Nissan Sunny 1.3 LX (1989)

autoreview

Nissan Sunny

Signalement

UitvoeringSunny 1.3 LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1997
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst174.000 km
Lezerswaardering: 3%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ach ja: je hebt weinig geld en bent op zoek naar je eerste eigen auto. Mijn ouders reden (toen ik net mijn rijbewijs had) een Sunny Diesel dus een Sunny voelde vertrouwd. Het is allesbehalve een koppendraaier maar wel een erg betrouwbare metgezel. Ik Heb deze auto nog steeds in mijn bezit en iedere keer als ik erin rij, verschijnt er een glimlach op mijn gezicht. Ik vind het gewoon reuze knap dat een auto je na zoveel jaren nog kan bekoren. Inmiddels heb ik al een Audi A8 gehad en rijd nu een BMW 523i automaat. Veel comfortabeler auto’s natuurlijk maar ze brengen je onderaan de streep ook maar gewoon van A naar B. De Sunny is met het klimmen der jaren wel wat dorstiger geworden. Desalniettemin verbruikt hij nog zo’n 1 op 10 (was 1 op 13), een zeer respectabele score voor zo’n oud beestje!

De motor presteert voldoende. Het is geen snelheidswonder (165 km/u) maar doordat hij wat lager zit heb je wel een hogere snelheidsbeleving. Het kabaal dat hij daarbij produceert (in vergelijking met mijn latere auto’s) doet ook een duit in het zakje. Schakelen is al vanaf het begin een probleem geweest: toen ik de auto ruim 10 jaar geleden aanschafte zei de verkoper dat er binnenkort misschien wel een nieuwe versnellingsbak gemonteerd zou moeten worden. Zoals gezegd: 10 jaar verder en nog steeds schakelen. niet probleemloos maar in zijn 3 kun je ook een bocht nemen. Ja ja, het nieuwe rijden in een oud koekblik. Wie had dat ooit gedacht?

Wat bij de meeste mensen die met me meerijden wel een glimlach op hun mond tovert is het interieur: het is de Nissan Sunny 1.3 LX TREND. Deze laatste toevoeging betekent dat er een sportstuur (jawel!), sportievere stoelen (met echt een waanzinnige zijdelingse steun, ook na al die jaren!) en ander stofje op stoelen en deurpanelen gemonteerd zitten. Het heeft gewoon iets grappigs dat ze van zo’n vrij sullige auto nog iets sportoefs hebben willen maken!

Die Japanners weten wel hoe ze een auto moeten maken die gewoon blijft lopen en doet waar hij voor gemaakt is. Vaker en vaker vind ik nu een papiertje onder mijn ruitenwisser of ik de auto niet wil verkopen. Hij ziet er gewoon nog erg netjes uit en het kenteken verraadt zijn leeftijd. Zo’n ding brengt natuurlijk geen cent meer op dus hou ik hem maar lekker en ga er af en toe een stukkie mee rijden.

De klassiekerstatus zal hij wel nooit bereiken: daar is hij simpelweg niet mooi genoeg voor.

PROBLEMEN

Aandrijfashoezen vernieuwd, accu vernieuwd, banden vernieuwd, ruitenwissers vernieuwd, uitlaat vernieuwd. Kortom: gewone slijtage en verder he-le-maal niets! Het is gewoon jammer dat ik voor mijn functie niet in de Sunny kan blijven rijden want je eerste auto is net als je eerste liefde: je vergeet hem/haar nooit.....

afscheid....

  • 174.000 km

Ja hoor, ik heb mijn grote liefde verloochend. Ik heb afscheid genomen van mijn allereerste auto: de Sunny. Met gemengde gevoelens heb ik de avond vóór inruil nog een rondje gereden en was nog steeds onder de indruk van de fijne stoelen en de betrouwbare aandrijflijn. Toch is hij ten prooi gevallen aan de sloopregeling. Ik heb nog geprobeerd hem voor het nageslacht te bewaren door te informeren of er mensen waren die mij het bedrag van de slooppremie wilden betalen maar helaas.... Ik heb er € 750,- voor gekregen na 12 jaar trouwe dienst en 104.000 probleemarme kilometers. Ik vraag me af of ik nog ooit het plezier zal ervaren zoals van mijn eerste auto. Je zal je nu wel afvragen waarom ik hem dan niet heb bewaard. Welnu; we hebben reeds een Audi Q5, een BMW X3 en een Peugeot 306 cabriolet en maar twee personen die een rijbewijs hebben... en dan vergeet ik gemakshalve de Harley-Davidson en de scooter... Het is dus eigenlijk al te gek om los te lopen en de eerlijkheid gebied me te zeggen dat indien de Sunny bij een volgende APK-keuring bijvoorbeeld voor € 400,- aan kosten zou oplopen, het economisch niet verantwoord zou zijn om hem te laten repareren. Vandaar dat de € 750,- geen slechte deal was. Toch droom ik er nog regelmatig over welke vrijheid mijn Sunny mij heeft gebracht. Hoe somber mijn dag ook was de Sunny maakte zijn naam waar!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.