Opel Astra 1.6 Turbo Innovation (2016)

autoreview

Opel Astra 1.6 Turbo Innovation (2016)

Signalement

UitvoeringAstra 1.6 Turbo Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf16.619 km
KM-stand laatst29.500 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 8000 km

  • 24.500 km

Bij deze mijn eerste review over de Opel Astra 1.6T Innovation uit 2016.

Aanschaf: 30-08-2019

In de een na laatste week van augustus ben ik bij de Opel Dealer in Helmond een mooie Astra komen bekijken.

Beter gezegd, ik wist helemaal niet dat deze er stond. Hij stond namelijk niet geparkeerd tussen de occasions achterin, maar gewoon tussen de nieuwe Astra's in de Opel Showroom.

Met maar 16.619 kilometers op de teller vond ik de auto zo goed als nieuw, afgezien van een paar gebruikssporen.

Dit was een auto van de 1e eigenaar. Met een prijskaartje van ruim €22.400 vond ik deze toch wel prijzig!

Ik zag deze auto wel zitten, ook al heb ik in het verleden een nare ervaring gehad met mijn Opel Corsa 1.6T GSI uit 2009. Dat kwam door Z16LEL motor die rond 100.000 km de geest gaf.

In deze Astra zit namelijk de B16SHT motor, van een totaal nieuwe generatie. Dit gaf me wel enige zekerheid om er maar toch voor te gaan. Daarnaast is deze auto zo goed als nieuw, waardoor de motor eigenlijk zonder blaam zou moeten presteren!

Paar dagen later een proefrit gemaakt. Dit ging helaas niet vlekkeloos. De parkeersensoren gingen steeds af. Naderhand bleek dit te komen door de groene platen die erop geplakt waren...

Na paar nachtjes slapen was knoop doorgehakt. Ik had geen inruil dus ik wilde wat van de prijs af en er moesten mooie voorwaarden komen, die kreeg ik wel naar mijn idee:

* Gebruikssporen vorige eigenaar werden op een aantal punten na aangepakt. Vooral lakschade/deuken.

*Mobiliteitsgarantie EU ipv NL alleen gezien mijn reizen naar Polen.

*12 maanden garantie Opel Occasions.

* -€1000 euro korting bedongen, prijs werd dus €21.400 incl. alle bijkomende kosten.

De km-stand was na de proefrit 16.653 km. Met deze stand nam ik de auto op 30-08 uiteindelijk in ontvangst.

De aflevering verliep helaas niet geheel vlekkeloos, omdat de vorige eigenaar nog bij MYOPEL geregistreerd stond en dit eerst verholpen moest worden.

Na wat geklooi van 1,5 uur was alles in orde gekomen. 3 maanden proefabonnement OnStar en Wifi in de auto. Nice!

----------------------------------------

De eerste 3 maanden daarna bevielen me prima. Geweldige auto me lekkere AGR-stoelen die veel comfort bieden. 1 vette rit naar Polen gemaakt, de reis duurde niet lang! In 4 uur tijd was ik bij Berlijn, ik liep meerdere malen moeiteloos met dit raket in de begrenzer van 239 km/h. Topprestaties!

De topsnelheid komt op zo'n 233-234 km per uur volgens de GPS. Zolang de garantie loopt blijft die begrenzer er netjes op staan en wordt er niet getuned!

De auto is ook opvallend stil, ook op hogere snelheden. Al met al is dit een brave hatchback met veel comfort.

Aangezien dit geen OPC-line is, mis ik wel een beetje het sportieve karakter (geen SPORT- stand én ook geen automaat). De auto stuurt ten alle tijde LICHT, ook als je met 230 over de autobaan rijdt. Dat geeft een tamelijk vreemd gevoel, vooral als je met deze snelheid van baan wisselt. Daarnaast voelt de auto een beetje hobbelig aan op hogere snelheden, vooral als je in een flauwe bocht rijdt en vervolgens ook over brugnaden rijdt. Dan kan deze wel eens deinen! Lekkers is anders op dat moment.

De Astra remt wel lekker snel af op hogere snelheden, wat uiteraard een pré is! Ik heb dit een paar keer moeten ondervinden.

Het olieverbruik wil ik met deze motor heel goed in de gaten houden, omdat het in het verleden vaker bij dergelijke motoren voorkwam dat ze gingen verbruiken!

Voor de rest is de 6-Handbak een fijne bak die goed schakelt, alleen de 5e versnelling geeft soms een vreemd gevoel bij snel opschakelen, dan lijkt het wel alsof je de tandwielen even raakt.

De Astra Innovation 1.6T is een mooi compromis tussen een vlotte doch niet al te sportieve auto én een auto met veel comfort! Wat mij betreft een auto die mij vele jaren plezier mag geven op de weg.

De opties in deze auto zijn:

*Start/Stop systeem
*Navigatie Intellilink 900 met DAB+ radio.
*Automatisch Airco/ CC
*Cruise Control
*Stoelverwarming voor/achter
*Stuurverwarming/lederen stuur
*AGR-stielen vol leder
*Elektrisch verstelbare/inklapbare spiegels
*Telefoonvoorbereiding/bluetooth
*Geen CD Speler - Aux aansl. 3 USB poorten
*Armsteun voor/achter
*Verlichte deurhendels voor (wit)
*IntellLux Matrix LED-verlichting
(mooi groot licht die op Automatische stand werkt= lichtverdeling, naargelang detectie van licht door OPELEYE wordt de richting van groot licht aangepast als een soort waaier)
*Botsdetectie-systeem met rode LED waarschuwingssysteem (best eng als deze afgaat) - OPELEYE
*Infodisplay met volgafstand voorligger - OPELEYE
*Lane Assistance optie, houdt je op de baan zolang je geen richting aangeeft.
*Dodehoeksensor spiegels
*Automatisch inparkeren mogelijk
*Parkeersensoren voor/achter
*Alarmsysteem (Opel af fabriek geinstalleerd)
*H6 handbak
*Elektrische handrem
*Hill Hold functie
*Traction Control/ESP
*17" lichtmetalen velgen - Bridgestone Turanza zomerbanden
*Trekhaak afneembaar
*Thuiskomer 80 km/h reservewiel (yay, geen vulprut)
*Bumpers in carrosseriekleur
*Mooie dakspoiler in carosseriekleur
*Dakvin, helaas geen carosseriekleur
*1.6 SIDI Turbomotor met 200PK en maximaal 300nm koppel, va. 1.700 tpm. (lekker standaard - niet mee gemorreld)

Tot slot het verbruik:

Fabrieksopgave, negeer maar. Slaat nergens op!

Mij verbruik bij gemengd stadsverkeer/snelweg met 140 op teller snelweg = 7.5l/100. Dit is een feit! Vanaf maart 2020 zal het verbruik gunstiger worden...

Volgende ervaring komt na de garagebeurt in 2020.

Ingeruild!

  • 29.500 km

De Astra is voor de onderhoudsbeurt nog ingeruild voor een Volvo V40. Daarover later meer!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.