Opel Astra 1.6 CDTI 136pk Innovation (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra 1.6 CDTI 136pk Innovation |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 288 km |
KM-stand laatst | 42.000 km |
Een nieuwe Astra
- 288 km
Na 2,5 jaar met mijn vorige Astra J (81KW) te hebben gereden heb ik besloten om deze met 150000 km op de teller in te ruilen. Bij puur toeval stond er net sinds een week een demo auto bij de dealer die veel meer opties had dan mijn (financiële) wensen. Na een goed gesprek kreeg ik wel een hele mooie aanbieding. Soms moet je een beetje mazzel hebben.
Dus nu een Astra Innovation 100KW met Opel Eye, ledmatrix verlichtingen en parkpilot II. Deze opties zou ik nooit gekozen hebben (te duur), maar het zit erop dus hoor je mij niet klagen. Ik ben wel benieuwd hoe de Adaptive cruise controle gaat bevallen. Ik vraag me af of dat in het huidige Nederlandse verkeer op de snelweg (wat eigenlijk pure anarchie is) gaat werken als de auto zoveel afstand houdt.
De AGR stoelen zijn iets anders dan in de Astra J, daar ben ik een beetje bang voor. Die van de J zijn echt fantastisch. In de K is de stoel harder, de rugleuning smaller en korter en zijn de lendesteunen kleiner. Maar ik ga het merken.
Ik ben wel benieuwd wat de 18" velgen met brede banden doet op het verbruik. Maar ja, het oog wil ook wat.
Ik hoop hem met een week of twee te mogen ontvangen.
Eerste week zit erop
- 1.766 km
Met de eerste week en 1700 km achter de rug met de nieuwe Astra bevalt hij me goed. Ten opzichte van de vorige Astra zijn er wel verschillen.
Mijn huidige Astra heeft Opel eye. Wat goed werkt is de botswaarschuwing. Blijkbaar registreert hij afremmend verkeer, ook als dat verder voorruit is (snelweg).
Het lane-assist is grappig, maar ik zou er niet voor betaald hebben (zat op deze auto in het pakket) De auto houd niet het midden aan, maar zoekt de lijnen waardoor je slingerend als een dronken man door het verkeer gaat. Als ondersteuning niet verkeerd en je moet op tijd richting aangeven anders corrigeert hij. Verder ziet het systeem inderdaad borden en matrix, al ziet hij niet altijd de matrixborden. Met het wisselen van snelheden waar we in Nederland expert in zijn is het fijn om in de auto te zien wat de maximum snelheid ook al weer was.
De AGR stoelen van de nieuwe Astra zijn duidelijk anders dan de oude. Jammer, want de huidige stoel is een stuk smaller en de rugleuning korter. Ik kom dan ook met mijn 195 met mijn schouders boven de holling van de AGR stoel uit. Even wennen en de stoel goed afstellen. Inmiddels zit de stoel weer goed, al zou ik best mijn oude stoel terug willen omdat die wat zachtere zit had.
Het verschil tussen de 110 PK en de 136 PK die ik nu heb is wel duidelijk merkbaar. Hij trekt echt goed weg als je het gas in trapt al vraagt de 136pk een ander schakelpatroon, das even wennen. Waar met de oude in van 90 naar 120 in 6e prima ging, roept de nieuwe meteen terug schakelen en als je dat niet doet merk je dat hij moeite heeft en gigantisch gaat verbruiken..... Het is dus wat sneller tandje terug, maar dan gaat ie ook flink voorruit.
Overal lijkt de nieuwe Astra, zelfs met de zwaardere motor, zuiniger als de vorige. Dat vind ik wel bijzonder, maar waarschijnlijk heeft de lichter motor op sommige momenten toch wat meer peut nodig om op snelheid te blijven. De nieuwe Astra diesel in een stadsomgeving doet wel zeer in de portemonnee, verbruik gaat in de stad fors omhoog.
De ledmatrix lampen zijn echt fantastisch. In de A stand word de lichtbundel aangepast en dat is duidelijk zichtbaar. je hebt de neiging om het uit te zetten bij een tegenligger, maar blijkbaar hebben deze er echt geen last van. Wel jammer dat het niet aanblijft als de verlichting is uit geweest. In het boekje staat van wel, maar dat is mij nog niet gelukt.
Ondanks dat ik ook in deze astra weer mijn zandzakken achterin heb (50 kg op de as) vind ik de nieuwe Astra behoorlijk stug. Dit komt waarschijnlijk ook door de 18" velgen. De Velgen, mooi hoor, maar wat heb ik daar spijt van. Op dag 1 al een stoepje geschampt en het rijd veel stugger dan de 16 inch.
Verder is de nieuwe Astra behoorlijk lawaaierig. Volgens "kenners" zou dat door de 18" velgen komen. Wel raar dat het geluid vooral van achteren komt. Gezien het feit dat de auto flink lichter is dan de J zal er bezuinigt zijn op issolatie. Ik merk het straks met winterbanden, dat zijn standaard 16"velgen en weet ik dus of het door de velgen komt.
De park pilot dan..... Totale mislukking, zonde van het geld. Langzaam, ziet het slecht en parkeert tegen de stoeprand. En kan Opel alstublieft iets doen aan de pieptoontjes, om gek van te worden. De achteruitrijcamera is echt geweldig en met die heb je park pilot echt niet nodig. En wat is dat toch dat de radio 's nachts terug gaat naar FM terwijl DAB+ aanstaat?
Al met al ben ik redelijk tevreden met mijn nieuwe bolide. Zeker over de prijs/kwaliteit verhouding.
toch nog wat heimwee.
- 5.868 km
We zijn een maand verder en af en toe heb ik toch wel wat heimwee. Ik vond mijn Astra J toch echt rustiger, stiller en comfortabeler.'
De hulpsystemen hebben zo af en toe wat wazige reacties. Zo reageert de botswaarschuwing bij zonnig weer ook op viaducten. Alarm en van de CC af. De radio gaat regelmatig bij het starten terug naar FM ipv DAB+. De verkeerswaarschuwing komen met geluid op 10 binnen, afstelling in menu of zachter zetten heeft geen effect, bij een nieuwe melding weer op 10. Filemeldingen lijken alleen te komen als de RDS verkeersinfo vanuit FM geeft. Het verzenden van de bestemming via de telefoon gaat alleen als het contact aanstaat. Dan kun je ook gewoon het adres intypen. Handiger was geweest om dat van thuis te kunnen doen en dat deze er in staat.
De verbruiksmeter van de auto heeft rare meet methode. Ik hou het verbruik bij (AW) maar daar komen andere waarden uit dan in de auto. Zo is de tankbeurt van zojuist 5.2/100 terwijl de auto een gemiddelde aangeeft van 4.3/100. Ik heb er ruim 500km max 100 mee gereden om uit te proberen hoeveel zuiniger hij dan is.... Dus gas op de plank :-) maar ik heb ook al eens gehad dat het verbruik in de auto hoger aangaf dan bij AW. Wat wel opvalt is dat bij het tanken de pomp afslaat en als je dan even wacht je tot zelfs 3 liter er nog bij kunt doen. Nou wordt het gemiddelde verbruik bij AW over alle km's gerekend, dus zal wel goed komen. Gemiddeld is de K wel wat onzuiniger (meer pk's) maar tot nu toe vindt ik dat nog niet vervelend ten opzicht van wat meer trekkracht.
Ondanks wat gemopper, maar ben ik tevreden over de Astra K, maar ik denk niet dat er een nieuwe K gaat komen als deze weer aan zijn km's zit. Voor de prijs van deze Astra kan ik ook een Insignia kopen.... wie weet.
dalend peil
- 21.484 km
Ik heb de nieuwe Astra nu 5 maanden en de waardering is dalend. Had ik het vorige model maar gehouden. Inmiddels gewent aan de nieuwe AGR stoelen, al zaten de oude echt beter. Maar de kleine dingetjes stapelen zich op. De keyless entry werkt soms wel soms niet. Soms toetert de auto om te waarschuwen dat de sleutels nog in de auto liggen terwijl ik buiten sta met de sleutels. De afstandsmeting verschilt nog al. Het systeem geeft volgafstand 2 seconden, de ene keer is dat dichter op de vorganger als de andere. De Lane assist schakeld soms spontaan uit, soms stuurt op een rechtstuk weg zonder reden. Collision alert reageert op het viaduct bij Den Bosch. De Intellilux werkte super... werkte. Nu geeft hij grootlicht met tegenliggers, en soms zet hij de voorligger ineens in grootlicht en dan weer niet. Reltaat, grootlicht, mistachterlichten en boze bestuurders. En dan het verbruik.... dat neemt alleen maar toe. Waar de auto aangeeft dat ik 4.7/100 gemiddeld rij geeft autoweek toch echt aan dat het hoger ligt. Ten opzichte van de fabrieksopgave zelfs 1/3 hoger. Dat betekend dus dat ik met de liters die ik nu verbruikt heb volgens de fabriek 7000 km meer had moeten kunnen rijden. Das echt te veel beste Opel. Ook het geluidsnivo, wat een aantal zei dat het aan de 18"velgen lag..... dan ligt het nu zeker aan de 16"winterbanden. De vorige astra was echt stiller. jammer, het nieuwe model is dus geen succes.
brandstofverbruik vs opgave fabriek
- 42.000 km
En dan plots komt er een mailtje van Opel. Ze hebben altijd een verbruiksopgave gedaan volgens NEDC. Nu doen ze dat dmv WLTP omdat dat beter zou zijn. Volgens NEDC zou mijn Astra 3,4 op 100km verbruiken. Dat dat niet klopte was me al duidelijk. Maar volgens de nieuwe methode is het 5.7 op 100km. Dat is nogal een verschil! Die WLTP blijkt ook te kloppen met mijn verbruik, dus ineens heb ik een verbruik zoals de opgave, alleen was dat met NEDC niet het geval. Voelt toch een beetje als liegen......
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Koper van een tweedehands Opel Astra zoekt vooral op handbak en trekhaak
Opel Astra (2015-2019) - Occasion aankoopadvies
Zo zuinig is de Opel Astra (2015-2021) in de praktijk
Mazda 3 - Ford Focus - Kia Ceed - Opel Astra - Test
Opel Astra - Renault Mégane - Volkswagen Golf
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (8) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.