Opel Astra 1.7 DTi Pearl (2001)

autoreview

Opel Astra 1.7 DTi Pearl (2001)

Signalement

UitvoeringAstra 1.7 DTi Pearl
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf290.920 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf en eerste ervaringen

  • 294.700 km

Begin december had ik met mijn Astra G 1.6i 15000 km gereden in een half jaar, dat zou dus 30000 in een jaar worden. Al een tijdje wist ik dat deze Astra 1.7 DTI Bij de dealer in Bolsward stond en niet erg duur was. Daar ben ik dus gaan kijken, minpunten vond ik de hoge kilometerstand en ik zag dat het linkerachterscherm behoorlijk verrot was.
Na een aantal keer onderhandelen bij de dealer en een proefrit heb ik het koopcontract getekend, waarbij het achterscherm vervangen werd, de koplampen overgezet, trekhaak overgezet, beurt en apk. Dit voor 14 bankjes. Daarmee heb ik een auto die twee jaar nieuwer is, voordeliger in gebruik en stukken luxer.

Ervaringen en afscheid

In het begin problemen met lekkage van de verstuiverbussen van cilinder 2 en 3.
Ook de luchtmassameter gaf problemen waardoor af en toe sterk verminderde trekkracht.
Beide bovenstaande problemen zijn gratis door de dealer verholpen.

Tijdens de strenge winter van 2011-2012 startte mijn ervaren Astra altijd voortreffelijk, geen gekke dingen.
Echter wel een keer in de vangrail gezeten met de eerste sneeuw, de eerste en hopelijk enige keer dat ik letterlijk en niet figuurlijk te hard reed. Schade: 600 euro.

In het voorjaar van 2012 een geknapte koelslang gehad, was gelukkig slechts 40 km van huis, geen oververhitte motor maar geen interieurverwarming.

In de zomer 2012 met 2 vrienden en een vouwwagen met de Astra naar polen en tsjechie geweest, in totaal ongeveer 4000 km gemaakt, waarbij de terugreis uit Nürnberg een oude maaibalk voor een antieke MAN trekker hebben meegenomen, met een overbelanden auto en maximum beladen vouwwagen 120 (soms zelfs iets harder) gereden. Ging allemaal goed, gelukkig maar.
Astra heeft er flink voorlangs gehad op de slechte wegen en op de vele steile hellingen onderweg bij overbelading, alleen dan merk je dat deze motor toch een beetje tekort komt. Voor de rest is 75 pk en 165 Nm ruimschoots voldoende voor deze auto.

Sinds juli rijd ik dagelijks voor mijn werk 200 km per dag, dat is dus een dikke 1000 km in de week. De astra houdt zich redelijk goed. Ik kan in elk geval elke dag van hem op aan.

Eind september ben ik door AutoWeek uitgenodigd voor een Klokje Rond keuring. Hierbij kwamen wel enkele dingen aan het licht die ik zelf nog niet wist.
Met name lekkage van de brandstofpomp, dit moest nog vers zijn, aangezien ik een maand eerder er onder heb gelegen en toen was alles droog.
Ook bleek de brandstoftank lek te wezen.

Na veel twijfelen en overwegen heb ik besloten dat ik de auto in elk geval door de APK wil halen voor het eind van het jaar. De dieselpomp is al hersteld, voor een kleine 500 euro. Schijnt vaker voor te komen bij deze motor!! Let hier dus goed op bij aankoop!!!

Einddemper was lek en ondeugdelijke bevestiging (pootje was afgebroken). Heb zelf een nieuwe besteld via Ebay en zelf gemonteerd.

Alweer schade! Een Seat Inca was op het parkeerterrein tijdens het achteruitrijden met zijn voorkant langs de bestuurderskant van mijn Astra geschaafd, wat een, welliswaar rijdbare, schade van 1500 euro opleverde. Alles is spoedig gerepareerd en uiteraard vergoed door zijn verzekering.

APK
Een maand voor afloop van de APK heb ik hem naar de garage gebracht en er naar laten kijken. De uitslag was wat ik ervan verwacht had, toch hoopte ik dat men dingen door de vingers zou gaan zien. Dit hebben ze helaas nauwelijks gedaan.
*Remverschil op de achteras
*Koplampen niet goed afgesteld
*Tankvulsysteem ondeugdelijk bevestigd en vulpijp lekt.
*Klein stukje remleiding dient vervangen te worden.
De kosten werden geraamd op 500 tot 600 euro.

Na de verschijning van Klokje Rond in de Autoweek kreeg ik een email van een mevrouw met een Astra G Sedan 2.0 DTi. Hier ben ik na de uitslag van de APK heen wezen kijken. Na een proefritje heb ik de beslissing genomen om, ondanks de dure reparatie aan de brandstofpomp, de Astra 5deurs 1.7 DTi voor export te doen en de Astra sedan met 101 PK sterke 2.0 DTi motor te kopen.
De oude astra is vermoedelijk naar Polen of Servie gegaan en kan, na een paar uurtjes werk in een oost-europese garage nog wel met gemak 2 ton mee. Ik gun de volgende eigenaar het voordeel van de recentelijk herstelde brandstofpomp.

Tips uit mijn ervaring over een Astra G Y17DT

Over de motor (Y17DT)

* Vraag na of de EDU (stuurapparaat dieselpomt) al is vervangen of (laat) controleer(en) of deze nog naar behoren werkt.
Deze gaat om en de nabij de 3 ton stuk en kost een paar honderd euro voor reparatie.

* Kijk na of er boven achterop het blok, waar de brandstofleidingen de motor in gaan, zich geen dieselolie lekkages voordoen bij de rubberen pakkingen.

* Olie in de koelvloeistof komt veel voor, betekent nooit een lekke of gescheurde kop(pakking) bij deze motoren komt dat nooit voor.
Het komt 9 van de 10 keer door een inwendig lekke oliekoeler (warmtewisselaar) of door lekkage van de verstuiverbussen.
Houd pijl motorolie en koelvloeistof in de gaten, verandert er niks of nauwelijks iets, is er geen reden tot zorg.

* Kijk aan de onderkant van het motorblok of er veel olie onder hangt, als dit van de achterkant af komt is dit meestal de lekkende branstofpomp. Reparatie kost max. €500. Volgens de rekening gaat het om een VALVE ASSY. TIMER (wat ik begreep ging het om een vervroeger klep of sensor).
Geloof je garage niet meteen als hij zegt dat de pomp vervangen moet worden. Deze pompen gaan mechanisch eigenlijk niet kapot. Als ze lekken is het 9 van de 10 keer dit probleem

* Af en toe of altijd slechte trekkracht, verminderd vermogen of een gapend turbogat?
Trap rem en gas bij uitgeschakelde motor tegelijk in en zet hem op contact (stand 2)
Het storingslampje gaat knipperen, 10x snel is een 0, 1x is een 1, 2x is een 2, enz.
Bij code 0001 is je luchtmassameter vermoedelijk defect. De overige codes zijn te googlen.

* Voor de rest kan een Opel met deze motor je betrouwbare en zuinige vriendje worden. Ik haal bij rustig rijden een verbruik van zuiniger dan 1 op 20!!

* Het motorblok zelf en de turbo zal je nooit in de steek laten bij normaal gebruik


Over Astra G's in het algemeen:

* Let op voor roest bij de achterste wielkasten.

* Subframe's willen soms wel eens wat roestig zijn.

* tijdens het rijden vanuit de voorkant een bonkend geluid bij het nemen van drempels zijn dit meestal de stabilisatorstangen. Is niet duur te repareren.

* Voor de rest zijn dit prima degelijke auto's.

Kosten

290.321 15-12-2011
Aflevering huidige eigenaar: Remschijven, blokjes en leidingen voor, schade zijpaneel (wielkast roest). € 1400 (incl. inruil)

291.000 12-2011
Olielekkage bij brandstofleidingen bovenop motorblok. Diagnose luchtmassameter. € 0

297.000 02-2012
Luchtmassameter vervangen. € 0

298.000 03-2012
Raamster reparatie 2x. € 110

299.000 03-2012
Reparatie vangrail schade L.A. (schadebedrijf): € 600

302.000 05-2012
Koelslang geknapt. € 72
Huurauto aftankkosten. € 47

304.290 05-2012
Diagnose haalbaarheid inbouw cruisecontrol. € 0

305.000 05-2012
Lassen ophanging einddemper (bij onafh. Garage). € 17,50

308.000 06-2012
4 gebruikte lichtmetalen velgen €215
4 banden omgezet van stalen op lichtmetalen velgen. € 54

319.930 08-2012
Kleine beurt: Motorolie, oliefilter, brandstoffilter, band reparatie, raammechaniek LV gesmeerd, aftankkosten huurauto. € 264

329.000 09-2012
Nieuwe uitlaat einddemper gekocht (ebay, zelf monteren): €52,43
Einddemper pakking: €15

331.000 10-2012
Diagnose lekkage dieselpomp: €26
Aftankkosten leenauto: €14

333.000 10-2012
Reparatie dieselpomp (nieuwe valve timer solenoid): € 485

334.000 10-2012
Reparatie schade linksvoor (ong. €1500, vergoed door verzekering tegenpartij): €0

339.618 11-2012
Diagnose-APK, 0.2l antivries, 0.7l motorolie bijgevuld (achteraf bekeken niet nodig geweest want motorolie zit boven maximum pijl nu) €57,08

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.