Opel Astra 1.4i GL (1993)

Opel Astra 1.4i GL (1993)

UitvoeringAstra 1.4i GL
Bouwjaar1993

Met een beetje toeval ben ik tegen deze Astra uit 1993 aangelopen. De vorige eigenaar heeft hem ingeruild omdat hij eigenlijk niet meer werd gebruikt. Waarschijnlijk zelden voor een kort ritje naar het dorp o.i.d. Desondanks verkeerde de Astra in buitengewoon goede staat. De carroserie was nagenoeg roestvrij, alleen een paar steenslag plekjes op de motorkap, maar dat is een auto van 13 jaar niet aan te rekenen. Wielkasten en dorpels bleken nog helemaal roestvrij, keihard! Het enigste stukje roest was op een totaal onverwachte, rare plaats: onder de achteruitrubber. Waarschijnlijk heeft dit rubber nooit goed gedaan waar hij voor was aangenomen: het voorkomen van water tussen raam en achterklep. Zodoende bleef het op dit punt vaak nat, en ja dan is het vragen om problemen. Het resulteerde in een ’bloemkool’ onder het rubber. Dit heb ik inmiddels gerepareerd; goed uitgestoken, anti-roest erop, metaalplamuur en afgelakt in carroseriekleur. Dat het er mooi uitziet kan ik niet zeggen, maar de roest gaat in iedergeval niet verder!
Technisch gezien is het 1.4 ’tje best aardig. Start altijd goed en is na een kleine 4km op temperatuur. Voor de rest een heerlijk autootje, verre van snel, maar ook niet de sloomste. Tot de 3e versnelling best aardig... De 175 banden houden de Astra goed op de weg, ook in bochten. Remmen doen wat ze moeten doen: ze vertragen prima. update 01/06/06:
Inmiddels staat de astra alweer een maand op tweedehands velgen. Ik liep bij toeval bij de bandenboer tegen deze velgjes aan. Hij had nog 4 knappe Michelin Premacys liggen, en voor een softe prijs mocht ik de set kopen. Gedaan dus, en ik moet zeggen, het staat goed! Verder geen problemen gehad, alleen van de week 0,5LTR olie bijgevuld. Maar dat is geen ramp, bij 132dkm had ik hem nog helemaal vol, dus op 6dkm 0,5 ltr, oftewel 1L op 12.000 is niet verkeerd!

Bij aanschaf bleek de middendemper verrot te zijn in de bocht voor de achteras. Voor €100 nieuwe uitlaat gekocht, en deze zelf gemonteerd. Verder was het onbekend wanneer de distributie vervangen was. Bij deze opels wordt dit aangeraden om de 60dkm/4jr. Voor de zekerheid de riem, spanrollen en waterpomp vervangen. Deze laatste had z’n beste tijd ook wel gehad. Verder bleken de remblokjes voor ’op’ te zijn, nieuwe gemonteerd. Verder nog de bougies vervangen. Al met al gewoon onderhoud wat hoort bij autorijden. Nu kan ik in iedergeval, even afkloppen, weer een hele tijd zorgeloos onderweg. De Astra brengt in ieder geval een zeer degelijke/ betrouwbare indruk over!
Met een koude start heeft hij ook totaal geen probleem, starten en lopen! Het was wel zaak om even een halve minuut de versnellingsbak in ’vrij’ te laten lopen. Anders was het schakelen van 1->2 een erg stroeve/krakerige aangelegenheid. Waarschijnlijk wat ’lobbige’ vers.bak olie. Vanaf 5C geen problemen meer mee.
Buiten het normale onderhoud geen rare fratsen meegemaakt. Verwacht deze ook niet tegen te komen, al weet je het soms maar nooit!
Samen met ander modellen uit die tijd de laatste leuke Opel. De nieuwe modellen zijn ’grof’ en flitsend vormgegeven, maar over 13jr nog steeds een ’gewone’ uitstraling als deze oude Astra...? Persoonlijk vind ik de meeste nieuwe Opels niet mooi!

Update:
Bij 142.000 weer even aan het klussen geweest, de Astra heeft in de vakantie een lekke remcilinder opgelopen. Geeft verder niks, gelijk twee nieuwe erop gezet. Moest gelijk stukje remleiding meevervangen worden, het boutje draaide dol... Kon mooi gelijk nieuwe remvloeistof in, was inmiddels weer twee jaar geleden. Trommelremmen afgesteld en het werkt weer uit de welbekende kunst! De schijven voor waren op, en verroest. Op marktplaats heb ik voor €40.- (!!) een set nieuwe Brembo schijven mEt nieuwe blokken gekocht! Belachelijk prijs natuurlijk haha, maar dat is uiteraard geen probleem. Deze schijven er op gezet en ook voor remt hij weer als de beste. Het was ook alweer 13mnd geleden dat de olieververst was, dus bij Euromaster voor 29.- ShellHelix 10W40 er in laten gieten, mooi van de oude troep af, filtertje erbij, is de moeite niet meer waard om het zelf te doen... Ook heb ik het benzinefilter en luchtfilter vervangen. Benzinefilter is vast een keer vergeten, wat een troep zat er in! stukjes koperdraad (?) en vieze donkergrijze massa. Al met al hoop ik de winter weer door te komen, ik heb er vertrouwen in! Stiekum wel vaak naar VW's aan het kijken, maar het zou idioot zijn de astra te verpatsen, ze zijn geen drol meer waard, of het nu een topfit roestvrij exemplaar is of een verrot barrel, maakt niks uit meneertje. Dus zolang alles nog lekker gaat kachel ik gweoon nog lekker een jaartje door. Moet lukken.

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)