Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2015)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2015)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf17.400 km
KM-stand laatst117.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De afweging en eerste ervaring

  • 17.400 km

Na een goede afweging te hebben gemaakt welke auto we zouden nemen kwam geheel onverwachts deze Opel astra als winnaar uit de bus. Waar hebben we naar gekeken voor we deze astra kozen?:
- Voornamelijk de Mazda 3, dit vanwege het sublieme rijgedrag en top afwerking in het interieur en zaken als head-up-display spraken ons erg aan maar de uitrusting die op de astra zit was iets uitgebreider maar waar het vooral op stuk liep bij de Mazda 3 was de instaphoogte. Omdat de oudste van het gezin ook elke dag weer een dagje ouder word, was de instap-hoogte toch ook een belangrijke factor en daarin scoorde de opel beter dan de mazda omdat deze een iets hogere instap bood dan de Mazda. Dan zou je zeggen dat de Mazda een beter gevoel zal bieden maar door het hogere geplaatste dashboard krijg je dit gevoel ook in de astra.
- Mazda cx-5, deze was qua instap natuurlijk ideaal maar bied een ietwat vlakke zithouding als je naar de 2012-2013 versie kijkt. Ook geld dit voor de achterpasaggiers.. Dat was eigenlijk de grootste afknapper maar wat ook een afknapper was, was dat we eigenlijk qua leeftijd van de auto niet vooruit zouden gaan en de relatief-gezien hoge kilometerstand voor het budget waar wij voor keken.
- Volvo v40, mooi ogende auto en mooi interieur alleen wat hier dan weer de grootste afknapper was, is de beperkte hoofdruimte voor de achterpassagiers. Wanneer je 1,85m ben en je wilt achterin zitten, zit je sowieso met je hoofd tegen het dak aan.
- Honda civic tourer, prachtige auto met een heerlijk praktisch interieur maar hier scheelde het weer aan de uitrusting en de looks.

Na al deze auto's in het echt gezien te hebben en sommige gereden te hebben kwam dus de opel astra als winnaar uit de bus. qua uitrusting maar ook qua uiterlijk. Deze astra is trouwens een Opel astra 1.4 turbo 150pk met start-stop-systeem met een handgeschakelde zesbak met het uitrustingsniveau innovation met daarbij het navi900 intellilink, stoelverwarming voor en achter, voor de bestuurder een agr-gecertificeerde stoel met 8-verschillende instelmogelijkheden met stoelventilatie en stoelverwarming. Parkeersensoren voor en achter met de automatische parkeer-assistent en de led-matrix verlichting bezit de astra ook. Ook zit er het Opel-Eye systeem op wat natuurlijk samenwerkt met de led-matrix verlichting.

Dan de proefrit:
Na bij autobedrijf-Roks in Goirle een prachtige astra gevonden te hebben, hebben we gelijk een proefrit afgesproken met de dealer.

Er was gelijk een wow-effect bij de auto. Dit mede vanwege de enorme maar ook zeer mooie (volgens mij ) 18" velgen bi-color. Tijdens het rijden viel het effect van de (grote) velgen best wel mee. Kleine oneffenheden werden bij de Mazda 3 die ook beschikt over 18” velgen beter weggewerkt naar mijn mening maar dit verschil is nihil . De auto was heerlijk stil op hoge snelheden en de 1.4 turbo is lekker levendig maar dat mag ook wel met 150pk. De wegligging was aardig maar wanneer je even snel de binnenkant van een bocht neemt om de snelweg op te gaan, resulteert dit al snel in een slippend binnenste wiel maar dat lag misschien ook aan de vochtige weersomstandigheden destijds. We hebben geprobeerd het verbruik een beetje in de gaten te houden en bij 115-120 km/h op de snelweg kwamen wij tot ongeveer een verbruik van 1 op 18, 1 op 17. Maar dit zal de tijd nog verder uit moeten wijzen.

De veiligheidssystemen zoals dodehoek-detectie, lane departure warning en automatische rem-assistentie wanneer er een ongeluk met een voorligger dreigt te gebeuren(weet ff de naam van dit systeem niet) bij lage snelheden hebben we niet goed kunnen testen dus de review daarvan houdt je nog tegoed.

Na de eerste 6000km

  • 23.757 km

Zo, het is alweer een tijdje geleden.

Afgelopen tijd hebben we een goede beoordeling kunnen maken van wat we nou irritant vinden en wat juist heerlijk vinden van de Astra.

Allereerst werkt de automatische grootlicht-assistent niet fantastisch. Wanneer je op een snelweg rijdt die vrij druk is en je zet deze aan, verlicht de grootlicht-assistent mooi alleen de berm maar wisselt te vaak van hoek waardoor dit een onrustig beeld geeft. Ook schijnen de bundels(ook al is het grootlicht) vrij veel naar beneden.
Het is wel heerlijk dat er een goed-functionerend dodehoek systeem in zit.
Wat ook zeker genoemd mag worden is dat het climate control systeem zijn werk vrijwel onmerkbaar doet wat zeer prettig is.

Verder zitten de stoelen fantastisch en zijn perfect in te stellen ook voor langere mensen(ca. 1.90m). Wel is opgevallen, dit kan een software bug zijn, dat de bestuurdersstoel af en toe wanneer je weer in stapt, de wangen van de rugleuning verder naar binnen staan omdat ik ook elektronisch te regelen is. Dit wordt soms wel enigszins irritant omdat je zo elke keer de wangen iets breder moet zetten. Ook is het een leuke optie (en wordt ook echt gebruikt!) dat de achterbank verwarmd kan worden omdat leer in de winter toch koud kan zijn.

Toen de het echt koud begon te worden beseften we ons dat het wel verstandig zou zijn om ook nog ff lichtmetalen velgen voor de winterbanden te halen. Aangezien ik al wel banden had en geen velgen was het plan eigenlijk om op marktplaats of dergelijke een set velgen te kopen. Toen bleek dat Opel met de Astra K t.o.v. van de voorgaande modellen van steekmaat is veranderd.

Verder hebben we het motorblokje natuurlijk uitgebreid kunnen ervaren en wat een heerlijk lopend blok is het. Hij is heerlijk soepel onderin in de toeren. De turbo wordt al vrij vroeg wakker en op de snelweg kun je soepel in zijn zesde versnelling cruisen. Je hoeft niet terug te schakelen als je even wilt inhalen met ca .100 km/h. En wat ook zeer leuk is, is dat weinig mensen kunnen bedenken dat je met deze configuratie met welteverstaan een Opel Astra van 0-100km/h in ca. 8,7s lanceert en door kunt gaan tot over de 200km/h.

Het gemiddelde verbruik ligt op ongeveer 1liter op 16,5km wat wij zelf zeer netjes vinden voor een auto met benzinemotor van dit formaat.

Overigens hebben we tot dusver geen problemen gehad met de auto waarbij de dealer mee betrokken was en we verwachten dit nog lang zo te houden.

De volgende review zal rond de 35000km zijn.

Fantastische wegligging

  • 53.755 km

Wat is er de laatste tijd allemaal voorgevallen met de Astra?
Nou, eigenlijk vrij weinig. Een klein dingetje met de instelling van de rugleuning van de stoel, maar na een bezoekje aan de garage was dit al snel verholpen.

Er wordt nog steeds genoten van het heerlijke weggedrag wat natuurlijk voornamelijk komt door de afslanking ten opzichte van de vorige generatie. Wel was opgevallen dat de kwaliteit van de olie(volgens de boordcomputer) snel daalt(Marketing???). Maar na een keer peilen en bij het menuutje “oliekwaliteit” de knop met het vinkje op het stuur een paar seconden ingedrukt te houden waardoor dit weer gereset was, was ook dit euvel al weer verholpen. Al met al zijn er wel een paar opmerkelijkheden aan het licht gekomen maar deze zijn simpel te verhelpen.

Dan de stoelventilatie, deze is natuurlijk heerlijk, als je tenminste weet hoe deze werkt. Een normaal mens die niet de gebruiksaanwijzing leest, zou denken dat deze moet werken met een simpele druk op de knop van de stoelventilatie. Maar niets is minder waar, je moet eerst het knopje van de airco indrukken voordat de stoelventilatie iets doet.

Zijn er dan nog dingen die Opel beter had kunnen doen met de ontwikkeling van de Astra?
De bevestiging van de hoedenplank. Deze ligt als het ware in zijn bevestiging en bij het minste of geringste, valt deze uit zijn zitting maar dat is gelukkig niet iets waar je je aan gaat storen, het vergt gewoon enige gewenning.

Verder is er afgelopen meivakantie nog een trip naar London gemaakt met de Astra en wat dan vooral heel hilarisch was, was het volgende. Zoals iedereen natuurlijk weet rijd je in Engeland aan de “verkeerde” kant van de weg. Normaal gesproken zijn Europese auto’s met het stuur aan de linkerkant zo ontworpen dat ze de berm verlichten en niet de tegenliggers. In Engeland doen ze dat dus niet. Daarom zie je velen een stickertje plakken op hun koplampen met het verlaten van de boot in Engeland. Met de Astra daarentegen is het simpelweg(als je de intellilux verlichting hebt) in de instellingen de instelling “verkeer links” i.p.v. “verkeer rechts” selecteren en voíla, je hoeft geen sticker te kopen en ziet alle eigenaren van “nieuwe” Ford focussen en Peugeot 308 moeite hebben om de sticker op de juiste plek te plakken, genieten is dat.

Wat later, in de zomervakantie welteverstaan, is er nog met de Astra een vakantie gemaakt naar het zeer mooie Sankt anton am Arlberg te Oostenrijk. Helaas was het weer destijds niet al te best in het dal dus werd gekeken wat voor mooie wegen er zich in de buurt bevonden. Wanneer je dan ineens terechtkomt in een reeks haarspeldbochten leent de Astra er zich perfect voor, mede door zijn gewichtsafname t.o.v. de vorige generatie, om eens lekker met een aardige gang door de verschillende bochten te jagen. Helaas was het asfalt destijds vochtig maar de Astra bood gigantisch veel grip. Wanneer je dan bijvoorbeeld in een haarspeldbocht omhoog vol het gas in trapt merk je dat er toch ietwat onderstuur begint te ontstaan en de esp ingrijpt doordat je voelt dat de motor inhoudt. Een aanrader wanneer je in de buurt bent is daarom de Silvretta hochalpenstrasse. Tijdens de rit naar Oostenrijk was er een fietsendrager met 2 mountainbikes gemonteerd op de Astra. Het grootste nadeel van dit was het toenemende verbruik. Wanneer je daadwerkelijk vol het gas in trapt bij 130km/h merk je wel een aardig verschil of je met fietsendrager rijdt of zonder. Bij het ontwerpen van de Astra was aerodynamica dus duidelijk een belangrijke factor. Mede hierdoor is het bij normaal gebruik heel eenvoudig om nog steeds een verbruik van 1 op 16 a 17 te realiseren.

Toen was er in september 2017 ook nog de IAA in Frankfurt en dit was de eerste keer zonder fietsendrager op de autobahn. Je kunt het al raden, het gas is vol ingetrapt. Wanneer je dat doet, wordt je er toch weer aan herinnerd dat het motorblok 150pk heeft en het zeker op hoge snelheid er echt aan sleurt (is echt aan te raden om een keer te doen op de Autobahn). 212km/h op te teller is geen probleem en wordt snel genoeg behaald. Helaas kon er niet harder gereden worden dan 212km/h (op de teller) vanwege snelheidsbeperkingen. Het enige nadeel van Autobahn-rijden is het verbruik wat toch al gauw resulteert in ongeveer 1 op 12 a 13.

Geen bijzonderheden

  • 101.000 km

Sinds de vorige review is er niks bijzonders naar voren gekomen. Het enige wat vervelend is, is dat de kap onder de stoel voor de stoelventilatie(is een witte stoffen kap) losgekomen is en nauwelijks weer zelf vast te zetten is. Hierdoor maakt de stoel een vreemd geluid bij het aan hebben staan van de stoelventilatie want bij de andere stoel is dit niet het geval.
Een puntje voor aandacht is wel, toen wij deze astra pas hadden had deze best last van inhouden bij vol gas. Dit is gelukkig over gegaan maar hoorden we een keer toen we in de alpen reden en vol gas omhoog wilden, dat de motor een resonantie vertoonde (wat duid op pingelen). Dus als je van plan bent om veel vol gas te rijden is het bij de 1.4 150pk aan te raden om euro 98 of een brandstof met een hoger octaangetal te tanken waardoor je dit vermijdt. Dit spaart de motor namelijk.

Het is nog steeds een heerlijk praktische auto.

Weer geen bijzonderheden

  • 117.000 km

Het geluid van de stoelventilatie is gelukkig uit zichzelf over gegaan. Wel merken dat de motor zo af en toe in houd bij vol gas maar er is geen resonantie of iets vreemds te horen.

Agelopen vakantie naar zweden was het gecombineerde verbruik met 3 personen met in totaal ca. 3800km gereden 5,7l/100km.

Onderhoudstechnisch heeft de astra na 103.000km nieuwe zomerbanden gekregen en een grote beurt waar geen bijzondere dingen aan het licht kwamen. wij zijn hierbij qua banden voor de hankook ventus prime 3 gegaan aangezien wij hiervoor met onze ford fiesta goede ervaringen hadden met hankook en deze banden ook goed uit de diverse tests komen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.