Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2018)

autoreview

Opel Astra 1.0 Turbo Online Edition (2018)

Signalement

UitvoeringAstra 1.0 Turbo Online Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst19.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als VW-man in een Opel

  • 12.500 km

Als trouwe bezoeker van AutoWeek.nl die ik ben, vond ik dat het nu mijn beurt was om de nieuwsstroom (in met name de AutoWeek app) op te vullen met mijn review. En dan niet eentje van 3 zinnen maar een nogal gedetailleerde. Wees dus gewaarschuwd! Laten we beginnen met een korte situatieschets.
In onderstaande review neem ik ter referentie regelmatig mijn paar jaar ervaring met de VW Golf VII 1.0TSI DSG Comfortline mee. Tevens maak ik uitstapjes naar de Ford Fiesta 1.0 Titanium – 2014 (drie jaar gereden) en de VW Polo 1.0 Comfortline 2017 (huidig model, jaar gereden).
Zelf ben ik 29, groot geworden op de achterbank van Volkswagen Jetta’s, Vento en later verschillende generaties Passat’s en al vanaf kleins af aan enorm geïnteresseerd in auto’s. Volkswagen is dus met de paplepel ingegoten. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik onpartijdig ben in de Volkswagen – Opel rivaliteit. Met enige gemengde gevoelens nam ik dan ook de sleutels van de hagel nieuwe Astra in ontvangst. Mijn woon-werkverkeer is 15min/11km (rij ‘m vaak net niet warm) en bezoek met enige regelmaat projectlocaties die momenteel ongeveer 1,5 uur rijden zijn. Verwacht ongeveer 25000km/j te rijden. Ik heb de auto nu een ruime 7 maanden en ben een dikke 12500km verder. Tijd om te zien of mijn terughoudendheid terecht was en wat in positieve en negatieve zin opvalt. Maar eerst wat meer over de uitvoering.
Het is een shortlease auto dus helaas geen configureerpret. Het betreft een Opel Astra 1.0 Online Edition met Navi 900 IntelliLink Pakket en een Edition+ pakket in het Cosmic Grey. Voor 25k staat er wat mij betreft dan een zeer net uitgeruste auto met dual zone climate control, Apple CarPlay, automatisch licht en ruitenwissers, parkeersensoren voor en achter en cruise control. Kleurtje is ingetogen maar net even geen ‘lease grijs’ en ik moet eerlijk bekennen dat ik het een mooie kleur vind. Er zit geen lichtmetaal onder, wat mijn autohart wel een beetje pijn doet, maar het zijn geen typische wieldoppen. Het zijn namelijk geen standaard stalen velgen maar soort van 5-spaaks stalen velgen met een nette wieldop erop zodat het net een 10-spaaks lichtmetalen velg lijkt. Kan er mee door!
De standaard stoelen zijn verrassend goed. Heen en weer naar Groningen voor een afspraak - totaal bijna 4 uur rijden – ging zonder last van m’n rug te krijgen. Steun in de rug is ruim voldoende, zijdelingse steun is wel wat minder. Vergeleken met de standaard stoelen van de Golf en ook de standaard Comfortline stoelen van de Polo vind ik de stoelen van de Astra eigenlijk beter. Wel moet ik bekennen dat de Golf de optionele sport stripes stoelen had en die waren dan weer net even beter dan deze in de Astra. Nu we toch aan het vergelijken zijn met de Golf, het stuur kan ik voor mijn gevoel in de Astra minimaal even ver naar me toe halen dan in zijn concurrent uit Wolfsburg. De stoel kan ook minstens zo laag als in de golf, wat een stuk lager is dan de meeste concurrenten, en eigenlijk is de zitpositie dus top, al is de armsteun enkel in diepte en niet in hoogte verstelbaar.
Ik heb ook even uitvoerig met het interieur geknuffeld en ja, de gebruikte materialen zijn harder en minder mooi dan in de Golf en huidige Polo. Kiertjes zullen vast iets groter zijn. Echter ziet het er nog steeds zeer netjes uit en voelt het allemaal zeer degelijk en solide. Echter ben ik wel van mening dat de meerprijs van de Golf hier wel enigszins te rechtvaardigen is.
Na het omdraaien van de sleutel gaan de tellers even van uiterst links naar uiterst rechts (en weer terug). Stiekem erg leuke gimmick. Het multimediasysteem komt redelijk snel tot leven en de muziek komt in acceptabele geluidskwaliteit tot je. Verder heb ik eigenlijk weinig goeds over voor het multimediasysteem. Fysieke snelknoppen om tussen navigatie en telefoon te wisselen zijn er niet. Op het scherm zijn ze wel aanwezig maar deze zitten aan de bovenkant van het scherm, wat dan weer een plek is waar je net niet handig bij kan. In de Golf ging dit vele malen makkelijker en had je ook navigatieaanwijzingen tussen de klokken, wat ook mist in (deze uitvoering van) de Astra. Tevens zijn de kaarten alweer 3 jaar oud en routes worden zonder toestemming te vragen gewijzigd op basis van verkeersinformatie (TMC). Apple Carplay biedt gelukkig uitkomst! In het begin gooide de Astra m’n telefoon er 9 van de 10 keer uit. Ander (nieuw) kabeltje en update bij de dealer hebben gelukkig geholpen. Enkel Spofity doet het soms niet lekker – je moet ‘m dan even op de telefoon afsluiten en weer opnieuw opstarten – maar dit probleem deed zich ook al voort bij eerdere ervaringen met Apple Carplay en schrijf ik niet toe aan de Opel.
We hebben een eigen parkeerplek bij het huis en ik parkeer hier altijd achteruit in. Er vallen dan twee zaken in negatieve zin op. De parkeersensoren geven aan dat ik niet verder kan, echter heb ik dan nog dik een halve meter. Dus voor krap inparkeren heb je er dus helemaal niks aan. De dealer zegt hier overigens niks aan te kunnen doen en vind het normaal. Ten tweede als ik de auto weer start – nadat ik dus volgens de sensoren ongeveer in de schuur van de buren sta geparkeerd - en vooruit weer weg wil rijden gaat de boel achter weer keihard piepen, al staat de auto in z’n één. Hoe snel je ook weg rijdt, de monotone piep gaat nog een seconde of 4-5 door. Ik irriteer me hier aan, vooral omdat dit dus elke dag gebeurt, en heb dit met andere bekende auto’s niet gehad. Dit gebeurd overigens niet als je nog een ‘streepje’ overhoudt bij het inparkeren.
Eenmaal onderweg valt op de Opel redelijk licht stuurt. Ik vond dit in eerste instantie niet prettig maar na een paar weekjes sturen was ik er eigenlijk wel aan gewend. Stuurt aangenaam en redelijk direct, wat mij betreft fijner dan in de Golf. Ook het onderstel kan op mijn waardering rekenen. Waar ik de achtervering van de Golf wat bonkerig vond op drempels gaat de Astra er soepeltjes overheen. Stevig genoeg maar met een goede mix van comfort. Het doet me zelfs een beetje denken aan mijn laatste Ford Fiesta (en dat mag best als een compliment beschouwd worden). Ook de motor is eigenlijk wel lekker. Hij geeft z’n koppel niet zo vroeg als de TSI’s van VAG maar eigenlijk heb je hier tijdens het rijden geen last van. De 5-bak heeft versnellingen die goed op elkaar zijn afgesteld en schakelt zoals elke Opel die ik ooit heb gereden. Even over een voelbare weerstand heen en je zit in het verzet. Op de snelweg mis ik niet per se een 6de versnelling, ik rij bij 130 net iets boven de 3000 toeren, maar het zou vooral op lange afstanden wel net wat meer rust in de auto brengen. Vermogen is voldoende om een beetje vlot met het verkeer mee te kunnen en even snel van 90 naar 120 gaat afdoende. Als je echter een keer met meer dan 2 personen in de auto zit wordt wel pijnlijk duidelijk dat het blokje niks overhoudt. Mocht je vaak passagiers hebben of bepakt en bezakt op vakantie gaan dan kan het met de 1.0 wat behelpen worden. Qua geluid hoor de motor nauwelijks al word je bij echt gasgeven wel getrakteerd op een merkwaardig brommetje, beetje alsof de uitlaat lek is. Verbruik vind ik ook erg schappelijk al verleid de Astra me soms toch om wat sportiever te rijden. Ik heb onder winterse omstandigheden ongeveer 6.2 liter op 100km gereden en nu in de zomer zakt dat wat naar 5.7 liter op 100km. Ik haal ongeveer 650km op een tank. Hierbij rij ik voornamelijk snelweg waarvan grote delen 130. Ik rij vlot maar schakel wel snel door op constante snelheid. Rij veel op de cruise control - die overigens enkel per twee km te verstellen is, dus van 104 naar 126 is de knop vasthouden of 11 keer tikken. Verder rij ik meestal de toegestane snelheid +5% en anticipeer ik zo ver mogelijk (lees; zo ver mogelijk zonder mijn achterliggers te veel te irriteren). Bij gas los lijkt het overigens alsof soms het gas er niet helemaal afgaat. Dit zie je ook aan het live verbruik en de eco-meter. Ik vind het merkwaardig. Vooral omdat het niet te voorspellen is wanneer de auto het wel, en niet, doet. Ik vind het nogal merkwaardig maar wellicht heeft dit een goede reden. Kan me voorstellen dat het voor de smering van de turbo misschien beter is.
De automatische ruitenwissers doen het prima. Met miezer zijn ze soms wat zenuwachtig maar verder doen ze het naar tevredenheid en heb ik niet de neiging gehad om aan de instellingen te zitten of de bediening zelf over te nemen. Lichten gaat ook netjes aan als de ruitenwissers aan het werk worden gezet. Ook positief is dat de ruitenwissers gespiegeld, dus beide richting de A-stijl, bewegen. Ik vind het rustiger en de bijrijder behoud beter zicht op de weg. Ook de achterruitwisser heeft verschillende standen en is een stuk stiller dan de opvallend rumoerige wisser aan de achterzijde van de Golf.
Ander opvallend gegeven is dat het klikje van de richtingaanwijzer erg zacht is. Als ik op laag volume een muziekje op heb dan hoor ik het er al bijna niet meer bovenuit. Daarnaast zit de richtingaanwijzer niet in de spiegel, beetje ouderwets eigenlijk, dus heb je naast de indicator tussen de klokken ook geen ander visueel signaal. Waar ook nog een verschil zit ten opzichte van andere auto’s is dat de klimaatcontrole per hele graad gaat in de plaats van per halve graad. Geen ramp maar wel opvallend. Vooral omdat mijn ideale temperatuur op 21.5 graad lijkt te liggen… Wat ook opvalt is dat de Astra geen gebruik maakt van de mistlampen als bochtverlichting. Op de Golf en Polo vond ik dit niet echt speciaal maar nu ik het niet meer heb mis ik het gek genoeg wel. Verder mis ik echt wat aflegruimte in de vorm van een wat dieper vak onder de klimaatcontrole. Er zit een soort sleuf waar je je telefoon in kan zetten, maximaal formaat iPhone 6-8, maar bij de eerste de beste bocht kan je ‘m ergens bij je voeten vandaan vissen. Oh, ik mis dat handige vakje bij de achteruitkijkspiegel waar je je zonnebril in kan doen. Loop nu elke keer te graaien naar m’n hoesje om daarna m’n zonnebril er uit te vissen en visa versa… First world problems…
Overall denk ik dat je absoluut geen verkeerde koop kan doen met deze Astra. Ik ben er dan ook wel oprecht tevreden mee. De Astra rijdt leuker dan de Golf maar laat punten liggen op gebied van ergonomie en gebruiksvriendelijkheid. Zaken die elke rit terugkomen en ik merk dat hoe langer ik de auto heb ze me flink hebben geïrriteerd maar ze langzamerhand ook zijn geaccepteerd . Echter vergt de Astra ook een lagere investering of bijtelling dan de Golf. Naar mijn mening is de extra investering wel het geld waard en zal het per persoon verschillend of je het er voor over hebt. In vergelijk met de Polo zal het netto niet echt veel schelen met de binnenruimte echter voelt de Astra, qua rijden, wel echt als een klasse hoger. En ondanks dat de Polo een stuk volwassener is geworden is de Astra nog steeds 5 centimeter breder en vooral dit maakt voor mij, samen met de stilte aan boort, de beleving een stuk aangenamer. Recent heb ik ook nog even proefgereden met de nieuwe Kia Ceed en de nieuwe Ford Focus. De Kia was een stuk rumoeriger en schakelde wat hakerig. Tevens kan de stoel een stuk minder ver naar beneden dan bij de Opel, iets wat ook bij de Ford in negatieve zin opviel. Eigenlijk vond ik niks echt beter aan de Ceed in vergelijking met de Opel. De Ford vond ik net even beter – lees leuker - rijden en tegelijkertijd nog iets meer rust bieden. Wel viel de motor, 1.0 Ecoboost, gek genoeg een beetje tegen. Ik reed de station, wellicht vertekend dit het beeld iets, maar ik vond ‘m minder vlot dan de Opel, ondanks de kortere verzetten van de 6-bak. De waardering voor de Opel is na de proefritjes aardig gestegen! Maar of ik ‘m zou kopen?...


Update 17000

  • 17.000 km

Een kleine update wat betreft de laatste ervaringen. Met de Opel naar midden Frankrijk gereden voor een korte vakantie. Tegen verwachting in geen centje pijn met 140km/h heuvel op net na Luik. Best indrukwekkend voor een 1.0. Verbruik tijdens de vakantie, en eigenlijk al de hele zomer is gezakt naar 5.4 l/100km.

Tevens eerste melding gehad voor het verversen van olie. Ik vind het snel na 17.000km maar ik heb me laten vertellen dat Opel de oliekwaliteit o.a. berekend aan de hand van het aantal koude starts. Rij je dus veel korte stukjes (woon-werk 11km) dan ben je snel aan de beurt voor een oliewissel...

Ook ben ik even naar de dealer geweest voor de regelmatig fluitende airco. Echter was dit volgens de dealer normaal en was dit te danken aan een nieuwe type aircogas wat wordt gebruikt om het algemene verbruik terug te dringen. Ik blijf het vreemd, en eigenlijk vooral gewoon irritant vinden.

Verder nog wel opvallend dat de bekleding van armsteun in de deurpanelen snel lelijk wordt. Ik heb het nog niet proberen te reinigen maar er vormen zich duidelijk lichtere plekken.

Eind bezit

  • 19.000 km

Omdat dit een shortleaseauto betrof heb ik met, toch enige tegenzin, de auto ingeleverd.

Verbruik is stabiel gebleven. In de korte periode zijn er geen nieuwe ergernissen of defecten bijgekomen. Terugkijkend blijft het gewoon een fijne auto met een paar kleine minpunten. Als nieuwe auto van rond de 25k zou ik 'm zeker aanraden. Zeker nu de facelift wel een 6de versnelling en de upgrade naar de comfortstoelen biedt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.