orginele erin te laten.

Orginele xenon projectors
Opc2 grill
Deurgreep in kleur
Deurlijsten in kleur(Niet op foto)
Astra g opc 2 achterbumper(Niet op foto)
Opc2 stuur
Einddemper op maat
en nog wat kleine aanpassingen

Verbruik:
Tjaa. Zuipt zuipt en nog is zuipt. Ik sta regelmatig aan de pomp. Met een volle tank(52l) rij ik ongeveer 500 tot 550km. 60%snelweg 40%stad. met af en toe flink doortrekken. Maar je koopt geen opc om zuinig te rijden natuurlijk.


Problemen:
Nokkenassensor:
Soms tijdens starten gaat er een storingslampje branden. Na uitlezen bleek het de nokkenassensor te zijn. Volgens horen zeggen een veelvoorkomende probleem. Nieuwe nokkenassensor erin en probleem was weg.

Plakkende remklauw:
Remklauw rechtachter plakte regelmatig. Na inspectie moest er een nieuwe klauw op.

Wiellager rechtsvoor:
Stuur trilde veel. Na inspectie bleek het wiel spelling te hebben. Wiellager aan zijn einde!

Al om al te verwachten reparaties voor zo een degelijke km-stand

Km-stand loopt flink op. Binnenkort maar een grote onderhoudsbeurt geven en hopen dat de opc nog vele kilometers zal maken.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens