Opel Astra 1.6i-16V Edition (2001)

autoreview

Opel Astra 1.6i-16V Edition (2001)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6i-16V Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf138.000 km
KM-stand laatst157.558 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Astra 1.6 16V

  • 157.558 km

Na ruim een half jaar in een Peugeot 106 (zie mijn andere review) te hebben gereden als eerste auto begon het verlangen naar 'meer auto' steeds sterker te worden. Op dat moment kochten mijn ouders een nieuwe auto en kwam deze Opel Astra vrij voor mij. De deal was snel gemaakt: Vanwege de komst van een Audi A3 Sportback voor mijn ouders kon ik de Astra overnemen, en mijn vader nam de 106 over als werkauto ter vervanging van zijn oude Toyota Starlet (zie andere review). Een hele vooruitgang voor alle partijen.

Omdat wij deze auto alvorens ik haar overnam al ruim een jaar in bezit hadden en ik haar nu 5 maanden heb en zo’n 7500 kilometer heb afgelegd, wordt het eens tijd om een balans op te maken.

Het rijden:
Een Opel Astra 1.6 16V uit 2001, iets waar men in Nederland nooit mee opvalt en ook nooit om uitgelachen wordt, typisch een Hollandse (gezins)auto. Zo voelt ook het rijden aan; degelijk, met voldoende gevoel in stuur en onderstel, comfortabel op de lange afstand, vlot genoeg, maar nergens in uitblinkend. Windgevoelig is de auto totaal niet, het rumoer bij hogere snelheden valt ook mee. Wel zijn er 2 (kleine) nadelen; bij drempels deint de auto mijn inziens nogal in en na, en in een snelgenomen bocht, bij nat wegdek, willen de voorwielen weleens hun grip verliezen. Al met al ben ik behoorlijk tevreden met deze toch redelijk comfortabele en degelijke duitser. Lange afstanden rijden is geen straf, zeker niet dankzij de cruise control, en ook met meerdere mensen of een stevige aanhanger komt de auto nog goed vooruit. Een ruime voldoende dus.

Comfort:
Zoals al bij het rijden aangegeven, is het comfortabel rijden op de lange afstand, waarbij ook de stoelen voldoende zitcomfort bieden en een goede zitpositie vinden geen probleem is. Ook de uitrusting is voor mij prima: elektrische ramen voor, airco, cruise control, een goede geluidsinstallatie, centrale vergrendeling met afstandbediening, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Al deze zaken maken het afleggen van kilometers weer net wat aangenamer. Voor mij mist er echter één ding in de uitrusting: elektrisch bedienbare spiegels, dit is echter voor mij niet zo’n probleem, omdat ik in principe de enige chauffeur ben. De 5-deurs carrosserie is ook een groot voordeel. De ruimte achterin is gezien het formaat van de auto voldoende om achter mezelf (1.85 meter) te kunnen zitten, en ook de kofferbak heeft een goed formaat. Ook hier een ruime voldoende voor de Astra.

De kosten en het onderhoud:
Beginnend met de gebruikerskosten; deze zijn in vergelijking met de 106 natuurlijk een stuk hoger, toch is dit goed te overzien. Het verbruik ligt tussen de 1 op 13 bij gecombineerd gebruik, tot dik 1 op 15 bij veel snelweg rijden. Een nette score en praktisch gelijk aan dat van de 106.
Dan het onderhoud: Tot op heden geen bijzonderheden gehad. Wel heb ik preventief de uitlaatdemper laten vervangen.

Toekomstplannen:
Omdat deze auto mij prima bevalt ben ik van plan er nog zeker een aantal jaren mee te rijden en de 200.000 kilometer grens voorbij te gaan. Zoals het er nu voorstaat voorzie ik daarbij weinig problemen. Wel is het idee om de auto een setje originele Opel Astra G Sport 16 inch lichtmetaal te geven of originele nette Irmscher velgen, want de huidige wieldoppen vind ik niet de meest stijlvolle. Er een Pimp-Opel van te maken zie ik echter niet zitten, een OPC zal het toch nooit worden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.