Opel Astra 1.6 CDTI 136pk Innovation (2016)

autoreview

Opel Astra
Opel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel AstraOpel Astra

Signalement

UitvoeringAstra 1.6 CDTI 136pk Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst30.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een geweldige auto met een heerlijke motor

  • 2.600 km

Het uitkiezen van een nieuwe leaseauto is voor een autoliefhebber soms een lastige keuze. Functionaliteit, budget, kwaliteit, bijtelling. Het moet allemaal samen vallen.

Een uitgebreide zoektocht voor aanschaf van deze auto, zorgde ervoor dat diverse dealers bezocht werden en modellen werden getest:
1. Audi A3 1.6 TDI S-line
2. VW Golf 1.6 TDI Business Edition
3. Volvo V40 D2 Bus. Edition
4. Peugeot 308 SW 1.6
5. BMW 116 D
6. Ford Focus
7. Opel Astra
8. Mercedes A-klasse
9. Seat Leon 1.4 TSI

Daarnaast nog eens binnen gelopen bij Renault en Mazda, maar geen klik met Renault en Mazda is qua leasebudget killing.

Afijn, na de diverse testritjes vielen er direct een behoorlijk aantal auto's af.
1. Ford Focus, was ook mijn voorloopauto. Heb geen klik met die auto, vind het stuurgedrag niet prettig en de stoelen niet passend i.c.m. mijn lengte
2. Peugeot 308 SW: Leuk voor de bijtelling, maar kwalitatief matig.
3. Volvo V40. Fijne motor! Heerlijke versnellingsbak en prima onderstel, maar gewoon te laag i.cm. lengte
4. VW Golf 1.6 TDI.. zelden zo teleurgesteld geweest in een auto van 32.000. Een 5 bak? Interieur prachtig, stoelen zeer fijn, design neutraal, maar rijgedrag erg saai.
5. Seat Leon 1.4 TSI, de enige benzine motor in het verhaal, viel af vanwege teveel kilometers. Heerlijke motor, interieur wel beduidend minder dan de A3, Golf of Astra. 1.6 TDI was erg duur icm lease.
6. Mercedes A-klasse. Totaal geen klik mee. Net als een V40 erg laag en klein.

Dit betekende dat de Audi A3, BMW1, Opel Astra over bleven. Om eerlijk te zijn was de A3 met S-Line pakket in Daytona Grey mijn favo, tot het prijskaartje eraan gekoppeld werd. Met een beetje aankleding zit je al snel op de 40.000 euro.

Qua rijden stond de BMW op nummer een. Wat een prachtig onderstel zit er onder die auto. Wel wat minder ruimte dan de A3 en de Astra.

Waarom de keuze voor de Astra? Meerdere redenen. De Astra rijdt dankzij zijn dieet van 150 kilo tov de voorganger erg fijn. De versnellingsbak is sterk verbeterd, de stoelen zijn nog altijd prima en in de categorie erg veel waar voor je geld wint hij met kop en schouders.

Een van mijn eerdere auto's was het vorige model Astra J met 180 PK benzine motor. Een hele fijne auto, maar wel wat zwaar en soms log. Die 180 PK kwamen pas naar voren als de trein in beweging was gekomen.

De nieuwe Astra ziet er veel sportiever uit dan zijn voorganger. Het interieur vind ik niet onder doen voor dat van de Golf, toch de maatstaaf in zijn klasse. Dit icm de fijne stoelen, de 8 inch navigatie en alle toeters en bellen maakt het een erg fijne en complete auto.

Uiteindelijk was het de keuze voor me tussen de Audi A3 en de Opel Astra. De BMW viel voor me toch af omdat ik een wat mindere klik mee had. Ik stelde mezelf wel de vraag wat ik wilde rijden en waarom?

Uiteindelijk gekozen voor een sportieve, zeer complete auto die ook qua budget veel interessanter is, ten opzichte voor de A3.

Rijgedrag:
De Astra rijdt echt geweldig. Dat klinkt als een dooddoener maar het is echt zo. Ten opzichte van de Ford Focus die ik hiervoor reed verslaat hij de Focus op alle punten. Het onderstel is sportief, maar nooit te hard. Een snelle bocht of een klaverblad neem je gewoon 10-20 kilometer harder dan met de focus.

De nieuwe CDTI motoren van Opel icm de versnellingsbak zijn 5 stappen vooruit ten opzichte van de 1.6 Turbo uit de Astra J. Het vermogen is direct beschikbaar, het turbogat is verdwenen en de lange halen in de versnellingsbak behoren tot het verleden.

Qua snelheid is de motor een fijne motor. Bewust gekozen voor 136pk tov 110 pk en daar erg blij mee. De fluisterdiesel zoals de motor genoemd wordt maakt zijn naam wel waar. De eerst 500 kilometer was de motor duidelijk luider, maar eenmaal ingereden zo stil als maar zijn kan.

Infotainment:
Het interieur, instrumentarium en infotainment zijn sterk verbeterd. Het Opel On-star gebeuren heb ik pas twee keer gebruikt. Een keer toen er een weg was afgesloten: Druk op de knop en bestemming doorgegeven. Binnen 5 seconden staat het in de navigatie.

Ok, handig, maar ik zal er geen 100 euro of zo voor betalen per jaar.

Navigatie werkt verrassend snel. Invoer van adressen is super snel. Nadeel: wederom geen geluiden bij POI punten zoals flitspalen! Althans.. ik kan het nergens vinden.

Ben er nog niet uit hoe Apple Carplay werkt, maar dat zal wel aan mij liggen. Zie de functionaliteit er niet van. Kan nu alles al met de Astra zelf.

Nadelen? Niet mogelijk om 2 telefoons tegelijk te koppelen aan de carkit.
Volgens Opel heeft Iphone in de IOS software een bug zitten waardoor het geluid na een telefoongesprek of melding van flitsmeister weg is. Als je muziek luistert moet je wederom op radio/media drukken.

Intellilux verlichting
Bewust gekozen voor deze (dure?) LED verlichting met een meerprijs van 1300 euro. Tot op heden erg blij met de keuze. Het geeft gigantisch veel licht en het systeem werkt super. Je rijdt op een donkere snelweg gewoon met groot licht. Het automatisch dimmen reageert razendsnel, nog nooit een boze tegenligger gehad die naar me seinde.

Klein detail: Waarom moet je steeds op een knopje op het stuur drukken om de automatische verlichting weer aan te zetten als je in de auto stapt? Zet het gewoon standaard aan Opel!

Overige zaken:
-Parkeersensoren voor, achter en camera werken prima. Camera is wel snel vies icm regen.
- Botsherkenning werkt zeer goed. Werkt wel pas bij snelheden on de 80 per uur dat het zelf mee remt. Heeft wel een keer een aanrijding voorkomen.
- Stoelen: Top
- Dodehoekwaarschuwing: Verrassend fijn systeem zeker in de file
- Vorige Astra had een handige zonnebrilkoker, helaas niet meer in het nieuwe model. Verkeerde besparing Opel?
- Verbruik nu 5,6/100.

Algemeen oordeel:
Erg fijne auto die me veel leuke kilometer bezorgd heeft en nog moet bezorgen de komende jaren. Verrassend goedkoop in de lease en uiterst compleet in Innovation uitvoering met + pakket van 1000 euro.

Foto's zal ik later nog toevoegen.




Afscheid van mijn Astra

  • 30.000 km

Na een jaar is het alweer tijd om afscheid te nemen van de Astra. Een andere baan zorgt ervoor dat de leasebak ingeleverd wordt.

In de 30.000 kilometer dat ik de Astra heb gereden heb ik het altijd een erg fijne auto gevonden. Nooit geen rammeltjes, kraakjes, rode lampjes etc. Een fijn auto met een sportief, maar toch comfortabel onderstel en een paar fantastische lampen.

De pluspunten en afwegingen voor toekomstige Astra bezitter:

- Het rijgedrag is gewoon goed te noemen. De stuurbekrachtiging is relatief licht en dat is soms even wennen, maar de auto stuurt precies.
- Geschikt voor zowel comfortabel en relaxed, als sportief rijgedrag.
- De Intellilux Matrix LED verlichting is super! Veel licht, goed zicht en het automatisch terugschakelen van het groot licht werkt zelfs op de snelweg super.
- De AGR stoelen zijn de beste in zijn klasse. Goed instelbaar, verstelbaar, kantelbaar en voor de liefhebbers met een lendesteun.

In mijn geval reed ik in de Innovation + versie met de 136 PK diesel. Een fijne motor met een goed koppel en meer dan voldoende vermogen. Ja, dat is zeker wel eens anders geweest bij Opel! De handbak schakelt ook lekker, met korte en precieze slagen.

Als onderdeel van het Innovation plus pakket heb je gelijk de beschikking over luxe zaken zoals een botswaarschuwing en lane departure warning. Beide systemen vond ik zelf niet altijd feilloos werken, maar een keer heeft de botswaarschuwing me van een aanrijding gered toen er iemand moedwillig bij 50 per uur op de rem trapte. De auto reageerde feilloos en stond op tijd stil, iets dat ik zelf nooit meer gered had.

De navigatie is erg snel in te stellen, veel sneller dan bij de Audi die ik nu rij en het 8 inch entertainmentscherm is prima leesbaar en snel. Er zitten nog een paar kleine kinderziektes in die er bij een eerste software update uitgehaald worden. Zo viel het scherm een paar keer uit gedurende het jaar, maar was het na 5 seconden weer live.

Echte minpunten?
- Kies nooit voor een reservewiel! Doe je dat wel dan mis je gewoon 20 centimeter aan diepte in je kofferbak. Een onbegrijpelijk ontwerp van Opel op dat punt. Zelf bewust gekozen voor de pompset, puur om die reden.

- Lane departure warning werkt niet 100% zuiver

Maar echt grote minpunten heb ik niet kunnen ontdekken aan de auto... en nee ik heb geen aandelen in Opel.

Welke configuratie zou ik aanbevelen?
- Ga altijd voor het grote navigatiescherm
- De Innovation + versie is zeer compleet (natuurlijk wel de meest luxe en duurste versie)
- Ga je voor een diesel kies dan voor de 136 ipv de 110 PK. Het geeft je zoveel meer rijplezier als je iedere dag op de snelweg zit

En de beste tip? Test ook eens een concurrent zoals de VW Golf of de Focus.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.