Opel Astra 1.4 Turbo 120 Jaar Edition (2019)

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo 120 Jaar Edition (2019)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo 120 Jaar Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst12.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Astra: 1.4t 120 jaar edition

  • 8 km

28 juni is het dan zover. Auto ergens eind maart besteld en dus netjes op tijd binnengekomen. Eigenlijk eerder dan verwacht. Het was gelukkig een zonnige dag, want ik verheugde me al om de auto te zien in de gekozen kleur: Dark Moon Blue. En, ja, wat is die leuk om te zien. Het is niet onze eerste Opel, we rijden sinds mei 2018 de Karl en ben wel te spreken over Opel. Na een duidelijke uitleg over hoe alles werkt (was met het meeste bekend) mochten we de auto meenemen. Mijn vrouw en ik beide met een grote glimlach maakten de eerste kilometers. Want als je van een 1.0, 75pk (bij 3500-4000 touren) komt, is dit toch andere koek.

Even wat meer over de spec:

- Het is de 1.4t motor, handgeschakeld, met 150pk dus.
- 120 jaar edition (badge op de zijkant, instap sierlijsten met "Opel" erop, mooie chrome strips en de matten voorin met "120 jaar" erop).
- 120 jaar edition+ pakket gekozen (geluidswerende voorruit, donker getinte achterruiten, dual/electric climate control, DAB+ radio en parkeersensoren voor- en achter).
- 120 jaar edition, donker grijze, velgen.
- Opel Eye.
- AGR-stoelen.
- 7" inch scherm, met navigatie.
- Dark Moon Blue kleur.

Ik denk dat we het dan gehad hebben. We leasen hem via ANWB, want er was begin dit jaar een leuke actie periode waar de lease prijzen lager waren, voor alle Opels. Met toen een kleine op komst (ze is er inmiddels al) moesten we naar iets groters. Ik ben blij dat we dit op tijd hebben besloten, want met levering op 28 juni (30 juni uitgerekend) is ze op 2 juli geboren en dan merk je dat het gemak van een vrij grote kinderwagen in de kofferbak leggen heel wenselijk is.

Over de auto: zoals ik al eerder zei komen we van een Karl (die we nog hebben) en die hebben we als automaat besteld. Prima ding. We hadden dus hoge verwachtingen van de Astra en ik moet zeggen dat na ongeveer 1000km, we erg tevreden zijn. Het woon/werk verkeer is ongeveer 20km heen en terug, dus niet erg ver. Maar we reizen veel op en af naar oma's, familieleden en vrienden. Dit voornamelijk op de snelweg en dan komt de 1.4t erg goed van pas. In de 6 genoeg koppel om mee te gaan met het verkeer en ook genoeg koppel als je de knopjes gebruikt van de cruise control. Deze gaat met stapjes van 1km/h omhoog.

Dan de binnenkant: laten we beginnen bij de navigatie. Deze gebruiken we niet. Voordat we de auto gingen ophalen wist ik al dat ik Android Auto ging gebruiken, want Google Maps is toch nog altijd de beste en het makkelijk gebruik van Spotify tijdens het rijden is er fijn.

De geluidswerende voorruit werkt volgens mij prima. Op de snelweg erg stil en de motor trouwens ook. De lane keeping assist werkt prima, al vergeet ik soms dat ik wat eerder mijn richtingaanwijzer moet gebruiken, want de auto trekt me gewoon terug. Je gaat er wel bewuster door rijden, daarom laat ik het gewoon aan, op de snelweg.

Dan de stoelen: deze zitten super. Je kan ze op beide stoelen voorin verstellen in de hoogte, diepte, zitvlak vergroten en de lenden steun. Ik zit graag wat lager, dat voelt iets sportiever en zelfs dan heb je genoeg overzicht op de weg.

Het verbruik is voor ons prima. Met een volle tank hebben we ongeveer 650km gehaald. Dat is gezien een 1.4t, benzine, gewoon oké.

Tot zover mijn review. Uiteraard nog de roze bril op, dus nu nog geen nadelen opgevallen. Bij latere kilometers mijn vervolg.

12.xxx KM

  • 12.500 km

Nou, inmiddels bijna een jaar verder en ook bijna 13k km verder. Ik heb een duidelijke indruk van de auto gekregen en zal beginnen met het positieve:

- Het bereik: Ik haal op warme dagen (dus in de lente/zomer periode) zo'n 700km, waar ik in de herfst/winter periode zo'n 650km haal. Dat is best netjes. Mijn werk ligt +/- 23km van huis en dat leg in ongeveer 18x per maand af. Ik tank twee keer per maand.

- De koppel: Voor mij meer dan genoeg. Of dit nou op de snelweg is, of op een provinciale weg, kracht genoeg.

- Comfort: De stoelen zitten echt heerlijk voor dit segment en deze prijs.

- Ruimte: We hebben een dochtertje van bijna een jaar en natuurlijk ook een kinderstoel in de auto. Dit is een flink ding en staat achter de passagiersstoel voor. Maar er is genoeg ruimte om haar eruit te halen en daarna ook genoeg beenruimte voorin. Kofferbak is prima voor ons gebruik.

Nu de minder leuke dingen:

- De klep waar de tankdop zich onder bevindt is in dit jaar al twee keer kapot gegaan. Nog maar 30km bereik qua benzine en ik sta bij het tankstation met een klep die níet opengaat. Heb hem tot twee keer toe moeten forceren. Nu heeft Opel het iedere keer binnen garantie gerepareerd, maar ik kan me niet voorstellen dat dit normaal is.

- De deuren: En daarmee bedoel ik dat als ik een liedje op heb staan met een beetje bass erin, hoor de de deuren ratelen. Het is niet ernstig, maar wel hoorbaar en dan stoort dit me.

- Infotainment: In mijn ogen waardeloos. Erg traag. Als ik mijn telefoon wil verbinden dan duurt het even voordat ik daadwerkelijk met bluetooth ben verbonden. Overigens kan ik me niet voorstellen dat ik iedere keer handmatig de bron moet veranderen naar bluetooth. In de auto van mijn vrouw (Opel Karl) gaat hij automatisch verder waar die gebleven was, als ze weer instapt en de auto start. De navigatie een of twee keer gebruikt toen Android Auto mankementen had en dat doe ik dus nooit meer.

Dit volgt de update. Volgende update over een jaar!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.