Opel Astra 1.4 Turbo Business Executive (2018)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo Business Executive (2018)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo Business Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst142.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop auto

  • 139.000 km

Op 1 februari 2025 kocht ik mijn Opel Astra K 1.4 Turbo Business Executive (bouwjaar 2019, motorcode D14XFT) in Nederhorst den Berg voor €13.000. De auto werd aangeboden als “100% onderhouden, schadevrij en refurbished”, met een complete uitrusting: IntelliLink RF900 met Apple CarPlay, parkeersensoren, cruise control, climate control en Traffic Sign Recognition. Er was een volledige grote onderhoudsbeurt volgens Opel-standaarden beloofd, inclusief een nieuwe APK. Tevens werd 6 maanden garantie verstrekt, volgens de verkoper conform BOVAG-voorwaarden, al betrof het geen officiële BOVAG-garantie.

De proefrit verliep probleemloos. De auto reed soepel, schakelde goed en vertoonde geen zichtbare of hoorbare gebreken. Er waren geen foutmeldingen en alles leek functioneel in orde. Door de professionele indruk, de beloofde onderhoudsbeurt en de garantieregeling leek dit op het eerste gezicht een betrouwbare en nette koop.

Toch verliep de aflevering niet vlekkeloos. Het onderhoudsboekje was volledig leeg en werd pas na mijn aandringen ter plekke met terugwerkende kracht ingevuld — een eerste teken dat het onderhoudsverhaal wellicht niet klopte. Verder bleek bij inspectie dat de ruitensproeiervloeistof leeg was, de multiriem uitgedroogd en niet vervangen, en dat de rubbers van de schokdemperhoezen volledig doorgescheurd waren. De banden waren uit 2018 en vertoonden droogtescheuren. De remmen, die als “zo goed als nieuw” waren gepresenteerd, bleken achteraf al ruim 60.000 km oud en vertoonden duidelijke groefvorming — verre van de staat die bij de verkoop was gesuggereerd. Tot slot viel het brandstofverbruik bij de eerste ritten hoger uit dan verwacht

De eerste tegenvallers na een veelbelovende start

  • 139.500 km

Omdat de twijfels over de beloofde grote onderhoudsbeurt blijven toenemen, heb ik besloten de auto stap voor stap zelf te controleren. Ik wil zeker weten of het onderhoud dat vooraf is toegezegd, ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Tijdens mijn inspectie vallen me steeds meer zaken op die daar niet mee stroken.

Ik heb contact gehad met verkoper en de auo gaat eind maart terug voor garantie.

Garantiewerkzaamheden

  • 139.700 km

Het blijkt inderdaad dat het onderhoud niet is uitgevoerd, ze hebben alsnog vervangen
- condensor
- rubbers
- olie
- remvloeistof
-filters
-luchtfilter

Na een week kon ik de auto ophalen waarna er dicht een P1101 foutcode kwam, auto staat nu dus weer daar.

Auto weer terug

  • 139.700 km

De foutcode is door hun zelf veroozaakt, de luchtfilter zat niet goed monteert, hier hebben ze een week over gedaan, ook staat op de factuur de verkeerde olie wat mij wel zagen baart, ook de auto rijdt nog steeds niet fijn, trillerig, en weinig vermogen.

en nog meer problemen

  • 140.100 km

De weken verstrijken, maar het vertrouwen keert niet terug. Integendeel — nieuwe symptomen dienen zich aan. Tijdens een rit verschijnt foutcode P0171: System Too Lean (Bank 1). De motor draait nog, maar niet soepel. Bij optrekken voel ik soms lichte schokken, en stationair loopt hij nerveus.

Met mijn OBD-interface bekijk ik de live data. De short term fuel trim (STFT) schiet regelmatig boven de +20%, en ook de long term fuel trim (LTFT) zit structureel te hoog — soms +10 tot +15%. Dat duidt erop dat het motormanagement probeert bij te regelen omdat het mengsel te arm is. Mogelijke oorzaken: valse lucht, een sensorprobleem of iets in het EVAP/PCV-systeem.

Wat het verontrustender maakt: ik zie oliedampen en nevel onder de motorkap, met name rond de olievuldop en het achterste deel van het kleppendeksel. Ook hoor ik af en toe een zacht fluitend geluid bij afremmen op de motor. Het doet vermoeden dat er sprake is van overdruk of lekkage in het carterventilatiesysteem (PCV) — een bekend probleem bij dit motortype.

opnieuw contact opgenomen met verkoper maar die lijkt het niet serieus et nemen, Er wordt vaag gereageerd: “brandstofaanpassing valt binnen de marge”. Inmiddels geeft de auto ook foutcode p0171

Auto weer terug voor garantie

  • 141.200 km

Auto opnieuw terug voor genoemde problemen, P0171 foutcode stotteren en olie over de hele motor. Auto weer een week geweest, maar niks opgelost. Inmiddels is er voor 2000 euro volgens hun aan gerepareerd.

Ontbinding van de aankoop

  • 142.300 km

Helaas is de band met de garage slecht geworden en had ik ze keuze voorgelegd, probleem oplossen, of andere garage of ontbinding van de aankoop. Ze hebben zelf gekozen voor de laatste optie. Ik heb de auto dus op 7 juni 2025 alweer ingeleverd.

Helaas dus een erg slechte ervaring.

5,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.