Opel Astra 1.0 Turbo Edition (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 1.0 Turbo Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 38.500 km |
Met een witte blijf je zitten?
- 600 km
De Astra heb ik gekozen omdat het voor mij de beste keuze was op het gebied van 'waar voor je geld' en het beperkte aanbod van de leasemaatschappij. De 308 was alleen beschikbaar met de 82pk 1.2, dat is jammer. Met de 130pk was die ook zeker het overwegen waard.
Het is een 1.0 Turbo Start/Stop edition, waar standaard al best leuke opties op zitten. Zoals cruise control en een licht- en regensensor.
Opties:
- EDITION INTRODUCTIE PAKKET (Climate control en mistlampen)
- Lichtmetalen velgen 75 x 17 inch 'Multispaaks'
- WINTER PAKKET I (Stuur- en stoelverwarming)
- NAVI900 INTELLILINK PAKKET (DAB+ en parkeersensoren voor en achter)
- Elektrisch bedienbaar schuifkanteldak
- PowerFlex bar
- PowerFlex bar telefoonhouder
De opties uit de reclame, zoals geventileerde massagestoelen, zijn alleen op de Innovation te bestellen. En die staat niet op onze lijst. Opel Eye heb ik in een testauto gezien, en ik mis het zeker niet omdat ik zelf ook nog wel eens uit het raam kijk. Ook de achteruitrijcamera is een beetje overbodig. Bij een busje zonder ramen achter of een écht grote auto snap ik die optie nog wel. (Een collega had zelfs een Aygo met achteruitrijcamera :-D). De AGR/comfortstoelen had ik nog wel graag gewild, maar die pasten niet meer binnen het budget. OnStar vind ik ook geheel overbodig. Op mijn telefoon heb ik ook een 4G-hotspot, en het invoeren van een bestemming in de navigatie lukt mij zelf ook nog wel. De LED-lampen had ik wel willen hebben, maar die zijn nog best prijzig en ik had er geen andere opties voor willen laten gaan.
Nog geen 1000 kilometer gereden, maar al wel een aardig beeld van de auto gekregen. Na twee maanden in een 208 met een 1.2 driecilinder gereden te hebben is dit wel een wereld van verschil. De driecilinder in de Peugeot is erg aanwezig. Zelf vind ik dat zeker niet storend en eigenlijk wel leuk. Het geluid van de driecilinder 1.0 in de Opel is erg goed weggewerkt, maar je hoort in de verte dat het er eentje is. (Een leek zal er in ieder geval geen opmerking over maken).
De auto voelt stevig aan en het kleine motortje heeft geen moeite om het geheel in beweging te brengen. Ook op de snelweg heb ik nog niet het idee gehad ondergemotoriseerd op pad te zijn. De versnellingen zijn lekker lang, dus de kritiek over dat hij geen zesde heeft vind ik een beetje overbodig. Het scheelt weer schakelen als de vijf lang genoeg is. Bij 130 op de teller draait hij 3.000 toeren, en de motor hoor je dan niet. Of het blokje bij die snelheden minder toeren lekker vind weet ik niet. Het sturen gaat ook lekker, ook in lange bochten. Hoe het op het randje gaat weet ik nog niet, daarover later meer.
Over het verbruik is nog niets te zeggen, op de 'volle' tank vanuit de dealer stond hij gemiddeld op 7,4l/100km en op een volle tank staat hij nu op 6.3l/100km. Ik ben benieuwd wat het gemiddelde gaat worden. (Hij is ook te vinden op Spritmonitor.de).
Het schakelen gaat erg soepel en kan erg snel met korte bewegingen, maar dat is in vergelijking met de 208 al gauw denk ik.
De parkeersensoren werken goed, maar werken ook altijd. Het piepje van de sensoren voor is anders dan het piepje achter, dat is wel handig. De afstanden tot het object worden alleen op het display tussen de tellers weergegeven, dit had ook op het grote display gekund. Als storend heb ik het nog niet ervaren, maar het valt wel op.
Het start/stop-systeem heeft nog maar één keer gewerkt, het schijnt alleen in combinatie met de rem te werken. Ik mis het niet, en vind het sowieso niet passen bij een turbomotor.
Het schuif/kanteldak vind ik erg prettig. Ook op de snelweg kan hij helemaal open zonder dat je er echt last van hebt. (Ik moet er nog achter zien te komen of hij met de regensensor dicht gaat als hij geparkeerd staat).
Android Auto werkt helaas nog niet in Nederland, daar zit ik wel een beetje op te wachten. Apple CarPlay schijnt al wel te werken, maar om daar nu een iPhone voor te kopen?
Na wat meer kilometers zal ik mijn review updaten. Waardering....daar kan ik nog weinig over zeggen, vandaar alles op 'goed' gezet.
Geen spijt
- 38.500 km
11 maanden en ruim 38.000km verder kan ik wel iets meer vertellen over de Astra 1.0. Met de kilometers is het flink opgeschoten. Een ritje naar zuid Frankrijk en Roemenië (met Transfăgărășan: "The best road in the world" volgens het oude Top Gear) heeft een goed beeld gegeven van de auto.
Qua weggedrag is het allemaal prima voor elkaar. In de bergen stuurt en remt het geheel goed en met een goed toerental ga je lekker de berg op. Het sturen voelt ook goed aan. Als je over het randje gaat, wat ik met de winterbanden nu tweemaal heb meegemaakt, reageert hij ook neutraal. Bij gas los en lomp sturen schuiven de achterwielen ook rustig mee.
De meeste kilometers zijn toch op de snelweg gemaakt. Hier rijdt de auto lekker stabiel en de driecilinder komt echt niets te kort als je begrijpt dat je ook eens moet terugschakelen om het motortje best te kunnen laten doen. (Als je niet tegen terugschakelen kunt, of een motor graag wilt vernachelen moet je voor een 1.4 of meer gaan). Motorisch gezien wat mij betreft echt geen problemen. Op de Autobahn 206 op de GPS gehaald.
Een paar kleine dingen aan de auto die ik graag voor lief neem:
- Het display wil nog wel eens in de 'donkere' stand voor 's nachts blijven hangen als het iets te donker is voor de lichtsensor. Als de achtergrondverlichting laag staat, zie je overdag niets meer op de displays;
- Één keer gehad dat de volumeknop van de radio het niet meer deed. Via het stuur was het volume nog wel te bedienen;
- De driecilinder klinkt na een koude start (flink onder 0) goed rauw en je voelt het ook in de bak een beetje, omdat er wat meer kracht nodig is;
- Na net geen 20.000 km was de levensduur van de olie al aan het eind. Dit zou inloopolie kunnen zijn, maar chef werkplaats zei dat het door korte stukjes rijden komt. Lijkt me stug met 20.000 in een half jaar, maar hij zal er wel voor geleerd hebben :-P;
- Het stop/start-gebeuren werkt prima. Als de vermogensvraag van de auto te hoog is, blijft de motor aan. Dit is meestal met de ventilator/airco/stoelverwarming en dat soort grappen aan. Een metertje met het aantal uren dat je het systeem hebt gebruikt zou wel grappig zijn;
- Android Auto werkt officieel nog niet in Nederland. Hier kan Opel niets aan doen, maar het is wel anders dan beloofd;
- Een Opel Karl heeft bochtverlichting met de mistlampen. Deze kermisverlichting is in de binnenstad wel handig en voor de rest onnodig, maar de Astra heeft het dus niet. Op deze manier zou ik de mistlampen ook eens nuttig kunnen inzetten (Ook al schijnt het er stoer uit te zien als je deze altijd aan hebt......);
- De Kleber Krisalp HP2 winterbanden die ik van de leasemaatschappij heb gekregen rijden niet lekker. Veel herrie en bij nat weer is er weinig grip. Ze klinkt net alsof er een lager door is.
Al met al dus erg blij met deze auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.