AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Astra 1.6i Edition (2002)

autoreview

Opel Astra 1.6i Edition (2002)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst171.882 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Astra 1.6i 8v 3D Edition (Z1.6SE)

  • 150.600 km

150.600 km. (Aug.2011)

Mijn vorige auto de Fiat Brava 1.6 EL 16v (Klokje Rond AW 40 - 2004) had niet eerder weg gehoeven, zeidat mijn dochter een auto nodig had voor haar werk. Anders was deze Astra nooit bij mij gekomen. Het toeval wilde dat het neefje van mijn vriendin, vorige eigenaar van deze Astra, ondertussen was geëmigreerd naar China (voor werk & liefde) en de Astra bij mij voor de deur stond ter verkoop. En zo is de Astra bij mij in bezit gekomen (2400 euro), niet een bewuste keuze, maar door de omstandigheden. De aankoopprijs gebaseerd op de gemiddelde vraagprijs wat er op internet geboden werd.
De Astra is van september 2002 onder type 3D Edition ... (3D staat dan voor 3 -deurs), Edition staat voor het extra pakket als Airco (inmiddels gedegradeerd naar Arko).
Meende een effe donkerblauwe Astra te hebben gekocht, maar na de wasstraat en fikse poetsbeurt bleek dit metallic te zijn.

Hoewel ik niet écht een Opel-fan ben, heb ik in de geschiedenis wel enkelen gehad. Misschien wel door mijn vader, zijn eerste auto een Opel Record met zo'n haaien grille en buld-rug motorkap, en daarna serie Peugeots nam. Mijn eerste Opel de Kadett B, toen de C(op lpg), E (op lpg) en nu deze Astra G. Wat hebben alle 4 met elkaar gemeen? 2 dingen: 1. Het lelijke zwarte kunstof dashboard interieur, stof aantrekkend. 2. Starten > lopen.

En met laatste punt, toch wel het sterkste punt van mijn Opel ervaringen. Het o zo betrouwbare van de Opel. Hij laat je niet gauw in de steek .... 7 dagen na mijn aankoop stond ik in IJmuiden (IJmuiderslag), op vrijdag middag rond 18:00 (slechtere tijd en locatie kan je niet bedenken, voor hulp), met een Opel die niet wilde starten, volle accu, maar nul beweging uit het contactslot. Dood als een pier. Mijn stokpaardje van Opel loopt altijd, was bij deze overleden.

Deze situatie was de gedwongen en dure hereniging met de ANWB na vele jaren geen lid te zijn geweest en nooit nodig te hebben gehad. De man lachend na één keer proberen te starten: "Astra kwaaltje van dit type, meneer!" en toverde een spuitbus contactspray uit zijn Wegenwacht Bus en bespoot het contactsloot met een flinke scheut ... hij startte ... en de Astra kwam in één ruk weer tot leven.

Neefje van mijn vriendin was de vorige eigenaar en naief wat ik was, vertrouwde ik op zijn blauwe ogen dat de Astra "Goed" was. Hij zat inmiddels in China en was niet vlot in zijn mails terug. Ondertussen kwam ik achter dat hij meer kennis had van gasgeven dan van onderhoud. Rondom nieuwe banden was feitelijk: 2 nieuwe banden, 1 ongebruikte reserve wiel en één bijna gladde band. Hier kwam ik achter nadat ik een setje winterbanden op (14 inch)velgen op de kop had getikt bij het wisselen.
Distributie riem had eigenlijk al vervangen moeten worden net als de v-snaren, olie pijl was te laag.
Hij had de Astra eerder een jaar terug gekocht voor 7000,= (oeff !!!) bij een Apeldoornse Opel dealer met een km stand van 117.000 en had dus in 1 jaar 33.000 km gereden zonder enig onderhoud. Op garantie nieuwe radiateur en is het uitlaatsysteem vanaf motorblok tot de Kat vervangen. Gezien de méér glimmende bumper t.o.v. de rest Astra en de niet mooi aan één kant sluitende motorkap, moet hier sprake geweest zijn, in het verleden van een voorschade.

In zijn gebruik is de Airco gedegradeerd tot Arko. Vermoeden is de condensator van Airco, maar spoedig laat ik de Distributie riem met snaren en waterpomp vervangen, en zal mijn vaste Profile Garage in Enschede ook de Airco nakijken. Van dit type Astra blijkt dat de Airco geen lang leven geniet.

152.974 km. (Jan. 2012) APK met kleine beurt met opmerking dat de uitlaat er aan gaat komen. Verder geen buitennissigheden, behalve dat de remleidingen tzt aandacht geniet.

155.882 km (Jan. 2013) Apk, uitlaat vervangen van af de Kat. Remleiding linksvoor vervangen.
In 2012 hele jaar doorgereden met de winterbanden, 2 daarvan waren op leeftijd (2002) en het leek mij financieel gepast om deze aan de voorzijde wat intenser te gebruiken met de wetenschap ze binnen 2 jaar te vervangen.

157.676 km (Juni. 2013) Winterbanden gewisseld voor de zomerbanden waarvan 1 band nieuw is vervangen, was niet makkelijk om de Continental T3 te krijgen om zo rondom gelijke banden type te hebben. 2 gelijke banden van 6 mm achter, nw band plus reserve wiel met beiden 8 mm aan de voorkant. De 2 winterbanden op leeftijd, hebben nu de wang leeftijdscheurtjes en worden vervangen. Standaard heeft de Astra 15 inch velgen, de winterbanden zitten op 14 inch velgen, op zich geen probleem, snelheid meter geeft iets meer aan dan feitelijk is. Overigens heb ik gewoon wieldoppen op de winterbanden, snap die mensen niet met die lelijke zwarte doploze velgen ... paar tientjes, en je hebt mooie doppen!
Zo zijn deze maand ook de wat saaie wieldoppen van de Astra vervangen voor wat meer in het oog prikkelende, zwart-chroom fake-LM doppen en is de radio bij de doppen-boer even nagezien en opnieuw aangesloten zodat de zenders nu wel in het geheugen blijven en met de antenne kabel, wel aangesloten, dit was nog de erfenis van neefje zelf-inbouw.

Vanaf aankoop in korte km-ers tijd wel best wat onkosten, waar ik niet op gerekend had.
Ik rij niet veel, komt door de Sparta-Ion fiets, die zelfde km-ers per jaar draait.
Als WAO-er is er niet veel budget voor vakanties, zonder vakantie gemiddeld 3000 km per jaar en met vakantie 7000 km per jaar.
In de toekomst zullen de km-ers wat hoger worden, maar niet voor de Astra. Tzt komt er een jonge Peugeot 307 CC erbij die gebruikt wordt van april tot november, met trekhaak en sleurhut. De Astra krijgt bestemming als winter auto voor de overige maanden en staat dan geschorst op stalling in de zomer periode. En zo kunnen beide héél oud worden ....

Door de cruise controle is deze Astra zuinig, ook in de stad in zijn 4e versnelling op 50km p.u. op de CC. Op snelwegen kom ik met mijn behoudende rijstijl uit op 1 op 18 ruim en veel stadswerk 1 op 11.
wordt vervolgt

Update

  • 158.000 km

Via facebook actie een gratis set Vredestein winterbanden gewonnen. De Astra is nu voorzien Snowtrac P3 banden op de originele stalen 15" velgen. In afwijking van andere winterbanden gebruikers, heb ik wel wieldoppen er op. Ik hoef niet te pronken van ... "kijk mij eens, met de winterbanden" ...

De Snowtracks zijn een beetje ballon achtige (hoge wang) en geven iets meer bandengeruis. Ik moet nog wel eens onverharde wegen op en mijn ervaring is dat je net even meer grip hebt in de glibberige prut die onverharde wegen soms hebben, bijkomend voordeel van de winterbanden.

In het voorjaar kijk ik wel even wat ik met de zomerbanden doe, LM setje of nieuwe stalen velgen. Antraciet kleur velgen staat wel cool bij deze donkerblauwe metalic kleur, ben er nog niet uit. Woofer achterin behoort ook tot het wensen pakket van het vakantie geld. De standaard speakers heb ik al vervangen door JBL set, maar mis nog een beetje de diepe bassen van de biets.

Tot op heden heb ik nog niet kunnen merken dat de winterbanden, een hoger verbruik geeft. 27 januari 2014 gaat de Astra weer voor de APK, er is nu een grote beurt ingepland incl. bougies, multieriem en distributie incl toebehoren, begroot samen ongeveer 600 euro.

Update

  • 161.078 km

Vandaag 639 euro in de knip lichter, maar wist dat het aan zat komen. Grote beurt (200,= incl. APK) en vervanging van de Distributie set, waar de waterpomp deel van uit maakt, plus de multiribriem. (400,=)
Natuurlijk ook weer de ruitenwissers, 1 jaar oud maar ze veegden ook niet mooi glad meer (39,=). De Distributie riem kon nog 10.000 mee, maar niet qua leeftijd en zag er ook niet bepaald meer uit dat hij het lang zal houden, datzelfde voor de multiribriem die ook al schuurtjes begon te vertonen, dus het was zeer dringend!

Voor de APK nog even met een compressor de rechter koplamp doorgespoten, deze heeft last van condens en door beide lampjes (dim en grootlicht) er uit te halen, gebruik je het ene gat om de slang er in te stoppen, het andere gat voor de ontwazeme. Onderaan de punt van de koplamp zit wel een rubber hoekstuk slangetje wat verder nergens heen gaat. Condens is geen afkeur voor APK, maar als het teveel het licht verkeerd breekt is het wel afkeur. Het is een Opel Astra kwaal en ik ben niet de enige. Op het Opelforum is daar het nodige over te lezen.

Dat de boordcomputer te snel aangeeft dat je het oliepeil moet controleren, ben ik ondertussen wel aan gewend, maar tussen de één en de ander keer zakt het olie niveau op de peilstok wel erg snel. Note hieruit: toch maar serieus nemen.

Ik rij nog wel eens in een andere auto, mag graag proefritjes maken (dealershoppen), maar dan valt toch wel op, dat de Astra toch best nog wel goed rijdt, lekker zit en nog niet onderdoet in opties en weglegging. Terug na een proefrit weer in de eigen Astra, valt hij elke keer niet tegen, en dat had ik niet verwacht.

Eerste roest wordt waargenomen, maar dit van steenslag op de motorkap. Bodem onderkant is nog roestvrij, ook de wielkasten dorpels etc, dus Opel heeft ervan geleerd.

Nog wel gekeken naar de airco, maar dit zou te duur worden om hem volledig te repareren, dus... laten zo en de arko het werk laten doen met een axe spuitbusje in handbereik.
Handelswaarde is nog bij verkoop 2000,= inkoop 500,= minder, mijn verlies is dan buiten het onderhoud 200 euro per jaar, en dat is goedkoop auto rijden.... eens kijken hoelang de Astra dit volhoudt. Gezien de nog velen van het type F, die door 50+ ers worden gepoetst en gekoesterd, zal dit geen probleem worden, oerbetrouwbare wagen, dat is de Astra zeker!
wordt vervolgt.

LM Velgen eronder, wat een verbetering!

  • 163.000 km

Door het mooie voorjaarsweer eerder de Winterbanden met velg verwisseld met een "marktplaats" aankoop (200 euro) van 4 orginele Opel LM velgen (zie foto 4) waar nog 7 mm profiel op zat. Deze velgen zijn van de eerste type G bouwjaren (sport model). Deze grondig gereinigd en zagen er weer nieuw uit.

Behalve de optische update van de 16 inch en 205 breed, is de wegligging, grip en comfort hiermee met 10 voudig verbeterd! Snelheids meter hoeft niet te worden aangepast met deze grotere inch maat (15 = standaard) de wang van de band iets lager is dan standaard bij de 15 inch. De snelheids meter is nu exact, waar hij voorheen wat progressief was.
Dat ik dit niet eerder gedaan heb, wat een positief verschil met de oude velgen.
Na 2x tanken merk ik wel dat hij daardoor iets meer brandstof verbruikt, maar nauwelijks waarneembaar. Aanrader voor elke Astra G eigenaar: de 205x16 bandjes op LM.

Linker steuntje van hoedenplank is verdwenen in de kunstof construktie, die niet makkelijk te verwijderen is, dus hier iets op verzinnen.

Fietsen rek op foto 4 is van Spinder en is kantelbaar met de fiets er op, anders kan de klep niet open. Deze voor 20 euro op "marktplaats" gevonden, mijn Sparta-Ion heeft daar regelmatig zijn plek op, met mooi weer dagen, voor de knooppunt fiets tochten in het land.

Update

  • 170.000 km

Inmiddels al weer ruim terug met de Astra uit Kroatië, waar hij het best wel voor zijn kiezen kreeg op het eiland Hvar (nabij Split), waar de wegen, niet bepaalt de besten zijn. Verder was de auto best wel vol beladen en zakte aardig door zijn veren, maar de brede 16 inch sloffen van 205 breed hebben zich naar ruime tevredenheid alles veilig héén en terug gebracht. Gemiddeld verbruik van 1:14 in de vakantie (vol bepakt tot binnenkant dak en fietsendrager achterop) kan ik daar tevreden mee zijn.
Op Hvar op veel onverharde wegen gereden, en moet nageven dat de Astra prima zijn mannetje stond, met 36 graden in de zon, stijle pasjes op en nette motortemperatuur tussen 80 ~ 90 graden, doet ie goed!
Komend jaar nieuwe ervaringen erbij! Er is een caravan gekocht (Beyerland 430D), geen kleintje met 690 kg, schoon aan de haak en inmiddels na wat interne verbouwing, afgewogen op de weegbrug: 870 kg incl. standaard bepakking (voortent, luifel en inboedel incl. stoelen). De korte stukjes trekt de Astra de caravan goed mee, maar 80 km p/u is wel het maximale, om nog redelijk verbruik van 1:10 te halen volgens de boordcomputer. Volgend jaar, de Astra plus caravan ervaring naar Kroatië, hoe hij het afbracht met zijn leeftijd en kilometerstand.

Verder afgelopen 7000 km geen echte bijzonderheden, de nieuwe brandstof toevoeging vind de 1.6 8 klepper niet fijn en loopt stationair niet lekker, zodra ik de duurdere versie 95 tank, houdt het op.

Update APK keuring

  • 171.882 km

Klinkt misschien saai, maar er is alleen maar te vermelden dat er niets is gevonden, waar ik mij zorgen moet maken in de toekomst. Ik blijf altijd bij de APK keuring en zo lopen we gezamenlijk de checkpunten door. Schokbrekers voor hebben iets speling, maar zit deugdelijk vast, geen APK punt. Koplampen worden wat mat door steenslag krasjes, maar er is nog geen spraken van verbuiging van de lichtstralen, volgens APK norm.
Algehele conclusie van de keurmeester, de Astra verkeerd voor zijn leeftijd en kilometerstand in een zeer goede staat.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren